• 1
  • 2
2021-03-26, 18:41
Medlem
Finns det inga svenska filmer som är i 2160p kvalitet? Kan vara i 8 k eller 1440 p också.
Har googlat men inte hittat något förutom amerikanska filmer och serier...
Det måste väl finnas någon??
Citera
2021-03-26, 19:19
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Finns det inga svenska filmer som är i 2160p kvalitet? Kan vara i 8 k eller 1440 p också.
Har googlat men inte hittat något förutom amerikanska filmer och serier...
Det måste väl finnas någon??

8k har jag aldrig sett överhuvudtaget.
Blu-ray filmer är på ca 50GB och jag tror inte folk laddar ner det.

Finns det inte på pirate bay?
Citera
2021-03-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
8k har jag aldrig sett överhuvudtaget.
Blu-ray filmer är på ca 50GB och jag tror inte folk laddar ner det.

Finns det inte på pirate bay?
Jo men är det blu-ray ultra du menar då antar jag? För det finns bluray full HD som är på typ 40 gB.
Jo men verkar inte finnas på någon svensk film i 4K varken på streamingsida eller köp film online.
Thepiratebay har jag sett 4K, men inga svenska vill jag minnas. Ska kika på det nu
Citera
2021-03-26, 23:52
Medlem
Citat:
Jo men är det blu-ray ultra du menar då antar jag? För det finns bluray full HD som är på typ 40 gB.
Jo men verkar inte finnas på någon svensk film i 4K varken på streamingsida eller köp film online.
Thepiratebay har jag sett 4K, men inga svenska vill jag minnas. Ska kika på det nu

Ja. Det är det som gäller om man vill ha the real deal. Har dead pool och Avengers filmerna. Närmare 300 GB.

Har du lust att berätta vad det är för svenska filmer du vill se?
Citera
2021-03-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Ja. Det är det som gäller om man vill ha the real deal. Har dead pool och Avengers filmerna. Närmare 300 GB.

Har du lust att berätta vad det är för svenska filmer du vill se?
Alltså det kan vara vilken som helst. Jag undrar mest om det finns en svensk film i 4K. Men börjar fatta att det inte finns
Citera
2021-03-27, 18:27
Medlem
Citat:
Alltså det kan vara vilken som helst. Jag undrar mest om det finns en svensk film i 4K. Men börjar fatta att det inte finns

Jag har inte sett det, men fann tråden intressant. Vill gärna se det också.

Svenskarna som skapade the pirate bay bestraffades hårt så det avskräckte folk från att ladda upp tror jag.
Citera
2021-03-28, 13:50
Medlem
Dobbelss avatar
Hur det ser ut på piratsidor vet jag inte, men det finns ett gäng svenska långfilmer som har restaurerats i 4K. Dock är väldigt få tillgängliga i den upplösningen för konsumentbruk.

De främsta jag kommer på i skrivande stund är Jönssonligan-filmerna och Göta Kanal, vilka finns i 4K (dock endast SDR) på iTunes. Kådisbellan, Drömkåken och Sunes Sommar finns också. Svenska Filminstitutet har restaurerat fem stycken filmer i 4K (Vingarne, Det sjunde inseglet, Kvarteret Korpen, Höstsonaten och Tillsammans) men samtliga tycks endast finnas att tillgå i 2K med undantag för de arkivbiografer som visar dem. Jag hade förmånen att beskåda Kvarteret Korpen i 4K för ett par år sedan och den såg riktigt bra ut.
Senast redigerad av Dobbels 2021-03-28 kl. 13:53.
Citera
2021-03-28, 14:27
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Hur det ser ut på piratsidor vet jag inte, men det finns ett gäng svenska långfilmer som har restaurerats i 4K. Dock är väldigt få tillgängliga i den upplösningen för konsumentbruk.

De främsta jag kommer på i skrivande stund är Jönssonligan-filmerna och Göta Kanal, vilka finns i 4K (dock endast SDR) på iTunes. Kådisbellan, Drömkåken och Sunes Sommar finns också. Svenska Filminstitutet har restaurerat fem stycken filmer i 4K (Vingarne, Det sjunde inseglet, Kvarteret Korpen, Höstsonaten och Tillsammans) men samtliga tycks endast finnas att tillgå i 2K med undantag för de arkivbiografer som visar dem. Jag hade förmånen att beskåda Kvarteret Korpen i 4K för ett par år sedan och den såg riktigt bra ut.

Har Drömkåken restaurerats i 4K? Låter helt vansinnigt.
Citera
2021-03-28, 14:31
Medlem
Dobbelss avatar
Det verkar som så ja. Detsamma gäller Joker.
https://itunes.apple.com/se/movie/dr...n/id1462499656
https://itunes.apple.com/se/movie/joker/id1462499793

Strul är restaurerad i 2K däremot och jag träffade coloristen en kort stund medan han jobbade på den. Just den filmen krävde väldigt mycket jobb för att få till färgerna från originalnegativet, då många scener var kraftigt ljussatta i post med blåa filtren som var svåra att efterskapa digitalt.
Citera
2021-03-30, 00:06
Medlem
Citat:

Okej tack
Citera
2021-11-16, 18:55
Medlem
Dobbelss avatar
Sista kontraktet och flera av Lilla Jänssonligan-filmerna finns nu att se i 4K på iTunes.

Jag såg Ådalen 31 i 4k (DCP) tidigare i höstas på Filmhuset. Riktigt bra bild.
Citera
2022-02-12, 08:15
Medlem
Citat:

Kan bli ett köp av kådiabellan. Ändå en riktigt bra svensk film. I 4K blir ju perfekt. Synd att det inte kunde vara i hdr med men man kan inte få allt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in