2021-03-27, 16:16
Medlem
-Utnapishtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag medger att jag inte är någon juridikexpert, men jag har för mig att äldreomsorgen inte har rätt att låsa in folk hur som helst.

När min frus mormor var 87 år var hon otroligt pigg i kroppen och kunde lätt gå kilometervis. Hade hon varit virrig i skallen hade vi haft fullt sjå att hålla rätt på henne.

I HSLF-FS och SOSFS framgår det mycket tydligt att ingen vårdinstans i Sverige har rätt att låsa in patienter. Patienter med demens brukar ha ett så kallat "vandrarbeteende" vilket leder till att de gärna tar en promenad utan att egentligen veta vart de ska, även här har man ingen rätt att låsa in dem, trots att de vill ta en promenad 03.00 mitt i vintern. Om patienten utgör en fara för sin hälsa kan det i vissa fall bli aktuellt med ett LPT-beslut som fattas av läkare, men det krävs starka grunder för detta och beslutet är oftast inte giltigt mer än ett dygn. På äldreboenden arbetar man väldigt mycket med avledning där man försöker avleda personen från att vandra ut mitt i natten.
Citera
2021-03-27, 16:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag bor i Lund och alla vet vem hon är. Hon är helt prillig och går runt på stan med rollator och klädd i en mycket konstig mössa med en höna högst upp.

Hon är sextokig och verkar hysa starka begär mot grabbar i högstadieåldern, samt gymmade araber med "jazzskägg" i 20-30-årsåldern. Dessa "adonisar" inbjuder hon till samlag i klara och tydliga ordalag, där önskade aktiviteter beskrivs mycket färgstarkt. Hon blockerar också gärna butiksdörrar med sin rollator, så att hon får möjlighet att klämma och smeka föremålen för sitt begär när de ska ta sig in eller ut.

Hon är helt ofarlig och jag tycker att det är dålig stil att anmäla henne. Hon bara ett av många excentriska inventarier här i gamla Lund.
Citera
2021-03-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag bor i Lund och alla vet vem hon är. Hon är helt prillig och går runt på stan med rollator och klädd i en mycket konstig mössa med en höna högst upp.

Hon är sextokig och verkar hysa starka begär mot grabbar i högstadieåldern, samt gymmade araber med "jazzskägg" i 20-30-årsåldern. Dessa "adonisar" inbjuder hon till samlag i klara och tydliga ordalag, där önskade aktiviteter beskrivs mycket färgstarkt. Hon blockerar också gärna butiksdörrar med sin rollator, så att hon får möjlighet att klämma och smeka föremålen för sitt begär när de ska ta sig in eller ut.

Hon är helt ofarlig och jag tycker att det är dålig stil att anmäla henne. Hon bara ett av många excentriska inventarier här i gamla Lund.

Låt damen på ett nyp, så är det kanske slut på fantasierna. Eller, så blir det etter värre. Med åldern förändras man, ofrånkomligt. Vanligt, ser på mig själv, blir man lite introvert. Man har haft sin tid. Nu är jag iofs fysiskt aktiv, men åldern känns. Till er som tror att knulleriet dör vid 70+, glöm det.
Citera
2021-03-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Gött att våra skattepengar går till viktiga utredningar och att kränkningar beivras. Mord & rån kan vi ta hand om senare

Ja, det är galet.

Vad vill väktarna uppnå med detta egentligen?

Kvinnan har med största sannolikhet demensproblematik. Då brukar de gamla bli ovårdade i språket, mer sexuella osv...
Citera
2021-03-27, 17:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Gubbfan var misstänkt för ett brott som medger häktning. Vad är ditt problem?
Nu är de dock en kvinna. Är du så dålig på att läsa, så finns särvux för efterblivna som du.
Citera
2021-03-27, 17:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tanten lär vara dement och det blir inte bättre av att man åtalar och bötesbelägger henne.

Vad är det tänkt det ska leda till?

Är det en principsak, kvinna och gammal spelar ingen roll för alla ska dras inför domstol?

Eller är väktaren sugen på skadestånd?
Citera
2021-03-27, 17:50
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Hon har hållit på i flera år. Vore det en engångshändelse så är det kanske inget att bry sig om men det finns ju en gräns också.

Men gav hon inte en komplimang? Om hon varit 60 år yngre hade det då blivit någon polisanmälan? Eller hade han då blivit smickrad?

Snygg häck eller vackert underliv - e väl bara frågan om språkförbistring över generationsgränserna....

Prinsen på ärten verkar vara en ömtålig och hudlös stackars liten pojke ....
Citera
2021-03-27, 17:58
Medlem
trancass avatar
Så de skall alltså ställa en senildement gammal dam inför rätta. Det nya Sverige.
Citera
2021-03-27, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cocacolazee
Hon är inte rullstolsbunden. Hon går med rullator.
Bara en rättelse.

Känner hennes närmaste anhöriga till hennes beteende?
Lever hon ensam?
Citera
2021-03-27, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tanten lär vara dement och det blir inte bättre av att man åtalar och bötesbelägger henne.

Tveksamt om det leder till åtal . Ifall hon lider av tex alzheimers så kan hon inte hållas till svars för något hon inte förstår. Tex sexuellt ofredande.

Det räcker med att hennes ombud begär en liten sinnesundersökning så får hon istället rättspsyk och blir ett föremål för frivården.
Senast redigerad av dic-tator 2021-03-27 kl. 18:05.
Citera
2021-03-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Visst är det löjligt, men å andra sidan: Jag gissar att kvinnan i fråga har varit besvärlig länge och förpestat sin omgivning kontinuerligt med snuskprat och sexuella anspelningar i 15 år.

Till sist upprättar nån en anmälan för att slippa henne åtminstone en liten stund, för visst är det ett sexuellt ofredande hon har gjort sig skyldig till.
Hon kan vara dement, det är känt att dementa kvinnor kan bli lite mer frisläppta, även äldre sådana.
Men det är ändå tur att polis och rättsväsendet, tar detta med en sextrakasserande kvinna på allvar, så att knarkbaronerna kan få fortsätta att arbeta ostört. Konstiga prioriteringar man gör i denna bananrepublik.
Senast redigerad av Grodologen 2021-03-27 kl. 18:09.
Citera
2021-03-27, 18:09
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Edit: Såhär ungefär ! https://www.amazon.se/Boland-99941-Vuxen-kycklinghatt-storlek/dp/B00YUQ77EM/ref=asc_df_B00YUQ77EM/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476676945254&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=12632640365929012419&hvpone=&hvptwo=&hvqm t=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012442&hv targid=pla-561707854020&psc=1

"Detta [sic] huvudbonad är också en bra idé för en gruppdräkt"

Min trötta hjärna formade först ordbilden "gruppvåldtäkt". Måhända läste GM annonstexten likadant, och går nu och hoppas på uppmärksamhet från de orientaliska adonisarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in