2021-03-28, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vet du något som ingen annan vet?
Berätta!
  1. Vad innebär "i framtiden"? Ett år? Två år?
  2. Hur länge har man immunitet efter genomgången covid-19?
  3. Hur väl skyddar genomgången covid-19 av en mutation mot övriga mutationer?
  4. Är risken för allvarlig sjukdom för yngre utesluten, så att inte de vaccinerade blir nästa vårdberg?
  5. Har vi snart flockimmunitet, eller är det fortfarande många miljoner svenskar som inte haft covid?

1. När pandemin är över får vi räkna samma allt. Det är meningslöst att jämföra i realtid då mkt av s.k "collateral damage" kommer långt senare.

2. Det verkar som att den hela tiden blir längre och längre allt eftersom tiden går. Antikroppar kan försvinna, men det finns t-cellsimmuitet också som kan räcka nästan ett helt liv.

3. Kan immunförsvaret grundkoden så är det lättare att hantera mutationerna.

4. Ja risken för att bli allvarligt sjuk för yngre är så försvinnande liten att det är löjligt.

5. Jag tror det. Det är därför inte dödstalen skenar.
Citera
2021-03-28, 12:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej inte om unga och friska får viruset. Och barn ska vi inte ens snacka om. De allra flesta märker knappt av det. Du kan inte ha läst statistiken. gör det och återkom med dina domedagsprofetior.

Ju fler unga och friska som får covid, desto fortare blir det slut på eländet.

Ju fler som smittas, desto högre smittspridning, och desto större risk eller snarare självklart att även "fel" personer smittas. Sedan tror jag inte det är särskilt bra att en hel generation förlorar sitt luktsinne och drabbas av neurologiska skador. Många som smittas nu var förresten smittade i första vågen, så någon längre immunitet tycks det inte vara frågan om. I vart fall inte mot mutationerna.
Citera
2021-03-28, 12:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Så mycket tid har vin inte under en pågående pandemi om målet är att återgå till livet innan covid så fort som möjligt.

Det är inte kontraproduktivt. Man ska använda det på rätt sätt, men även om man inte gör det är risken mindre att man smittar andra jämfört med om man inte alls använder munskydd.

Jo det är kontraproduktivt om du till exempel tar på munskyddet och kontaminerar detsamma. Dessutom måste du byta ut det konstant för att det ska ha någon effekt. Gör folk så? Nope. Och därför fungerar det inte heller, vilket vi ser klart och tydligt runt om i världen.

Det som behöver hända är att folkhälsan behöver bli bättre. Och det rejält bättre. Vi kan inte leva som vi har gjort tidigare.
Citera
2021-03-28, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ju fler som smittas, desto högre smittspridning, och desto större risk eller snarare självklart att även "fel" personer smittas. Sedan tror jag inte det är särskilt bra att en hel generation förlorar sitt luktsinne och drabbas av neurologiska skador. Många som smittas nu var förresten smittade i första vågen, så någon längre immunitet tycks det inte vara frågan om. I vart fall inte mot mutationerna.

Det är inte frågan om en hel generation utan luktsinne. Snälla läs statistiken. De allra flesta blir helt återställda och de flesta unga märker knappt av viruset ens. Finns ingen anledning att skydda sig emot det om man är ung och frisk.

Det är de äldre och sköra som ska skyddas. Unga ska fortsätta med sina liv precis som vanligt.
Citera
2021-03-28, 12:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Igår nåddes jag av en tragisk nyhet.

Jag hörde talas om en person som vaccinerades i februari och som nu insjuknat i svår Covid19 och vårdas på sjukhus. Vet ännu inte utgången eller vilket vaccin som vederbörande fått.

Jag är klart nyfiken på hur detta kommer utveckla sig i framtiden, speciellt med anledning av de flera mutationerna som sprids.

Lyssnar man på Folkhälsomyndigheten så anser de ju att det är fritt farm för 70+ att träffa sina barnbarn igen efter de blivit vaccinerade. Vet inte hur de olika vaccinen klarar mutanterna. Det enda jag läst är att Astras ger noll och inget skydd alls mot den sydafrikanska varianten, men det är också allt jag vet.
Citera
2021-03-28, 12:49
Medlem
För konsertintresserade i tråden gjordes det ett experiment igår kväll i Barcelona: man snabbtestade 5 000 personer för Covid 19, och motsvarande personer fick därefter samma kväll gå på konsert där inga avstånd behövde hållas (enda kravet var munskydd). Man tänker nu följa upp eventuell smittspridning bland publiken. Om experimentet lyckas kan det eventuellt öppna upp för konserter i sommar.

https://www.theguardian.com/world/2021/mar/27/barcelona-rock-concert-same-day-covid-screening-love-of-lesbian
Citera
2021-03-28, 12:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
För konsertintresserade i tråden gjordes det ett experiment igår kväll i Barcelona: man snabbtestade 5 000 personer för Covid 19, och motsvarande personer fick därefter samma kväll gå på konsert där inga avstånd behövde hållas (enda kravet var munskydd). Man tänker nu följa upp eventuell smittspridning bland publiken. Om experimentet lyckas kan det eventuellt öppna upp för konserter i sommar.

https://www.theguardian.com/world/2021/mar/27/barcelona-rock-concert-same-day-covid-screening-love-of-lesbian

De gjorde en stor miss. De skulle tagit bort munskydden.. är de rädda för att se sanningen i vitögat?
Citera
2021-03-28, 12:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
1. När pandemin är över får vi räkna samma allt. Det är meningslöst att jämföra i realtid då mkt av s.k "collateral damage" kommer långt senare.

2. Det verkar som att den hela tiden blir längre och längre allt eftersom tiden går. Antikroppar kan försvinna, men det finns t-cellsimmuitet också som kan räcka nästan ett helt liv.

3. Kan immunförsvaret grundkoden så är det lättare att hantera mutationerna.

4. Ja risken för att bli allvarligt sjuk för yngre är så försvinnande liten att det är löjligt.

5. Jag tror det. Det är därför inte dödstalen skenar.
Som vanligt bara svar som du tycker det är utan något stöd i vetenskap eller statistik.

Du brukar ju gilla DN som fakta, snarare än statistik och vetenskapliga rapporter, så håll tillgodo.
Coronaviruset i Stockholmsområdet sprids nu mest hos personer i åldrarna 18-49 år. I den gruppen ökar också antalet inlagda på sjukhus.
https://www.dn.se/sthlm/smittan-i-stockholm-sprids-nu-mest-hos-yngre/
Citera
2021-03-28, 12:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
De gjorde en stor miss. De skulle tagit bort munskydden.. är de rädda för att se sanningen i vitögat?
Vad spelar det för roll om de har munskydd eller inte?
Citera
2021-03-28, 12:55
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Det är en fråga om folkhälsa. Japaner har sedan lång tid tillbaka levt längst i världen och de klarar pandemier som en dans.
Börjar bli rejäl svammelvarning på dig. Skillnaden mellan Japan och Sverige är nivån av smittspridning. Japan har en gammal befolkning som skulle drabbas hårt av okontrollerad samhällsspridning.

Vi vet att en mycket liten del av den japanska befolkningen har drabbats. I den här artikeln är rubriken att andelen med antikroppar i Tokyo var 9 gånger så hög i december som i januari. Men det handlar om en ökning från 0,1 % till 0,9 %. Och det i den del av Japan som är mer drabad än landet i genomsnitt.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-japan-tests-idUSKBN2A50BD

Det skulle kunna vara så att en livslång fiskdiet, eller något annat, gör att japanerna inte sprider viruset. Men det finns det inga belägg för.

Har du någon evidens för ditt påstående att smittan ska ha bränt igenom Japan?
Citera
2021-03-28, 12:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Mycket av forskningen sker på universitet innan det blir privata företag av det. Hur proportionerna ser ut vet du uppenbarligen bättre än jag.

Jag tror bara inte på att förstatliga vaccin och läkemedelsutveckling. Staten kan betala för grundforskning, men sen räcker det.
Citera
2021-03-28, 12:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. Jämför med grannländerna. Finns inget land som ens ligger i närheten av dödstalen i Sverige.

Vi hade flest döda per capita i Norden men inte i Europa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in