Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Aha, tack.
Nu minns jag att någon har nämnt det här förut. Så mycket nytt att lära.
Kan man tänka då att HDs ganska uppseeendeväckande beteende med att fuska inom geocachingen, återlogga Lenas avloggade loggar efter Lenas död, osv kan ha under årens lopp utvecklats genom den realtion hon har haft med en narcissistisk person?
Naturligtvis behöver man veta mer om HDs grundpersonlighet för att egentligen kunna uttala sig, men mer hypotetiskt?
Jag tycker alla dina egna tidigare reflektioner svarar på den frågan, så gott det går utifrån den fakta vi har.
T.ex. det du (eller om det var Zilvereko) skrev om att oavsett grundpersonlighet så påverkas en person av så långvarig manipulation av en narcissist.
Min egen gissning är att de uppseendeväckande beteenden vi kunnat läsa om både hos HD och LW har sin grund i SDs triangulering.
LW själv nämner ju det och även hennes vänner, exempelvis vännen som höll upp spegeln och ber henne ställa sig frågan om detta är den L hon vill vara.
Men att både LW och HD säkert hade/ har säkert vissa personlighetsdrag/ issues sedan tidigare som sticker ut lite på ett negativt sätt. Fast väldigt olika sinsemellan.
Vad det beror på hos LW gissar ju många vara adoptionsrelaterade trauman.
Hos HD kan vi bara gissa, men hur SOA hanterade SDs stora svek mot henne hintar ju om att hon kanske inte har den sundaste familjebakgrunden. Att föräldrarna kanske sett henne som ”svår”, tacksamma att hon hittade en ”bra” man som ”orkar”, tar sig friheter att gå in och lägga sig i sin vuxna dotters äktenskapliga problem osv.
Gällande HD så har jag även funderat om hennes medicinering gör henne avtrubbad och bidrar till beteendet du nämnde. Just för att hon till skillnad från SD egentligen fattar vad som ser illa ut i andras ögon, men likaväl gör det.
Jag lyssnade på ett förhör med JS igår och där nämner han att HD har ett ängsligt beteende som är typiskt för misshandlade kvinnor.
- Det stämmer ju med dina reflektioner om varför hon agerar som hon gör tycker jag.
Samtidigt som hon inte backar från att ha en ledande roll och ta plats inom geosvängen och är deras taleskvinna på facebook bara ett par månader efter mordet.
Jag har själv mött en kvinna som i mångt och mycket påminner om HD.
Sjuksköterska, långvarig psykisk ohälsa, en otrogen och lögnaktig och socialt aktiv make som pratade om 2 fruar, riktade ilskan i åratal mot den andra kvinnan som hon också delade umgängeskrets med, uttryckte önskan om den andra kvinnans död, en egen variant av SOA osv. (Pikant nog däremot adopterad och frikyrklig som LW).
- I hennes fall var yta, bevarandet av kärnfamiljen till varje pris samt rädsla att vara ensam och tron på makens lögner viktiga punkter.
Det slutade där med att hon helt oprovocerat från barnets sida attackerade den andra kvinnans 7-åring verbalt och out of the blue sa ”du borde inte leva” mm. till det lilla barnet. Framför de egna förfärade små barnen.
Kan tänka mig att
såna män kan driva
såna kvinnor väldigt långt. Speciellt om normaliseringsprocessen pågått i så många år och det redan finns en psykisk obalans eller skörhet i grunden (vilket det väl gjorde hos både HD och LW).