• 1
  • 2
2021-03-26, 21:33
Medlem
min brf har skaffat kameraövervakning i flerhusgaraget.

saknas kameraövervakning på utsidan, alltså precis framför dörr och port. så det är inte optimalt nu.

krävs tydligen tillstånd från kommunen osv osv som tydligen också kostar. utanför är kommunens väg.

vad säger lagen/praxis?

man borde väl ha rätt att kameraövervaka sin egen dörr/port typ 1 meter fram bara så att man ser vem som går/kör in till garaget. vore absurt annars.
Senast redigerad av seaworld77 2021-03-26 kl. 21:52.
Citera
2021-03-26, 21:36
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Är din fråga vad vi tycker att "man borde ha rätt till" eller vad lagen säger?
Citera
2021-03-26, 21:36
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Nej du får inte kameraövervaka en offentlig plats såsom en trottoar utan tillstånd från datainspektionen.
Citera
2021-03-26, 21:38
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworld77

saknas kameraövervakning på utsidan, alltså precis framför dörr och port. så det är inte optimalt nu.

krävs tydligen tillstånd från kommunen osv osv som tydligen också kostar. utanför är kommunens väg.

vad säger lagen/praxis?

man borde väl ha rätt att kameraövervaka sin egen dörr typ 1 meter fram bara. på trottoaren dvs.

Trotoaren är allmän plats och vill ni filma där utan tillstånd så får kameran vara bemannad.
Citera
2021-03-26, 21:44
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är väl formulerat som så att man får videoövervaka där ”allmänheten inte har tillträde”. Så egen tomt. Eller kanske avskärmad del av föreningen.
Citera
2021-03-26, 21:47
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det är väl formulerat som så att man får videoövervaka där ”allmänheten inte har tillträde”. Så egen tomt. Eller kanske avskärmad del av föreningen.

Allmänheten har många gånger tillträde till din tomt, så man måste ansöka om att kameraövervaka även där. Inne i ditt egen hem däremot får du ha kameraövervakning om du inte filmar utsidan via t.ex ett fönster.
Citera
2021-03-26, 21:55
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Allmänheten har många gånger tillträde till din tomt, så man måste ansöka om att kameraövervaka även där. Inne i ditt egen hem däremot får du ha kameraövervakning om du inte filmar utsidan via t.ex ett fönster.

Jag hittar inget som stödjer det du säger när jag googlar. Jag har tolkat lagen som i länkarna nedan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...vakningskamera

https://seeyou.se/vad-sager-lagen/
Citera
2021-03-26, 21:56
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Jag hittar inget som stödjer det du säger när jag googlar. Jag har tolkat lagen som i länkarna nedan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...vakningskamera

https://seeyou.se/vad-sager-lagen/

Du har rätt, de har ändrat lagarna. Fan vad gammal man börjar bli.
Citera
2021-03-26, 22:02
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Du har rätt, de har ändrat lagarna. Fan vad gammal man börjar bli.

Tur det! Jag övervakar ju min tomt!
Citera
2021-03-26, 22:47
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworld77

vad säger lagen/praxis?

man borde väl ha rätt att kameraövervaka sin egen dörr/port typ 1 meter fram bara så att man ser vem som går/kör in till garaget. vore absurt annars.
Den övervakningen går väl lika bra att genomföra från insidan.
Citera
2021-03-27, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Den övervakningen går väl lika bra att genomföra från insidan.
de sant. har inte tänkt på det
Citera
2021-03-27, 12:04
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Fast egentligen inte ens egen tomt om det finns risk för att andra personrer blir filmade.
Du får t.ex inte filma brevbäraren eller paketbud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in