2021-03-29, 19:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är stadigt inom psykiatrin iom sina tidigare allvarliga problem och han är sjukt ärlig i vissa frågor, in till dumhet.

Så jag betvivlar inte en sekund att den hatiska frun åker berg- och dalbana i den här frågan.

Jo men frågan är om HD gjorde det p.g.a. anledningen SD hävdar till Lena? Att HD vill att han ska avsluta sin vänskap med LW? Redan år 2015?
Citera
2021-03-29, 19:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det har varit uppe i tråden förr.
Brutalt att gå i krossat glas.

Trots detta fortsätter SD med Lena.
Också brutalt.
Det är otrevligt, låter smått desperat, men intressant ur den aspekten att det är mer emotioner än vad som vill tillkännages utåt.
De upprätthåller fasader vad det än rör sig om och det som är mest skrämmande är att hon var hemma (vägrade vård för att hon jobbade på sjukhuset) i ett år och var helt under isen.
Jag har barnen i åtanke.
Citera
2021-03-29, 20:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är sällsynt att två narcissister skulle klara av en kärleksrelation i 20 år. Den ena i paret Davidsson har sannolilt utvecklat försvarsmekanismer för att kunna överleva i så många år. Likt ett barn med våldsamma föräldrar själv kan bli utåtagerande.

Det är märkligt hur Lenas beteende förklaras med att SD brutit ned henne i 6 år. Men det är få som säger att detsamma kan ha skett med HD under 20 år med samma man. Varför?
Flera gånger har jag skrivit och undrat om det var SD som gjorde att HD blev psykiskt sjuk.
Om han inte var orsaken så har han med säkerhet förvärrat hennes sjukdom för att kunna smyga ut och träffa LW.
Flera med mig har haft samma tankar.
Jag fattar inte hur du har kunnat missa det om du följer tråden kontinuerligt.
Citera
2021-03-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Flera gånger har jag skrivit och undrat om det var SD som gjorde att HD blev psykiskt sjuk.
Om han inte var orsaken så har han med säkerhet förvärrat hennes sjukdom för att kunna smyga ut och träffa LW.
Ingen har missat det om man har läsförståelse och inte höga, tankar om dig själv.

Varje kvinna i relationer med SD har eller hamnar inom ramen för psykisk ohälsa. Han är en parasit på mänsklig välmående.
Citera
2021-03-29, 20:22
Medlem
Citat:
Aha, tack.
Nu minns jag att någon har nämnt det här förut. Så mycket nytt att lära.

Kan man tänka då att HDs ganska uppseeendeväckande beteende med att fuska inom geocachingen, återlogga Lenas avloggade loggar efter Lenas död, osv kan ha under årens lopp utvecklats genom den realtion hon har haft med en narcissistisk person?

Naturligtvis behöver man veta mer om HDs grundpersonlighet för att egentligen kunna uttala sig, men mer hypotetiskt?

Jag tycker alla dina egna tidigare reflektioner svarar på den frågan, så gott det går utifrån den fakta vi har.

T.ex. det du (eller om det var Zilvereko) skrev om att oavsett grundpersonlighet så påverkas en person av så långvarig manipulation av en narcissist.

Min egen gissning är att de uppseendeväckande beteenden vi kunnat läsa om både hos HD och LW har sin grund i SDs triangulering.

LW själv nämner ju det och även hennes vänner, exempelvis vännen som höll upp spegeln och ber henne ställa sig frågan om detta är den L hon vill vara.

Men att både LW och HD säkert hade/ har säkert vissa personlighetsdrag/ issues sedan tidigare som sticker ut lite på ett negativt sätt. Fast väldigt olika sinsemellan.

Vad det beror på hos LW gissar ju många vara adoptionsrelaterade trauman.

Hos HD kan vi bara gissa, men hur SOA hanterade SDs stora svek mot henne hintar ju om att hon kanske inte har den sundaste familjebakgrunden. Att föräldrarna kanske sett henne som ”svår”, tacksamma att hon hittade en ”bra” man som ”orkar”, tar sig friheter att gå in och lägga sig i sin vuxna dotters äktenskapliga problem osv.

Gällande HD så har jag även funderat om hennes medicinering gör henne avtrubbad och bidrar till beteendet du nämnde. Just för att hon till skillnad från SD egentligen fattar vad som ser illa ut i andras ögon, men likaväl gör det.

Jag lyssnade på ett förhör med JS igår och där nämner han att HD har ett ängsligt beteende som är typiskt för misshandlade kvinnor.
- Det stämmer ju med dina reflektioner om varför hon agerar som hon gör tycker jag.

Samtidigt som hon inte backar från att ha en ledande roll och ta plats inom geosvängen och är deras taleskvinna på facebook bara ett par månader efter mordet.

Jag har själv mött en kvinna som i mångt och mycket påminner om HD.

Sjuksköterska, långvarig psykisk ohälsa, en otrogen och lögnaktig och socialt aktiv make som pratade om 2 fruar, riktade ilskan i åratal mot den andra kvinnan som hon också delade umgängeskrets med, uttryckte önskan om den andra kvinnans död, en egen variant av SOA osv. (Pikant nog däremot adopterad och frikyrklig som LW).

- I hennes fall var yta, bevarandet av kärnfamiljen till varje pris samt rädsla att vara ensam och tron på makens lögner viktiga punkter.

Det slutade där med att hon helt oprovocerat från barnets sida attackerade den andra kvinnans 7-åring verbalt och out of the blue sa ”du borde inte leva” mm. till det lilla barnet. Framför de egna förfärade små barnen.

Kan tänka mig att såna män kan driva såna kvinnor väldigt långt. Speciellt om normaliseringsprocessen pågått i så många år och det redan finns en psykisk obalans eller skörhet i grunden (vilket det väl gjorde hos både HD och LW).
Senast redigerad av Firesnake 2021-03-29 kl. 20:24.
Citera
2021-03-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ja, vem vet.

Själv är jag inte lika säker på att tankarna hade kommit så långt att det hade redan påbörjats något fysiskt.

Jag uppfattar det som det som "extradottern" beskriver, kan vara "my Real Six String som reparerats och flyttats, som den som är nästan klar.

Från ett av mina inlägg:

"Angående H*anna W, kan jag tänka mig att det Lena pratat om har handlat om den cache, My Real Six String, som hon fått förstörd och var på väg att flytta.

Den publicerades 28/2- 18, förstördes och flyttades den 10 mars- 18. Den var då pausad mellan 6- 10 mars medan Lena lagade och fixade med den. Påsken var i slutet av mars. Och HW snackade om att:

A150/646

"Under våren -18, innan påsk men efter det att Ester gjort en polisanmälan berättade Lena för Hanna att cachen vid planket snart var klar."
"

Och det andra vittnet, minns inte hennes namn längre, men den som hon träffade på stan. Den kvinnan var hon geocachare själv?

Jag tänker bara att vem vet vilka två cacher hon pratade om? Det kan lika bra ha varit den andra av de opublicerade cacherna som inte heller hade mer än koordinater, vilka vi dock aldrig fick. Har iaf inte hittat något.

Och jag kan inte heller säga att jag läst något om att Lena hade något på gång där som hon skulle ha nämnt. Hon pratar ju mycket med människor om allt, och hon skulle ju kunna ha nämnt något till JJ eller JD om att något var på gång?

Lena var extremt snabb i tanke och handling. Jobbade på kontinuerligt. Fick mycket ur händerna. Jag kan absolut tänka mig att hon hade idéer, kanske redan klara bilder av vad som skulle sättas upp där. Och hon skulle bara vara i Norge några dagar (4 tror jag). Hon skulle kunna hinna färdigt i maj om det var målet.

Hon kan ju ha fått erbjudande av SD att få hjälp med något ändå, trots allt där bakom planket. Något som kan ha handlat om fästen till en cache eller liknande.

Om hon hade hat med sig något material som skulle vara den blivande cachen, varför inte bara lämna resterna där?

Mållgorna har ju varit i farten.

Jag tror ännu att delar av konversationen är raderad.

Vad var det som E polisanmälde? Vet du det?
Citera
2021-03-29, 20:45
Medlem
Citat:

Har själv haft de tankarna under lång tid. År. Inte blev HD bättre av att dras med SD när hon var sjuk. Han utnyttjade hennes sjukdom för att kunna vara med Lena. Annars hade hon nog inte behövt dras med sin depression i 6 långa år. Tror jag.För honom var upplägget säkert helt perfekt.

Det var när hon så småningom, likt fågel Fenix reste sig ur askan, som SD säkert tyckte att saker och ting gick honom emot och då började problemen (som han själv var orsak till).
Senast redigerad av zilvereko 2021-03-29 kl. 21:03.
Citera
2021-03-29, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Ingen har missat det om man har läsförståelse och inte höga, tankar om dig själv.

Varje kvinna i relationer med SD har eller hamnar inom ramen för psykisk ohälsa. Han är en parasit på mänsklig välmående.
Skulle jag nog tro, alla äter dock inte Quetiapin eller får PPD.
Allt kan föga tillskrivas SD oavsett om han är väldigt ohälsosam att umgås med.
Citera
2021-03-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag tycker alla dina egna tidigare reflektioner svarar på den frågan, så gott det går utifrån den fakta vi har.

T.ex. det du (eller om det var Zilvereko) skrev om att oavsett grundpersonlighet så påverkas en person av så långvarig manipulation av en narcissist.

Min egen gissning är att de uppseendeväckande beteenden vi kunnat läsa om både hos HD och LW har sin grund i SDs triangulering.

LW själv nämner ju det och även hennes vänner, exempelvis vännen som höll upp spegeln och ber henne ställa sig frågan om detta är den L hon vill vara.

Men att både LW och HD säkert hade/ har säkert vissa personlighetsdrag/ issues sedan tidigare som sticker ut lite på ett negativt sätt. Fast väldigt olika sinsemellan.

Vad det beror på hos LW gissar ju många vara adoptionsrelaterade trauman.

Hos HD kan vi bara gissa, men hur SOA hanterade SDs stora svek mot henne hintar ju om att hon kanske inte har den sundaste familjebakgrunden. Att föräldrarna kanske sett henne som ”svår”, tacksamma att hon hittade en ”bra” man som ”orkar”, tar sig friheter att gå in och lägga sig i sin vuxna dotters äktenskapliga problem osv.

Gällande HD så har jag även funderat om hennes medicinering gör henne avtrubbad och bidrar till beteendet du nämnde. Just för att hon till skillnad från SD egentligen fattar vad som ser illa ut i andras ögon, men likaväl gör det.

Jag lyssnade på ett förhör med JS igår och där nämner han att HD har ett ängsligt beteende som är typiskt för misshandlade kvinnor.
- Det stämmer ju med dina reflektioner om varför hon agerar som hon gör tycker jag.

Samtidigt som hon inte backar från att ha en ledande roll och ta plats inom geosvängen och är deras taleskvinna på facebook bara ett par månader efter mordet.

Jag har själv mött en kvinna som i mångt och mycket påminner om HD.

Sjuksköterska, långvarig psykisk ohälsa, en otrogen och lögnaktig och socialt aktiv make som pratade om 2 fruar, riktade ilskan i åratal mot den andra kvinnan som hon också delade umgängeskrets med, uttryckte önskan om den andra kvinnans död, en egen variant av SOA osv. (Pikant nog däremot adopterad och frikyrklig som LW).

- I hennes fall var yta, bevarandet av kärnfamiljen till varje pris samt rädsla att vara ensam och tron på makens lögner viktiga punkter.

Det slutade där med att hon helt oprovocerat från barnets sida attackerade den andra kvinnans 7-åring verbalt och out of the blue sa ”du borde inte leva” mm. till det lilla barnet. Framför de egna förfärade små barnen.

Kan tänka mig att såna män kan driva såna kvinnor väldigt långt. Speciellt om normaliseringsprocessen pågått i så många år och det redan finns en psykisk obalans eller skörhet i grunden (vilket det väl gjorde hos både HD och LW).

Gräsligt!
Men någon gång kommer det att brista för någon de här personerna i din berättelse - eller som nu och här i mordet på Lena. Det är ju helt klart. Kvar står den som är orsaken till allting och (låtsas) vara ett levande frågetecken. "Ehh, jag fattar ingenting".

Kvar ligger resterna av hans beteende som vrak runt hans fötter.
Citera
2021-03-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle jag nog tro, alla äter dock inte Quetiapin eller får PPD.
Allt kan föga tillskrivas SD oavsett om han är väldigt ohälsosam att umgås med.

Psykopater och andra ohälsosamma individer dras som magneter till det motsatta könet - och vice versa. Psykopaten ser DIREKT att detta är ett perfekt offer. Då detta förhållande startar får kvinnan (i vissa fall mannen) det 10 ggr värre än hon hade innan.

En psykopat, ett rovdjur av värsta sort. Som en hyena, som någon så riktigt skrev igår.
Citera
2021-03-29, 21:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har själv haft de tankarna under lång tid. År. Inte blev HD bättre av att dras med SD när hon var sjuk. Han utnyttjade hennes sjukdom för att kunna vara med Lena. Annars hade hon nog inte behövt dras med sin depression i 6 långa år. Tror jag.För honom var upplägget säkert helt perfekt.

Det var när hon så småningom, likt fågel Fenix reste sig ur askan, som SD säkert tyckte att saker och ting gick honom emot och då började problemen (som han själv var orsak till).

Era likartade tankar i frågan om HD har absolut inte gått mig förbi under dessa år.
Citera
2021-03-29, 21:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Psykopater och andra ohälsosamma individer dras som magneter till det motsatta könet - och vice versa. Psykopaten ser DIREKT att detta är ett perfekt offer. Då detta förhållande startar får kvinnan (i vissa fall mannen) det 10 ggr värre än hon hade innan.

En psykopat, ett rovdjur av värsta sort. Som en hyena, som någon så riktigt skrev igår.
Nähä?
Hade jag ingen aning om, tusen tack.
Efter ett par trådar i ämnet. Typ.

Jsg skriver att HD likaväl har sitt eget bagage - hon har psykisk sjukdom och förlossningsdepression - och om han lyckas skapa det så bör han tilldelas Nobelpriset i medicin.

För övrigt, efter beh med Quetiapin, arbetar hon full tid som sjuksköterska.
Uppdaterat till version 2.0 efter depression:

Hon ställer hårda krav på SD och lyder inte som en hund i ledband. Hon blockar hans insyn digitalt.
Hon ligger inte platt som ett vrak. Hon tar ut skilsmässa, hon flyttar och hon har en ny partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in