2021-03-27, 09:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Börja med att lära dig skillnad på klimat och väder. Titta sedan på Afrika och deras smitta, hur många negrer drabbas av influensa i Thad? Ja ungefär lika få som drabbas av Covid. Sedan vore det intressant att få siffror ifrån Brasilien huruvida det är mestadels Indianer som dör. Den folkgruppen är bevisligen extra känslig för nya virus och bakterier.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset bryr sig knappast om du föredrar att kalla det för klimat istället för väder.

Mig veterligen finns inga undersökningar som har kunnat visa på ett signifikant sätt att olika människoraser skulle drabbas olika hårt av viruset, men du kanske kan länka till några?
Vädret blir mycket riktigt varmare på sommaren, helt korrekt av IMBILDEN.
Klimat är väderstatistik över en längre tidsperiod, ofta väljer man 30 år.

Corona i dess nuvarande form påverkas knappast av klimatförändringar, men kanske av förändringar i vädret.
Finns det något som visar att vädret verkligen påverkar smittspridningen eller är det så att vädret påverkar hur vi lever som i sin tur påverkar smittspridningen?

Klimatet kan säkert påverka hur nya sjukdomar och pandemier uppkommer och utvecklas, men det passar bättre i en annan tråd.
Citera
2021-03-27, 09:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Corona i dess nuvarande form påverkas knappast av klimatförändringar, men kanske av förändringar i vädret.
Finns det något som visar att vädret verkligen påverkar smittspridningen eller är det så att vädret påverkar hur vi lever som i sin tur påverkar smittspridningen?

Klimatet kan säkert påverka hur nya sjukdomar och pandemier uppkommer och utvecklas, men det passar bättre i en annan tråd.

Väder är timvis och dagsvis din idiot. Varför jag ens svarar dig är oklart.
Citera
2021-03-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Jag har läst om flera stycken nu som har fått två sprutor och ändå blivit svårt sjuka.

Det tyder på att vaccinen är nästintill värdelösa mot vissa varianter.

Även vaccinrunkaren Sällberg lät dyster igår på Efter Fem när han erkände att vaccinen troligtvis inte är så bra mot vissa varianter.

Var har du läst om dessa "flera"? Hur stor andel av de vaccinerade är dessa "flera"? Vilket allmäntillstånd har dessa "flera"? Om du inte samtidigt har denna information så är dessa "flera" totalt intetsägande om huruvida vaccinet är effektivt eller inte. Att det kommer att finnas de som blir både allvarligt sjuka och dör trots vaccinering ser jag som en självklarhet, den enda vettiga frågan frågan i sammanhanget är i vilken omfattning detta sker. Så länge det är en påtagligt mycket läge siffra än för ovaccinerade så tycker jag att vaccinen är en succé. Förväntar man sig att ingen ska bli sjuk eller dö så har man en minst sagt orealistisk bild av hur vaccin fungerar.
Citera
2021-03-27, 09:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Hur många förkylda nomader mellan vändkretsnarna hittar du då? Och tillika hur många Covid-fall?
Citera
2021-03-27, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du har fel:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
T.ex. peakade smittspridningen 7 månader efter ditt maj då det "tog slut"

Fel på tidpunkten då eller vad?

Är det verkligen fortfarande en pandemi? Dvs, ökar smittan fortfarande i 80 länder elker mer?

Vilket är antalet länder där smittan ökar nu?

Eller minskar smittan snarare i en massa länder?
Citera
2021-03-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hade de legat där även med en vanlig förkylning menar du?

Det händer, ja.

Hos människor orsakar de förkylning med halsont och hosta, och ibland lunginflammation. Vanligtvis är symptomen lindriga, men sjukdomarna kan i ovanliga fall vara dödliga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Symptomen på vanlig förkylning är desamma som för covid. Anledningen till att det slår hårdare nu är för att det är en ny variant, när vi har gått igenom första året/åren så kommer effekterna sannolikt ligga på samma nivå som förkylning. När förkylningsviruset var nytt så lär det ha drabbat befolkningen lika hårt.
Citera
2021-03-27, 09:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag har läst om flera stycken nu som har fått två sprutor och ändå blivit svårt sjuka.

Även vaccinrunkaren Sällberg lät dyster igår på Efter Fem när han erkände att vaccinen troligtvis inte är så bra mot vissa varianter.
Svårt sjuka?
Ni i Sverige är lustiga ni. Mig veterligen har vaccinet haft förväntat effekt i både UK och Israel. Antalet svårt sjuka (och döda) har sjunkit som en sten.

Följer ni bruksanvisningen? Man skall inte DRICKA vaccinet.
Citera
2021-03-27, 09:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ni Alarmister är en sann fara för samhället.

När fakta gällande dödstal, åldersgrupper, underliggande sjukdomar blir obekväma hittar ni något annat att klänga fast vid... som "smitta"... och gärna sådan som inte ens märks, asymptom.

Det här är vad alarmism leder till...

Läs och begrunda om du känner på dig att du är en sådan.

http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/covid-19_interruptions_to_learning_-_final.pdf

Det behövs en mer nykter syn på det här viruset helt klart.

Det här var en väldigt bra och intressant föreläsning.

https://youtu.be/80Vz7tZLuBI
Senast redigerad av kurt-sune 2021-03-27 kl. 09:59.
Citera
2021-03-27, 09:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Väder är timvis och dagsvis din idiot. Varför jag ens svarar dig är oklart.
Troligen samma brist på impulskontroll som du tidigare visat prov på.

Det kanske skiljer sig lite mellan åländska, svenska och mera vetenskapligt språkbruk.

Sommarväder är det man har i Sverige på sommaren, det är (oftast) ett varmare väder än vintervädret.
Jag har nog aldrig stött på uttrycket sommarklimat.

Vad blir det för väder idag?
Jag har aldrig hört någon fråga om vilket klimat det ska bli idag.

Språkbruket är inte så stringent uppenbarligen.

En mereolog använder väder som du beskriver det och klimat som jag beskriver det.
Citera
2021-03-27, 09:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Indien har inte drabbats alls lika mycket (inte heller Pakistan eller Bangladesh).
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=49..430&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+dea ths&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=tru e&Align+outbreaks=false&country=IND~BRA~SWE~PAK~BG D
En intressant aspekt är att personer från Indien, Pakistan och i synnerhet Bangladesh är överrepresenterade i UKs dödsstatistik.
Citera
2021-03-27, 09:55
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En intressant aspekt är att personer från Indien, Pakistan och i synnerhet Bangladesh är överrepresenterade i UKs dödsstatistik.
Är väl neanderthalgenen. Det var väl typ 60% som hade den i Bangladesh.
Citera
2021-03-27, 09:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Märkligt att du ofta läst om, träffat, hört, etc, men ofta också utan någon källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Svårt sjuka?
Ni i Sverige är lustiga ni. Mig veterligen har vaccinet haft förväntat effekt i både UK och Israel. Antalet svårt sjuka (och döda) har sjunkit som en sten.

Följer ni bruksanvisningen? Man skall inte DRICKA vaccinet.
Det bör finnas en möjlighet att bli svårt sjuk efter andra sprutan innan den gjort jobbet så att säga.
Då har man "bara" skydd motsvarande förstå sprutan.

Det borde finnas sådana fall i både UK och Israel, blir ju samma som om man bara har tagit förstå sprutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in