2021-03-27, 23:17
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så det testas mer nu än för 1 månad sedan? Testades det mindre i augusti förra året än i april förra året? Du måste inse att du är totalt ute och cyklar.

Svarar ja på fråga ett, nej på fråga två och nej på påståendet att jag är ute och cyklar.
Citera
2021-03-27, 23:24
Moderator
-Info-s avatar
"Skolungdomar driver inte smittan"

Citat:
Tonåringar bakom raketökning av smitta i Vadstena

Coronasmittan i Vadstena har ökat med 700 procent sedan förra veckan. Smittan sprids främst av tonåringar nu, berättar kommunstyrelsens ordförande Peter Karlsson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1B99LQ/tonaringar-bakom-raketokning-av-smitta-i-vadstena
Citat:
Ungdomar umgås ju på ett annat sätt ibland, särskilt på loven. De blir inte speciellt sjuka men kan däremot vara smittbärare och smittar mer utsatta.
Citat:
– Men som sagt, högstadieeleverna påverkar sina föräldrar och lärarna också. Så vi har haft många sjuka lärare och svårt att hitta vikarier, säger Peter Karlsson.
Citera
2021-03-27, 23:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Pga sommarlovet

Du kanske har missat att skolor var stängda i många länder från mars 2020 och under resten av våren. Ändå fortsatte ökningen ända till slutet av april för att sen börja sjunka i maj och slutligen vara helt borta i början/mitten av juni.

D-vitamin är en avgörande faktor. I länder med många soltimmar är människor mer mörkhyade, dvs det krävs mycket mer sol för dem för att få i sig tillräckligt med D-vitamin än vad som är fallet med vita människor. Det är alltså inte alls osannolikt att stora delar av befolkningen lider av D-vitaminbrist även i soliga länder. Speciellt om de håller sig inne pga rädsla för förkylningen.
Du är enbart patetisk.
Du har sett för många amerikanska militärinspirerade filmer där mantrat är mot alla svaga att de är sängvätare. Trams.

Finns inget vetenskapligt bevis för att D-vitamin hjälper mot coronan. Däremot är det bra för att undvika brister. Du brukar gnälla över att det är lockdown och massa skit men påverkar väl knappast dig som sitter hemma det mesta och hackar här på forumet.

Denna pandemi är inte en förkylning och det vi nu ser är att de som behöver vård är mer och mer i lägre åldrar och ofta de med god hälsa och inte övervikt.

Sverige är öppet som det alltid varit för de flesta utan för de som måste till krogen och dricka öl efter kl 20 vilket knappast påverkar dig. Däremot är andra länder stängda och påverkar enbart de som behöver resa i jobbet. Övriga får hitta på annat sätt att spendera sin semester på.

Skaffa dig ett liv vilket de flesta andra här har.
Citera
2021-03-27, 23:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Svarar ja på fråga ett, nej på fråga två och nej på påståendet att jag är ute och cyklar.

Märkligt då att det upptäcktes mer smitta i april förra året än i augusti trots att det testades mer i augusti då. Du är med andra ord ute och cyklar.
Citera
2021-03-27, 23:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Men kom igen nu mannen!
Jämn och fin nedgång från april gällande dödsfall och såklart även smittspridning som står i relation till antal döda.
OM nu skolan är så avgörande borde det synas i statistiken efter att skolan stängdes runt 10/6. Visa var du ser en markant nedgång, ett rejält hack i kurvan för detta?
Var är den markanta nedgången gällande dödsfall och smittade ca 3 till 4 veckor efter skolan stängde?

Samma sak i höstas ca 2-4 veckor efter skolan startade borde smittan öka särskilt bland dom yngre men icke!

Smittan halverades i princip mellan 10/6 till 1/7. Kika själv på FHM hemsida.

Den 10 juni rapporterades det 1437 nya smittade.
1 juli rapporterades det 685 nya fall.
4 juli rapporterades det 364 fall.

Sedan låg vi på ungefär den nivån fram till slutet av september då smittan gradvis började öka igen. Ökningen höll i sig till årsskiftet ungefär. Då hade gymnasiet stängt två veckor innan jullovet och övriga elever hade varit hemma i 3 veckor.

För mig förefaller det som att cirka 3 veckor efter att barnen haft långlov så rasar smittspridningen. Återstår att se om det blir likadant i år. Jag tror det. Däremot tror jag inte att vi får se en lägre smittspridning i april som vi gjorde förra året.
Citera
2021-03-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Aaaah
Det trodde jag de flesta barn fått lära sig de senaste 10 åren detta varit vanlig info.

Och med coronan har vi lärt oss att 40-50% sprit är för svag för ett bra skydd mot coronan. Krävs drygt 60% men mot kräksjukans virus är det tvål och vatten som gäller.

Så här står det på 1177

"Tvätta alltid händerna noga med tvål och vatten, framför allt innan du ska äta och efter att du varit på toaletten. Det räcker inte att använda handsprit. Handsprit påverkar inte viruset som orsakar vinterkräksjuka."

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/infektioner-i-mage-och-tarmar/vinterkraksjuka--calicivirus/
Ja, precis.
Citera
2021-03-27, 23:53
Medlem
Varför skriver inte MSM om att dödstalen kraftigt har gått ned, i Sverige? Är det att det inte säljer lika bra med goda nyheter, som vanligt och att detta månne skulle hämma vaxxinationsbenägenheten, månne?
Citera
2021-03-28, 00:13
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Sedan låg vi på ungefär den nivån fram till slutet av september då smittan gradvis började öka igen. Ökningen höll i sig till årsskiftet ungefär. Då hade gymnasiet stängt två veckor innan jullovet och övriga elever hade varit hemma i 3 veckor.

För mig förefaller det som att cirka 3 veckor efter att barnen haft långlov så rasar smittspridningen. Återstår att se om det blir likadant i år. Jag tror det. Däremot tror jag inte att vi får se en lägre smittspridning i april som vi gjorde förra året.

Du är väl inte så naiv så att du inte förstår att testningen i våras inte säger något om antal smittade då vi inte hade kapaciteten att testa tillräckligt.
Detta gäller såklart även nu pga alla asymtomatiskt smittade.

Ökningen i smittade mellan Maj till Juni samtidigt som dödsfallen stadigt gick ner beror enbart på ökad testning.

Däremot ger antal dödsfall en väldigt bra indikaton på antalet smittade.
Då antal döda började sjunka i mitten på april så började smittan minska i början av april.
Vi gick från ca 90 till 20 döda per dag från mitten på april till två veckor efter att skolan stängde. Alltså minskade smittan BETYDLIGT mer Innan skolan stängde
.
Du förstår hoppas jag att vi hade över 10 000 kanske uppåt 20 000 smittade om dagen i början av april fast vi inte fångade upp dom med PCR-test.

Om vi ska tro på forskarna så ligger IFR på ca 0,6% och med 100 döda om dagen så låg vi på närmare 20 000 smittade.

Det finns INGET Hack i kurvan i dödlighet efter att skolan stängde
Citera
2021-03-28, 00:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha. Då får du väl länka till den statistiken som säger att anledningen till att det inte dör så många i Japan är att de är hälsosamma.
Ja du kolla vad japanerna äter till frukost jämfört med oss så förstår du nog att det är ganska stora skillnader... Som inte har så mkt med om man har munskydd eller inte att göra..

https://www.youtube.com/watch?v=y-mzgB5wvec

Citat:
Jag länkade just till forskning som föreslår en helt annan anledning - nämligen att de använder munskydd.
Ja fast det är knappast huvudanledningen till att det går bra under denna pandemi. Japan har världens störst andel äldre men lyckas ändå lång långt bättre än bättre än valfritt land i västvärlden...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLRV2R/japan-har-varldens-storsta-andel-aldre

Citat:
Jag gissar att du inte har lust att varken erkänna eller förstå den forskningen. Du kanske till och med "tror" att den är fel?
Den forskning som finns visar på svag evidens att munskydd har någon större effekt för användande i allmänheten.

Läste du inte vad ECDC kom fram till i februari?

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission
Citera
2021-03-28, 00:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du är väl inte så naiv så att du inte förstår att testningen i våras inte säger något om antal smittade då vi inte hade kapaciteten att testa tillräckligt.
Detta gäller såklart även nu pga alla asymtomatiskt smittade.

Ökningen i smittade mellan Maj till Juni samtidigt som dödsfallen stadigt gick ner beror enbart på ökad testning.

Däremot ger antal dödsfall en väldigt bra indikaton på antalet smittade.
Då antal döda började sjunka i mitten på april så började smittan minska i början av april.
Vi gick från ca 90 till 20 döda per dag från mitten på april till två veckor efter att skolan stängde. Alltså minskade smittan BETYDLIGT mer Innan skolan stängde
.
Du förstår hoppas jag att vi hade över 10 000 kanske uppåt 20 000 smittade om dagen i början av april fast vi inte fångade upp dom med PCR-test.

Om vi ska tro på forskarna så ligger IFR på ca 0,6% och med 100 döda om dagen så låg vi på närmare 20 000 smittade.

Det finns INGET Hack i kurvan i dödlighet efter att skolan stängde

Nu pratar vi ju om vad som hände mellan skolstängningen 10 juni fram till månadsskiftet juni/juli.

Vad är det för ökning mellan maj och juni säger du? Antalet rapporterade fall minskade ju då.

Vad beror enligt dig på den stora relativa smittminskningen mellan 10 juni till 1 juli på?

Det är för övrigt inte alls säkert att det föreligger något glasklart samband mellan antalet smittade och antalet döda. Nu ikväll rapporteras det att det börjar bli fullt på allt fler sjukhus och att IVA också börjar bli fullt. Smittspridningen lyser illrött. Det är värre än på mycket länge. Ändå har vi "bara" 30-40 döda per dag, jämfört med uppåt 200 när det var som värst.

Det hela beror förstås på vilka som smittas. Idag är det allt färre äldre som smittas. De har antingen gått åt, är de som lever skyddat, eller så har de fått vaccin. Relativt är det nu istället alltfler yngre som smittas, hamnar på IVA och i värsta fall även avlider.
Citera
2021-03-28, 00:45
Medlem
IMBILDENs avatar
I Vadstena har nu smittspridningen bland barn och unga ökat med 700% på en vecka. Kul när de smittar ned sina föräldrar som sen smittar runt på sina arbetsplatser.

Kommer bli en spännande försommar på många platser runt om i Sverige. Bra tajming av regeringen att återöppna gymnasiet också. Precis vad de önskar på sjukhusen.
Citera
2021-03-28, 00:50
Medlem
Citat:

Frankrike är ett annat exempel. Lockdown sen i oktober ändå skenar smittan. Skolorna är öppna. Smittan studsar runt bland elever och sprids till familjer i lockdown. Resultatet är att nedstängningen är helt verkningslös.
Sverige har iaf periodvis stängt skolor och det har haft mycket mer effekt än någon lockdown med pyspunka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in