2021-03-29, 07:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Poängen med vaccineringen är att få ner smittspridningen oavsett om du personligen inte har en hög risk att bli allvarligt sjuk i covid.

Att vaccinet är farligare än själva viruset har inte påvisats av någon seriös källa.

För barn lönar det sig inte då risken för allvarlig sjukdom inte överväger risken för biverkningar.

Sjukt att man gör försök på barn. Tycker man inte det har man en skruv lös någonstans.
Citera
2021-03-29, 07:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla vet hur det ser ut på en iva-avdelning vid det här laget. Det ligger 300 personer där av 10 miljoner.

Och där är det i stort sett alltid fullt även om det inte är en pandemi.

Vi borde verkligen diskutera varför vi har så få iva-platser per capita jämfört med andra länder.
Svaret på varför vi har det antal intensivvårdsplatser vi har är sannolikt att antalet är anpassat till landets normala behov. Det är inte särskilt ekonomiskt att ha flera platser än vad som behövs och dessutom blir personal som inte arbetar både uttråkad och sämre i sitt yrke.

Däremot bör det finnas beredskap för att utöka platserna och det verkar ju ha funkat, men på bekostnad av övrig vård.
Citera
2021-03-29, 07:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har du hittat någon statistik ännu, eller hittade du bara på att det finns statistik?

Om det finns statistik så är det nog många som är intresserade.

Intensivvårdsregistret är väl den enda rimliga källan jag känner till just nu.

Och jag vet inte varför folk drar så stora växlar på att fler unga blir sjuka och läggs in.

Det kommer från mycket låga nivåer.

De allra flesta som vårdas på intensiven är äldre män.
Citera
2021-03-29, 07:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
För barn lönar det sig inte då risken för allvarlig sjukdom inte överväger risken för biverkningar.

Sjukt att man gör försök på barn. Tycker man inte det har man en skruv lös någonstans.
Vinsten för barn kan vara flera saker. T.ex att morfar överlever, att en motbror inte blir långtidssjuk och att samhället snabbare kan återgå till "normalläge" så mamma och pappa kan gå till jobbet och de själva kan då till skola, idrottsträning, musikfestival etc.
Så även om du har rätt på individnivå så är alltid frågan om (mass)vaccinering alltid en samhällsfråga.
Citera
2021-03-29, 07:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Poängen med vaccineringen är att få ner smittspridningen oavsett om du personligen inte har en hög risk att bli allvarligt sjuk i covid.

Att vaccinet är farligare än själva viruset har inte påvisats av någon seriös källa.
Citat:

Eftersom vi ännu inte vet var detta slutar så är det väl bra om även barn kan skyddas.

Så länge etiska regler tillämpas ser jag inget sjukt i att undersöka hur vaccinet påverkar barn.
Däremot ska man naturligtvis inte bara sätta igång att vaccinera alla barn utan först utvärdera risker och effekter av vaccinationen, i alla fall inte så länge barnen inte drabba allvarligt av covid-19.
Citera
2021-03-29, 07:34
Medlem
Citat:

Vet inte varför du skriver om barn. Min post var en replik på en skribent som ansåg att man var efterbliven om man vaccinerade sig vid 32-års ålder.
Citera
2021-03-29, 07:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vinsten för barn kan vara flera saker. T.ex att morfar överlever, att en motbror inte blir långtidssjuk och att samhället snabbare kan återgå till "normalläge" så mamma och pappa kan gå till jobbet och de själva kan då till skola, idrottsträning, musikfestival etc.
Så även om du har rätt på individnivå så är alltid frågan om (mass)vaccinering alltid en samhällsfråga.

Så du säger att vaccinet är värdelöst alltså? Är du en antivaxxer?
Citera
2021-03-29, 07:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är inte frågan om en hel generation utan luktsinne. Snälla läs statistiken. De allra flesta blir helt återställda och de flesta unga märker knappt av viruset ens. Finns ingen anledning att skydda sig emot det om man är ung och frisk.

Det är de äldre och sköra som ska skyddas. Unga ska fortsätta med sina liv precis som vanligt.

Citat:
Har du hittat någon statistik ännu, eller hittade du bara på att det finns statistik?

Om det finns statistik så är det nog många som är intresserade.

Citat:
Intensivvårdsregistret är väl den enda rimliga källan jag känner till just nu.

Och jag vet inte varför folk drar så stora växlar på att fler unga blir sjuka och läggs in.

Det kommer från mycket låga nivåer.

De allra flesta som vårdas på intensiven är äldre män.
Nej Kurt-Sune, det finns ingen statistik om hur luktsinnet påverkas i Intensivvårdsregistret.
Du får gissa igen!

Var finns den statistik du tidigare talat om gällande påverkan på luktsinnet cid covid-19?
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-29 kl. 07:40.
Citera
2021-03-29, 07:38
Medlem
Citat:
Eftersom vi ännu inte vet var detta slutar så är det väl bra om även barn kan skyddas.

Så länge etiska regler tillämpas ser jag inget sjukt i att undersöka hur vaccinet påverkar barn.
Däremot ska man naturligtvis inte bara sätta igång att vaccinera alla barn utan först utvärdera risker och effekter av vaccinationen, i alla fall inte så länge barnen inte drabba allvarligt av covid-19.

Jag skrev egentligen inget om barn i min tidigare post: det vara bara Kurtan som växlade spår.

Men håller med dig fullständigt i det du skriver.
Citera
2021-03-29, 07:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
vad är det du ska skydda barn ifrån?

Citat:

Barn är inte särskilt drabbade av detta virus. Covid-19 är mindre farligt än den vanliga säsongsinfluensan för barn. Och vi vaccinerar knappast barn för det.
Citera
2021-03-29, 07:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vet inte varför du skriver om barn. Min post var en replik på en skribent som ansåg att man var efterbliven om man vaccinerade sig vid 32-års ålder.

Citat:
Så du säger att vaccinet är värdelöst alltså? Är du en antivaxxer?

Citat:
Nej Kurt-Sune, det finns ingen statistik om hur luktsinnet påverkas i Intensivvårdsregistret.
Du får gissa igen!

Var finns den statistik du tidigare talat om gällande påverkan på luktsinnet cid covid-19?
Jag vet inte vad man ska tro om Kurt-Sunes slumpartade svar?????
Edit
Jag menar, man blir ju lite orolig när någon framför osammanhängande svar som inte har med det man frågar att göra.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-29 kl. 07:52.
Citera
2021-03-29, 07:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
vad är det du ska skydda barn ifrån?

Barn är inte särskilt drabbade av detta virus. Covid-19 är mindre farligt än den vanliga säsongsinfluensan för barn. Och vi vaccinerar knappast barn för det.
När du kurt-sune lämnat svar på var du hittat statistik (tydligt, så att den är lätt att hitta) på hur luktsinnet påverkas hos de som varit sjuka i covid-19 kan du få svar. Hoppas du kan bemöda dig om att skaka fram denna information eftersom detta troligen intresserar många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in