2021-03-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vad är det du ska skydda barn ifrån?

Barn är inte särskilt drabbade av detta virus. Covid-19 är mindre farligt än den vanliga säsongsinfluensan för barn. Och vi vaccinerar knappast barn för det.

Jo - mange barn har senfølger efter Covig-19 sygdom, og disse senfølger bliver nu undersøgt af forskere på Rigshospitalet i Danmark:

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2021/marts/nyt-studie-ser-paa-boerns-senfoelger-af-covid.aspx
Citera
2021-03-29, 07:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej Kurt-Sune, det finns ingen statistik om hur luktsinnet påverkas i Intensivvårdsregistret.
Du får gissa igen!

Var finns den statistik du tidigare talat om gällande påverkan på luktsinnet cid covid-19?

Vad jag vet får de allra flesta tillbaka luktsinnet efter en tid. Det kan upplevas obehagligt såklart under tiden.

Tyvärr har många oroat sig under tiden och spridit skräck om att luktsinnet försvinner permanent.

Och hypokondrikerna får vatten på sin kvarn...
Citera
2021-03-29, 07:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jo - mange barn har senfølger efter Covig-19 sygdom, og disse senfølger bliver nu undersøgt af forskere på Rigshospitalet i Danmark:

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2021/marts/nyt-studie-ser-paa-boerns-senfoelger-af-covid.aspx

Många barn? Hur många då av alla barn?
Citera
2021-03-29, 07:55
Avstängd
Citat:
Jag vet inte vad man ska tro om Kurt-Sunes slumpartade svar?????
Edit
Jag menar, man blir ju lite orolig när någon framför osammanhängande svar som inte har med det man frågar att göra.

Lättare att byta ämne än svara på frågan
Citera
2021-03-29, 07:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är inte frågan om en hel generation utan luktsinne. Snälla läs statistiken. De allra flesta blir helt återställda och de flesta unga märker knappt av viruset ens. Finns ingen anledning att skydda sig emot det om man är ung och frisk.

Det är de äldre och sköra som ska skyddas. Unga ska fortsätta med sina liv precis som vanligt.

Citat:
Vad jag vet får de allra flesta tillbaka luktsinnet efter en tid. Det kan upplevas obehagligt såklart under tiden.

Tyvärr har många oroat sig under tiden och spridit skräck om att luktsinnet försvinner permanent.

Och hypokondrikerna får vatten på sin kvarn...
Du hänvisar till statistik i det översta inlägget, det är denna statistik som jag tror intresserar många.

Ingen är intresserad av om du tror att de flesta får tillbaks luktsinnet.
Citera
2021-03-29, 07:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Många barn? Hur många då av alla barn?
Jag tycker du ska börja svara vettigt på frågor som ställs till dig och inte bara förvänta dig svar av andra.
Citera
2021-03-29, 08:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fast nu är det faktist så att överviktiga lever längre än både normalviktiga och magra. Kraftig fetma är dock kontraindikation.

Vi diskuterade om övervikt är en riskfaktor även om det inte finns statistik på det utan endast på fetma.
Om diabetes och högt blodtryck är en stor riskfaktor så blir övervikt det också i förlängningen eftersom dom brukar gå hand i hand.
Annars är det nog inga fel att ha några extra kilon kanske.
Citera
2021-03-29, 08:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, men vi lever trots allt i en clownvärld utan dess like just nu.

Jag har fått intrycket av att de flesta länder stängt sina skolor stora delar av det senaste året. UK är väl ett exempel.
Jaha. Men att du fått det "intrycket" det beror ju endast på att du är en oinformerad och oförbätterlig cyniker. Jag kan t.ex. nästan garantera att skulle bli skvatt omöjligt att förklara för dig att undervisningen har bedrivits precis som vanligt de månader som skolorna varit stängda för majoriteten av elever. Jag skulle till och med säga att det varit nyttigt för många elever att lära sig hantera tekniken för att sköta skolarbetet online samt att ta ansvar för sin egen utbildning. Då föräldrarna är hemma har det också gjort att dessa blivit bättre involverade i skolarbetet. Så, inte endast negativt.

Citat:
Jag förstår att du precis som så många andra numera blivit så vana vid 1984-fascismen att ni glömt bort hur livet var innan convid, men jag kan upplysa dig om att på den tiden kunde man resa till andra länder för att besöka t ex sin partner. Det var bara att ta med sig sitt pass och sätta sig på ett flyg. True story.
Jaja. Men vi andra som i motsats till dig inte behöver resa till Thailand eller Polen för att ha sex med en "flickvän" upplever inte detta som någon "fascism" utan snarare ett välkommet och förväntat agerande från en regering som vill stoppa fortsatt smittspridning.

Citat:
De flesta guvernörer och borgmästare i demokratstyrda stater i USA, t ex Michigan, Illinois, Kalifornien, Los Angeles, New York. För att nämna några. Samtliga av dessa har förordat hårda inskränkningar i människors friheter, angiverisamhälle, maskkrav etc medan de själva ertappas med att bryta sina egna regler. Men du kanske inte följer amerikansk nyhetsrapportering?

Nicola Sturgeon i Skottland, Jacinda Arden i Nya Zeeland och Daniel Andrews i Victoria, Australien kan man också med fog placera in kategorien politiker som är psykopater. Ser man inte hur mycket dessa njuter av den enorma makt de nu besitter saknar man totalt förmåga att läsa av människor.

Vad gäller en sån som t ex Boris Johnson är jag inte säker på om han är en psykopat eller bara en idiot. Jag lutar mer åt det senare. Psykopaterna är de som ger honom order. Så ser det ut på de flesta håll. Politiker har noll koll.
Alla dessa personer är dummare än....du. Alla dessa personers rådgivare är också dummare än...du. Ingen har koll förutom...du. I synnerhet som dessa människor bara är ute för att sätta åt...dig...och inskränka friheten för...dig. Alla är dumma...dumma, dumma maktgalna idioter och fascister som tar order och är styrda av idioter.

Sade du "psykopat", sade du?
Citera
2021-03-29, 08:17
Medlem
arbetets avatar
IVA i helgen var uppe i 307. Nu:

301

Nu kör vi igång skolor och universitet!
Citera
2021-03-29, 08:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
När du kurt-sune lämnat svar på var du hittat statistik (tydligt, så att den är lätt att hitta) på hur luktsinnet påverkas hos de som varit sjuka i covid-19 kan du få svar. Hoppas du kan bemöda dig om att skaka fram denna information eftersom detta troligen intresserar många.

Kosthållningen blir sådär utan fungerande luktsinne. Såklart positivt för en del tjockisar att automatiskt tappa vikt initialt men vilken utmaning att få i sig näringsrik kost. Smak o lukt har större betydelse än man tror när det gäller att få i sig en blandad näringsrik kost.

Även om bara 5 procent lider av detta efter 6 månader så är det rätt många drabbade totalt. Dessutom många yngre som drabbas.

"For instance, Kara VanGuilder, a medical administrator, said she's dropped 20 pounds since she lost her sense of smell in March 2020, and Katherine Hansen, a Seattle-based realtor, said since she's lost her sense of smell because of Covid-19, she can not only not taste food, but she can barely tolerate chewing it—she lives mostly on soups and shakes.

Still other Covid-19 survivors who've lost their sense of smell are plagued by foul phantom odors, the Times reports. Eric Reynolds, who lost his sense of smell when he fell ill with Covid-19 in April 2020, said he frequently perceives bad smells he knows aren't real, such as how soap smells like stagnant water or ammonia."

https://www.advisory.com/en/daily-briefing/2021/01/07/smell
Citera
2021-03-29, 08:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
IVA i helgen var uppe i 307. Nu:

301

Nu kör vi igång skolor och universitet!

Perfekt timing. Men fohm har fortfarande flatten the curve som strategi enligt deras hemsida o då kan man inte riskera att kurvan kollapsar igen. Gäller att hålla nivån sjuka högt för att bygga upp immuniteten.
Citera
2021-03-29, 08:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kosthållningen blir sådär utan fungerande luktsinne. Såklart positivt för en del tjockisar att automatiskt tappa vikt initialt men vilken utmaning att få i sig näringsrik kost. Smak o lukt har större betydelse än man tror när det gäller att få i sig en blandad näringsrik kost.

Även om bara 5 procent lider av detta efter 6 månader så är det rätt många drabbade totalt. Dessutom många yngre som drabbas.

"For instance, Kara VanGuilder, a medical administrator, said she's dropped 20 pounds since she lost her sense of smell in March 2020, and Katherine Hansen, a Seattle-based realtor, said since she's lost her sense of smell because of Covid-19, she can not only not taste food, but she can barely tolerate chewing it—she lives mostly on soups and shakes.

Still other Covid-19 survivors who've lost their sense of smell are plagued by foul phantom odors, the Times reports. Eric Reynolds, who lost his sense of smell when he fell ill with Covid-19 in April 2020, said he frequently perceives bad smells he knows aren't real, such as how soap smells like stagnant water or ammonia."

https://www.advisory.com/en/daily-briefing/2021/01/07/smell
Typiskt bra läge att vara lite överviktig alltså!
Det är ju inte så bra att minska från ett BMI på 18 till ett BMI på 15.

Det är ett stort handikapp att inte ha smak- och luktsinne.
En fd. arbetskamrat fick detta klassat som 10 % invaliditet och fick ut en slant på en försäkring, men det uppvägde inte tristessen att äta utan att känna lukt och smak.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-29 kl. 08:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in