2021-03-29, 12:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med munskydd är risken för att folk bryter mot grundregeln nummer 1. dvs social distansering. Och just därför är munskydd mer eller mindre meningslöst.

Uppenbarligen inte. Jämför gärna north och south dakota.

Eller kalifornien med florida.

Människor måste bli vana vid att bära munskydd och hålla avstånd. Nu gör många människor inget av dem. De håller inte avstånd och bär inte munskydd. Efter en viss tid blir människor vana vid att hålla avstånd och ha munskydd på sig. Svårare än så är det inte.

Har du ens läst metaanalysen som jag har länkat. Dess resultat baseras på flera andra studiers resultat. Resultaten visar tydligt att munskydd generellt minskar smittspridningen.
Citera
2021-03-29, 12:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Människor måste bli vana vid att bära munskydd och hålla avstånd. Nu gör många människor inget av dem. De håller inte avstånd och bär inte munskydd. Efter en viss tid blir människor vana vid att hålla avstånd och ha munskydd på sig. Svårare än så är det inte.
Varför ska jag bära munskydd om jag inte trängs inomhus? Ska jag verkligen ha på mig munskydd på joggingturen? ÄR det rimligt?

Citat:
Har du ens läst metaanalysen som jag har länkat. Dess resultat baseras på flera andra studiers resultat. Resultaten visar tydligt att munskydd generellt minskar smittspridningen.
Munskydd fungerar om alla använder munskydd till 100 % rätt. Problemet är att folk är som folk är. Och då får du motsatt effekt istället...
Citera
2021-03-29, 12:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Finns det ens människor som sitter frivilligt inspärrade så här ett år senare?
I början var oron stor, men de som inte är kopplade till en riskgrupp behöver inte känna denna stressen.

Jag bävar för hur folk skulle må om de fortfarande idag kände denna "skräcken".
Oro och stress sliter enormt ifall man inte får möjlighet till återhämtning.
Jag är inte riskgrupp, men ändå nästan isolerad (*) sedan ett år tillbaks.
Någon "skräck" känner jag inte, jag är inte ens lite rädd.

Jag vill kunna träffa min mamma som är gammal utan att riskera hennes liv så länge hon inte är vaccinerad.

*)
Vi träffar vänner och bekanta ute, inte inne.
Vi träffar barn och barnbarn, främst ute, men ibland inne. Det beror lite på läget på deras arbeten och förskolor hur vi vill göra.
Vi handlar det mesta på nätet utom mat som vi handlar när det är så lite folk i affärerna som möjligt.
Skidåkning visade sig vara otroligt coronasäkert (om man vill) och båten på sommaren funkar också bra vad gäller smittspridning.
Citera
2021-03-29, 13:02
Medlem
Citat:
För det första talar metaanalysen sitt tydliga språk. Munskydd minskar smittspridningen.

Tyvärr struntar en del människor i att bära munskydd. Dessutom ska man inte glömma att bara munskydd är inte lösningen. Människor måste hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte måste träffa.

Man kan också ställa frågan om hur många fler smittade och döda skulle de länder som du har radat upp ha haft utan krav på munskydd.
Munskydd minskar smittspridningen? Länderna i Kontinental och Sydeuropa har ju haft sina munskyddskrav i snart ett års tid och lika så förbannat håller de på med sina lockdown på – lockdown av, lockdown på – lockdown av osv. Detta fastän de haft sina munskyddskrav hela tiden.
Citera
2021-03-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vad är din definition på "kommit långt med vaccineringen"?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad händer i Ungern?

Påstås ligga långt före EU med vaccineringar då de fått vaccin från Ryssland och Kina - nästan dubbelt så många doser givna jämfört med snittet i EU.

Nästan dubbelt så många doser jämfört med EU-snittet.

Då vi har bra siffror för Sverige så ser man att dödligheten för t ex 80+ gått ner väldigt kraftigt och då denna grupp stod för majoriteten av dödsfallen så har antal döda rasat sedan nyår. Även smittspridningen har rasat för denna grupp.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning

Antal avlida gick från 651 per vecka i början av året till 74 per vecka nu.

Om Sverige har lyckats med detta med hälften så mycket vaccin som Ungern haft så uppstår några frågor.

1. Vem har fått vaccinet i Ungern?
2. Hur bra fungerar Kinas och Rysslands vaccin?
Citera
2021-03-29, 13:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför ska jag bära munskydd om jag inte trängs inomhus? Ska jag verkligen ha på mig munskydd på joggingturen? ÄR det rimligt?

Munskydd fungerar om alla använder munskydd till 100 % rätt. Problemet är att folk är som folk är. Och då får du motsatt effekt istället...
Lite kloka ord, kul!
Om du är ute utan trängsel finns det absolut ingen anledning att bära munskydd oavsett vad du gör.

Sedan är jag tveksam till hur du tänker när du säger
Munskydd fungerar om alla använder munskydd till 100 % rätt.
Varför skulle inte munskydd funka bara för att några inte använder det och vissa gör fel.

Jag ytterst tveksam till hur du tänker när du fortsätter med
Och då får du motsatt effekt istället...
Jag kan inte ens gissa vad jag sak fråga dig om!!!
Du kanske själv kan förklara vad du menar.
Citera
2021-03-29, 13:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag kan ju inte tala för andra men personligen så stoppar jag inte huvudet i sanden, men jag finner ingen anledning till att gå runt och vara konstant rädd. Att barrikadera in sig likt serien The Walking Dead har blivit verklighet är knappast friskt, snarare snudd på psykisk störning.

Rädd vet jag inte om det är rätt ord. Försiktig skulle jag snarare säga. Ungefär på samma sätt som jag hade undvikit att strosa omkring på gatorna i Berlin under slutstriden år 1945. Jag är uppriktigt sagt förvånad över hur pass många som tycks leva i förnekelse och ha en närmast deterministisk syn på verkligheten och livet. Som om allt vore förutbestämt och att ens handlingar ändå inte på något vis kan påverka vilket liv man får. Säkert praktiskt för somliga, men inte särskilt rationellt skulle jag säga.

Vet inte om jag är psykiskt sjuk (definitionsfråga), men jag lever ju fortfarande i vart fall. Det är mer än vad 14 tusen andra gör. Adam Alsing skriver inga inlägg på Flashback längre.
Citera
2021-03-29, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Munskydd minskar smittspridningen? Länderna i Kontinental och Sydeuropa har ju haft sina munskyddskrav i snart ett års tid och lika så förbannat håller de på med sina lockdown på – lockdown av, lockdown på – lockdown av osv. Detta fastän de haft sina munskyddskrav hela tiden.

De lyssnar inte på det örat dessa munskyddsfår. Finns hur många exempel från den verkligan världen som helst som pekar på att det inte någon effekt överhuvudtaget. Det handlar mer om känslomässiga skäl. Det är skönt att ha något över munnen som en snuttefilt och vissa känner sig säkrare när de få ha det.
Citera
2021-03-29, 13:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Den stora undersökning som gjorts avseende astras och de nya mutationerna visade att det gav 100% skydd mot kritisk sjukdom och död.
Självklart finns det inget som heter 100% vad det gäller vaccin, men det visade hur som helst på att astras ger ett riktigt bra skydd mot just allvarlig sjukdom..

Det du skriver här ovan stämmer ju inte riktigt mot det andra undersökningar kommit fram till, så du måste ange en trovärdig källa för att jag ska ta dina uppgifter på allvar. Tvärtom har man ju sett att Astras vaccin ger sämre skydd jämfört med övriga vaccin och att det mot i alla fall vissa mutationer inte ger något skydd alls.
Citera
2021-03-29, 13:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Källa på det tack.

Inte den där studien i Sydafrika där det kom fram att vaccinet bara gav 22% bättre skydd mot milda symtom - experter säger fortfarande att AZ ska ge ett bra skydd mot svår sjukdom.

https://www.bbc.com/news/health-55534727

"Preliminära bedömningar föreslår att...."
Ja, eller hur?
Föga förvånande att brittiska "experter" som intervjuas i BBC inte ser några som helst svagheter. Du känner väl för övrigt till att Storbritannien närmast uteslutande använder sig av just Astras vaccin? Du tror inte att det finns en risk att de blir något färgade i sina slutsatser?
Citera
2021-03-29, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lite kloka ord, kul!
Om du är ute utan trängsel finns det absolut ingen anledning att bära munskydd oavsett vad du gör.
Konstigt nog har jag sett folk som har munskydd på sig både när de joggar och kör bil.

Citat:
Sedan är jag tveksam till hur du tänker när du säger
Munskydd fungerar om alla använder munskydd till 100 % rätt.
Varför skulle inte munskydd funka bara för att några inte använder det och vissa gör fel.

Problemet är att bakterier samlas i munskydden och de måste bytas ut med jämna mellanrum. Gör man inte det bir man en vandrande bakteriehärd istället.

Citat:
Jag ytterst tveksam till hur du tänker när du fortsätter med
Och då får du motsatt effekt istället...
Jag kan inte ens gissa vad jag sak fråga dig om!!!
Du kanske själv kan förklara vad du menar.
Ja vad tror du själv? Varför har det aldrig någonsin tidigare varit rekommenderat i någon pandemi tidigare bland allmänheten?
Citera
2021-03-29, 13:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Munskydd är inte alls lika effektivt som att hålla avstånd, låta bli att pussas och kramas, mm, men det ger ett visst ytterligare skydd när det inte går att hålla avstånd.

Så länge man kan hälla avståndet så är det bättre än att trängas med munskydd påtaget!

Det är lätt att gå i fällan att jämföra två olika händelser och bara för att de verkar stämma drar man felaktiga slutsatser, skensamband är en bra beskrivning. På engelska ofta kallat nonsense correlation, spurious correlation eller illusory correlation.

Ett mycket klassiskt exempel är det samband man tidigare fann i norra Tyskland mellan antal storkar och antal födda barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in