2021-03-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, gör gärna det. Jag är intresserad. Hörde att äldre nu kan vaccinera sig på Stockholmsmässan och det är Astras vaccin de får. Tragiskt om de nu kommer se sig som skyddade trots att de i själva verket inte skulle ha något skydd alls mot de mutationer som nu nästan helt tagit över smittspridningen i Sverige. Stor vits då liksom. Speciellt då vaccinet tycks vara förknippat med flera biverkningar.

Källa på det tack.

Inte den där studien i Sydafrika där det kom fram att vaccinet bara gav 22% bättre skydd mot milda symtom - experter säger fortfarande att AZ ska ge ett bra skydd mot svår sjukdom.

https://www.bbc.com/news/health-55534727

Citat:
Preliminary work suggests the Oxford-AstraZeneca's vaccine offers "limited" protection against mild disease from the South Africa variant, but experts say it should still protect against severe disease.
Citera
2021-03-29, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vi får se hur utvecklingen kommer att se ut i delstater i USA som har lyft masktvånget.

Tills dess skickar jag en metaanalys som visar att munskydd minskar smittspridningen till dig.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776536

Ja hur går det nu i Florida vs i Kalifornien där man måste ha munskydd på mellan varje tugga när man äter på restaurang enligt rekommendationen från guvenören.
Citera
2021-03-29, 12:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Den här grafen är bra för att se hur många som är inlagda på IVA för covid och hur det utvecklas över tid:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Finns motsvarande graf där man kan se totala beläggningen på IVA, dvs inkl alla sjukdomar och åkommor?

(Det borde finnas på icuregswe men det är en knölig sajt att navigera. Jag har misslyckats hitta det där. Någon här har kanske lyckats och vill dela med sig...)
Jag försökte få till en tabell som gick att läsa på FB, men misslyckades.
Här hittar du info, https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/prod.diagnoser-dygn
55 % av vårdtiden på IVA under 2021 är Covid-19-vård.
Motsvarande för 2020 är 44 % och för det senaste året 51 %

Antal vårddygn på IVA
2019 är 59 801 och
2020 är det 101 748

Kod:
Kod Huvudsaklig IVA-diagnos	Ant. dygn	Ant. vtf % dygn	  % vårdtillfällen
JA36 Covid-19		               12618	1518	          55,0	30,7
IA23 Hjärtstopp		                 1059	370	           4,6	7,5
JA32 Akut resp insufficiens		   910	219	           4,0	4,4
JA21 Svår ARDS		                   827	101	           3,6	2,0
JA09 Bakteriell pneumoni		   656	139	           2,9	2,8
AA05 Andra bakteriesjukdomar	   648	212	           2,8	4,3
ZA04 Undersökning observation	   590	553	           2,6	11,2
JA34 Resp insufficinens ospec	   529	155	           2,3	3,1
IA33 Subaraknoidalblödning	   482	124	           2,1	2,5
JA20 Måttlig ARDS	                   476	69	           2,1	1,4
TA01 Skador flera kroppsregioner   413	161	           1,8	3,3
IA31 Hjärtsvikt ospecificerad	   356	93	           1,6	1,9
KA16 Akut pankreatit	                   347	65	           1,5	1,3
JA08 Virus pneumoni	                   335	54	           1,5	1,1
NA04 Akut njursvikt	                   330	123	           1,4	2,5
KA05 Gastrointestinalblödning	   289	172	           1,3	3,5
IA38 Intracerebral blödning annan 287	96	           1,3	3,5
FA07 Psyk störning alkohol droger  274	275	           1,2	5,6
JA37 Covid-19 relaterat	           272	46	           1,2	0,9
GA13 Status epileptikus	           231	68	           1,0	1,4
IA42 Cerebral infarkt	                   212	107	           0,9	2,2
TA62 Kompl kir åtgärder med vård 207	73	           0,9	1,5
JA16 Aspirationspneumoni	           206	59	           0,9	1,2
IA46 Aortadissektion	                   193	59	           0,8	1,2
TA11 Brännskada	                   191	31	           0,8	0,6
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-29 kl. 12:43.
Citera
2021-03-29, 12:42
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
6/4-20 införde Österrike munskyddstvång. 22/4 -20 införde Tyskland munskyddstvång, 10/5-20 införde Frankrike munskyddstvång. 20/5-30 införde Spanien munskyddstvång. Hur många lockdowns har inte dessa länder infört sedan munskyddskraven. Inför munskyddskrav och ju mer lockdowns får man införa verkar det som.

För det första talar metaanalysen sitt tydliga språk. Munskydd minskar smittspridningen.

Tyvärr struntar en del människor i att bära munskydd. Dessutom ska man inte glömma att bara munskydd är inte lösningen. Människor måste hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte måste träffa.

Man kan också ställa frågan om hur många fler smittade och döda skulle de länder som du har radat upp ha haft utan krav på munskydd.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-29 kl. 12:47.
Citera
2021-03-29, 12:44
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja hur går det nu i Florida vs i Kalifornien där man måste ha munskydd på mellan varje tugga när man äter på restaurang enligt rekommendationen från guvenören.

Som jag har skrivit tidigare utifrån metaanalysen som jag har länkat till dig minskar munskydd smittspridningen. Det räcker dock inte ensam som åtgärd. Man behöver hålla avstånd och sluta träffa människor man inte måste träffa.

De stater som har infört munskysskrav skulle ha haft betydligt fler smittade och döda utan krav på munskydd.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-29 kl. 12:47.
Citera
2021-03-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så bara för att inte digerdöden tog kål på mänskligheten menar du att sjukdomen var ofarlig?
40% av Stockholms invånare dog av pesten år 1710-1713.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pesten_i_Sverige_1710%E2%80%931713

Klart som fan att varje individ gör bäst i att skydda sig bäst man kan till dess det finns effektivt vaccin. Man har bara ett liv och en kropp. Dör man så är det ganska final. Likaså är det svårt att transplantera ny lungvävnad. Jag begriper inte varför folk som ska vara så ansvarstagande i alla andra möjliga samband tycks skita i den här sjukdomen som snart kostat 14 tusen människor livet på ett år. Innan denna farsot kom till Sverige pratades det mycket om att det var ett stort problem att 50 kriminella gängmedlemmar skjuter ihjäl varandra på öppen gata, men när 28 gånger fler helt vanliga människor får sätta livet till tycks de flesta mest rycka på axlarna. Märkligt tycker jag.
Tror det kan ha något med vilket psyke man är utrustad med. Ligger nog en del psykologi i botten och för många är det uppenbarligen enklast och bekvämast att stoppa huvudet i sanden. Kanske oja sig lite över "klimathotet" istället. Att vi fått det 1 grad varmare de senaste 150 åren. Klart vi går mot katastrof liksom....

Hur många av dessa 14 tusen var friska, arbetsföra under 65?

Vaccinera riskgrupperna, sedan har det ingen betydelse hur stor smittspridning vi har, fungerar inte vaccinen är det kört ändå då vi inte kommer kunna vänta tills det kommer ett vaccin som fungerar då alla vaccin idag bygger på samma grundforskning.

Nästa malande man konstant hör är "titta på brasilien!!", jo, gör det men då får Ni dividera alla siffror därifrån med 21 för att kunna jämföra, det verkar inte vara lika intressant då som att kasta absoluta tal i ansiktet på folk då det ser lika illa ut här isf. och här är det ju inte ens så illa...

Utöver det verkar det vara vanligt bland vissa att kasta sig med procent när det passar bättre än med antal, allt beroende på vilket som ger störst avtryck, "har ökat med 150%!", vad de glömde nämna var att det var 5 istället för 2, eller andra tal som faller inom slumpen...

Den friska, arbetsföra gruppen under 65 upplever större problem med vaccinen än med smittan, de friska, arbetsföra äldre än 65 upplever samma men är betydligt färre då sjukdomar och kroppens nedbrytning börjar ta fart med stigande ålder, den absoluta majoriteten klarar sars cov2 problemfritt.
Citera
2021-03-29, 12:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ifall du inte kan se skillnaden på gängskjutningar och corona-pandemin, så bör du nog ta dig en funderare.

Gängskjutningar syns inte i vår överdödlighetsstatistik så kan ju inte vara nåt problem. Dessutom är vi långt under Mexico så Sverige sköter gängkriminaliteten väldigt bra.

I det nya Sverige efter corona bryr vi oss bara om sånt som orsakar minst 25 procent överdödlighet. Kommer göra livet mycket bekvämare o vi slipper bilbälte, trafikregler mm.
Citera
2021-03-29, 12:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men det borde ju påverkat hela tiden.

Nu har de kommit långt med vaccineringen och fortfarande ökar både fall och dödsfall kraftigt.

Fortsätter det så här så kan de bli världens mest drabbade land om man räknar bort lilleputt-länder som Gibraltar och San Marino.
Vad är din definition på "kommit långt med vaccineringen"?
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som jag har skrivit tidigare utifrån metaanalysen som jag har länkat till dig minskar munskydd smittspridningen. Det räcker dock inte ensam som åtgärd. Man behöver hålla avstånd och sluta träffa människor man inte måste träffa.
Problemet med munskydd är risken för att folk bryter mot grundregeln nummer 1. dvs social distansering. Och just därför är munskydd mer eller mindre meningslöst.

Citat:
De stater som har infört munskysskrav skulle ha haft betydligt fler smittade och döda utan krav på munskydd.
Uppenbarligen inte. Jämför gärna north och south dakota.

Eller kalifornien med florida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Finns det ens människor som sitter frivilligt inspärrade så här ett år senare?
I början var oron stor, men de som inte är kopplade till en riskgrupp behöver inte känna denna stressen.

Jag bävar för hur folk skulle må om de fortfarande idag kände denna "skräcken".
Oro och stress sliter enormt ifall man inte får möjlighet till återhämtning.

Jag vet inte om det är ett vanligt problem men jag känner till åtminstone 3 fall där relativt unga personer (i min vänskapskrets - 25-30 år gamla) i princip har isolerat sig.

Det var personer som hade jobb - kanske inte världens bästa jobb men de skötte sina jobb iaf.

Alla tre har blivit av med sina jobb pga misskötsel. De har varit hemma jättemånga gånger för att de trott att de haft Covid. De har vägrat i omgångar att gå till jobbet för att de tycker att risken att smittas är så hög osv. De sitter bara hemma nu.

Nu vet jag inte om det blev så här för att de verkligen var rädda för att bli sjuka eller om det var en ursäkt för att få sitta hemma och spela dator hela tiden eller om det var en kombination.
Citera
2021-03-29, 12:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beror på att det är brist på sjuksköterskor vilket i sin tur beror på att sjuksköterskelönerna är för låga.

Det är positivt att du deltar i tråden så att du får lära dig litet om verkligheten.

Jag hoppas att du i framtiden lobbar för högre ssk-löner.

Det kommer det att bli om det är brist. Å andra sidan visste väl SSK om lönenivåerna innan de började plugga till det och de riskerar ju inte att arbetslösa direkt. Vad är inte sådan trygghet värd?
Citera
2021-03-29, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är som sagt en hel del du tror.

Det enklaste vore om du helt enkelt slutade tro så mycket.

Vad exakt är det som pekar på att covid är farligt för barn? Vad är det du VET som vi inte kan läsa oss till i statistiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in