• 1
  • 2
2021-03-28, 19:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Jo men inte fan visste jag att dosan avaktiverades. Jag har startat den med jmna mellanrum fr att kolla batteriet senast fr ett r sedan och d har den bett om min PIN som den ska. S va inte beredd p detta bara...

Din lilla lokala Sparbank borde ha meddelat dig att din bankdosa "snart inte stds" strax fre nr dosan gick ur tiden. Jag tror att jag r inne p min tredje dosa nu 2021. Banken meddelade mig under "meddelanden" i internetbanken att jag skulle byta. Var tvungen att g in fysiskt p bankkontoret, tyvrr. Jvla vntetid med en massa pensionrer etc. Tror jag fick sitta dr i nstan tv timmar. Men nr det blev min tur tog det bara fem minuter att fixa.

Lokala sparbanker r bara anslutna till Swedbanks system, de r andra banker n Swedbank.
Lokala brukar vara hyfsat bra, men d gller det att man bor p "orten", inte 30 mil bort.
Citera
2021-03-29, 23:36
Medlem
ACHOOOOOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Detta kanske lrt dig att alltid anvnda riktig dosa.

HAr anvnt dosa i 10 r . aldrig ngra problem. ska nnting bytas ut s byter man bara dosan.

Mobil r oskert och dumt att anvnda.

Och man ska alltid ha riktiga pengar hemma ocks om nnting hnder med kortet att du inte kan ta ut frn bankomat.

Swedbank och sparbankerna plus seb och Nordea r de jvligaste bankerna i sverige och har blivit helt galna kontrollfreaks.

Skulle aldrig gra affrer med dom lngre.
Vad r det som skulle vara oskert med mobiltelefon jmfrt med dosa? Det enda jag kan komma p r vl att man inte orkar dra fram dosan om man ska spontankpa nnting online.
Citera
2021-04-02, 14:59
Medlem
Citat:
Jahaaa du tnker s! G dit, ppna rent Swedbank konto, f en dosa och sen fixa BankID dr.
MEN Antagligen kommer det vl bli nn jvla krock i deras uppenbarligen delade system som frhindrar det utan att jag ker och skriver p papper hos mitt 30 mils kontor.

Skadar vll inte att prova men lt inte intressant med besk p riktigt Swedbank p damen p kundservice.

Folk har gjort s i alla tider. Nr man flyttat till ny region s gr man till den lokala Sparbanken/Swedbank s fixar de s man fr allt fungerande lokalt. Du kommer inte behva ka 30 mil. Nu har inte jag flyttat p 20 r men d gick det fint att be lokala Sparbanken att ta ver mig som kund, de bytte ngra kontonummer o sen var det klart.

Om du dremot ser flytten som ett tillflle att hitta en bttre bank s lycka till, jag har upplevt de flesta banker som krngliga i ngot avseende.
Citera
2021-04-03, 22:16
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1psykfall
Jag r ocks sparbankskund och jag kunde byta till den "nya" dosan p ett av Swedbanks kontor. Det gjorde jag fr lite mindre n ett r sedan.

Det tog skert 1 timma och dom var tvungna att ringa till "min" sparbank osv.

Prova g in p ett Swedbank kontor och se vad dom sger.
Det visade sig stmma... Ringde upp banken i annat rende och passade p att beklaga mig, Fick d till svar att dom kan ringa till banken och f det godknt inga problem... VAFAN SNACKAR DIN KOLLEGA SKIT FR D?! Sa jag inte utan frgade om han va sker och ja han va stensker.

Sagt och gjort nsta dag traskade jag in p swedbank med min fina gamla dosa frn stenldern och traskade ut med en klump ngot mer likt en mobiltelefon frn 2003 med frgdisplay och kamera. Knns inte som denna kommer hlla 15 r som den gamla gjorde den var en riktig j*vla trotjnare och slank ner i fickan platt och fint eller gmdes ltt p lmpligt stlle i bostaden.

Visade sig att sprren berodde p byte av inloggningssystem som krvde kamera dosa och inte av att den ftt ngon automatisk avaktivering pga tid.
Hur fan i helvete kunde dock dosan veta att det var systembyte r 2021 nr jag fick den fr 15 r sedan? Inte en chans att det var planerat redan d. #illuminati
Senast redigerad av Kalsongbatong 2021-04-03 kl. 22:27.
Citera
2021-04-05, 11:59
Medlem
Enydrions avatar
Jag har konto i en liten lokal sparbank, sen kanske 40 r, men har ven konto hos Swedbank, och tidigare ven i ytterligare en liten lokal sparbank.

Nu bor jag ter dr Sparbanken ligger, men har vl i 30 r bott lngt hrifrn i andra stder.
Har ftt bankdosan bytt p Swedbank, men kan ju eventuellt ha att gra med att jag ven var kund hos Swedbank...
Citera
2021-04-05, 14:29
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Det visade sig stmma... Ringde upp banken i annat rende och passade p att beklaga mig, Fick d till svar att dom kan ringa till banken och f det godknt inga problem... VAFAN SNACKAR DIN KOLLEGA SKIT FR D?! Sa jag inte utan frgade om han va sker och ja han va stensker.

Sagt och gjort nsta dag traskade jag in p swedbank med min fina gamla dosa frn stenldern och traskade ut med en klump ngot mer likt en mobiltelefon frn 2003 med frgdisplay och kamera. Knns inte som denna kommer hlla 15 r som den gamla gjorde den var en riktig j*vla trotjnare och slank ner i fickan platt och fint eller gmdes ltt p lmpligt stlle i bostaden.

Visade sig att sprren berodde p byte av inloggningssystem som krvde kamera dosa och inte av att den ftt ngon automatisk avaktivering pga tid.
Hur fan i helvete kunde dock dosan veta att det var systembyte r 2021 nr jag fick den fr 15 r sedan? Inte en chans att det var planerat redan d. #illuminati

Ok, lste inte detta fre mitt frra inlgg, jag har ocks en sn dr gammal platt dosa, r andra jag har, fr den tidigare pajade displayen p...

Fr nog gra nt t detta...

Fr nt r sedan s konstaterade jag att Handelsbanken litade mer p mobilt BankID n p dosa, medan Swedbank litade mer p dosan n p mobilt BankID (d hade bara Handelsbanken kamerainloggning)

Testen var att frska betala ngra hundratusen i en klump...

Swedbank hade sprr p 50k i taget, och Handelsbanken hade typ 200k per dag...

r sn hr nyckelkund, s fr en del brev och meddelanden i internetbanken som jag inte kollar med ngot strre mtt av omsorg...
Citera
2021-06-24, 20:28
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok, lste inte detta fre mitt frra inlgg, jag har ocks en sn dr gammal platt dosa, r andra jag har, fr den tidigare pajade displayen p...

Fr nog gra nt t detta...

Fr nt r sedan s konstaterade jag att Handelsbanken litade mer p mobilt BankID n p dosa, medan Swedbank litade mer p dosan n p mobilt BankID (d hade bara Handelsbanken kamerainloggning)

Testen var att frska betala ngra hundratusen i en klump...

Swedbank hade sprr p 50k i taget, och Handelsbanken hade typ 200k per dag...

r sn hr nyckelkund, s fr en del brev och meddelanden i internetbanken som jag inte kollar med ngot strre mtt av omsorg...
Jag r idag dansk. Iaf Danske bank kund. Halvt iallafall. Har kvar Swedbank kontot fr har bttre rnta (dock meningslst utan pengar) och pallar inte nya kontonummer fr ln etc. men avslutade bankkortets kostnad som jag nd var tvungen att ha hos Danske pga ln. (meningslst med dubbla)

Och Swedbanks hemsida r s mycket enklare att anvnda vid betalningarna. Bde apparna och hemsidan r som dag och natt. Swedbank har gjort riktigt bra app och hemsida. Danske har r inte vrldens lttaste. Ex Swedbanks app var bara dra ett konto ver ett annat och skriva summa. Mnga klick i Danske fr samma sak och hemsidan r inte pedagogisk.

S fr in lnen p Swedbank/Sparbanken, betalar rkningarna och skickar ver en skvtt till danskarna fr eventuella kontouttag. Samt att mitt BankID numera r utfrdat av Danske d dom kan skicka koddosa per brev vid problem. Litar inte p Swedbank vid problem med bankdosan d kontor mste beskas. Och dom har knappt ppet, man jobbar ju lixom.
Fungerar smidigt men bde appen och hemsidan r dag och natt.

Lter mer komplicerat n det r! Behver jag fylla p Dansken verkar verfringar mrkligt nog inte lngre ta 2 dagar utan mer 4h. Jag trodde det var 1-2 bankdagar som p gamla goda tiden.
Senast redigerad av Kalsongbatong 2021-06-24 kl. 20:32.
Citera
2021-10-12, 16:37
Medlem
orvarens avatar
Urf..

Det lter som mycket skrik fr lite ull?
(sa bonden,som klippte grisen)

Andra banker verkar (ungefr) lika efterblivna p ett eller annat stt?

Tnk om man kunde f ut lnen i kontanter och gna en dag t att g till de olika stllena man fr rkningar frn och betala,de som inte har lokalt kontor fr man vl g till ett stlle (frr gick det p posten till exempel) och skicka ver pengarna.

G till banken idag= st i k runt en timme,bli ta mig fan rektalt underskt om man vull stta in en slant,ta ut pengar r vl p de flesta banker helt omjligt?
Har inga strre inkomster eller utgifter,men det r piss och otrevligt att de ska lgga sig i varenda liten sak man gr..
Citera
2021-10-29, 15:55
Medlem
Revelationss avatar
Frn ngon som har jobbat p en myndighet som har ofta krvt information frn bankerna, kan jag sga fljande:

Samtliga banker bortsett frn SEB har lmnat ut kontouttag utan frgor.
SEB har alltid ifrgasatt kravet och lmnade inget till myndigheten. Sen om det togs vidare juridiskt eller inte kan jag inte svara p.
Men om det r viktigt fr dig kan det vara bra att veta att din konto information r ngorlunda skert, iaf p frsta frsket.
Smst var Swedbank. De kunde lmna ut 5cm tjockt med papper.

Jag har bde SEB och Swedbank.
Citera
2021-10-29, 15:58
Medlem
Citat:
Vilken bank ska jag byta till?
O.B.S. Saknar sparande s tnk inte p sparrrnta

(skit i texten om du inte r intresserad av bakgrunden och mitt rant)

Jag har sedan 35 r tillbaka haft samma bank (XX Sparbanken swedbank) som jag fick av mina frndrar som liten. Fr 15 r sedan flyttade jag 30 mil frn platsen.

Under dessa 15 r har jag anvnt Mobilt bankID sedan det kom 2011 fr ALLT. Betalningar, verfringasr, inlogg, identifiering p sidor, signerat viktiga dokuemnt och kreditkort.
Jag har allts inte behvt anvnda dosan en enda gng p 10 r men frvarat den som en vrdehandling men haft noga koll p var den ligger om jag behver den.
Om det varit ngot har jag gtt in p vanligt Swedbank kontor och ftt hjlp med mitt rende. Frutom nr jag behvde ett utdrag till SOC fr 8 r sedan utan anstllning. Det kunde tydligen bara dom fixa.

Min lur gick snder. Drar fram den gamla luren istllet och mts av att den giltigheten har gtt ut.
S skaffade det p en ny lur. Plockar fram dosan och svettas lite fr att batteriet tagit slut eller gtt snder ven om det br vara lg chans. Men den startar.
DISABLED str det p skrmen. VAFAN

Ringer Swedbank som sger att du har den gamla versionen av koddosa vi har en ny nu s det r drfr den inaktiverats. Du mste g in till ett kontor och f den utbytt.
Okej det lser vi imorrn tnker jag.
S sger hon "och jag se hr att du har XX Sparbanken s det r d bara dom som kan ge dig den nya dosan."
Men VA? Kan ni inte skicka via vrdebrev eller REK som ex dankse bank gr sger jag?
NEJ svarar tanten i luren tydligt. Det MSTE ske p DITT kontor. Du r inte swedbank kund utan p din lokala sparbank.
Med panik och grt i rsten piper jag fram men jag har 30 mil dit och jag loggar ju in p swddbank.se!!
Men du r inte kund direkt hos Swedbank utan hos denna sparbank svarar hon bestmt.
Tackade, sa vilket dumt skitupplgg och la p...

WHAT?! S jag sitter nu hr, utan BankID dvs. halvt handikappad, och mste ka 30 FUCKING MIL fr att byta en koddosa?
Det dumma r att jag har Bank id p Fil och kan logga in p Danske Bank med det. (Dock ej bestlla nytt BankID med fil ID frn annan bank) MEN Swedank, dr jag aktiverade IDt fr en vecka sedan, nej dom tillter minsann inte BankID p fil vid inloggning. VAD R DETTA

Nu lser jag ett via Danske Bank som har jag ett ln hos. Tar ca 4dgr med snigelpost att f koden jag behver fr att aktivera.

Och sen under min semester ska jag ka dom 30 milen och sga F*CK OFF J*VLA SKITBANK NU AVSLUTAR JAG ALLA MINA KONTON OCH SAMARBETEN MED ER S MAN FAKTISKT KAN LSA EKONOMIN I VARDAGEN.

--------------------------------------

Vilken bank ska jag byta till? O.B.S. Saknar sparande s tnk inte p sparrrnta
Ska jag kra vidare p en vanligt Swedbank eller byta helt? Har ju ett Danske dom verkar helt ok men har inget kontor i stan om det skulle behvas.

ICA Banken, har dem som extra, helt okej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in