2021-03-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det bor över 200 miljoner människor där och de flesta som drabbas bor i fattiga och trångbodda områden.

Det belyser problemet med covid-19. Det är en fråga om socioekonomi och folkhälsa.

Problemet är att om de inför kraftiga nedstängningar så kommer de som redan är fattiga både få sämre hälsa och raserad ekonomi.
Indien har inte drabbats alls lika mycket (inte heller Pakistan eller Bangladesh).
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=49..430&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+dea ths&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=tru e&Align+outbreaks=false&country=IND~BRA~SWE~PAK~BG D
Citera
2021-03-27, 08:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mörkhyade har svårt att bilda D-vitamin pga naturlig solfaktor 100. Och mörkhyade är gravt överrepresenterade i både dödstal och på intensiven på våra breddgrader. Men inte kring ekvatorn. Hur kommer det sig? (Svara inte eftersom det garanterat kommer ännu en efterbliven kommentar)

Mörkhyade har stark korrelation till socioekonomisk status. Att det skulle ha med tillgången på D-vitamin är en konspirationsteori som har hängt kvar minst i ett halvår. Finns inga vetenskapliga studier som visar på att de som dött skulle gjort det pga brist på D-vitamin. Det är totalt bullshit.
Citera
2021-03-27, 08:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en gammal sanning, men tror inte den gäller längre. De flesta lever redan nu socialt distanserat. De som kan. Dvs, inte de som har barn i förskola och skola. Det som kommer att hjälpa är när vi får sommarlov, men dit är det nästan 3 månader. Påsklov om någon vecka, men det är för kort för att det ska bli något annat än möjligen ett litet hack i kurvan.

Även fast många av oss i samhället distanserat sig så är det långt ifrån alla. Och på vintern är vi inomhus mer än på sommaren det syns i mönster. Sedan är ju förutsättningarna helt andra i Brasilien gissar jag. Hur mycket distans har man där i städerna ( favelor tex) vad erbjuds de för vård. Hur är deras grundhälsa generellt? Jag har inte svaren men allt påverkar såklart utfallet
Citera
2021-03-27, 08:10
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Mörkhyade har stark korrelation till socioekonomisk status. Att det skulle ha med tillgången på D-vitamin är en konspirationsteori som har hängt kvar minst i ett halvår. Finns inga vetenskapliga studier som visar på att de som dött skulle gjort det pga brist på D-vitamin. Det är totalt bullshit.

Inte??

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33260798/
Citera
2021-03-27, 08:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte sett utfrågningen, men jag hoppas att du har rätt. En pandemi ska självklart följa en väl utredd och genomtänkt plan som bestämts många år i förväg. Sittande regering ska inte behöva göra något annat än exekvera planen.

Om man inte bestämt det i förväg så är det ingen "plan". Då agerar man "planlöst". Famlar i blindo. Ingen (utom möjligtvis Kina) har gjort en konsekvensanalys av hur väl lockdowns skulle fungera mot en pandemi i deras land, eller till vilken grad de skadar människor och samhället.
Då håller vi inte med varandra. Jag tror att pandemier kan vara unika, så beslut om strategi bör vara olika beroende på hur just den pandemin ser ut. Lika så bör sittande regering vara åtminstone delaktiga när strategier väljs eller ge bort uppdraget.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-27 kl. 08:13.
Citera
2021-03-27, 08:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Medellivslängden i länderna runt ekvatorn är väldigt låg och ålder är den största riskfaktorn. Så nej jag tror inte bara det har med d-vitamin att göra.

Det går inte att kompensera en dålig grundhälsa med d-vitamin.
Citera
2021-03-27, 08:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Även fast många av oss i samhället distanserat sig så är det långt ifrån alla. Och på vintern är vi inomhus mer än på sommaren det syns i mönster. Sedan är ju förutsättningarna helt andra i Brasilien gissar jag. Hur mycket distans har man där i städerna ( favelor tex) vad erbjuds de för vård. Hur är deras grundhälsa generellt? Jag har inte svaren men allt påverkar såklart utfallet

Det tror jag också. Många lever trångt och förhållandena är säkerligen inte de bästa alla gånger. Grundhälsan däremot vet jag inte om den skiljer sig på ett avgörande vis.
Jag tror vi får vänta till sommaren innan smittan går ned och vi får de låga nivåer som vi såg förra året. Mutationerna sprids nu i en skrämmande hastighet. Jag är rädd att det kommer bli värre närmaste 2 månaderna.
Citera
2021-03-27, 08:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det bor över 200 miljoner människor där och de flesta som drabbas bor i fattiga och trångbodda områden.

Det belyser problemet med covid-19. Det är en fråga om socioekonomi och folkhälsa.

Problemet är att om de inför kraftiga nedstängningar så kommer de som redan är fattiga både få sämre hälsa och raserad ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Japp, problemet i Brasilien stavas FAVELAS
Plus att dödligheten bland yngre har fördubblats sedan i januari.
Antalet yngre personer som dör till följd av covid-19 i hårt drabbade Braslien ökar snabbt, skriver Bloomberg. Hittills i mars har runt 2 030 personer mellan 30 och 40 dött, dubbelt så många som i januari. Bland 40–50-åringar har dödsfallen jämfört med januari ökat från knappt 2 000 till 4 150.
Även i åldersgruppen 20–29 år har dödsfallen fördubblats från 242 till 505.
– Tidigare var åldern i en riskfaktor för att dö i covid-19, nu är det en risk att vara brasiliansk, säger Domingos Alves, professor i medicin.
Exakt vad ökningen beror på är inte klarlagt men lättade restriktioner i kombination med mer smittsamma virusmutationer tros spela in.
Omni.se
Citera
2021-03-27, 08:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKnower
Inte??

Ja, det vet vi. Mig veterligen har mörkhyade lägre inkomster i princip hela världen.
Citera
2021-03-27, 08:21
Medlem
Citat:

Spanska sjukan slog till med full kraft i andra och tredje vågen och då var det dom yngre som drabbades och dog pga överaktivt imunförsvar..vita blodkroppar angrep friska organ.
Citera
2021-03-27, 08:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Då håller vi inte med varandra. Jag tror att pandemier kan vara unika, så beslut om strategi bör vara olika beroende på hur just den pandemin ser ut. Lika så bör sittande regering vara åtminstone delaktiga när strategier väljs eller ge bort uppdraget.
Ja, det är väl självklart att det är den valda regeringen som ska agera i en krissituation oavsett om det är en pandemi, ett terrorangrepp, ett krigsutbrott eller något annat.

En grundplan för pandemihantering ska man givetvis ha, men den måste ju anpassas efter den aktuella sjukdomen.
Det blir inte samma plan om det är yngre som drabbas värst eller om det är äldre som drabbas värst.
Det blir inte samma plan om smittan är luftburna och väldigt smittsam som om den är droppburen och inte så smittsam.
Etc, etc.

Vissa delar är sannolikt gemensamma för många typer av sjukdomar.
Skyddsutrustning behövs.
Flera vårdplatser behövs.
Flera IVA behövs.
Information om smittan till vård- och omvårdnadspersonal.
Information till allmänheten.
Etc, etc.

Det är givetvis regeringen som ska agera och naturligtvis med stöd och hjälp av expertmyndigheterna.
Sedan är det bra att myndigheter kan ta egna initiativ i en nödsituation om regeringen saknar handlingsförmåga. Alla inser att det skulle gått ännu sämre i Sverige om inte myndigheterna agerat.
Citera
2021-03-27, 08:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Jag tror mer att han skrattar åt idioterna som har tagit "vaccinet"...

”Idiotierna” i Sverige som tagit vaccinet har ju slutat dö. Vad är det att skratta åt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in