2021-03-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du har uppfattat lite fel (och rätt) eftersom den ansvarige först inte ville skicka några dokument och istället hänvisade min väninna att komma och ta del av information på plats. Det kan nog tolkas som en slags vägran.

Vid grävstarten om THOS GT hade inte Region Örebro (RÖ) årsrapporten färdig. Den kom senare och där sågs touren kort sammanfattas som ett av flera projekt.

När det gäller det ekonomiska hade RÖ betalat för rättigheten att hålla touren, för översättningar till JG, coins och några tusen till SD.
Det säger sig självt att dessa summor inte redovisade hela sanningen om kostnaden för projektet, så jag bad min väninna efterfråga en total projektredovisning. Enligt RÖ hade de delat ut X antal miljoner till Örebrokompaniet (ÖK) som i sin tur delar ut medel till olika evenemang. När ÖK stödjer evenemang kräver de en redovisning efter utfört evenemang. Vid det laget hade min väninna tröttnat på att hjälpa till med grävet och jag rapporterade i tråden i hopp om att t ex NA kanske kunde vara intresserade av att gräva vidare. Särskilt eftersom det hade visat sig att ÖK regelvidrigt köpt in tjänster för miljoner till ett annat projekt utan upphandling.

Eftersom SD tillsammans med HD på papperet tycks ha varit de huvudansvariga för geogruppen, bör de ha varit ansvariga för redovisningen till ÖK. Jag tipsade tråden om att ta kontakt med deras VD och den ekonomiansvarige för att få ut projektredovisningen. Jag har inte grävt vidare i saken eftersom jag inte tror att det fifflats med medel till touren då det skulle ha upptäckts av de övriga som var med i geogruppen och inte bara av LW.

Jag har hela tiden trott att det finns något mer under ytan än hot om att avslöja otroheten och bråket mellan HD och LW för de borttagna cacherna. Det bottnar i frågetecken om hur SD haft råd med all utrustning, resor och en mängd presenter till LW. Sistnämnda undrar jag hur SD har kunnat undanhålla för HD. I de konton som finns redovisade i FUP kan man inte se något konstigt, så jag har funderat på om SD har ett dolt konto som utredarna har missat. Normalt, när man som SD har ett företag registrerat, har man även ett företagskonto. Han reggade sitt företag november -15, men enligt hans uppgifter på sin hemsida byggkontroller.com grundades verksamheten -16.

Vi har läst i FUP att en tidigare chef till SD indikerar en misstanke när han nämner att SD hade tillträde till platserna där instrument till miljonbelopp har stulits. SD är våghalsig i det mesta och slirar patologiskt på sanningar i sitt behov av att ständigt framstå som bättre än vad han är. Hans vanor med resor, kluriga cacher och avancerade tekniska utrustningar är inte gratis. Hur har han råd?
Kliar du min rygg, så kliar jag din vid kommande byggkontroller? Sånt är olagligt på riktigt till skillnad mot en smygrelation.
Jag har varit inne och snurrat i olika örebro sidor över vilka som beviljats bidrag och jag är säker på att jag såg något bidrag gällande fritid och turism, sociala aktiviteter, även kyrkligt bidrag.
Är det så långsökt att LW gått i god för och fått sin kyrka att bidra till geotouren? Samt även kommunen, fått bidrag för att nyanlända, funktionshindrade, lss, alla i nöd att få bidrag till den fantastiska upplevelsen av gemenskap och lek?
Jag tror att det är ett tjockt täcke som lagts över bidragsfronten, då det uppenbart inte finns någon redovisning för vilka medel som används?
På fb skriver HD snyftigt att de lägger ner touren då kommunen inte vill stödja med mer pengar.
Vart finns redovisningarna?
Ny hemsida för geotouren finns, som leder till ingenting.
LW har hjälpt till, men de som utnämner sig som ensamma eventansvariga är paret Dsson
Citera
2021-03-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du har uppfattat lite fel (och rätt) eftersom den ansvarige först inte ville skicka några dokument och istället hänvisade min väninna att komma och ta del av information på plats. Det kan nog tolkas som en slags vägran.

Vid grävstarten om THOS GT hade inte Region Örebro (RÖ) årsrapporten färdig. Den kom senare och där sågs touren kort sammanfattas som ett av flera projekt.

När det gäller det ekonomiska hade RÖ betalat för rättigheten att hålla touren, för översättningar till JG, coins och några tusen till SD.
Det säger sig självt att dessa summor inte redovisade hela sanningen om kostnaden för projektet, så jag bad min väninna efterfråga en total projektredovisning. Enligt RÖ hade de delat ut X antal miljoner till Örebrokompaniet (ÖK) som i sin tur delar ut medel till olika evenemang. När ÖK stödjer evenemang kräver de en redovisning efter utfört evenemang. Vid det laget hade min väninna tröttnat på att hjälpa till med grävet och jag rapporterade i tråden i hopp om att t ex NA kanske kunde vara intresserade av att gräva vidare. Särskilt eftersom det hade visat sig att ÖK regelvidrigt köpt in tjänster för miljoner till ett annat projekt utan upphandling.

Eftersom SD tillsammans med HD på papperet tycks ha varit de huvudansvariga för geogruppen, bör de ha varit ansvariga för redovisningen till ÖK. Jag tipsade tråden om att ta kontakt med deras VD och den ekonomiansvarige för att få ut projektredovisningen. Jag har inte grävt vidare i saken eftersom jag inte tror att det fifflats med medel till touren då det skulle ha upptäckts av de övriga som var med i geogruppen och inte bara av LW.

Jag har hela tiden trott att det finns något mer under ytan än hot om att avslöja otroheten och bråket mellan HD och LW för de borttagna cacherna. Det bottnar i frågetecken om hur SD haft råd med all utrustning, resor och en mängd presenter till LW. Sistnämnda undrar jag hur SD har kunnat undanhålla för HD. I de konton som finns redovisade i FUP kan man inte se något konstigt, så jag har funderat på om SD har ett dolt konto som utredarna har missat. Normalt, när man som SD har ett företag registrerat, har man även ett företagskonto. Han reggade sitt företag november -15, men enligt hans uppgifter på sin hemsida byggkontroller.com grundades verksamheten -16.

Vi har läst i FUP att en tidigare chef till SD indikerar en misstanke när han nämner att SD hade tillträde till platserna där instrument till miljonbelopp har stulits. SD är våghalsig i det mesta och slirar patologiskt på sanningar i sitt behov av att ständigt framstå som bättre än vad han är. Hans vanor med resor, kluriga cacher och avancerade tekniska utrustningar är inte gratis. Hur har han råd?
Kliar du min rygg, så kliar jag din vid kommande byggkontroller? Sånt är olagligt på riktigt till skillnad mot en smygrelation.

Vi vet att från nu så är SD egen företagare. Han lär ha ansträngd ekonomi.

HD har genom åren varit sjukskriven och de har levt över sina tillgångar.

Jag hävdar, eller påstår att SD med, all sannolikhet tagit emot mutor i samband med ditt arbete. Att de stölder du tar upp bör utredas gentemot SD.
Citera
2021-03-30, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker också att HD och JG borde granskas igen. HD bör inte slippa undan med sin partiella minnesförlust och likt yrkeskriminellas stående svar på frågor =. "ingen kommentar". Varför svarar man så om man är oskyldig och ovetande?

Sen JG. Hela hans märkliga uppenbarelse och verbala nervösa snubblande i både polisförhör och i TR tyder på någon form av skuld eller extremt dåligt samvete. Han vet mer än vad han har sagt, helt klart.

Inte ett enda av de övriga vittnena har betett sig så genomskinligt som han har gjort.

Tydligen kommer ingen av dessa 2 vittna i HR vilket är väldigt tråkigt. Varför ska de inte omhöras, tro? Vet du? Ur dessa 2 hade man säkert kunnat klämma fram viktig info. Kanske t.o.m avgörande?
Ja, det är orimligt att ingen press ligger på de två.
Hoppas att de har övervakats under denna tid.
Lögnerna måste bestraffas.
Önskvärt vore med karaktärsvittnen, från tidigare arbetsplats, men det verkar inte fungera så i Sverige.
Det är en salt soppa med för många kockar, denna tragedi.
SD kommer inte erkänna, han anser inte att han gjort någonting fel. I hans värld är det normalt och alla ska lyda honom blint.
Citera
2021-03-30, 10:35
Medlem
Citat:
Tycker också att HD och JG borde granskas igen. HD bör inte slippa undan med sin partiella minnesförlust och likt yrkeskriminellas stående svar på frågor =. "ingen kommentar". Varför svarar man så om man är oskyldig och ovetande?

Sen JG. Hela hans märkliga uppenbarelse och verbala nervösa snubblande i både polisförhör och i TR tyder på någon form av skuld eller extremt dåligt samvete. Han vet mer än vad han har sagt, helt klart.

Inte ett enda av de övriga vittnena har betett sig så genomskinligt som han har gjort.

Tydligen kommer ingen av dessa 2 vittna i HR vilket är väldigt tråkigt. Varför ska de inte omhöras, tro? Vet du? Ur dessa 2 hade man säkert kunnat klämma fram viktig info. Kanske t.o.m avgörande?

Granskar man JG så vet vi att han försökt ta reda på identiteter här på flashback. Han ljuger, raderar mitt under ett förhör. Tror mycket på ryktet om viss homoerotik mellan de två SD och JG.

Han är uppväxt i USA landet som skryter över sin liral, men egentligen är bland de mest dubiösa länderna vad avser moral. Till och med den moralen går besärk av att se JG överge en vän för SD som ljugit i sex år och är den som de facto är gift. Han tar HD sida, hon i din tur är otrogen.

Känns som medelamerokanrn som gömmer sig bakom floskler som family value.

Inte underligt alla JG kollegor är tacksam de slipper vara nära honom nu med hemjobb.
Citera
2021-03-30, 10:43
Medlem
Citat:
Tack för ditt grävande, detta är högintressant. Om inte SD har ärvt en massa pengar eller vunnit på spel så har jag också undrat hur familjen D har haft råd med alla resor och dyr teknisk utrustning. Dyra saker till mer avancerade speciella geocachingutflykter.

Samt att byggbranschen är nedlusad av kriminella aktiviteter på alla plan. Gick man inte vidare med försvinnandet av den dyrbara utrustningen?

Med tanke på hur skum han är och t.ex. beskrivs av fd kollegor så kan man misstänka honom för mycket.
Men jag tror inte det varit så mycket svinn där. På sin höjd har han behållit nån pryl som tillhörde projektet men med tanke på arbetsinsatsen så var väl han eller nån annan värd det då typ. Om han har 200 coins med älgmotiv kvar hemma så låt så vara då osv.

Han har nån TV, Sodastream, massagestol, Spa, robotklippare, gps i bilen, kajakjäveln, ungarna använder sina skoldatorer och han använder jobbdatorn och jobbmobil istället för att köpa egna. Han köper tekniska prylar på Alibaba osv. En typisk Biltema och Rustakille.

Klätterutrustningen är inte så avancerad och han köper kläder från billiga märken på Intersport/Stadium och sen nån Haglöfs då och då. SOC och Everest all over the place alltså.

Hans blåa gympadojjor var väl från Stadium Outlet eller vad det var.

Verkar mer som nån random familj i 45-års åldern. Två löner hade de när HD väl jobbade och verkar vara väldigt kostnadsmedvetna. Han håller på och ska köpa pellets i bulk osv. Solceller för att spara pengar. Strösselsvinnet gör att barn blir återbetalningsskyldiga osv.

Han köper två nya cyklar hösten 2017. En säljer han mellan mars 2018 och mordet. En fin cykel med nypris över 20 000 kr. En del i hushållningen efter skilsmässan antagligen. Den andra är den som är aktuell mordnatten.

Möblemang och inredning hos både SD och HD är väldigt enkel. Billigt och funktionellt.

Blocket och Tradera har gått varmt generellt tänker jag. Vilket inte är fel.

De har varit på resor men även där så är det matsäck, kaffe i termos istället för Starbucks osv. De bor nog rätt billigt. Vandrarhem och sånt. Man ser inte så mycket ”lyx” typ Vingresor och romantiska spaweekends för att titta på andra romantiska par i badrock på slott.

Min ”analys” är att de sparat för att resa och för att kunna ägna sig åt sitt favoritintresse och barnens aktiviteter. Han har tjänat hufsat bra genom åren och Örebro är inte Manhattan direkt vad gäller boendekostnader.

Finns ett väldigt begränsat utrymme att fuska sig till ens 10 000 kr i ett sånt projekt inbillar jag mig.
Citera
2021-03-30, 10:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Det kan finnas många anledningar till att vittnen ljuger eller glömmer även fast de är oskyldiga till brottet i sig. Det finns forskning kring detta så det är bara att googla om man är intresserad. Det framgick även i TR-domen, med hänvisning till just den extensiva forsningen, att lögner av exempelvis SD inte tyder på hans skuld. Det är bl.a. därför inte ens ett erkännande om brott räcker idag utan det ska fortfarande bevisas.

I HD:s fall kan det handla om att hon är rädd för SD och vad han kan ta sig till mot henne eller än värre mot barnen. Det är ett stort misstag att tro att bara för att den närmaste kretsen kring MGM ljuger så är de medskyldiga till mordet.

Tack och lov vet polis- och rättsväsende allt detta och lämnar dem ifred nu. Om inte bevisning tillkommer som visar på att de varit inblandade i mordet förstås
Senast redigerad av Rosamund 2021-03-30 kl. 10:52.
Citera
2021-03-30, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kan finnas många anledningar till att vittnen ljuger eller glömmer även fast de är oskyldiga till brottet i sig. Det finns forskning kring detta så det är bara att googla om man är intresserad. Det framgick även i TR-domen, med hänvisning till just den extensiva forsningen, att lögner av exempelvis SD inte tyder på hans skuld. Det är bl.a. därför inte ens ett erkännande om brott räcker idag utan det ska fortfarande bevisas.

I HD:s fall kan det handla om att hon är rädd för SD och vad han kan ta sig till mot henne eller än värre mot barnen. Det är ett stort misstag att tro att bara för att den närmaste kretsen kring MGM ljuger så är de medskyldiga till mordet.

Tack och lov vet polis- och rättsväsende allt detta och lämnar dem ifred nu. Om inte bevisning tillkommer som visar på att de varit inblandade i mordet förstås

Hon är rädd för SD men låter barnen vara med honom? Det är en sak att vägra vittna, hålla sig utanför men HD klev rakt in i rättssalen och ljög för att skydda SD. Det säger ganska mycket om den personen samt vilken mor hon är. Detsamma gäller JG. Hoppas att man löser fallet i HR och sedan arbetar aktivt mot att ta fram dessa personers inblandning/skuld i det hela.
Citera
2021-03-30, 11:01
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Tack för ditt grävande, detta är högintressant. Om inte SD har ärvt en massa pengar eller vunnit på spel så har jag också undrat hur familjen D har haft råd med alla resor och dyr teknisk utrustning. Dyra saker till mer avancerade speciella geocachingutflykter.

Samt att byggbranschen är nedlusad av kriminella aktiviteter på alla plan. Gick man inte vidare med försvinnandet av den dyrbara utrustningen?

Eftersom den tidigare chefen hade misstankar anar jag att stölderna inte var utredda när han hördes. Du får nog vända dig till Exa*ct för att höra om hur det gick.

Det som är intressant är dock att SD hade tillträde till Exact*s lokaler och att det ligger precis intill Gustavsvik där han plankat in för att gymma. Han hinner med några apprelaterade saker som synkats till hans jobbdator kl 21.44 som inte återfinns i hans mobil, tar en bild på sin blöta överkropp och kl 22 en bild på Södra Vattentornet. Bildbudskap till LW? Hon kontrar med den intagna loggremsan till FTF:en som SD inledde med orden "Google, du är min vän. Ska vi gifta oss?"
Citera
2021-03-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag fattar ingenting.
Förklara gärna.
Varför skannar man?
När gjordes skanningen?
Vem får ut något vettig information ur den bilden?

”Skanningen” har skett runt 2020-05-07.

Man kan med olika varianter skanna av sina grannars eller hela halva stans WIFI om man vill. Brukar kallas ”war driving” när hackers är i farten.

Men det har även blivit ett allmänt namn för denna ”skanning”. Finns en aktivitet likt Geocaching där olika team samlar på nätverk. Helt lagligt.

Spår av sån här ”skanning” ser man mest längs motorvägar, genomfartsleder, i centrum, vid skolor och ofta i och runt polishus.

Mer sällan som i det här fallet att skanningen börja mitt inne i ett villaområde på Betesvägen i höjd med UW:s bostad och rör sig förbi SD:s hus ”cykelvägen” mot Varberga. Syfte okänt.

Om jag orkar nån dag så kan jag, från distans då, följa hela rutten där i maj 2020 och i vilka områden personen rört sig i då.
Senast redigerad av Avel 2021-03-30 kl. 11:23.
Citera
2021-03-30, 11:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Hon är rädd för SD men låter barnen vara med honom? Det är en sak att vägra vittna, hålla sig utanför men HD klev rakt in i rättssalen och ljög för att skydda SD. Det säger ganska mycket om den personen samt vilken mor hon är. Detsamma gäller JG. Hoppas att man löser fallet i HR och sedan arbetar aktivt mot att ta fram dessa personers inblandning/skuld i det hela.

Jo då människor ljuger även i rätten trots att de är oskyldiga i brottet i sig. Det är bl a därför närmast anhöriga inte vittnar under ed.

Vi får räkna med att JG och HD lämnas ifred från polis- och rättsväsendet framöver tills det dyker upp "riktig" bevisning för deras skuld i mordet. Lögner är inte bevisning enligt den vetenskap och forskning rättssystemet följer. Det är bara lekmän som gör analyser av att ljugande människor är skyldiga till brott.
Citera
2021-03-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo då människor ljuger även i rätten trots att de är oskyldiga i brottet i sig. Det är bl a därför närmast anhöriga inte vittnar under ed.

Vi får räkna med att JG och HD lämnas ifred från polis- och rättsväsendet framöver tills det dyker upp "riktig" bevisning för deras skuld i mordet. Lögner är inte bevisning enligt den vetenskap och forskning rättssystemet följer. Det är bara lekmän som gör analyser av att ljugande människor är skyldiga till brott.

Jag tror att SD är skyldig till mordet. Däremot finns det andra brott.
Citera
2021-03-30, 11:13
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Jag tror det ska till väldigt markanta skäl för att någon ska höras igen i HR? Det borde tillkommit något nytt... Men HR kommer ju att höra deras slingrande, ljugande och ignorans på inspelningarna, väl? Bara att lyssna på det väcker alla som inte är döda. Och jag utgår från att domarna i HR är smarta och välutbildade i dessa frågor.

Jag som vanlig människa har varit på flera gangster/shariagängs-rättegångar genom åren och har sällan hört folk slingra sig så desperat, ignorant och nonchalant som JG och HD framför allt.

Attityden att de (SD, HD, JG och SOA) tror att de står över vanliga människor, vänner, kollegor, grannar och Sveriges lag, det är skrämmande, och det visar även att vi har med folk att göra som tror de är smartare än både polis, åklagare, domstolar och det övriga rättsväsendet.

Men, högmod går före fall...

Jag är säker på att det blir livstid för SD och sen kommer de andras eventuella inblandning att granskas ingående. Sannolikt är väl det delvis redan på gång?

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD om varför han fnissar och skrattar i TR gällande det brutala mordet på en vacker och levnadsglad 3-barnsmamma.

https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in