2021-03-28, 23:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vad som är positivt med dig är att du underbygger och utvecklar din kritik. Respekt.

Tack du behöver inte ta det som kritik endast ett råd, men läs och ta in det som faktiskt står i sin helhet.

En tanke,, om hon hade vänt på det, hade du sagt att han inte var kapabel att fatta egna beslut då?

likt detta samma betydelse.
– Om det är så att Esbjörn inte är kapabel att fatta egna beslut, att han verkligen inte vill sälja kommer jag inte hävda rätt till köpet och försöka fullfölja det.
Senast redigerad av braattha 2021-03-28 kl. 23:41.
2021-03-28, 23:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det är skamligt hur man kan smutsa ner en äldre herre med sina villfarelser.

Dessutom har de trögt att fatta att Esbjörn har en kognitiv funktionsnedsättning som är den stora anledningen till att det blev som det blev. Ebbaklanen påtalar ju gång på gång att Binninge och CO kört över Esbjörn och styr och ställer över hans huvud. Att de då har så svårt att begripa att Ebba gjorde precis likadant? En människa som är i sin fulla vigör blir inte överkörd på detta vis och det visar med all tydlighet Esbjörns oförmåga att klara dylika situationer. Det visste Ebba mycket väl och det var därför hon fixade med allt, från färdigt kontrakt till värdering. Detta utan att någon annan skulle bli inblandad, mäklare, släkting eller dylikt, som kunde ha varnat Esbjörn. Mycket fult gjort av Ebba.
Det är omöjlig att få något svar på. Jag har hävdat om om Esbjörn är påverkad nu så var han det nog i somras oxå.

Men se där går jag bet. Jag får reda på att jag är en idiot. Men aldrig en förklaring i var det omöjliga ligger.

Man kan ju oxå tänka att Ebba har som yrke att påverka, argumentera och övertyga. Men det har tydligen inget med saken att göra.
2021-03-28, 23:29
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Det är inte helt ovanligt och nu finns där ju fler hus som sagt var. Samma lilla familjesammanhållning är det hos mamma Sivan som har inte mindre än tre vuxna lunsar inklusive pedofilen skriven på den lilla sommarstugan.
https://www.hitta.se/siv+binninge/%C3%B6rebro/person/dddgssCCC-
För mig känns det inte friskt att vuxna personer inte kan klippa navelsträngen. Jättebra att man har nära kontakt med föräldrar men det finns gränser.
Vore intressant om någon träffar en ny, kommer dennes föräldrar också flytta in som granne. Blir ett eget samhälle till slut, lite amish över det hela

Vad gäller det andra fallet så tror jag inte någon av dem bor där. Kan finnas olika anledningar att man väljer att skriva sig på en adress även om det är olagligt, kan behöva skyddad adress som man inte fått beviljad t.e.x
2021-03-28, 23:44
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Det är omöjlig att få något svar på. Jag har hävdat om om Esbjörn är påverkad nu så var han det nog i somras oxå.

Men se där går jag bet. Jag får reda på att jag är en idiot. Men aldrig en förklaring i var det omöjliga ligger.

Man kan ju oxå tänka att Ebba har som yrke att påverka, argumentera och övertyga. Men det har tydligen inget med saken att göra.
Ebbaklanen är nog fullt medvetna om Ebbas tvivelaktiga och vedervärdiga agerande mot en äldre "egen" herre för att tillskansa sig dennes fastighet. Självklart var han inte vid bättre vigör vid tidpunkten för kontraktet än då Binninge tågade in i hans liv.

Ebbaklanens enda agenda är att få det att framstå som Ebba har agerat helt i sin ordning för nytillkomna läsare. Men jag tror att det är dömt att misslyckas. De kommer få det betydligt svårare framöver, när rättegång för fastigheten och förtalsmålet är igång.

Rätten kommer sannolikt att ta i beaktande det ojämlika förhållandet mellan parterna. En part som lever på att påverka, synas i media, debattera och en part som är en äldre herre med minnesnedsättning och som gråter av olycka för att han skrivit på något som han genast ångrar, detta gjort under stark påverkan från någon som tjatat och tjatat.
2021-03-28, 23:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
För mig känns det inte friskt att vuxna personer inte kan klippa navelsträngen. Jättebra att man har nära kontakt med föräldrar men det finns gränser.
Vore intressant om någon träffar en ny, kommer dennes föräldrar också flytta in som granne. Blir ett eget samhälle till slut, lite amish över det hela

Vad gäller det andra fallet så tror jag inte någon av dem bor där. Kan finnas olika anledningar att man väljer att skriva sig på en adress även om det är olagligt, kan behöva skyddad adress som man inte fått beviljad t.e.x
Ja eller som en del inte vill att skattmasen se vad man har för boende eller kronis tar saker i det boendet man faktiskt har
2021-03-28, 23:52
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja eller som en del inte vill att skattmasen se vad man har för boende eller kronis tar saker i det boendet man faktiskt har
Så kan det vara. Många kriminella gör ju precis så, skriver sig hos mamma för att slippa bli tagna vid husrannsakan bl.a.
Vad gäller Binninge kan han ju bo hos en flickvän men att hon inte vill ha honom skriven där, finns många alternativ. Vad gäller lösöre är det ju annars lätt att ha en lista på att det tillhör någon annan
2021-03-28, 23:57
Medlem
trngws avatar
I övermorgon är det fyra veckor sedan MUFen. Det är dags för Esbjörn att inkomma med sin bevisning till varför avtalet skall förklaras ogiltigt.

Komiskt nog har Esbjörn redan innan MUFen lämnat in det han anser utgör bevisning i saken.

Dels en psykologutredning som deklarerar att Esbjörn är fullt orienterad till tid, plats, person och situation, som deklarerar att han inte är dement och som också säger att själva rapporten i sig inte ens håller i domstol för den diagnosen som den ställer, eftersom diagnosen är beroende av läkarundersökningar som inte genomförts.

Dels en värdering som visar att huset är värt ganska precis så mycket som Esjörn och Ebba kom överens om. Men som också i klartext klargör att den inte kan användas i tvist som denna i domstol.

Så summa kardemumma är att Esbjörn lämnat in två dokument till bevisning, men bägge dokumenten utesluter sig själva som bevis, och om man ändå skulle ta dem som bevisning, så bevisar de Ebbas sak, inte Esbjörns

Så, domstolen sa, utan att yttra ett ord om det trams Esbjörn skickat in hittills, det var så uppenbart självklart att det var helt underförstått, rent trams, så domstolen sa - Esbjörn, du har fyra veckor på dig att inkomma med bevisning.

Det ska bli intressant att se om de, Esbjörn och Binninge, har fått upp ögonen för 1924 års lag, som domstolen så vänligt, men rättsvidrigt, tipsade Esbjörn om under MUFen. Och vad de i så fall har hittat på för bevisning.

Det som skiljer de senaste fyra veckorna från tidigare när det gäller Esbjörns strategi i detta, är att det varit helt tyst avseende vad de avser att göra, ingen förhandsinformation om eventuella utredningar, värderingar osv. Antingen har Binninge till sist, efter ett par decennier fattat åtminstone några grundläggande saker om hur man driver ett fall, eller så har han fullständigt kastat in handduken och inte gjort ett skit åt saken, annat än att försöka ta sig ur rävsaxen han satt sig själv i.

Det ska bli intressant att se om vi får veta mer imorgon, eller om det dröjer tills på tisdag.
Senast redigerad av trngw 2021-03-29 kl. 00:05.
2021-03-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
I övermorgon är det fyra veckor sedan MUFen. Det är dags för Esbjörn att inkomma med sin bevisning till varför avtalet skall förklaras ogiltigt.

Komiskt nog har Esbjörn redan innan MUFen lämnat in det han anser utgör bevisning i saken.

Dels en psykologutredning som deklarerar att Esbjörn är fullt orienterad till tid, plats, person och situation, som deklarerar att han inte är dement och som också säger att själva rapporten i sig inte ens håller i domstol för den diagnosen som den ställer, eftersom diagnosen är beroende av läkarundersökningar som inte genomförts.

Dels en värdering som visar att huset är värt ganska precis så mycket som Esjörn och Ebba kom överens om. Men som också i klartext klargör att den inte kan användas i tvist som denna i domstol.

Så summa kardemumma är att Esbjörn lämnat in två dokument till bevisning, men bägge dokumenten utesluter sig själva som bevis, och om man ändå skulle ta dem som bevisning, så bevisar de Ebbas sak, inte Esbjörns

Så, domstolen sa, utan att yttra ett ord om det trams Esbjörn skickat in hittills, det var så uppenbart självklart att det var helt underförstått, rent trams, så domstolen sa - Esbjörn, du har fyra veckor på dig att inkomma med bevisning.

Det ska bli intressant att se om de, Esbjörn och Binninge, har fått upp ögonen för 1924 års lag, som domstolen så vänligt, men rättsvidrigt, tipsade Esbjörn om under MUFen. Och vad de i så fall har hittat på för bevisning.

Det som skiljer de senaste fyra veckorna från tidigare när det gäller Esbjörns strategi i detta, är att det varit helt tyst avseende vad de avser att göra, ingen förhandsinformation om eventuella utredningar, värderingar osv. Antingen har Binninge till sist, efter ett par decennier fattat åtminstone några grundläggande saker om hur man driver ett fall, eller så har han fullständigt kastat in handduken och inte gjort ett skit åt saken, annat än att försöka ta sig ur rävsaxen han satt sig själv i.

Det ska bli intressant att se om vi får veta mer imorgon, eller om det dröjer tills på tisdag.
Spännande vecka
Och såklart Esbjörns nya ombud
2021-03-29, 00:41
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Tack du behöver inte ta det som kritik endast ett råd, men läs och ta in det som faktiskt står i sin helhet.

En tanke,, om hon hade vänt på det, hade du sagt att han inte var kapabel att fatta egna beslut då?

likt detta samma betydelse.
– Om det är så att Esbjörn inte är kapabel att fatta egna beslut, att han verkligen inte vill sälja kommer jag inte hävda rätt till köpet och försöka fullfölja det.
Med mannagrynsgröt i magen blir man snäll..
Nu när jag läster din fråga igen, så vet jag inte om jag tänk utifrån rätt hypotes.

Min tanke hypotes var att om Ebba låtit köpet gå tillbaka, utifrån tanken att Esbjörn inte är kapabel att fatta beslut. Kan man då vara säker på att han är kapababel att fatta beslutet att han ångrat sig.

Jag är benägen att säga Ja. Jag tänker att skälet att se det så är att då uppnås ursprungs förhållandet. Och kan man inte vara säker, så är det säkrast att låta saker förbli som de var.
2021-03-29, 01:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag är benägen att säga Ja. Jag tänker att skälet att se det så är att då uppnås ursprungs förhållandet. Och kan man inte vara säker, så är det säkrast att låta saker förbli som de var.

Men då måste man fråga sig vilket "ursprungsförhållandet" är.

Och då måste man se till när Esbjörn tappade beslutsförmågan.

Var det i december när utredningen gjordes, eller var det i samband med att han ångrade sig två veckor efter avtalet.

Förmodligen inga av dessa. Antagandet att Esbjörn tappat beslutsförmågan bygger på diagnosen han fått. Och det är då det blir riktigt intressant. Han fick den diagnosen redan 2010, efter att ha upplevt problem under längre tid. Man får alltså på goda grunder anta att Esbjörn tappade beslutsförmågan redan innan 2010, och att "ursprungsförhållandet" är ett tillstånd innan han ärvde och övertog huset. Detta antagande styrks också av det faktum att Esbjörn under alla dessa år helt underlåtit att underhålla huset. Han har varken förstått att han ägt huset eller sålt det, lika lite som han förstår vad det är han ångrat. Bara kommandoran, bedragerskan och pedofilen förstår vad, men framförallt varför, han ångrat sig.

Plötsligt faller alla bitar på plats, och det bästa är att låta, ur Esbjörns perspektiv, ursprungsförhållandet råda, det vill säga att Esbjörn inte äger huset, och därmed låta köpet bestå. Då kan Esbjörn gå dit på somrarna och jularna och hälsa på Ebba och barnen som han fick så bra kontakt med, och tro att han återupplever sina gamla glansdagar i sitt barndoms sommarhus.
Senast redigerad av trngw 2021-03-29 kl. 01:05.
2021-03-29, 01:05
Medlem
Citat:
Måste ju vara en minst sagt märklig familj. Tittar man på X:ets familj på 309:an så bor där förutom föräldrarna, deras två barn där den ena är 32 år med sin man. Och sen då Ebbas föräldrar och x:et skrivet där på 314. Nästan som en egen församling! Vill man inte frigöra sig från sina föräldrar och ha ett eget liv? Låter som värsta sekten! Och nu ska Ebba promt ha Esbjörns hus, för att bo nära allesammans. Varför blev hon utköpt från x:et? Varför köpte hon inte ut honom? Låter som hon inte kan ta steget till ett nytt liv. Hur ska hon eller x.et en dag kunna träffa någon annan? Vilken sörja!

haha, ja - vem fn vill ha det så där egentligen.

Göra nåt... vad man vill i trädgården, så kommer svärmor traskandes. Jotacknej.
2021-03-29, 01:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
haha, ja - vem fn vill ha det så där egentligen.

Göra nåt... vad man vill i trädgården, så kommer svärmor traskandes. Jotacknej.

Binninge bor så, med sin mamma, sin syster och hennes man.

För att inte tala om miljontals sydeuropéer. Det är förvisso en annan sak, men något ovanligt är det definitivt inte, ur ett större perspektiv. I Binninges fall finns ju dock anledning att fundera en del över orsaken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in