2021-03-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att du är överdrivet rädd och behöver söka hjälp.
Vad tror du att jag är rädd för?

EDIT: EN ledtråd: Jag är stoiker och således inte rädd för fan själv, vad det anbelangar min egen person . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2021-03-29 kl. 10:33.
Citera
2021-03-29, 10:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst men då kan vi ju lägga ner all vård och strunta i till exempel trafiksäkerhet eller säkerhet på arbetsplatser..

Du är en sällsynt stor idiot. Det tråkiga är att du inte fattar det.

Möjligen trollar du och i så fall gratulerar jag till att jag svalde hela betet . . .

Nu kommer du med halmgubbar. Det har jag aldrig sagt att man ska. Däremot är det onödigt att som ung gå runt och oroa sig i onödan för att bli smittad med covid.

sannolikheten för att just du ska hamna på iva som fullt frisk ungdom är så försvinnande liten att sannolikheten att krocka med bilen, eller ramla av cykeln och skada sig är större.

Statistiken på detta har vi. Att det är några enstaka unga som vårdas på iva är inget att hetsa upp sig över.
Citera
2021-03-29, 10:34
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Paracetamol känner vi till bra, har använts lång tid.

Tyskarna klarade första vågen bra.
Smittan skenar nu i Tyskland och dom har fått göra en lock down över påsk.
Det behöver man ju inte göra om man har full knas på vilka som är sjuka.
Så du hänvisar inte till det som är sant.

Tyskarna har stora problem. Okontrollerad smitta precis som Sverige och många andra länder.

Eftersom det finns många frihetskämpare som struntar i att ta covid 19 på allvar i Tyskland också gör sådana människor effektiv smittspårning/isolering svårt.

Smittspårning/isolering fungerar bra om människor sköter sig hyfsat väl så att det går att avgöra vilka område man ska smittspåra/isolera. Det går förstås mycket sämre när det råder allmän smittspridning i ett land.
Citera
2021-03-29, 10:35
Medlem
Citat:
Nu kommer du med halmgubbar. Det har jag aldrig sagt att man ska. Däremot är det onödigt att som ung gå runt och oroa sig i onödan för att bli smittad med covid.

sannolikheten för att just du ska hamna på iva som fullt frisk ungdom är så försvinnande liten att sannolikheten att krocka med bilen, eller ramla av cykeln och skada sig är större.

Statistiken på detta har vi. Att det är några enstaka unga som vårdas på iva är inget att hetsa upp sig över.
Ska vi oroa oss om unga avlider då?
Citera
2021-03-29, 10:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det viktiga i nuläget är att stoppa spridningen av nya varianter som kan ta sig förbi det skydd som vaccinet ger. Vi kan inte hindra att varianterna uppstår. Men vi kan hindra att dom kommer till Sverige.

Att begära vaccinationsintyg kan vara otillräckligt.

Vad tänker du på att vi kan göra utöver att införa vaccinationsintyg?
Citera
2021-03-29, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Javisst men då kan vi ju lägga ner all vård och strunta i till exempel trafiksäkerhet eller säkerhet på arbetsplatser..

Du är en sällsynt stor idiot. Det tråkiga är att du inte fattar det.

Möjligen trollar du och i så fall gratulerar jag till att jag svalde hela betet . . .

Nollrisktänkande är livsfarligt. Vi måste kunna köpa att det finns en viss risk, om än liten, att unga kan bli allvarligt sjuka i covid. De flesta blir det inte och därför kan vi inte stänga ner en hel värld då det leder till fler dödsfall av andra orsaker.

Om man brydde sig om att folk inte ska hamna på iva borde vi förbjuda bilism och stänga ner motorvägarna. Varför gör vi inte det? människor dör för fan...
Citera
2021-03-29, 10:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det går ju att skala upp, men risken är väl att man inte får rätt kompetens på rätt plats. Dvs icke-IVA utbildad personal.

Flygvärdinnor, sekreterare, sjukvårdare i försvaret ställde upp. Men det blev inte helt lyckat sjukvården vill nog i grunden slippa de icke professionella. De vill värna sitt skrås privilegier inte få det att framstå som något vem som helst kan sköta efter någon dags genomgång hur grejorna funkar.

hellre gnälla lite över att vi är utarbetade, vi orkar inte mer och få en extra månadslön.
Citera
2021-03-29, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ska vi oroa oss om unga avlider då?

Det beror på hur många som avlider. Är det några enstaka ungdomar rör det sig om rent foliehatteri.

Unga dör av en massa olika anledningar och om du undersöker de unga som dött i covid så har de allra flesta någon form av allvarlig sjukdom som i sig är dödlig.

Det är inte värt att stänga ner en hel värld för att några få unga dör i covid. Det kostar mer än det smakar.
Citera
2021-03-29, 10:40
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Bättre att han är en korkad frihetskämpare än som du duktig hjärntvättad slav.

Även om man bortser ifrån att massvaccinera med ett vaccin vi inte vet mkt om, är ett av de största brotten emot mänskligheten någonsin. För det handlar inte om bara om att det har gett allvarliga biverkningar för många nu direkt efteråt, utan du har heller ingen aning om vilka långsiktiga effekter det har. Så världens ledare använder hela jordens befolkning som försökskaniner, så vaccinen är ett mkt större hot emot människan än viruset är. Så även ur ett väldigt strikt hälsoperspektiv så bör man ha problem med massvaccinering.

Men som sagt även om man bortser ifrån det, så måste vi hålla på med de åtgärderna du nämner på obestämd tid då, det kan vara ett halvår, kan vara förevigt. Allt för ett virus som inte är mkt värre än vanliga influensan. Även för en sådan slav som dig, så måste det väl ändå framstå som oproportionellt?

Detta är ett virus som inte drabbar alla lika, utan det finns tydliga riskgrupper. Precis som med influensa så drabbar det de äldre värst. Så varför försöka läka hela kroppen om det är tån det gör ont i? Så om man borde göra något så borde man väl försöka skydda dem i riskgrupperna? Men det är lustigt att världens ledare säger att de gör detta för skydda oss, men väldigt lite resurser har gått till att faktiskt skydda riskgrupperna. Vården (äldrevården, hemtjänst eller sjukvården) etc har inte fått så mkt mer resurser, medens ofantliga pengar har försvunnit i svarta hål (till politikernas särintressen). Men i slutändan så är döden för oss alla oundviklig, med eller utan covid. Livet handlar om risker, man kan inte leva hela livet med med mål att försöka undvika döden med alla tänkbara medel, i synnerhet då man är 80+ och är nära döden hursomhelst.

Hade detta varit lika illa som digerdöden, så hade jag tyckt åtgärderna världen har tagit hade varit för klena däremot. Men nu är det inte ens i närheten av lika illa.

Att bli smittad av covid 19 kan också ge långvariga komplikationer även för yngre individer.

Jag håller med dig. När staten har råd att skicka pengar till Italien borde staten också ha råd att investera pengar sjukvården i Sverige.

De åtgärder jag nämner minskar virusets möjligheter till att mutera till en farligare/dödligare variant för alla åldersgrupper. Det är alltid bättre att vara proaktiv än reaktiv. Det vill säga: det är alltid bättre att förhindra problem än att åtgärda problem.
Citera
2021-03-29, 10:41
Medlem
Vad händer i Ungern?

Påstås ligga långt före EU med vaccineringar då de fått vaccin från Ryssland och Kina - nästan dubbelt så många doser givna jämfört med snittet i EU.

De låg ju inte särskilt bra till innan med 2000 döda per miljon innevånare (Sverige ligger på 1300 döda per miljon innevånare).

Resultatet - de ligger nu på en all time high på antalet döda per dag.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/hungary/

Både fall och avlidna verkar öka kraftigt.

Glidande medelvärde:

Fall: ca 9000 per dag
Avlidna: 244 per dag (Man har varit uppe och nosat på nästan 300 förra veckan)

Är Kina och Rysslands vaccin bara skit? Vilka har fått vaccinet?
Citera
2021-03-29, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att bli smittad av covid 19 kan också ge långvariga komplikationer även för yngre individer.
Man kan få långvariga komplikationer av att skadas i trafiken också. Ändå tillåter vi trafik.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
De åtgärder jag nämner minskar virusets möjligheter till att mutera till en farligare/dödligare variant för alla åldersgrupper. Det är alltid bättre att vara proaktiv än reaktiv. Det vill säga: det är alltid bättre att förhindra problem än att åtgärda problem.

Vad som behövs är en bättre folkhälsa. Då får man inte sådana här problem som vi nu ser...
Citera
2021-03-29, 10:43
Medlem
Citat:
Det beror på hur många som avlider. Är det några enstaka ungdomar rör det sig om rent foliehatteri.

Unga dör av en massa olika anledningar och om du undersöker de unga som dött i covid så har de allra flesta någon form av allvarlig sjukdom som i sig är dödlig.

Det är inte värt att stänga ner en hel värld för att några få unga dör i covid. Det kostar mer än det smakar.
Jag talar inte om unga som avlider i sjukdomen covid. Jag talar om unga som avlider på grund av följderna av covid.

Har du fortfarande inget trovärdigt svar på varför fältsjukhusen avvecklades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in