Vilken bank ska jag byta till?
O.B.S. Saknar sparande så tänk inte på sparrränta
(skit i texten om du inte är intresserad av bakgrunden och mitt rant)
O.B.S. Saknar sparande så tänk inte på sparrränta
(skit i texten om du inte är intresserad av bakgrunden och mitt rant)
Jag har sedan 35 år tillbaka haft samma bank (XX Sparbanken swedbank) som jag fick av mina förändrar som liten. För 15 år sedan flyttade jag 30 mil från platsen.
Under dessa 15 år har jag använt Mobilt bankID sedan det kom 2011 för ALLT. Betalningar, överföringasr, inlogg, identifiering på sidor, signerat viktiga dokuemnt och kreditkort.
Jag har alltså inte behövt använda dosan en enda gång på 10 år men förvarat den som en värdehandling men haft noga koll på var den ligger om jag behöver den.
Om det varit något har jag gått in på vanligt Swedbank kontor och fått hjälp med mitt ärende. Förutom när jag behövde ett utdrag till SOC för 8 år sedan utan anställning. Det kunde tydligen bara dom fixa.
Min lur gick sönder. Drar fram den gamla luren istället och möts av att den giltigheten har gått ut.
Så skaffade det på en ny lur. Plockar fram dosan och svettas lite för att batteriet tagit slut eller gått sönder även om det bör vara låg chans. Men den startar.
DISABLED står det på skärmen. VAFAN
Ringer Swedbank som säger att du har den gamla versionen av koddosa vi har en ny nu så det är därför den inaktiverats. Du måste gå in till ett kontor och få den utbytt.
Okej det löser vi imorrn tänker jag.
Så säger hon "och jag se här att du har XX Sparbanken så det är då bara dom som kan ge dig den nya dosan."
Men VA? Kan ni inte skicka via värdebrev eller REK som ex dankse bank gör säger jag?
NEJ svarar tanten i luren tydligt. Det MÅSTE ske på DITT kontor. Du är inte swedbank kund utan på din lokala sparbank.
Med panik och gråt i rösten piper jag fram men jag har 30 mil dit och jag loggar ju in på swddbank.se!!
Men du är inte kund direkt hos Swedbank utan hos denna sparbank svarar hon bestämt.
Tackade, sa vilket dumt skitupplägg och la på...
WHAT?! Så jag sitter nu här, utan BankID dvs. halvt handikappad, och måste åka 30 FUCKING MIL för att byta en koddosa?
Det dumma är att jag har Bank id på Fil och kan logga in på Danske Bank med det. (Dock ej beställa nytt BankID med fil ID från annan bank) MEN Swedank, där jag aktiverade IDt för en vecka sedan, nej dom tillåter minsann inte BankID på fil vid inloggning. VAD ÄR DETTA
Nu löser jag ett via Danske Bank som har jag ett lån hos. Tar ca 4dgr med snigelpost att få koden jag behöver för att aktivera.
Och sen under min semester ska jag åka dom 30 milen och säga F*CK OFF J*VLA SKITBANK NU AVSLUTAR JAG ALLA MINA KONTON OCH SAMARBETEN MED ER SÅ MAN FAKTISKT KAN LÖSA EKONOMIN I VARDAGEN.
--------------------------------------
Vilken bank ska jag byta till? O.B.S. Saknar sparande så tänk inte på sparrränta
Ska jag köra vidare på en vanligt Swedbank eller byta helt? Har ju ett Danske dom verkar helt ok men har inget kontor i stan om det skulle behövas.
Senast redigerad av Kalsongbatong 2021-03-28 kl. 14:59.
Senast redigerad av Kalsongbatong 2021-03-28 kl. 14:59.