2021-03-28, 15:17
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det finns ändå inte någon ”garanti” för att det ska börja brinna. Du kan ju prova att få linoljeindränkta trasor eller papper att självantända och sedan rapportera hur enkelt det var.

En risk finns det, men det är inte samma sak som en garanti.
Har arbetat med det och vet av egen och andras erfarenhet hur farligt det är.
Citera
2021-03-28, 15:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är ju en viss skillnad på lager och en verksamhet där man har produktion. Större lagerlokaler brukar dessutom ofta vara sprinklade av egen ambition eller genom direkta eller indirekta försäkringskrav.

Jag utgår bara från det som du säger, vilket ju i och för sig inte nödvändigtvis behöver vara rätt. Har man öppet förvarat stora mängder brandfarligt i en lokal utan sektionering, sprinkler, släcksystem eller andra åtgärder för att begränsa brandspridning så har man inte haft ett bra brandskydd per definition. Jag får vissa flashbacks till Polarbrödsbranden här om det du säger stämmer. Ett företag som också har ett gott rykte och lång erfarenhet men där ändå brister i brandsäkerheten ledde till att verksamheten på den aktuella platsen totalförstördes.

Jag har överhuvud taget inte beskrivit hur det såg ut i lokalerna före branden. Och du fortsätter att insinuera att dom inte skulle ha skött brandsäkerheten.
Sedan jämför du med Polarbröd som var en gigantisk anläggning i jämförelse, som dessutom enbart var avsedd för produktion i heta ugnar.
Citera
2021-03-28, 15:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har arbetat med det och vet av egen och andras erfarenhet hur farligt det är.

Jag har också arbetat med linolja i alla dess former i åratal utan att vara med om en enda självantändning.

Det finns en risk som man naturligtvis ska vara medveten om, och vara försiktig med framför allt i spånfyllda bjälklag och trassel. Men att påstå att det skulle finnas någon garanti för att det skulle tända av sig själv är att överdriva kraftigt.
Citera
2021-03-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag har överhuvud taget inte beskrivit hur det såg ut i lokalerna före branden. Och du fortsätter att insinuera att dom inte skulle ha skött brandsäkerheten.
Sedan jämför du med Polarbröd som var en gigantisk anläggning i jämförelse, som dessutom enbart var avsedd för produktion i heta ugnar.
Det är bara att gå tillbaka och läsa det du skrev tidigare angående förvaring av brandfarligt i lokalen. Du har däremot inte beskrivit något om eventuella åtgärder för att begränsa brandspridning. Jag gör dock ett antagande att det funnits inget eller sparsamt med sådant sett till den snabba och omfattande brandspridningen.

Och du jämför med lager och bensinstationer vilket väl i så fall är minst lika illa. Jag jämför dock inte branden som sådan med Polarbröds, även om det förstås kan finnas en del likheter. Jämförelsen var menad på så vis att det är ett familjeföretag som haft gott rykte och hållit på länge med samma hantering men med tiden blivit hemmablind när det gäller säkerhetsfrågor. Detta går stick i stäv med ditt påstående som i praktiken implicerar att det nästan skulle vara omöjligt att slarva med säkerhet i ett välrenommerat familjeföretag som bedrivit en viss verksamhet över lång tid.
Senast redigerad av pf10 2021-03-28 kl. 17:51.
Citera
2021-03-28, 17:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Sedan kan man ju även införa åtgärder av egen ambition och riskbedömning. Allt för ofta ser man företag sitta och vänta på att någon annan ska komma med kraven istället för att själva ställa dem. Vi har ju till och med en användare i tråden som vittnat om att stora mängder brandfarligt förvarats öppet i lokalerna. Nu framgår det inte om man gjort några åtgärder för att begränsa, sektionera av eller sprinkla men med tanke på utgången av branden så får man väl anta att inget sådant gjorts.

Visst är det kostsamt med sprinkler men det är det även om verksamheten skulle gå upp i rök. Försäkringar i all ära men självriskerna brukar vara mycket höga samtidigt som kan tappa kunder, medarbetare och förtroende i det stillestånd som uppstår.

Absolut sant som du säger..

Kräver dock att man har en företagsledning som är intresserad av Brandsäkerhet och intresserad lösa sådan problem.
Citera
2021-03-28, 18:05
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
På Manufakturgatan - alldeles intill branden bor det en massa suspekta typer. Jag vet inte vad det är för ställe?
Är det någon annan som vet?
Lägenheter för samhällets bottenskikt?
inga roliga typer i alla fall.
Kan det vara någon form av boende?

Du tänker på Manufakturgatan 2 där det bor ett tiotal filurer på ett loft. Det rör sig inte om regelrätta lägenheter och det är oklart om den fastigheten är godkänd för boende. Detta har dock noll och intet att göra med den brandhärjade fastigheten på Järnmalmsgatan 5 som gränsar mot Manufakturgatan. När det gäller den aktuella fastigheten kan man utesluta att någon bott där, även om någon såklart kan vistats där när branden startade. Det är ingalunda så att Claessons Trätjära är den enda hyresgästen och tills att det är bevisat att branden uppstod där så håller jag det för mindre troligt. Som jag tidigare nämnt fanns en stor ledig lokal ovanpå övriga verksamheter och det fanns två lokaler i markplan som höll på att fixas med. Byggarbetare som inte talade svenska har funnits på plats under en längre tid och min erfarenhet säger att när en brand plötsligt uppstår i lokaler där byggarbeten pågår så är det dessa arbeten som är främst misstänkta. Att branden sedan fick ett sådant intensivt förlopp ligger i sakens natur då Claessons Trätjäras lager garanterade det när branden väl startat.
Citera
2021-03-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du tänker på Manufakturgatan 2 där det bor ett tiotal filurer på ett loft. Det rör sig inte om regelrätta lägenheter och det är oklart om den fastigheten är godkänd för boende. Detta har dock noll och intet att göra med den brandhärjade fastigheten på Järnmalmsgatan 5 som gränsar mot Manufakturgatan. När det gäller den aktuella fastigheten kan man utesluta att någon bott där, även om någon såklart kan vistats där när branden startade. Det är ingalunda så att Claessons Trätjära är den enda hyresgästen och tills att det är bevisat att branden uppstod där så håller jag det för mindre troligt. Som jag tidigare nämnt fanns en stor ledig lokal ovanpå övriga verksamheter och det fanns två lokaler i markplan som höll på att fixas med. Byggarbetare som inte talade svenska har funnits på plats under en längre tid och min erfarenhet säger att när en brand plötsligt uppstår i lokaler där byggarbeten pågår så är det dessa arbeten som är främst misstänkta. Att branden sedan fick ett sådant intensivt förlopp ligger i sakens natur då Claessons Trätjäras lager garanterade det när branden väl startat.
Heta arbeten i samband med ombyggnationer kan helt klart vara brandorsaken i ett sånt här fall. Det finns exempel på bränder som legat och pyrt länge inne i mer eller mindre dolda konstruktioner för att sedan blossa upp. Det finns en anledning till att man ställer krav på efterbevakning vid sådana arbeten men ibland så är minimikravet en timma inte tillräckligt. Det finns ju vid ombyggnationer även risk för att man gör håltagning eller annan åverkan i brandcellsgränser och låter dessa stå öppna utan tätning. Har man gjort dessa heta arbeten på rätt sätt så ska tillstånd med dokumenterad riskbedömning finnas utfärdad av den som är tillståndsansvarig. Detta bör man börja nysta i omgående.
Senast redigerad av pf10 2021-03-28 kl. 18:23.
Citera
2021-03-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Absolut sant som du säger..

Kräver dock att man har en företagsledning som är intresserad av Brandsäkerhet och intresserad lösa sådan problem.
Så är det och det är inte alltid det lättaste då det är svårt att räkna hem direkt vinst på brandskydd eller andra säkerhetshöjande åtgärder om man inte har intresset som du säger eller har förmågan att se riskerna över tiden. Då går man istället efter de minimikrav som finns i lagstiftningen som främst finns till för att skydda människoliv.
Citera
2021-03-28, 20:06
Medlem
Fatta inte vilken byggnad det gäller men hela ringön är fullt med fula byggnader.
Hoppas det var en skräpbyggnad så att dom ersätter det med en fin byggnad som gör området mer charmigt.

1900 kvm är en stor byggnad, någon som har en bild på byggnad ?
Citera
2021-03-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
1900 kvadratmeter är en stor byggnad, någon som har en bild på byggnaden?

Gatubild från Järnmalmsgatan 5.
https://goo.gl/maps/a272wr4ETLHW2dqMA
Citera
2021-03-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Omfattande brand i stor industrilokal i Göteborg:

Storbrand i Göteborg – kraftig rökutveckling
En kraftig brand har brutit ut i en större lagerlokal vid industriområdet Ringön på Hisingen i Göteborg. Det är kraftig rökutveckling från branden och boende i området uppmanas att stänga dörrar, fönster och ventilation.

– Nu handlar det om att skydda intillliggande verksamheter, säger Joakim Hallin, larm- och ledningsoperatör vid räddningstjänsten i Storgöteborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/storbrand-i-goteborg-kraftig-rokutveckling

Vi får se om jag har postat i rätt forumdel. D.v.s. om branden har "naturliga" orsaker eller inte.

Någon i Göteborg som kan rapportera?

Tydligen upptäcktes branden av en väktare, enligt artikel nedan.
Dock framgår det inte om det var en väktare som åkte på ett rökvarningslarm eller om det var vid rondering i området.

Fastigheten ägdes av Västprojekt och Tapajos Fastigheter.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/storbranden-det-ar-en-helt-nedbrunnen-byggnad/
https://vastprojekt.se/om-vastprojekt/
https://tapajos.se/om-tapajos/
Citera
2021-03-28, 23:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det är bara att gå tillbaka och läsa det du skrev tidigare angående förvaring av brandfarligt i lokalen. Du har däremot inte beskrivit något om eventuella åtgärder för att begränsa brandspridning. Jag gör dock ett antagande att det funnits inget eller sparsamt med sådant sett till den snabba och omfattande brandspridningen.

Och du jämför med lager och bensinstationer vilket väl i så fall är minst lika illa. Jag jämför dock inte branden som sådan med Polarbröds, även om det förstås kan finnas en del likheter. Jämförelsen var menad på så vis att det är ett familjeföretag som haft gott rykte och hållit på länge med samma hantering men med tiden blivit hemmablind när det gäller säkerhetsfrågor. Detta går stick i stäv med ditt påstående som i praktiken implicerar att det nästan skulle vara omöjligt att slarva med säkerhet i ett välrenommerat familjeföretag som bedrivit en viss verksamhet över lång tid.

Jag har över huvud taget inte beskrivit hur det sett ut I DOM lokalerna, jag har skrivit "Att en brand blir omfattande beror på att det finns mycket brännbart material i lokalerna vilket lika gärna kan vara trä eller plast." vilket du med lite välvilja kan tolka som att det generellt blir en kraftigare brasa i lokaler som innehåller brännbart material. Det skulle lika gärna kunna gälla ett sågverk, snickeri eller en plastindustri. Jag heller inte beskrivit något om deras arbete med brandsäkerhet, medan du låter oss förstå att du förutsätter att den borde ha skötts på något annat sätt då DU förutsätter att arbetet med säkerhet inte varit tillfredställande.

Jag har heller inte påstått att "det nästan skulle vara omöjligt att slarva med säkerhet i ett välrenommerat familjeföretag" utan skrivit att "I det här fallet skulle det förvåna mig mycket om linoljan är en orsak till att branden startat", vilket inte alls är samma sak som att det skulle vara omöjligt.

Jag skulle uppskatta om du låter bli att tillskriva mig uttalanden som jag inte gjort, eller förvanskar det jag faktiskt har skrivit.

För övrigt kan jag upplysa dig om att det krävs mycket mer när det gäller att få ett tillstånd från myndigheterna för att hantera eller lagra brandfarliga ämnen eller vätskor, än när det gäller många andra "vanliga" verksamheter. Tillsynen är också tätare och mer noggrann.
Jag tycker att du ska starta en ny tråd om du vill diskutera brandsäkerhet som inte är kopplad till den här branden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in