Citat:
Ursprungligen postat av
Perlite
Jag har sett det där klippet. Han pratar om att solen har som maximum 2000 micro mol som då motsvarar ett maximum på hur mycket kol plantan kan binda vilket är ett annat utryck för den maximala fotosyntesen uttryckt i micro mol vid en given tidpunkt. Mol är för övrigt ett mått på antal fotoner. Det är i kemin ett begrepp som används flitigt. Kommer inte ihåg på rak arma men det är något me 10 upphöjt till 6 gånger något. Du kan googla så får du se.
Vidare försöker han förklara de förutsättningar som cannabis plantan behöver under olika input på solljus. Om du tittar på hans graf så uttrycker han fotosyntes som en funktion av solljus där solljus utrycks som micro mol / m2. Fotosyntesen är den beroende variabeln medan solljus är den oberoende. Det är därför solljus är i x axeln och fotosyntesen är i y axeln.
Om du vill läsa mer i ämnet så kan du läsa om den solljus beroende fotosyntesen och den mörkberoende fotosyntesen. Är lite osäker på exakta uttrycket men googla så hittar du.
Med det sagt så har inte odlare förädlat autos för nordiska klimat med avseende på solljus. Dom har främst förädlat med avseende på mögel tålighet. Framförallt autos har en större tendens att mögla vilket är vida känt. Om du håller en auto bud och early bud/photperiodare i handen som för ögat ser lika stora ut så kommer du tydligt känna att auto buden väger mer. Detta pga att den har en högre densitet vilket ger den egenskapen att det möglar lättare. Detta har hobby odlare försökt att förädla bort. Jag skriver tydligt att alla autos går klart det är snarare en fråga om du får buds eller mögel att röka. Med detta är det inte sagt att autos för nordligare breddgrader inte möglar. Det gör dom också men har en lägre tendens till det.
Slutligen så är jag säker på att du har fått detta om bakfoten.
”Ett autoblomande hanfrö får du nog leta länge efter.”
Jag har kanske 1000 frön som är autos och där dom är han och honfrön. Dvs dom är INTE feminiserade. Kan inte förstå vart du fått denna information ifrån. Du får gärna bifoga källa. Jag är övertygad om att du har fel när du uttrycker detta. Du får min högra arm på ett fat om det du säger stämmer. Jag har bevis i min byrålåda på att du har fel. Googla “auto regular” så får du själv se. CB plantan kan både vara hane eller hona oavsett om det är en auto eller photosensitive. Sen har fröbanker besprutat honan med olika medel för att på så sätt stressa henne att bilda han säckar med pollen som i sin tur pollinerar en annan hona som i sin tur producerar hon frön som fröbankerna kan ta ockerpriser för. Du som kan förädling... vad händer när den en föräldern har en X kromosom och den andra också har en X kromosom. Vad får dom för kön på deras avkomma? Jag gör inte anspråk på att kunna förädling. Jag är endast en ödmjuk lekman i detta avseende.
Du skriver också att växtförädling tar lång tid och att det är svårt att göra i ett land där cannabis är olagligt. Det stämmer. Men tror du att de sorterna som du refererar till är förädlade i ett land där cannabis är lagligt? Dom är oftast förädlade inomhus i länder där cannabis är strikt olagligt. Eller i länder som inte har ett fuktigt klimat som oss. Tex Spanien. Även det är en aspekt som bör tas med i beräkningen. Dvs att de sorterna du refererar till oftast är förädlade inomhus under optimala förhållanden där alla parametrar kan övervakas alternativt förädlade i ett torrt och soligt Spanien där den relativa fukten är avsevärt lägre än vår.
Tack för utförligt svar! Japp, det där med auto hanfrön hade jag fått lite om bakfoton, det jag menade var att jag inte trodde att det fanns någon marknad för dessa och att man därför skulle få leta länge efter dessa. Men där tänkte jag helt fel, så du slipper offra din ena arm. My bad.
Jag är nog lite dålig på att förklara. Hur som helst, det är exakt det du skriver i slutet jag menar, förädlingen sker i den första fasen inomhus och under kontrollerade former och att det därför är bluff och båg när vissa sidor som säljer sorter till ockerpriser som de påstår är "anpassade för vårt klimat". Jag menar att det inte finns några sådana sorter framtagna för just det ändamålet, utan precis som du skriver, att det som menas med "anpassade för vårt klimat" handlar om tålighet mot mögel etc. Sen, som sagt, så finns det så säkert sorter som är något bättre lämpade för vårt lynniga klimat än andra sorter, men det beror troligtvis mer på tillfälligheter än ett resultat av förädling.
Jag heller har inte valt de sorterna jag räknade upp i mitt första inlägg av någon speciell anledning, mer än att jag medvetet valde att
inte köpa de som beskrevs som de "enklaste" (ja jag vet att det låter efterblivet för många, men sådan är jag). Jag hävdar alltså inte att de sorterna jag räknade upp är bättre än några andra för oss i norden, där tror jag du missuppfattade mig. De sorterna som jag vet är auto är från Nirvana (vet heller inte om dessa är bättre än några andra, men det var där jag hade ett konto sedan tidigare därför blev det därifrån). De andra sorterna som jag inte vet om de är auto och/eller feminiserade (eller vad fan det nu kallas) är köpta av en privatperson i fysisk butik i Kalifornien (tror jag, USA:s västkust ivarjefall). Där av att orginalförpackningarna kastades på LAX och att "kuriren" bara skrev ner namnet på sorterna innan hen pillade ner dom i bagaget.
Åter till gubben i klippet. Det är absolut inte meningen att vara dryg, men kollade du verkligen på hela klippet? Men skit i det, hur som helst så är det inte det diagrammet som jag menar är intressant och eventuellt relevant för utomhusodling och val av spot ute i det fria. Då det precis som du skriver är ett diagram som beskriver ett konstant ljusflöde vid över en given tidpunkt, alltså Mol per kvadratmeter och sekund. Det är detta med DLI (Daily Light Intergral) jag menar är intressant. Alltså den totala mängden fotoner plantans fotosyntes kan ta hand om under ett helt dygn vilken, enligt gubben i klippet, är ganska unik för cannabis sativa, då de flesta andra växtarter "stänger av" systemet efter en viss tid i ljus.
Om jag tänker rätt nu, så borde det förutom det viktiga morgon/förmiddagsljuset, vara viktigt att ha en spot där DLI är som högst, alltså att man inte
enbart ska fokusera på att ha en spot med ljus från de timmar under dagen med strakast direkt solljus, typ ett söderläge. Dels eftersom att dessa dagar och timmar i genomsnitt ändå är ganska få under en genomsnittlig svensk sommar, men också för att skillnaden mellan timmar med fullt direkt solljus och ljustet på kvällen är väldigt stor, medan skillnaden mellan en mulen dag och ljuset på kvällen är mycket mindre. Alltså att det går att utnyttja det faktum att cb-plantans system för att förvandla ljus till kol, så som du beskriver det, är aktivt längre tid under dygnet än andra växters dito system är. Det går säkert att räkna fram det här, men jag är som sagt inte så på matte.
Men min spekulation är att Cannabis naturligt kommer från platser som ligger ett antal meter över havet och att det är därför plantans fotosyntes är beskaffat på detta sätt som beskrivs i klippet. Kan tänka mig att kaffe- och teplantor har ett liknande system. Min spekulation är att det på en bara lite högre höjd kan bli ett högre DLI-värde än på en plats lite lägre ner trotts att den platsen är optimerat för de timmar på dagen med starkast solljus, typ ett söderläge. Jag har någon gång fått förklarat för mig att även små höjdskillnader kan vara väldigt betydelsefulla vid odling, har för mig att det har med förändringen av vinkeln i förhållande till solen att göra (det där är väl också någon form av matematik jag inte begriper hur man räknar fram).
Observera att allt detta är enbart mina tankar och jag säger absolut inte att jag har rätt. Men jag tycker att det är jävligt intressant och jag hoppas att tråden har överseende med detta lite halvt OT-spekulerandet.
Sen en liten disclaimer angående klippet. Gubben representerar ett företag som säljer utrustning för att mäta ljus, så även om han är Professor i odlingsteknik (eller vad det nu är), så tycker jag att man ska ha det i åtanken när han pratar om hur viktigt det är att ha koll på ljuset och hur man ska mäta det på "rätt" sätt. Källkritik är alltid bra.
Sammanfattningsvis, om jag förstår vad han vill ha sagt, så är det viktigare att ha koll på det här med DLI snarare än Mol m2/s, eller vilken enhet man nu använder, pga cannabissläktets speciellas fotsyntes, som är likadan oavsett vilken släkting till cannabis sativa det är frågan om. Det är pga detta jag personligen inte tror att valet av strain har så stor betydelse när det kommer till hur bra plantan trivs i vårt klimat. Hoppas att du någorlunda förstår vad jag menar med allt detta.
Trevlig helg!
(P.S, jag skulle inte odla några tomater på friland då jag tycker att dessa alltid smakar skit oavsett sort)