2021-03-27, 20:06
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är att många med socioekonomiskt låg status lever trångt. De åker kollektivt och trängs. De jobbar sällan hemifrån. Kort sagt - de är mer exponerade för viruset. D-vitamin är ett sidospår.

Alternativet körkort och bil har inte alla råd med men andningsskydd torde de flesta ha råd att använda.
Det handlar om att anpassa sig för att inte bli smittad. Idioti är knappast möjligt att bota så de som inte vidtar åtgärder får stå sitt kast.
Citera
2021-03-27, 20:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det kan du inte säkert veta! Man kan ha KOL, hjärtsvikt, kronisk cancer men ändå ha T-cellsimmunitet till exempel. Om man får det ja då är man mer illa ute självklart.

Vi är många som bor med någon och tänker att om den ena får det får den andra det också. Det är troligt att det blir så. Man kan ju inte flytta in på vandrarhem i en månad man behöver ju assistera sin partner.

Jag tar inga chanser, det är försiktighetsprincipen som råder här. Ett par veckor till så är spruta nr 2 satt, jag kan vänta.
Citera
2021-03-27, 20:07
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Helt sjukt att vissa tror att det har med munskydden att göra. Vilka skojare

Skulle det då bero på någon form av genetik menar du?
Citera
2021-03-27, 20:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det tror jag inte en sekund på för då hade munskydd varit rekommenderat från dag ett av WHO, ECDC och FHoM, men det var det knappast. Munskydd är ett mode i Japan och har inget med någon lydnad att göra.
Nehej. Ja, det är inte klokt vad enkelt det är att vifta bort etablerad forskning när den inte passar.
Citera
2021-03-27, 20:12
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Grejen är att många med socioekonomiskt låg status lever trångt. De åker kollektivt och trängs. De jobbar sällan hemifrån. Kort sagt - de är mer exponerade för viruset. D-vitamin är ett sidospår.

"lever trångt", vem har en så stor bostad att man inte förenas med andra i ett boende?
Skärp dig!
Citera
2021-03-27, 20:13
Medlem
Citat:
Tror du på det där?

1) Har de inte sol sydamerika där smittan nu skenar?
2) D-vitamin får vi i oss genom att exponeras för solljus. Smittan förekommer rikligt i många länder med väldigt många soltimmar.
3) Vi har haft Coronavirus under 1 års tid. Vi hade en lågpunkt under sommaren, men det berodde inte på solljuset, utan på sommarlovet. Mindre sociala kontakter bland skolbarnen, som då inte längre smittar sina föräldrar som i sin tur inte smittar sina arbetskamrater osv osv.
4) De mörkhyade i Sverige har ofta låg socioekonomisk status och bor trångbott och över generationerna = svårare att skydda sig mot smitta.

Ja, jag tror på det jag skriver.

Coronavirus tål Inte UV strålning. Då dör det , om det är utanför kroppen, håller man lite avstånd på sommaren så smittar det därför inte. Men om man pussas, kramas och byter andedräkt nära varandra kan det naturligtvis smitta oavsett hur stark solstrålningen är,

Vitamin D modulerar immunförsvaret och gör så att man får ett effektivt försvar utan hyperinflammation. Bara det faktum att solen skiner innebär dock inte att man skapar vitamin D! Man måste vara ute i solen, åtminstone delvis utan kläder.
Gamla i Spanien har tex väldigt låga nivåer av vitamin D, de går ju aldrig ut i solen på sommaren. Ett annat land med låga nivåer på vitamin D i befolkningen är Iran.
Sverige och Thailand har bland de högsta vitamin D nivåerna, i Sverige på grund av vår berikning av mat. Samt vår ofta gedigna konsumtion av lax, gös, sill och ägg. Tyvärr äter våra mörkhyade nysvenskar oftast mindre av den D-vitaminberikade kosten. De köper kanske inte Bregott utan importerad matolja, de dricker kanske inte mjölk och fil.

Fetma som ger dåligt reglerat blodsocker ökar också risken mycket för Covid , liksom andra infektioner.
Citera
2021-03-27, 20:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
De har så pass bra folkhälsa att de inte ens behövde göra så mycket. Vad jag vet har livet varit nästan precis som vanligt i Japan under pandemin.

Hur många infektionsfall de har är svårt att mäta exakt. Det troliga är att många blivit smittade men det bet inte på japanerna och de byggde upp immunitet.

Ungefär som för vanligt friskt folk här i västvärlden. De flesta får trots allt milda symptom. Inkl undertecknad.

Det där låter mycket spekulativt, att viruset i tysthet har brännt igenom Japans befolkning. På så sätt ska immunitet ha byggts upp i tysthet.

Har du någon sorts faktaunderlag till denna teori? Finns exempelvis antikropps-tester som visar att många japaner har byggt upp immunitet genom osynlig infektion?
Citera
2021-03-27, 20:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Du vet fortfarande inte vad GBD står för. Du borde läsa på bättre innan du börjar kasta halmgubbar omkring dig.

De är inte lika tjocka, äter nyttigare mat och är mer aktiva. Och lever längst i världen. Då är sannolikheten större att man inte märker av covid. Jag har haft det men det var inget jag tyckte var så plågsamt. Men det beror på att jag bryr mig om min hälsa. Ju fler som gör det desto mindre problem för vården.

Du är uppenbart ett totalt faktaresiatent GBD får.

Vi andra förstår att vi nu har en brittisk variant som inte bara drabbar fetton eller äldre med ena foten i graven.
Citera
2021-03-27, 20:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Alternativet körkort och bil har inte alla råd med men andningsskydd torde de flesta ha råd att använda.
Det handlar om att anpassa sig för att inte bli smittad. Idioti är knappast möjligt att bota så de som inte vidtar åtgärder får stå sitt kast.

...och trångboddhet? Räcker väl förresten med att vara förälder till barn som går i skolan så utsätter man sig för risk. Hade du tänkt att alla föräldrar ska gå runt med andningsskydd 24/7 hemifrån för att skydda sig mot smitta? Många invandrare har förresten många barn så de löper självklart större risk.
Citera
2021-03-27, 20:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Vad tror du att det är i den japanska kosten? det bästa är att få i sig d-vitamin via kosten direkt.

Jag vet att Japaner äter alger o lax. Använder såklart mycket alger o lax i min kost.

Du borde ju även veta att japaner inte är maskförnekare.
Citera
2021-03-27, 20:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
"lever trångt", vem har en så stor bostad att man inte förenas med andra i ett boende?
Skärp dig!

Finns väl jättemånga. Vi har ensamhushåll i Sverige. Dessutom lever många, inte minst våra äldre i något som kan beskrivas som frivillig isolering. Man träffar inte barn-barn och vänner. Man köper inköpen på nätet med leverans hem till dörren.
Citera
2021-03-27, 20:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det där låter mycket spekulativt, att viruset i tysthet har brännt igenom Japans befolkning. På så sätt ska immunitet ha byggts upp i tysthet.
det är inte så konstigt. Det har det gjort här med. Många har inte ens märkt av att de haft covid och det finns inte fullständig statistik på exakt alla som genomgått infektionen. Många japaner har redan varit i kontakt med det tidigare SARS-viruset vilket kan ha haft en viss påverkan på immuniteten. Skillnaden mellan Japan och västvärlden är att så många fler blir riktigt sjuka i viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har du någon sorts faktaunderlag till denna teori? Finns exempelvis antikropps-tester som visar att många japaner har byggt upp immunitet genom osynlig infektion?

Jag har läst det här någonstans ... ska se om jag hittar det. Återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in