2021-03-30, 12:17
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Vad menar du med att hemsidan attackeras och har blivit hackad?

För mail använder man tvåstegsverifiering, både din privata och företagsmail bör ha det altiverat.

Inget av de tre företagen är inblandade i bedrägerierna men jag skulle ändå byta ut loopia mot något seriöst som microsoft.
Man försöker logga in i Wordpress med användare som mitt namn eller admin. Jag har ett totalt random namn på användaren som inte går att koppla till mej.
Citera
2021-03-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Antar att han menar en hederlig DDOS-attack. Tyvärr vanligt att man utnyttjar småföretagare på det viset.
Ok svårt att se varför nån internationell liga skulle vilja dosa en liten skitsite på loopia då är det nog mer troligt att han har en konkurrent som vill förstöra. Men jag är tveksam, tror inte nån lägger massa tid och pengar på att kontinuerligt dosa hans sida därför jag frågade vad han menade och hur han fått reda på det. Eller hur brukar det ske mot småföretagare och varför?

Hur som, det absolut viktigaste för säkerheten är att ingen kan komma åt hans mailkonto.
Citera
2021-03-30, 12:19
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MT6510
Att ingen har sagt slumpen än.
Scammarna ringer väl massvis med folk, säger att de är från Elgiganten, några av deras potentiella offer har säkert handlat på Elgiganten. Kanske att scammet vanligtvis går ut på att någon köpte något hos Elgiganten de senaste två åren (förlänga garanti-scam eller något), men i det här fallet var det så turligt för "Fredrik" att du nyss hade handlat där.
Just den här gången var det inte slump som det varit tidigare när såna här horungar ringt. Han hade exakt koll på vad som köpts och vad det kostade.
Citera
2021-03-30, 12:19
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Kryptering är på. Lösenordet används inte till nåt annat. Jag tror inte jag kommer att kunna gå till botten med det här...
Under förutsättning att Elgiganten skickade det krypterat vilket jag tror inte de har gjort. Du kan ju alltid ringa och fråga.
Citera
2021-03-30, 12:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Ok svårt att se varför nån internationell liga skulle vilja dosa en liten skitsite på loopia då är det nog mer troligt att han har en konkurrent som vill förstöra. Men jag är tveksam, tror inte nån lägger massa tid och pengar på att kontinuerligt dosa hans sida därför jag frågade vad han menade och hur han fått reda på det. Eller hur brukar det ske mot småföretagare och varför?

Hur som, det absolut viktigaste för säkerheten är att ingen kan komma åt hans mailkonto.
"10 000 kr och din sajt är uppe igen". Otroligt enkla och snabba pengar.
Citera
2021-03-30, 12:48
Medlem
Troligen random. Eller, du har inte pratat öppet om dina köp på sociala medier? Det är en vanlig fiskekanal numera.

Skulle annars inte förvåna mig om Loopia blivit hackade eller läckt. De har länge varit rätt bra med har sedan ett par år börjat gå ner sig och administratörerna i bakgrunden verkar inte ha koll på fundamenta längre. Riktade attacker verkar osannolikt för såna belopp, men vad vet jag.
Citera
2021-03-30, 13:01
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Troligen random. Eller, du har inte pratat öppet om dina köp på sociala medier? Det är en vanlig fiskekanal numera.

Skulle annars inte förvåna mig om Loopia blivit hackade eller läckt. De har länge varit rätt bra med har sedan ett par år börjat gå ner sig och administratörerna i bakgrunden verkar inte ha koll på fundamenta längre. Riktade attacker verkar osannolikt för såna belopp, men vad vet jag.
Inget snack på sociala media. Det var just det här med att han visste exakt vad som köpts som jag hängde upp mej på. Tyvärr är man som företagare ansedd som ett lovligt villebråd av allsköns bedragare. Det kommer bluff-fakturor, folk ringer om egendomliga abonnemang, floder av phishingmail osv... Det är väl priset man betalar när man är tvungen att vara mer offentlig än som privatperson med telefonnummer och email.
Citera
2021-03-30, 13:44
Medlem
Fick du kvittot via mejl kan dom ha kommit in på den
Citera
2021-03-30, 18:52
Medlem
Testa sök efter dina e-mail adresser här: https://haveibeenpwned.com/

Men idk, tror att Elgiganten har någon anställd som gett/sålt uppgifterna vidare till 3e part.
Citera
2021-03-30, 22:32
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Testa sök efter dina e-mail adresser här: https://haveibeenpwned.com/

Men idk, tror att Elgiganten har någon anställd som gett/sålt uppgifterna vidare till 3e part.
Huvudadressen lyste upp där. Ekonomiadressen och min privata som också ligger hos Loopia lyste inte upp. Hur vet den siten detta? Vad gör jag åt det? Ska jag avveckla adressen och starta en ny?
Citera
2021-03-30, 22:48
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Tydligen har min adress figurerat i en breach på den koreanska siten kreleotin.com. Det är en för mej totalt okänd site som verkar erbjuda läkemedel och utifrån bilderna såg det väl seriöst ut.
Citera
2021-03-30, 23:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Huvudadressen lyste upp där. Ekonomiadressen och min privata som också ligger hos Loopia lyste inte upp. Hur vet den siten detta? Vad gör jag åt det? Ska jag avveckla adressen och starta en ny?

Scrollar du ner så kan du se vilken specifik breach din email finns med i. Hemsidan är en samling av kända databas läckor och söker igenom dom för att se om din mail finns med i någon av databaserna.

Min skräpmail har exempelvis detta:
"Heroes of Newerth: In December 2012, the multiplayer online battle arena game known as Heroes of Newerth was hacked and over 8 million accounts extracted from the system. The compromised data included usernames, email addresses and passwords.

Compromised data: Email addresses, Passwords, Usernames"

Personligen så skiter jag fullständigt om min mail finns med i en läcka förutsatt att jag inte har samma lösenord på hemsidan som blivit ägd som jag har på min mail. Är du nojig så kan du ju skaffa dig en YubiKey och en mail som fungerar med den.

Till huvudämnet så kan jag bara säga att det är nästan omöjligt att säkerställa var informationen kommit ifrån. Köpte du på nätet och fick det levererat så kan du säkert räkna in Post Nord eller vem det var som skeppade skiten till dina misstänka.
Senast redigerad av Teu 2021-03-30 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in