2021-03-30, 07:21
Medlem
Core.s avatar
Starta tråden på familjeliv istället, där kommer alla hålla med dig 😂
Citera
2021-03-30, 07:29
Medlem
SamuraiBennys avatar
Än så länge två gånger som TS undvikit att svara på frågan "hur ofta ligger du där". Vilorum brukar vara för nödlägen eller för typ chaufförer och sådant, har haft jobb med vilorum förr men aldrig stött på att någon använt sig av det, förutom en och hon var gravid och rätt emotionellt obalanserad vid tillfället.
Citera
2021-03-30, 08:08
Medlem
thebandit777s avatar
Självklart ska man få sova på betald arbetstid, det gillar alla chefer.

Dessutom:
Det heter "vilrum", inte vilorum. Vilorum är en plats för den sista vilan, dvs en gravplats.
Citera
2021-03-30, 08:17
Medlem
Facades avatar
Utmattad av receptionsarbete?
Jösses...
Citera
2021-03-30, 08:27
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Utmattad av receptionsarbete?
Jösses...

Har du så bristande kognitiv förmåga att du inte förstår att alla inte fungerar som du?
Jösses...

Det är väl inte så svårt att tänka sig? Det kan ju röra sig om en person som är introvert eller av andra anledningar har svårt för många sociala kontakter. "Då ska man inte jobba i reception", kan man ju säga, men det kan ju vara så att det inte finns något alternativ. Eller ja, man kan ju tacka nej till jobbet, bli av med sitt försörjningsstöd, inte kunna betala hyran osv. osv... ett riktigt framgångsrecept för både individ och samhälle!

En kamrat med ganska allvarlig asperger blev för några år sedan tvingad av socialen att tacka ja till telefonförsäljarjobb. Har aldrig sett en så knäckt människa.

Nu menar jag inte att TS ska få sova på betald arbetstid. Jag vill bara påpeka att det inte alls är konstigt att vissa personer blir utmattade av ett receptionsjobb, men att vår före detta välfärd inte erbjuder något alternativ.
Citera
2021-03-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Från att ha "jobbat" hemifrån och svarat på och kopplat vidare 5 samtal om dagen.
5 samtal om dagen? Om dagen?! Säg att du jobbar 8 timmar/dag då är det inte ens ett samtal i timmen. Hur blir du utmattad av det?
Citera
2021-03-30, 09:11
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
5 samtal om dagen? Om dagen?! Säg att du jobbar 8 timmar/dag då är det inte ens ett samtal i timmen. Hur blir du utmattad av det?
Som en skribent påpekade ovanför ditt inlägg, så kan man bli sliten av att inte bli stimulerad tillräckligt via arbetet, att bara sitta och glo i 8 timmar gör ju inte så man kommer hem från jobbet utvilad direkt, har tyvärr haft sådana skitjobb så vet med mig att fysiskt utmattande arbeten är fan så mycket bättre än psykiskt utmattande.

Om man inte går och lägger sig och sover på arbetstiden utan måste vara vaken och på plats det vill säga.
Citera
2021-03-30, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Som en skribent påpekade ovanför ditt inlägg, så kan man bli sliten av att inte bli stimulerad tillräckligt via arbetet, att bara sitta och glo i 8 timmar gör ju inte så man kommer hem från jobbet utvilad direkt, har tyvärr haft sådana skitjobb så vet med mig att fysiskt utmattande arbeten är fan så mycket bättre än psykiskt utmattande.

Om man inte går och lägger sig och sover på arbetstiden utan måste vara vaken och på plats det vill säga.
Om det bara besvaras 5 samtal per dag så behöver man ingen receptionist. Är ju inte direkt något stort företag.
Citera
2021-03-30, 10:17
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Om det bara besvaras 5 samtal per dag så behöver man ingen receptionist. Är ju inte direkt något stort företag.
Nä det är sant, hade känts sådär lagom värt att pendla till jobbet en timme varje dag för att göra det hästjobbet!
Citera
2021-03-30, 11:15
Medlem
Solituds avatar
Ett vilorum på ett kontor?

En receptionist som lämnar sitt arbete för att ligga/sitta i vilorummet?

Det låter ju helt absurt. Som någon annan sa, det är ju inte ett spa. Du får betalt för att arbeta i receptionen. Bara för att det blir lite jobbigt kan du inte springa iväg och "vila" hur som helst. Framförallt inte om du sitter ensam i en reception.

Jag förstår att chefen blir arg om receptionist flyr sitt arbete hela tiden. Å andra sidan förstår jag inte varför chefen har ett vilorum. Det är inget dagis.

Jag förstår konceptet av ett vilorum, men efter 20 år på arbetsmarknaden - så jag har insett att väldigt, väldigt många människor aldrig någonsin skulle kunna hantera att ha ett vilorum. TS är ett praktexempel på detta.

TS skrev i en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av Emellans
Hej! Jag jobbar som receptionist. Här ser ni min situation:

Svårt att ta mig upp ur sängen på morgonen. Får ont i ögon och rygg av att sitta vid datorn, ont i handleden av att klicka med musen. Socialt jobbigt när kunder ringer in. Ca fem samtal om dagen men det är själva väntandet som är jobbigt och hoppar till när det ringer. Oförstående chef. Tal om att vi kanske snart måste befinna oss på plats vilket känns jättetufft, har vant mig vid att vara hemma och vill helst fortsätta med det (tycker socialt är ångestframkallande) än en gång chef oförstående.

Kan man sjukskriva sig på dessa grunder? Kommer försäkringskassan ge avslag?
Senast redigerad av Solitud 2021-03-30 kl. 11:19.
Citera
2021-03-30, 11:16
Medlem
Separatistens avatar
RECEPTIONIST - It's in the name...

Du borde söka anställnings som Vilorumsnist istället. Bra betalt har jag hört.
Citera
2021-03-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Ett vilorum på ett kontor?

Jag förstår att chefen blir arg om receptionist flyr sitt arbete hela tiden. Å andra sidan förstår jag inte varför chefen har ett vilorum. Det är inget dagis.

Jag förstår konceptet av ett vilorum, men efter 20 år på arbetsmarknaden - så jag har insett att väldigt, väldigt många människor aldrig någonsin skulle kunna hantera att ha ett vilorum. TS är ett praktexempel på detta.

TS skrev i en annan tråd:

Inte alls ovanligt med ett vilorum på ett kontor. Det är ofta förväntat i arbetsmiljöarbetet att ett sådant finns. Vissa arbetsgivare fuskar, då skyddsombuden är för fega.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in