2021-03-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallybil
Vi har fått ett bekräftat fall av corona på min arbetsplats. En del personer ingår i smittspridningen och ska testas idag. Enligt chefen ska dessa personer inte vänta på provsvar innan dom kommer tillbaka till arbetet. Är inte det jävligt fel?
Det beror litet grann på situationen på er arbetsplats. Kan ni hålla avstånd till varandra? Använder ni visir och/eller munskydd?
Citera
2021-03-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
0,003% av Sveriges befolkning ligger på IVA. Det kan vi väl inte tillåta? Landet håller på att gå under för fan!
Ja ! Den IQ- och EQ -befriade reserven hör av sig! Kul .

Du kan inte se något problem med en hög IVA-beläggning och harän mindre någon lösning på problemet?
Citera
2021-03-29, 09:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det tycker inte jag att det är. Vi ser klart och tydligt att barn inte är särskilt drabbade överhuvudtaget. Det vanliga säsongsinfluensan är farligare för barn, men den vaccinerar vi inte bort för barn.

Tvärtom är det bra för barnen att utsättas för smittan så tidigt som möjligt precis som med vattkoppor som är mkt farligare att få som vuxen.
Du säger att du läser statistik. Vi ser ingen överdödlighet bland barn i influensa säsonger, liksom vi inte ser dem i covid vågarna. De tillfällen vi kan se överdödlighet bland barn här i Europa är mitt på sommaren när det är fint väder, gissningsvis drunkning olyckor. Den åldern då man kan börja se överdödlighet är 15-44 år men inte i influensa utan i covid.

Källa https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

När det gäller fördelar med genomgången infektion i olika sjukdomar är det just olika. I TBE vaccinerade man först inte barn, då de fick en mildrar sjukdom en vuxna och sedan blev immuna. Men nu gör man de då man märkte att barn med även mild sjukdom fick hjärnskador, då deras hjärnor inte är klara ännu tål de sämre inflammationer där.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har inte riktigt kommit fram till vad du lider av. Kan vara neuroinvasiv lång-COVID. Lider med dig.

Alltså 300+ platser på IVA är upptagna av pågående pandemi och du kommer med riktigt korkade kommentarer.

Bolsonaro hanterar kommunikationen bättre faktiskt.

Jag har ju räknat ut hur många som ligger på IVA av sveriges befolkning. Och du kallar det för "en korkad kommentar".

De allra flesta ligger inte där. Och plockar du bort alla multisjuka och äldre så kommer du inse hur få yngre utan bakomliggande sjukdomar som vårdas på IVA.

Om du inte ser detta är du sannolikt en hypokondriker som behöver söka hjälp.

IVA har alltid varit fullt i princip och det är alltid kaos där mer eller mindre. Det är inget nytt. Folk som jobbar där är vana att kaos råder där stundtals.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
0,003% av Sveriges befolkning ligger på IVA. Det kan vi väl inte tillåta? Landet håller på att gå under för fan!

Sjukvården håller på att gå under om antalet coronafall som kräver intensivvård överstiger nuvarande antal. Det hävdar alltid sjukvården. Antalet dödsfall på grund av brister i vården av andra sjuka är inte inräknat, ingen vet egentligen hur många de är.

Om vi gör tankeexperimentet att intensivvården upphör så kommer alla som behöver sådan vård att dö. Om vi eliminerar resten av sjukhusvården dör antagligen de flesta som ligger inne och får syrgas och läkemedel.

Det är ju så du och dina gelikar tycker det ska vara. Snuvan behöver inga extra åtgärder, den drabba så få, en bagatell, låt oss öppna krogarna, mer folk dör av ensamhet och av att de är uttråkade.
Citera
2021-03-29, 09:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja ! Den IQ- och EQ -befriade reserven hör av sig! Kul .

Du kan inte se något problem med en hög IVA-beläggning och harän mindre någon lösning på problemet?

Det jag funderar på varför vi har så få IVA-platser jämfört med övriga länder. Att 300 ligger där är inget jag drar allt för stora växlar på.

Det ligger alltid folk på IVA och det är ingen som ojar sig över det.
Citera
2021-03-29, 09:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sjukvården håller på att gå under om antalet coronafall som kräver intensivvård överstiger nuvarande antal. Det hävdar alltid sjukvården. Antalet dödsfall på grund av brister i vården av andra sjuka är inte inräknat, ingen vet egentligen hur många de är.
Vad har du för källor på att sjukvården håller på att gå under? Det är nämligen inte sant.

Citat:
Om vi gör tankeexperimentet att intensivvården upphör så kommer alla som behöver sådan vård att dö. Om vi eliminerar resten av sjukhusvården dör antagligen de flesta som ligger inne och får syrgas och läkemedel.
Varför ska den upphöra?

Citat:
Det är ju så du och dina gelikar tycker det ska vara. Snuvan behöver inga extra åtgärder, den drabba så få, en bagatell, låt oss öppna krogarna, mer folk dör av ensamhet och av att de är uttråkade.

Vad vi behöver bli bättre på att skydda de som behöver skyddas. De allra flesta behöver inte skyddas och kan leva som vanligt i stort sett.
Citera
2021-03-29, 09:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Bara jag som tycker att det är lite konstigt Att FHM och media går ut med "så kan Sverige öppna landet igen" känns som vi inte äe I närheten av det och dessutom tycker jag det ger falska förhoppningar

Du får väl tänka lite själv också inte låta dig påverkas av motstridiga uppgifter och tyckande från skilda personer med väsensskilda intressen. Bli vuxen, värdera det du hör för vad det är och tänk själv.
Citera
2021-03-29, 09:51
Medlem
Citat:
Det jag funderar på varför vi har så få IVA-platser jämfört med övriga länder. Att 300 ligger där är inget jag drar allt för stora växlar på.

Nej. Du är som ett frågetecken när det gäller antalet IVA-platser i landet.

Precis som när det gäller alla andra frågor i den här tråden, är du ett frågetecken.
Citera
2021-03-29, 09:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Du är som ett frågetecken när det gäller antalet IVA-platser i landet.

Precis som när det gäller alla andra frågor i den här tråden, är du ett frågetecken.

Men om det nu är sådan "kris" på iva, varför plockades militärsjukhusen ner? Svar: Det är ingen kris på iva.
Citera
2021-03-29, 09:54
Avslutad
Hur kommer det att se ut under maj och juni? Kommer man att kunna släppa lite på restriktionerna?
Citera
2021-03-29, 09:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det ligger mer än 300 på IVA fast dessa är inte covidfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in