2021-03-27, 11:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tydligen skenar smittan och antalet döda i Brasilien nu.

100 tusen nya smittade bara senaste dygnet. 24 tusen döda senaste 10 dagarna. Av de som smittas i Brasilien dör 2,5%. Det är onekligen högre siffror än de vi sett tidigare. Cirka 3 gånger värre.

Är väl inte helt orimligt att det är just den brasilianska mutationen som förklarar dessa skyhöga siffror?

Funderar på vad som som kommer hända när denna mutation letar sig hit i stor skala och det är väl bara en tidsfråga är jag rädd.

De som varit sjuka i Covid19 tidigare. Har de någon som helst immunitet mot denna nya variant? Läste att någon läkare kallade det för ett "helt nytt virus". Är det verkligen så?
Hur biter de olika vaccinen mot just denna mutation?
Läste att Astras vaccin inte ger något som helst skydd mot den sydafrikanska varianten. Hur är det med den brasilianska och hur är det med de övriga vaccinen?

Vidare undrar jag varför det är så många barn som smittas i Sverige nu. Är det också pga de muterade virusvarianterna? Känns som det mesta går fel nu och vad gör då regeringen? Jo, man återöppnar gymnasieskolorna...
Tror vi står inför några mycket svåra månader framöver. En del tycks tro att smittan kommer gå ned bara för att vi går mot varmare väder och bara för att det blev så förra året. Jag tror de har fel. Det finns absolut INGENTING som tyder på att vädret har någon avgörande betydelse för smittspridningen. Det är bara att kolla på de länder som drabbats hårt av smittan. Tag Brasilien exempelvis. Varmt och fuktigt. Eller ta delstaten Arizona. Varmt och torrt. Eller ta norra Italien förra året. Kallt och torrt. Finns inget samband alls med vädret.

Jag måste nog rätta dig lite. Det är inte 2,5% av de som smittas som dör, det är 2,5% av de upptäckta fallen som avlider..
Att Brasilien inte har koll på något just nu är väl tydligt. Men med en galning som president är det ju inte konstigt..
Citera
2021-03-27, 11:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker synd om alla andra som får lida pga sådana som dig. Personligen är jag inte rädd, men har en anhörig i riskgrupp som jag tar hand om. Snart har denna fått sin andra spruta och då återgår jag till mer normalt liv. Men jag kommer att fortsätta ta hänsyn till att jag kan smitta andra.

Jag är 50+ och helt frisk. Mår dessutom mycket bra, tack för att du frågar. Sen tittar jag inte på TV alls.

Hur är det själv med din psykiska hälsa? Lider du mycket av att du inte får gå på krogen efter 20:30 eller av att inte få gå och skråla på fotbollsmatcher?

Det här handlar inte om att vi som är kritiska till alarmism inte respekterar andra och håller avstånd mm.

Däremot så finns det väldigt lite som tyder på att du hjälper till genom att bära munskydd. Det är fruktansvärt överdrivet och blivit mer en symbolfråga än ett seriöst skydd mot covid-19 för riskgrupperna.
Citera
2021-03-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det drabbar inte alla, men RISKEN ökar för att bli inlagd på sjukhus och dö ökar rejält vid övervikt. Vill du slippa detta bör du ta en funderare på vad du gör för fel i din vardag om du är överviktig.

Tror inte övervikten i sej har så stor orsak...
Finnes ju smala vältränade som hamnat på IVA
Måste vara något annat i kroppen som avgör hur sjuk man blir
Citera
2021-03-27, 12:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tror inte övervikten i sej har så stor orsak...
Finnes ju smala vältränade som hamnat på IVA
Måste vara något annat i kroppen som avgör hur sjuk man blir
Du gör samma tankevurpa som alla andra alarmister och fastnar i enskilda fall och tittar längst ut i normalfördelningskurvan.

Vältränade kan fara extra illa pga att de tränar med viruset i kroppen. Det ska man absolut inte göra.
Citera
2021-03-27, 12:11
Medlem
Neolitikums avatar
Virus får nummer efter det år det identifieras och det är något läkaren borde veta samt Aftonbladets redaktion.
Citat:
Norsk läkare slår larm om ”covid-20”: ”Helt annat virus än tidigare”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86MOPA/norsk-lakare-slar-larm-om-covid-20-helt-annat-virus-an-tidigare

Skrämmande, nyhetsrapporteringen om Corvid-19 är lika pålitlig som sajter med konspirationsteorier om månlandningen.
Citera
2021-03-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag tycker lite synd om dig med tanke på din rädsla.
Du borde stänga av TV4 och ta en titt på fakta lite oftare.

Är du beredd att dela med dig din ungefärliga ålder och om du är multisjuk?

Vi hjälper gärna till för du kan inte må bra

Alla är inte som du och tänker bara på sig själva, uppemot 2 miljoner tillhör riskgrupp i Sverige. Viktigt att hålla hålla i hålla ut hålla avstånd och följa resterande restriktioner.
Citera
2021-03-27, 12:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Det här handlar inte om att vi som är kritiska till alarmism inte respekterar andra och håller avstånd mm.

Däremot så finns det väldigt lite som tyder på att du hjälper till genom att bära munskydd. Det är fruktansvärt överdrivet och blivit mer en symbolfråga än ett seriöst skydd mot covid-19 för riskgrupperna.
Att bära munskydd när få andra gör det blir ju mer en symbol för att ta hänsyn till sin näste än något annat. Vill man ha ett seriöst skydd måste man bära andningsskydd av bra kvalité och gärna visir eller skyddsglasögon. Det kan vara klokt att testa ut några i förväg för de har väldigt olika passform.

Eller om man är ung och utan bekymmer i livet så gör man naturligtvis som man vill utan tänka på konsekvenserna.
Citera
2021-03-27, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Att bära munskydd när få andra gör det blir ju mer en symbol för att ta hänsyn till sin näste än något annat. Vill man ha ett seriöst skydd måste man bära andningsskydd av bra kvalité och gärna visir eller skyddsglasögon. Det kan vara klokt att testa ut några i förväg för de har väldigt olika passform.
Eller så kniper man bara käft. Det fungerar nog lika bra ungefär...

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Eller om man är ung och utan bekymmer i livet så gör man naturligtvis som man vill utan tänka på konsekvenserna.
ja vad är det för hemskt som kan hända? Se till att skydda de sköra och låt de unga slippa maskterrorn.
Citera
2021-03-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Alla är inte som du och tänker bara på sig själva, uppemot 2 miljoner tillhör riskgrupp i Sverige. Viktigt att hålla hålla i hålla ut hålla avstånd och följa resterande restriktioner.
Kom och säg det igen om 2-3 år. 'håll i håll ut' eller "tack för att du orka lite till' ja coronavirus är allvarligt men kom inte och skriv dessa jävla vädjan ni kommer bara fortsätta med så att det blir löjligt. Tror du att ALLA kommer fortsätta att hålla i hålla ut!? Och sen fotbollsmatcher och krogen? Nöjen och sånt är väl inte riktigt det viktigaste under en pandemi men det äe nöjes och krogbranschen som lider och snart går under och om du tror att du dem kommer komma tillbaka har du helt fel. Varför kan man bara inte sluta lägga skam på folk och slutar med dessa jävla vaccinhets!? Nej det är folk som struntar i restriktionerna men jag tror att folk sköter sig så mycket så möjligt men sitt inte där och va rädd för livet eller världen och tro att vaccin frågan skulle bli en enkel fråga?!!! Inse att dolk tycker olika.
Citera
2021-03-27, 12:26
Medlem
Citat:

Munskydd hjälper helt klart till en viss del. Det ger även signaler att man tar det på allvar.
Citera
2021-03-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID20? Ja, kanske!

Norsk läkare slår larm om ”covid-20”: ”Helt annat virus än tidigare”

Allt fler unga personer och personer utan underliggande sjukdom läggs in för covid-vård i Norge.

Nu slår den norske överläkaren Jørn Einar Rasmussen larm om att man har att göra med ett helt nytt virus.

– Detta borde egentligen kallas covid-20, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86MOPA/norsk-lakare-slar-larm-om-covid-20-helt-annat-virus-an-tidigare

Upprepar det jag sa i början av året och jag fruktar att jag får rätt. COVID är inte klar med oss på långa vägar tror jag. Vi har säkert fler obehagliga överraskningar framför oss.

Det är inte ett nytt virus. Vad som händer just nu är att D-vitamindepåerna är nästan helt slut, så här års ligger våra lager av vitamin D på allra lägsta nivå, därför drabbas människor hårdare. De äldsta är vaccinerade så de klarar sig. Därför drabbas fler yngre.
I maj när vitamin D depåerna höjs igen kommer färre behövas läggas in på IVA.
De italienska läkarna sa i maj 2020 att det är som ett nytt virus, folk blir inte längre lika sjuka! Det kommer bli likadant i år, förutsatt att folk går ut och sätter upp näsan i solen för lite hälsosam och vitamin D berikande solbränna!
Citera
2021-03-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Det är inte ett nytt virus. Vad som händer just nu är att D-vitamindepåerna är nästan helt slut, så här års ligger våra lager av vitamin D på allra lägsta nivå, därför drabbas människor hårdare. De äldsta är vaccinerade så de klarar sig. Därför drabbas fler yngre.
I maj när vitamin D depåerna höjs igen kommer färre behövas läggas in på IVA.
De italienska läkarna sa i maj 2020 att det är som ett nytt virus, folk blir inte längre lika sjuka! Det kommer bli likadant i år, förutsatt att folk går ut och sätter upp näsan i solen för lite hälsosam och vitamin D berikande solbränna!
Skulle det vara sant så låter det intressant men tyvär låter det för bra för att vara sant men jag respekterar dina åsikter och inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in