Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Det är bara att gå tillbaka och läsa det du skrev tidigare angående förvaring av brandfarligt i lokalen. Du har däremot inte beskrivit något om eventuella åtgärder för att begränsa brandspridning. Jag gör dock ett antagande att det funnits inget eller sparsamt med sådant sett till den snabba och omfattande brandspridningen.
Och du jämför med lager och bensinstationer vilket väl i så fall är minst lika illa. Jag jämför dock inte branden som sådan med Polarbröds, även om det förstås kan finnas en del likheter. Jämförelsen var menad på så vis att det är ett familjeföretag som haft gott rykte och hållit på länge med samma hantering men med tiden blivit hemmablind när det gäller säkerhetsfrågor. Detta går stick i stäv med ditt påstående som i praktiken implicerar att det nästan skulle vara omöjligt att slarva med säkerhet i ett välrenommerat familjeföretag som bedrivit en viss verksamhet över lång tid.
Jag har över huvud taget inte beskrivit hur det sett ut I DOM lokalerna, jag har skrivit "
Att en brand blir omfattande beror på att det finns mycket brännbart material i lokalerna vilket lika gärna kan vara trä eller plast." vilket du med lite välvilja kan tolka som att det generellt blir en kraftigare brasa i lokaler som innehåller brännbart material. Det skulle lika gärna kunna gälla ett sågverk, snickeri eller en plastindustri. Jag heller inte beskrivit något om deras arbete med brandsäkerhet, medan du låter oss förstå att du förutsätter att den borde ha skötts på något annat sätt då DU förutsätter att arbetet med säkerhet inte varit tillfredställande.
Jag har heller inte påstått att "
det nästan skulle vara omöjligt att slarva med säkerhet i ett välrenommerat familjeföretag" utan skrivit att "
I det här fallet skulle det förvåna mig mycket om linoljan är en orsak till att branden startat", vilket inte alls är samma sak som att det skulle vara omöjligt.
Jag skulle uppskatta om du låter bli att tillskriva mig uttalanden som jag inte gjort, eller förvanskar det jag faktiskt har skrivit.
För övrigt kan jag upplysa dig om att det krävs mycket mer när det gäller att få ett tillstånd från myndigheterna för att hantera eller lagra brandfarliga ämnen eller vätskor, än när det gäller många andra "vanliga" verksamheter. Tillsynen är också tätare och mer noggrann.
Jag tycker att du ska starta en ny tråd om du vill diskutera brandsäkerhet som inte är kopplad till den här branden.