2021-03-29, 14:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är ju precis det jag gör. Har inte gått nära någon på över ett år. Fördelen med att bo i ett glesbefolkat land är att det går bra att hålla avstånd.

De flesta är dock inte sköra och har inga problem med att hantera covid.

Fast det skrev du inte, du skrev sköra människor.

Det sista vet du inte, i ena fallet går det bra och i ett annat fall går det åt helvete. Jag känner ungdomar i 25 års åldern som ff efter 6 månader inte har fått tillbaka lukt och smak. Vet inte hur jag skulle uppleva den tanken att gå igenom resten av livet utan ett så viktigt sinne. Förhoppningsvis kommer det tillbaka. Detta är dessutom ungdomar som tävlar på elitnivå.
Citera
2021-03-29, 14:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Och vad säger den etablerade forskningen. om munskydd? Sist jag kollade verkade det inte vara särskilt avgörande om man får tro ECDC.
Du undviker som vanligt att länka så jag undrar om detta är något du kommit på själv eller om det verkligen stämmer.

Jag påminner om att du tidigare hänvisat till statistik för smak- och luktbortfall för att senare erkänna att det troligen inte finns någon sådan statistik.

Edit
Jag noterar att du har kompletterat ditt inlägg och lagt till en länk, det är bra.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-29 kl. 15:05.
Citera
2021-03-29, 15:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast det skrev du inte, du skrev sköra människor.

Det sista vet du inte, i ena fallet går det bra och i ett annat fall går det åt helvete. Jag känner ungdomar i 25 års åldern som ff efter 6 månader inte har fått tillbaka lukt och smak. Vet inte hur jag skulle uppleva den tanken att gå igenom resten av livet utan ett så viktigt sinne. Förhoppningsvis kommer det tillbaka. Detta är dessutom ungdomar som tävlar på elitnivå.

Om man känner på sig att man är skör kanske man ska ta det lite försiktigt fram till dess att man är vaccinerad? Vaccinet är ju snart här vilken dag som helst och de sköraste verkar redan ha blivit vaccinerade.

Det är klart att det är obehagligt att bli av med lukt och smak, men sannolikheten är stor att man blir helt återställd som ung. Det är dumt att dra för stora växlar på enskilda fall och försöka se helheten.
Citera
2021-03-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
F A N T A S T I S K T !
Du är nog den enda, plus några till här på FB, som känner till hur corona/covid skulle ha utvecklats i Kontinental- och Sydeuropa om ingen haft munskydd där.
Kallt konstaterande bara att i Kontinental och Sydeuropa har de haft munskyddskrav i snart ett års tid och likaså förbannat så får de hålla på med sina lockdowns.
Citera
2021-03-29, 15:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om man känner på sig att man är skör kanske man ska ta det lite försiktigt fram till dess att man är vaccinerad? Vaccinet är ju snart här vilken dag som helst och de sköraste verkar redan ha blivit vaccinerade.

Det är klart att det är obehagligt att bli av med lukt och smak, men sannolikheten är stor att man blir helt återställd som ung. Det är dumt att dra för stora växlar på enskilda fall och försöka se helheten.

Jag känner en i 50 års åldern också som inte fått tillbaka lukt och smak, där har det gått mer än 6 månader. Vi får väl se, men det hade varit intressant att få se lite statistik på den saken.
Citera
2021-03-29, 15:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du undviker som vanligt att länka så jag undrar om detta är något du kommit på själv eller om det verkligen stämmer.

https://emanuelkarlsten.se/eus-smittskyddsenhet-i-stor-kartlaggning-av-munskydd-litet-stod-for-att-det-har-stor-effekt/

Citat:
Jag påminner om att du tidigare hänvisat till statistik för smak- och luktbortfall för att senare erkänna att det troligen inte finns någon sådan statistik.

Hur ska man kunna redogöra för statistik när denna pandemi pågått i ett år. Vi vet för lite för att kunna föra någon rimlig statistik på lukt och smakbortfall. Det kan ta några månader att få tillbaka det verkar det som. Det betyder inte att lukt och smak är borta för livet.
Citera
2021-03-29, 15:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Du har fått andra exempel också i tråden. Det finns inte mkt som tyder på att munskydd har någon avgörande effekt för att stoppa covid från att spridas. Om det nu är så hemskt utan munskydd borde det gå åt helvete i Florida och Texas. Är det så? ja det står dig fritt att kolla upp det.

Frågan är snarare varför du är så rädd för munskydd? Nåt munskyddstrauma som ligger bakom?

Har länkat till vetenskapliga rapporter om munskydd vilket du inte bryr dig om att läsa. Så uppenbarligen är du helt ointresserad av hur det egentligen ligger till.
Citera
2021-03-29, 15:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag känner en i 50 års åldern också som inte fått tillbaka lukt och smak, där har det gått mer än 6 månader. Vi får väl se, men det hade varit intressant att få se lite statistik på den saken.

Det lär dröja då vi inte vet tillräckligt ännu. Pandemin har ju bara pågått i ett år än så länge. Vissa tar det längre tid än andra för att bli återställda.
Citera
2021-03-29, 15:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Kallt konstaterande bara att i Kontinental och Sydeuropa har de haft munskyddskrav i snart ett års tid och likaså förbannat så får de hålla på med sina lockdowns.

Jag misstänker att det har med deras puss och kramkultur att göra. Big mistake i en pandemi. Vi nordbor är ju mer reserverade, likaså japaner exempelvis.
Citera
2021-03-29, 15:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun

Men ska inte vi sluta hålla avstånd o tvätta händerna? Eftersom fallen ökar i Sverige så hjälper ju det inte att hålla avstånd eller tvätta händerna
Citera
2021-03-29, 15:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Frågan är snarare varför du är så rädd för munskydd? Nåt munskyddstrauma som ligger bakom?
Jag tycker inte att det behövs givet det liv jag lever för tillfället.

Citat:
Har länkat till vetenskapliga rapporter om munskydd vilket du inte bryr dig om att läsa. Så uppenbarligen är du helt ointresserad av hur det egentligen ligger till.
Jag tittar på exempel från verkligheten hur det går i den verkliga världen och inte det man kan uppmäta i ett lab under helt andra förhållanden.

Det finns inte mkt som tyder på att munskydd har någon avgörande effekt. Och det borde stå klart nu när flera delstater i USA tar bort det tidigare masktvånget.
Citera
2021-03-29, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men ska inte vi sluta hålla avstånd o tvätta händerna? Eftersom fallen ökar i Sverige så hjälper ju det inte att hålla avstånd eller tvätta händerna

Det viktiga är inte att fallen ökar. Det gör det för att vi testar mer. Det viktiga är att vården inte korkar igen och att inte folk dör som flugor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in