2021-03-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Rädd vet jag inte om det är rätt ord. Försiktig skulle jag snarare säga. Ungefär på samma sätt som jag hade undvikit att strosa omkring på gatorna i Berlin under slutstriden år 1945. Jag är uppriktigt sagt förvånad över hur pass många som tycks leva i förnekelse och ha en närmast deterministisk syn på verkligheten och livet. Som om allt vore förutbestämt och att ens handlingar ändå inte på något vis kan påverka vilket liv man får. Säkert praktiskt för somliga, men inte särskilt rationellt skulle jag säga.

Vet inte om jag är psykiskt sjuk (definitionsfråga), men jag lever ju fortfarande i vart fall. Det är mer än vad 14 tusen andra gör. Adam Alsing skriver inga inlägg på Flashback längre.

Hur definierar du försiktig?

Jag har ändrat min livsstil en del sen Pandemin men inget drastiskt. Jobbar hemifrån 95% av tiden, veckohandlar på udda tider, går inte på krogen och försöker umgås utomhus så mycket möjligt.

Samtidigt så har jag även rest en del inom Sverige och även utomlands förra sommaren. Jag äter lunch ute några dagar i veckan och träffar vänner flera gånger i veckan för träning eller en utomhus afterwork.

Än så länge så har varken jag eller mina närmsta vänner blivit sjuka.
Citera
2021-03-29, 14:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men då inser du hur meningslöst det är med munskydd eftersom folk oavsett om man har munskydd eller ej blir smittade. Som vi lever kommer alla att få covid. Det är bara en tidsfråga som sagt. Det får man förhålla sig till och gör det mesta man kan för att undvika att bli allvarligt sjuk.
En riktigt egoistisk tanke som man, om jag inte missförstått dig, kan översätta till
Skit i att du sprider viruset men se till att skydda dig själv!

Har tanken att alla inte kan skydda sig själv och därför måste ha närmare kontakt med människor än vad som är lämpligt!
Citera
2021-03-29, 14:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo men lindriga till måttliga symptom får 98% av alla smittade, det jag tycker är konstigt är att hon verkar vara precis lika sjuk som en icke vaccinerad och antar jag lika smittsam.

Jag håller med om att man kunde önskat bättre effekt av vaccinet i just hennes fall.
Man kan väl dock betänka att utgången kunde blivit en helt annan utan vaccin.
Det kommer vi dock aldrig få reda på.
Hoppas hon tillfrisknar snart och att vaccinet kanske skyddar mot långtidsbesvär.

Fler fall likt hennes lär ju dyka upp. Framförallt om de nya mutationerna ta för sig ytterligare.

Min egen motivator till att ta vaccinet (förutom att skydda andra) är att det framförallt skyddar mig mot kritiskt förlopp. En rejäl flunsa kan jag ta utan problem, även om man önskar att det blir som en lätt förkylning eller ingenting alls.
Citera
2021-03-29, 14:34
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var inte svar på frågan. Min fråga var varför det inte verkar ha någon effekt i det verkliga livet? Om det är så viktigt med munskydd, hur förklarar du då att det inte är någon större skillnad mellan north och south dakota? Kurvorna är identiska trots avsaknad av masktvång i ena delstaten. Snarare verkar det som att kurvan har plattats till bättre UTAN munskydd, när man lägger kurvorna på varandra.

Vad utgår dataanalysen ifrån? Utgår den ifrån verkligheten eller från någon fantasivärld?
Citera
2021-03-29, 14:34
Medlem
Madagascars avatar
Dagens siffror för dalarna är uppdaterade.

Ökningen för Dalarna ser dramatisk ut. Dalarna är nu nästan på alltime-high för nya fall per sju dagar, antal inlagda och antal på iva.

https://platz.se/coronavirus/?lan=dalarna
Citera
2021-03-29, 14:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo men lindriga till måttliga symptom får 98% av alla smittade, det jag tycker är konstigt är att hon verkar vara precis lika sjuk som en icke vaccinerad och antar jag lika smittsam.
98% är ju ändå 1 av 50. Så inga komstigheter. Vaccinet minskar dock smittspridningen kraftigt. Så när tillräckligt många är vaccinerade så kan man börjar ta sig friheter. Men börjar man direkt leva som vanligt när viruset fortfarande sprids snabbt, då får man lite skylla sig själv. Tyvärr är det ju många som tror att vaccinet kommer skydda 100%. Vet inte hur många äldre som går ut och säger att de ska krama barnbarn i påsk. Idioter, vänta några månader till.
Citera
2021-03-29, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En riktigt egoistisk tanke som man, om jag inte missförstått dig, kan översätta till
Skit i att du sprider viruset men se till att skydda dig själv!
Man ska inte behöva känna dåligt samvete för sin tillvaro på jorden sålänge man håller avstånd till folk som är rädda för att bli smittade. Jag går personligen inte nära någon och håller så mycket avstånd jag bara kan. Handlar på udda tider, går inte på krogen, åker inte t-bana och åker bil/cykel överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har tanken att alla inte kan skydda sig själv och därför måste ha närmare kontakt med människor än vad som är lämpligt!
Det är inte munskydden det hänger på. Det viktigaste just nu är att hålla avstånd till sköra människor. Och det håller jag såklart.
Citera
2021-03-29, 14:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vad utgår dataanalysen ifrån? Utgår den ifrån verkligheten eller från någon fantasivärld?

Vad tror du själv? Orkar du inte höra om hur det ser ut i den verkliga världen? Nej man behöver ingen snuttefilt på munnen.
Citera
2021-03-29, 14:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja nya fall stiger i Skåne. Men ännu stiger ej antal inlagda. Idag 135 inlagda Skåne, vilket är lägst antal sedan november.

Så är det, vilket är glädjande.

Blir väldigt spännande att se Stockholms utveckling denna vecka. Har ju funnits en tendens till utplanande smitta, men det är ju för tidigt att veta med säkerhet.

Gävleborg har planat ut som det verkar, medans Västerbotten och Norrbotten tydligt har vänt ner.
Norrbotten hade den lägsta siffran på 6 veckor tex.
Citera
2021-03-29, 14:38
Medlem
Sverige får nästa vecka 541 870 doser. Det motsvarar NÄSTAN 10% av den vuxna befolkningen om man ger alla en dos.

Nu borde det gå undan.

25% bör vi närma oss slutet på nästa vecka. En jävla fjärdedel av vuxna befolkningen. Snart borde skillnaden i antalet smittade också märkas tydligare.
Citera
2021-03-29, 14:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
98% är ju ändå 1 av 50. Så inga komstigheter. Vaccinet minskar dock smittspridningen kraftigt. Så när tillräckligt många är vaccinerade så kan man börjar ta sig friheter. Men börjar man direkt leva som vanligt när viruset fortfarande sprids snabbt, då får man lite skylla sig själv. Tyvärr är det ju många som tror att vaccinet kommer skydda 100%. Vet inte hur många äldre som går ut och säger att de ska krama barnbarn i påsk. Idioter, vänta några månader till.

Precis. Nu kan de asymptomatiskt smitta sina barnbarn som i sin tur smittar en kompis som smittar någon annan som dör..
Vi är fan på målrakan, vad är problemet med att hålla ut kanske 2-3 månader till när vi får både vaccineffekten och sommarvädret med oss?
Citera
2021-03-29, 14:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sverige får nästa vecka 541 870 doser. Det motsvarar NÄSTAN 10% av den vuxna befolkningen om man ger alla en dos.

Nu borde det gå undan.

25% bör vi närma oss slutet på nästa vecka. En jävla fjärdedel av vuxna befolkningen. Snart borde skillnaden i antalet smittade också märkas tydligare.

Japp. Någonstans runt 30% börjar det ge effekt. Problemet i Sverige är ju att nästan alla vaccinerade redan var isolerade sedan innan. Detta gör ju att det inte märks på spridningen.
Först när folk i arbetsför ålder börjar vaccineras gör det skillnad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in