Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Att han har inverkat negativt på hennes hälsotillstånd - visst, inget som går att bortse från. Beträffande grad av hjärntvätt så borde inte förglömmas att hon har, och har haft många människor runtomkring sig, både familj, arbetskamrater och nära vänner vilka hon är förtrolig med. SD har d v s inte utövat direkt kontroll genom att t ex bestämma kläder, frisyr, umgänge etc - ett annars effektivt sätt att begränsa partnerns vardag med syftet att binda fast vid hemmet, utan eller med minimal tillgång till yttre stimuli. Isoleringen, som annars hör till vanligheterna vid mer systematisk hjärntvätt, saknas här. Ja, du förstår hur jag menar.
HD har också visat sig som individ vara övervägande logiskt styrd och ha gott om självförtroende. Menar bara att hon inte bör underskattas gällande självständigt beslutsfattande.
Kommunikationen via chatter ger väl i övrigt en ganska sanningsenlig bild över hur de vanligen interagerar med varandra.
Du har en god förmåga att på ett enkelt sätt spjälka upp din analys så att det blir tydligt. Och jag förstår hur du menar och håller med om det som du beskriver.
Frågan är då, kan en person som är i ett destruktivt förhållande (vilket man ändå kan beskriva SD och HDs relation för, utifrån det vi vet om SDs personlighet/beteende och den långa otroheten, med allt vad den har inneburit) vara en person som har en god förmåga och självförtroende i vissa situationer såsom jobb och hobby (geocachingen), och en mer osjälvständig person, eller kanske en person som är bunden till och hårt "präglad" i tankar och beteende i andra?
Jag kan se att HD till synes vågar protestera, kräva och säga till mot SD, mer det kanske gäller inom de "ramar" som hon känner (osynliga) finns?
Att HD t ex inte skulle hota/ställa krav om hon visste att SD varpå väg från henne, eller ta ut skilsmässa/flytta om hon visste att det verkligen blev slutet på allt?
Till skillnad mot Lena som balnserar på ett streck, därunder finns avgrunden. Hennes hot är inte inom "ramen".
Jag är verkligen "nybörjare" vad gäller våld i nära relationer, men har förstått att våldet kan verkligen variera från fall till fall. I vissa fall förekommer inga fysisk övergrepp alls, vilket verka vara fallet i HDs fall. Även om det inte verkar ha förekommit kontroll av HD genom tvång av hur hon ska klä sig mm, så har det funnits drag av förnedring när HD har jämförts med Lena. Det som jag uppfattat under senare tid är den gaslighting som förekommit, vilket jag kan förstå måste ha varit värre än jag förut trodde. Att någon lyckas övertala dig att du har sovit trots att du "vet" att du inte har gjort det, är hemskt för den verklighetsuppfattning man tror att man har.
Minns att det var något med ett foto också, där SD gaslightade HD. Att tvivla på sina sinnen, huu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
HD hade, som tidigare nämnts, med sig sårbarheter från uppväxtåren med en upplevd favorisering av systern, in i relationen med SD. Hon nämner själv familjeförhållanden som grundorsak till sin psykiska status. Ett faktum som till och med kan väga tyngre än SD:s inverkan?
- Upprepar HD ett dysfunktionellt familjemönster tillsammans med SD? Är HD den yngre av systrarna och hur-när i tid uppstod eventuella anknytningsproblem? Söker med kvasipsykologins hjälp efter en tänkbar parallell i familjerna gällande flickorna och mödrarnas mående.
Du har säkert själv funderat i dessa banor.
År 2017 var det dags att upprepa och återaktivera ett olöst trauma (som vi har knapphändiga uppgifter om) som består i konkurrens om kärlek; den hon sätter sin tillit till och som har tagit hand om henne under flera år, väljer en annan kvinna framför henne. Den fysiska otroheten är nog inte värst, värre är det med en mångårig investering i känslor.
Följdfrågan lyder: - Vem är egentligen föremål för HD:s genuina avsky och önskan om död/försvinnande?
Ja, när du ställer frågan så här, tänker jag förstå att det kan handla om en djupare psykologiskt trauma, där hatet mot Lena egentligen speglar den sorg som HD haft mot sin mamma.
Vilket som har varit värst, barndomstraumat, eller SDs behandling, kanske blir svårt att förstå. Det blir en dålig kombo, som båda påverkar varandra negativt. Barndomstrauman, kanske aldrig går att behandla, komma ifrån? Så djupa, att de nästan siter införlivade i vår personlighet
Medan vi inte vet vilken typ av depressiva besvär HD lider av.
Jag tror inte att det är en slump att hD och SD hittat varandra. SD har "sett" HDs skörhet (någon skrev att HD liknade S mamma också på flera sätt, vem vet) och HD kanske har "hittat hem" i en relation där mönster upprepar sig.
Om HD uttrycker en genuin önska att Lena ska dö, det är jag inte lika säker på. Jag uppfattar att det är SD som har ond bråd död i sitt sinne, både inom geocachingen och i samtal med andra. Här är det för mig mer troligt att HDs sätt att tänka/tala har blivit helt avtrubbat och hjärntvättat av en väldigt underligt sätt att tänka (SD) och att det inte är sprunget ur hennes eget sätt att resonera.
Jag har otroligt svårt att se att HD är delaktig i mordet. Att det är hon ensam eller tillsammans med SD slår de 17 slagen känns helt främmande för mig.
Som minst kan jag tänka mig att hon önskat Lena åt pepparn, skyddar SD och kanske inte medvetet klarar att tro att han är skyldig till mordet (dvs tror på ett sticka huvudet i sanden sätt på SDs lögner) och som mest att hon medvetet triggat fram honom at ta ett beslut, vilket det än är. Att hon kommit så långt i sin process, att hon vet att han gå gå för långt, och hon vet vad som hände. Allt däremellan, det kan variera på alla möjliga sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
I HD:s fall har både svår sjukdomsbild och bedövande mediciner haft sin inverkan på udda beteenden och ageranden. Vad SD har bidragit med tycker jag är oklart. Uppenbart är i alla fall att han har påverkat hennes självkänsla med subtila metoder och härskartekniker.
Ja, på något sätt måste hon u ändå ha påverkats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
LW är besatt av SD, hon ska bara ha honom. En passion som heller aldrig riktigt fick chansen att levas ut och mattas av. När han var på, var hon av. Åtminstone de första åren. Och när hon var på, drog han sig undan.
Männen kom, männen gick. Samtliga kom de att i någon mån att jämföras med drogen. Så länge drogen fanns i närheten, förblev de övriga substitut.