2021-03-28, 12:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det kan du få.. https://www.dn.se/sverige/overdodligheten-i-sverige-pa-knappt-8-procent-for-2020/

Och på längre sikt är jag ganska säker på att vi kommer att utklassa de flesta andra länder

Du länkar ju till något helt annat, dessutom i en låst artikel.

Jag skrev att vi har bland de högsta dödstalen i covid19 per capita i jämförelse med övriga Europa. Du säger att det är fel och länkar till en låst artikel där vi kan läsa att Sverige hade 8% högre överdödlighet 2020 jämfört med perioden 2015-2019. Säger ju ingenting om det vi diskuterar.
Citera
2021-03-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Därför bör alla som åker tillbaka från högriskländer (länder där smittspridningen är hög) testas när de kommer tillbaka från utlandet.

Smittspridningen är ju hög här med, så det är ju inte till nån nytta.
Sluta skräm upp folk nu.
Citera
2021-03-28, 12:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står precis att flera under 17 år intensivvårdas nu, men det är förstås inte farligt för det. De gör det nog bara för att det är kul på sjukhusen och att de inte har något annat för sig?

Citat:
Hur många är ”flera”? De flesta vårdas inte där och ju fler som genomgått infektionen desto mindre stress blir det för vården i framtiden.

IMBILDEN läste väl notisen (varför är det ens en notis?) Om att 1 17-åring vårdas på intensiven i Norge. På nåt sätt kände han sig tvungen att dra till med ordet flera.

Men får ge honom rätt. De senaste två veckorna har det faktiskt skrivits in 2 st personer 17 år eller yngre med covid-19 på IVA I Sverige.

Imbilden är också en av de människor som plötsligt (eller kanske alltid varit så för honom) är livrädd för varje promilles risk att få en allvarlig sjukdom. Det är därför han sitter i sin källare sedan 1 år tillbaka.
Citera
2021-03-28, 12:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hälsosamt leverne är viktig. Det är också viktig att man håller avstånd och bär munskydd för att minska smittspridningen.
Om du absolut ska använda munskydd och det ska ha någon effekt så måste du använda det 100% rätt. I annat fall är det ingen mening och kan riskera att förvärra pandemin. Dessutom vet jag inte varför friska unga vuxna ska skydda sig mot ett virus som inte ens är farligt.

Citat:
Som jag har skrivit till dig tidigare kan det ta lång tid att bryta ohälsosamma levnadsvanor och reversera/bota underliggande sjukdomar.
Det behöver det inte göra. Bli av med övervikt och få till en bra grundkondition kan ta några månader bara om man gör på rätt sätt.

Citat:
Man ska sträva efter att göra det men samtidigt bör man hålla avstånd och bära munskydd. Att bära munskydd och leva hälsosamt är inte varandras motsatser din efterblivna, imbecilla, trögfattade idiot.
att bära munskydd är kontraproduktivt om det inte används på rätt sätt, vilket 99,99999% inte gör. Det är en utopi att tro att munskydd ska ha någon avgörande betydelse för användning i allmänheten. Det vi vet är att det inte är något mirakel som kommer att lösa pandemin.

Citat:
All är inte som du. Alla håller inte avstånd. Du är inte representativ för samhället. Lev med det.
Grundregeln är fortfarande att du ska hålla avstånd och då behövs ingen munskydd.

Citat:
Återigen din imbecilla amöbahjärna: det finns studier som visar att munskydd minskar smittspridningen.
Det finns minst lika många studier som visar på motsatsen. Fram tills förra året har absolut inget expertorgan rekommenderat munskydd i allmänheten. Och det är av en anledning.
Citera
2021-03-28, 12:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Smittspridningen är ju hög här med, så det är ju inte till nån nytta.
Sluta skräm upp folk nu.

Det finns viss nyttja med att vi smittspårar/isolerar i samhället. Då minskar vi smittspridningen. Det är bra att Tegnell har föreslagit att man ska testa sig för covid om man har kollegor som är bekräftat smittade av covid. Man ska alltså testa sig om man har kollegor med covid oavsett om man uppvisar symtom eller ej.
Citera
2021-03-28, 12:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur många är ”flera”? De flesta vårdas inte där och ju fler som genomgått infektionen desto mindre stress blir det för vården i framtiden.

Vad är det för trams? Det är ju precis tvärtom. Ju fler som hinner bli smittade innan de vaccinerats, desto större tryck blir det på vården. Både nu och i framtiden. Vad rehabbehovet i pengar uppgår till vet nog inte ens gudarna, men det handlar sannolikt redan nu om hundratals miljarder redan nu och vi är sannolikt bara halvvägs in i pandemin.
Citera
2021-03-28, 12:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
IMBILDEN läste väl notisen (varför är det ens en notis?) Om att 1 17-åring vårdas på intensiven i Norge. På nåt sätt kände han sig tvungen att dra till med ordet flera.

Men får ge honom rätt. De senaste två veckorna har det faktiskt skrivits in 2 st personer 17 år eller yngre med covid-19 på IVA I Sverige.

Imbilden är också en av de människor som plötsligt (eller kanske alltid varit så för honom) är livrädd för varje promilles risk att få en allvarlig sjukdom. Det är därför han sitter i sin källare sedan 1 år tillbaka.

Denna hypokondri är så tragikomisk så jag vet inte var jag ska börja.. att de inte ser vansinnet själva är smått otroligt.

Tyvärr har många politiker i andra länder gått på hypokondrikernas linje som leder till långt mer problem än själva viruset.
Citera
2021-03-28, 12:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja det kan du få.. https://www.dn.se/sverige/overdodligheten-i-sverige-pa-knappt-8-procent-for-2020/

Och på längre sikt är jag ganska säker på att vi kommer att utklassa de flesta andra länder

Citat:
Du länkar ju till något helt annat, dessutom i en låst artikel.

Jag skrev att vi har bland de högsta dödstalen i covid19 per capita i jämförelse med övriga Europa. Du säger att det är fel och länkar till en låst artikel där vi kan läsa att Sverige hade 8% högre överdödlighet 2020 jämfört med perioden 2015-2019. Säger ju ingenting om det vi diskuterar.

Citat:
Jag läser hellre statistiken än aftonbladet om man säger så.

Och jag har fortfarande inte sett något som tyder på att covid-19 skulle vara farligt för barn och unga, mer än andra sjukdomar och virus.
Det låter bra!
Upp till bevis någon gång då och länka till den statistiken.

Hittills har du nog mest länkat till DN vad jag minns. Det är inte Aftonbladet kan jag hålla med om, men inte heller statistik.
Citera
2021-03-28, 12:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Smittsam cancer? Hur skulle det gå till?

Jo, Covid19 är en förkylning, dock artificiellt skapad för att vara en svår förkylning.

På samma sätt som en droppsmitta smittar luftburet kanske? Dessutom missförstår du mig, avsiktligt eller inte vet jag inte. Min poäng är att Covid19 är en jävligt farlig och smittsam sjukdom som påverkar hela kroppen. Ungefär som HIV och cancer. Hade HIV och cancer också smittats luftburet hade vi haft liknande restriktioner där. Det handlar inte om någon jävla förkylning.
Citera
2021-03-28, 12:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad är det för trams? Det är ju precis tvärtom. Ju fler som hinner bli smittade innan de vaccinerats, desto större tryck blir det på vården. Både nu och i framtiden. Vad rehabbehovet i pengar uppgår till vet nog inte ens gudarna, men det handlar sannolikt redan nu om hundratals miljarder redan nu och vi är sannolikt bara halvvägs in i pandemin.

Nej inte om unga och friska får viruset. Och barn ska vi inte ens snacka om. De allra flesta märker knappt av det. Du kan inte ha läst statistiken. gör det och återkom med dina domedagsprofetior.

Ju fler unga och friska som får covid, desto fortare blir det slut på eländet.
Citera
2021-03-28, 12:36
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Om du absolut ska använda munskydd och det ska ha någon effekt så måste du använda det 100% rätt. I annat fall är det ingen mening och kan riskera att förvärra pandemin. Dessutom vet jag inte varför friska unga vuxna ska skydda sig mot ett virus som inte ens är farligt.

Det behöver det inte göra. Bli av med övervikt och få till en bra grundkondition kan ta några månader bara om man gör på rätt sätt.

att bära munskydd är kontraproduktivt om det inte används på rätt sätt, vilket 99,99999% inte gör. Det är en utopi att tro att munskydd ska ha någon avgörande betydelse för användning i allmänheten. Det vi vet är att det inte är något mirakel som kommer att lösa pandemin.

Grundregeln är fortfarande att du ska hålla avstånd och då behövs ingen munskydd.

Det finns minst lika många studier som visar på motsatsen. Fram tills förra året har absolut inget expertorgan rekommenderat munskydd i allmänheten. Och det är av en anledning.

Så mycket tid har vin inte under en pågående pandemi om målet är att återgå till livet innan covid så fort som möjligt.

Det är inte kontraproduktivt. Man ska använda det på rätt sätt, men även om man inte gör det är risken mindre att man smittar andra jämfört med om man inte alls använder munskydd.
Citera
2021-03-28, 12:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
de har mer problem med dålig grundhälsa och därför blir de hårdare drabbade troligtvis.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/larande-forstaelse-och-minne/intellektuell-funktionsnedsattning---utvecklingsstorning/

Det är en fråga om folkhälsa. Japaner har sedan lång tid tillbaka levt längst i världen och de klarar pandemier som en dans.

Vi har sämre folkhälsa och fler överviktiga med tillhörande sjukdomar.
Demens och Alzheimers är den överlägset största faktorn när det kommer till dödlighet i COVID-19. Inte fetma eller övervikt.

Japan har den högsta förekomsten av demens bland alla OECD-länder.
Japan enjoys the highest life expectancy at birth among OECD member countries. Healthy lifestyles, as well as good access to healthcare services, are expected to contribute to extending life expectancy further in the future. Given the long life expectancy, the Japanese healthy life expectancy is also long. However, Japanese elderly face the risk of long-term care (LTC) needs and high dementia prevalence. According to the OECD, Japan has the highest dementia prevalence (2.3% of the population) among OECD countries in 2017, and is projected to reach 3.8% by 2037 [1].
https://www.oatext.com/prevalence-of-dementia-among-the-elderly-population-in-japan.php#:~:text=According%20to%20the%20OECD %2C%20Japan,%25%20by%202037%20%5B1%5D.

Anledningen till att Japan inte har fler dödsfall är att man hållit tillbaka smittspridningen genom användande av munskydd, social distansering och ventilation (en non-tactile kultur hjälper). Drygt 464,000 fall på en befolkning om 126 miljoner som är intryckt på ett par små öar talar sitt tydliga språk.

Om ditt resonemang vore korrekt skulle smittan vara lika utspridd i Japan som den är i t.ex. UK. Det är den inte, men det beror som sagt inte på att folk har bra hälsostatus (något som är bra när man väl BLIVIT smittad)- utan att man tryckt tillbaka smittspridningen,

Det finns mig veterligen ännu ingen studie som visar att folkhälsan påverkar smittspridningen så du kan väl fundera lite på det. Jag håller dock inte andan i väntan på att så sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in