2021-03-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Förvisso, men tillsyn görs, är företaget dessutom ISO-certifierat så ingår det i certifieringen att det ska skötas och det är inte ovanligt att kunder gör egna revisioner för deras kvalitetsarbete. Att det skulle vara slumpen som styr att det inte händer mer än det gör tror jag inte en sekund på, det systematiska arbetet ger resultat. Att det slarvas på vissa företag är är jag med på, men eftersom tillsyn görs, och jag tror att Räddningstjänsten Storgöteborg faktiskt är rätt bra på det, så fångas även de upp så småningom.
Man har helt enkelt inte tillräckligt med resurser för att göra så många tillsyner som skulle behövas. Jag lovar dig, om jag på måfå skulle gå ut på stan och fråga företagare när de hade en tillsyn från räddningstjänsten eller Arbetsmiljöverket sist så skulle många inte kunna svara på detta. Som jag sa så är en godkänd tillsyn inte heller något kvitto på att man har ett fullgott brandskydd eller arbetsmiljö.

ISO-certifieringar och revisioner i alla ära men det är i mångt och mycket en papperstiger om inte verksamheten har ambitioner eller förståelse varför detta arbete är viktigt och något som dessa oförstående i bästa fall jobbar med enstaka gånger under året, i synnerhet strax innan revisionen.

Men visst ger det resultat att ha en verklig systematik bakom sitt säkerhetsarbete. Detta har knappast blivit sämre genom åren men det är fortfarande inte tillräckligt bra för att undvika omfattande skada på människa, miljö och egendom.
Senast redigerad av pf10 2021-03-27 kl. 16:37.
Citera
2021-03-27, 16:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man har helt enkelt inte tillräckligt med resurser för att göra så många tillsyner som skulle behövas. Jag lovar dig, om jag på måfå skulle gå ut på stan och fråga företagare när de hade en tillsyn från räddningstjänsten eller Arbetsmiljöverket sist så skulle många inte kunna svara på detta. Som jag sa så är en godkänd tillsyn inte heller något kvitto på att man har ett fullgott brandskydd eller arbetsmiljö.

ISO-certifieringar och revisioner i alla ära men det är i mångt och mycket en papperstiger om inte verksamheten har ambitioner eller förståelse varför detta arbete är viktigt och något som de i bästa fall jobbar med enstaka gånger under året, i synnerhet strax innan revisionen.

Men visst ger det resultat att ha en verklig systematik bakom sitt säkerhetsarbete. Detta har knappast blivit sämre genom åren men det är fortfarande inte tillräckligt bra för att undvika skada på människa, miljö och egendom.
Det är uppenbart, det ser man på den här branden och även på exv. Polarbröds brand, det jag menar är att eftersom det trots allt finns system på plats för tillsyn och efterlevnad av lagen så är det inte slumpen som avgör. Att företagsledare skiter i lagen är inte slumpen, det är lättja eller snålhet.
Citera
2021-03-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är uppenbart, det ser man på den här branden och även på exv. Polarbröds brand, det jag menar är att eftersom det trots allt finns system på plats för tillsyn och efterlevnad av lagen så är det inte slumpen som avgör. Att företagsledare skiter i lagen är inte slumpen, det är lättja eller snålhet.
I just Polarbrödsbranden kan man nog diskutera huruvida man struntade i lagen eller ej, då man faktiskt hade följt de byggregler som gällde vid respektive ombyggnation och tillbyggnad. Egen ambition och eftertanke verkar dock ha saknats. Det organisatoriska brandskyddet och tillbudsrapporteringen lämnar också en del frågetecken. Men håller med om att just ordvalet slumpen kanske var dåligt valt av mig. Det mesta brukar ju faktiskt ha en orsak.
Senast redigerad av pf10 2021-03-27 kl. 16:37.
Citera
2021-03-27, 20:50
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
..............

Rent generellt om man nu har vetskap om att man har så pass mycket brännbart och brandfarligt öppet liggandes i lokalerna, varför begränsar man då inte detta eller sektionerar av, installerar sprinkler och/eller andra släcksystem på kritiska punkter? Det är ju frågor som man kan behandla inom ramen för sitt systematiska brandskyddsarbete som en del i sitt goda säkerhetsarbete.
.

Gällande denna brand.... företaget hade nog ingen kunskap om sprinklersystem som ju oftast är avancerade dyra anläggningar som måste skötas och provas regelbundet och försäkringsbolagen ställer vad jag vet inga krav på sprinkler.

vissa företag och industrier med högriskverksamhet väljer självmant sprinkler eftersom dom antingen ej kan få verksamheten försäkrad alls annars, och som ett sätt minska premierna.

Det finns numera myndighetskrav på sprinklersystem bla för vårdboende i nyproduktion.
Citera
2021-03-27, 21:33
Medlem
fizzles avatar
Mycket brandfarligt på Ringön verkar det som. Kanske vore värt att se över samtliga lokalers brandsäkerhet om man inte med tiden är ute efter att byta ut hela Ringön på liknande vis.
Det brann ned bilar i en stor lokal typ 2015, sen var det väl någon brand något år efter det bara?
Citera
2021-03-27, 23:51
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det finns inte alls någon GARANTI för att det ska börja brinna i linolja. Tvärtom det är ovanligt, men det finns en risk om man är vårdslös eller okunnig.

I det här fallet skulle det förvåna mig mycket om linoljan är en orsak till att branden startat då företaget sysslat med detta i mer än 30 år, är ett av dom mest välrenommerade på marknaden och har otroligt mycket kunskap om dom produkter dom hanterar.

Otroligt sorgligt att detta drabbat en väldigt seriös verksamhet.
Premissen var linolja i porösa brännbara material typ tygtrasor och liknande.
Ren linolja börjar inte brinna vid normala temperaturer.
Citera
2021-03-28, 08:44
Medlem
Burgesss avatar
På Manufakturgatan - alldeles intill branden bor det en massa suspekta typer. Jag vet inte vad det är för ställe?
Är det någon annan som vet?
Lägenheter för samhällets bottenskikt?
inga roliga typer i alla fall.
Kan det vara någon form av boende?
Citera
2021-03-28, 09:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Premissen var linolja i porösa brännbara material typ tygtrasor och liknande.
Ren linolja börjar inte brinna vid normala temperaturer.

Det finns ändå inte någon ”garanti” för att det ska börja brinna. Du kan ju prova att få linoljeindränkta trasor eller papper att självantända och sedan rapportera hur enkelt det var.

En risk finns det, men det är inte samma sak som en garanti.
Citera
2021-03-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
På Manufakturgatan - alldeles intill branden bor det en massa suspekta typer. Jag vet inte vad det är för ställe?
Är det någon annan som vet?
Lägenheter för samhällets bottenskikt?
inga roliga typer i alla fall.
Kan det vara någon form av boende?

Mest troligt tvångs-/slavarbetare hittagna via vår underbara arbetskraftsinvandring. Vid varje brand i industrilokaler ska man utreda om det inte varit inofficiella bostäder för ”gästarbetare”.
Citera
2021-03-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Gällande denna brand.... företaget hade nog ingen kunskap om sprinklersystem som ju oftast är avancerade dyra anläggningar som måste skötas och provas regelbundet och försäkringsbolagen ställer vad jag vet inga krav på sprinkler.

vissa företag och industrier med högriskverksamhet väljer självmant sprinkler eftersom dom antingen ej kan få verksamheten försäkrad alls annars, och som ett sätt minska premierna.

Det finns numera myndighetskrav på sprinklersystem bla för vårdboende i nyproduktion.
Sedan kan man ju även införa åtgärder av egen ambition och riskbedömning. Allt för ofta ser man företag sitta och vänta på att någon annan ska komma med kraven istället för att själva ställa dem. Vi har ju till och med en användare i tråden som vittnat om att stora mängder brandfarligt förvarats öppet i lokalerna. Nu framgår det inte om man gjort några åtgärder för att begränsa, sektionera av eller sprinkla men med tanke på utgången av branden så får man väl anta att inget sådant gjorts.

Visst är det kostsamt med sprinkler men det är det även om verksamheten skulle gå upp i rök. Försäkringar i all ära men självriskerna brukar vara mycket höga samtidigt som kan tappa kunder, medarbetare och förtroende i det stillestånd som uppstår.
Citera
2021-03-28, 14:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Sedan kan man ju även införa åtgärder av egen ambition och riskbedömning. Allt för ofta ser man företag sitta och vänta på att någon annan ska komma med kraven istället för att själva ställa dem. Vi har ju till och med en användare i tråden som vittnat om att stora mängder brandfarligt förvarats öppet i lokalerna. Nu framgår det inte om man gjort några åtgärder för att begränsa, sektionera av eller sprinkla men med tanke på utgången av branden så får man väl anta att inget sådant gjorts.

Visst är det kostsamt med sprinkler men det är det även om verksamheten skulle gå upp i rök. Försäkringar i all ära men självriskerna brukar vara mycket höga samtidigt som kan tappa kunder, medarbetare och förtroende i det stillestånd som uppstår.

Ja du fortsätter att tjata om sprinklersystem och brandsäkerhet, vart enda större lager förvarar mängder med material som kan brinna om man tänder på det och det blir varmt. För att inte tala om alla bensinstationer...

Jag tror knappast att man slarvar med säkerhet i ett familjeföretag som man byggt upp under 35 år, dom har dessutom ett utomordentligt gott rykte bland sina kunder som består av både andra företag och privatkunder.

Så vad är det du vill peka på i just det aktuella fallet, brandsäkerhet i allmänhet kan du väl skapa en ny tråd som behandlar om det inte redan finns en.

I det här fallet är det bättre att invänta en utredning så får vi kanske veta vad som verkligen hänt innan ägarna anklagas för att inte ha skött sitt brandskydd.
Citera
2021-03-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja du fortsätter att tjata om sprinklersystem och brandsäkerhet, vart enda större lager förvarar mängder med material som kan brinna om man tänder på det och det blir varmt. För att inte tala om alla bensinstationer...

Jag tror knappast att man slarvar med säkerhet i ett familjeföretag som man byggt upp under 35 år, dom har dessutom ett utomordentligt gott rykte bland sina kunder som består av både andra företag och privatkunder.

Så vad är det du vill peka på i just det aktuella fallet, brandsäkerhet i allmänhet kan du väl skapa en ny tråd som behandlar om det inte redan finns en.

I det här fallet är det bättre att invänta en utredning så får vi kanske veta vad som verkligen hänt innan ägarna anklagas för att inte ha skött sitt brandskydd.
Det är ju en viss skillnad på lager och en verksamhet där man har produktion. Större lagerlokaler brukar dessutom ofta vara sprinklade av egen ambition eller genom direkta eller indirekta försäkringskrav.

Jag utgår bara från det som du säger, vilket ju i och för sig inte nödvändigtvis behöver vara rätt. Har man öppet förvarat stora mängder brandfarligt i en lokal utan sektionering, sprinkler, släcksystem eller andra åtgärder för att begränsa brandspridning så har man inte haft ett bra brandskydd per definition. Jag får vissa flashbacks till Polarbrödsbranden här om det du säger stämmer. Ett företag som också har ett gott rykte och lång erfarenhet men där ändå brister i brandsäkerheten ledde till att verksamheten på den aktuella platsen totalförstördes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in