2021-03-26, 18:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Fruktansvärt intressant så här i efterhand. Förhoppningsvis kommer någon att forska och skriva en bok om hur Sverige kunde misslyckas så fullständigt.

Jag brukar klaga på Tegnell (Darth Vader) men på sista tiden har ju faktiskt även han motvilligt börjat införa lite restriktioner.

Så dags nu.

Jag är inte helt entusiastisk inför hårda restriktioner. Jag tänker att man kan undvika både sjukfall och hårda restriktioner genom att agera så tidigt som möjligt. Vi kan se runt om i Europa att restriktionerna och nerstängningarna har varit mycket smärtsamma. Det hade varit mycket bättre att göra som Taiwan, och slippa nerstängningar.

Citat:
Och vi hör aldrig något från Lord Palpatine längre.

Kan det vara så att Vader lyssnade för mycket på Palpatine i början av epidemin och det är därför det gick fullständigt åt skogen?

Mycket troligt. Men det fråntar inte statsepidemiolog Vader från ansvar.

Citat:
Men nu har de avsatt Palpatine och Vader styr numera ensam. Fortfarande väldigt mycket onödig ond bråd död men de kör inte längre laserstrålen som förintar planeter åtminstone.

Kanske börjar regeringen tvivla på statsepidemiolog Vader?
Citera
2021-03-26, 18:08
Medlem
okok1s avatar
Varför vägrar Biden att skicka vacciner till Sverige? Vi beställde 5 miljoner och har fått 1 miljon.
Citera
2021-03-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför vägrar Biden att skicka vacciner till Sverige? Vi beställde 5 miljoner och har fått 1 miljon.

Gissningsvis prioriterar man sin egna befolkning innan man börjar skeppa ut.
Citera
2021-03-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vissa patienter är överviktiga av genetiska orsaker.

Nej det är inte gener som orsakat fetmaepidemin i västvärlden i dag. Vi har samma gener som våra förfäder på 1800 talet. Vi som folk är dubbelt så feta idag som svenskarna var på 60 talet. På 60 talet hade vi klarat denna pandemi bättre.

Hade FHM satsat lite mycket på fetma bekämpning de senaste åren som de gör nu på pandemin så hade den inte blivit lika svår.

Varför kan man inte tala om övervikt för vad det faktiskt är. En sjukdom, epidemi som går att bota på samhällsnivå om man vill.

Sen att enskilda personer har dåliga gener är inget som spelar roll på samhällsnivå och inget som FHM sysslar med. De flesta är trots allt feta på grund av dålig kost och inget annat. Detta går att göra något åt och då kommer vi spara miljarder i vården i framtiden. Både pengar och lidande.

Ingen som pratar om att bekämpa Corona anklagas för att bedriva hetsjakt på covidsjuka. Varför ska man anklagas för hetsjakt mot överviktiga om man vill bekämpa fetman?
Citera
2021-03-26, 18:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Gissningsvis prioriterar man sin egna befolkning innan man börjar skeppa ut.
Vi har ju inte heller beställt något vaccin av amerikanska staten vad jag vet.
Citera
2021-03-26, 18:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja det är klart. Lockdown är ett nytt påhitt som man aldrig tidigare i världshistorien använt sig av under pandemier. Asiaten 1957-58 och Hong kong i slutet av 60-talet var båda betydligt värre pandemier än den nuvarande, men konceptet lockdowns var inte något som ens fanns på kartan där och då. Världen fortsatte som vanligt.

Utan intensiv mediapropaganda skulle detsamma ha skett även den här gången.

Sen är ju människor betydligt fetare och ohälsosammare idag än på 50/60-talen. Och om man väljer att vara fet och ohälsosam kan jag tycka att man får skylla sig själv om man dör i förtid. Jag har i alla fall ingen lust att begränsa mitt liv till Netflix och hemleveranser bara för att tjockisar ska kunna fortsätta proppa i sig socker ostraffat.
På vilka vis var Asiaten och Hong Kong värre än corona/covid?
Citera
2021-03-26, 18:37
Medlem
ettanollans avatar
Finns det någon dokumentation på om munskydd funkar?
Citera
2021-03-26, 18:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Sverige har nu högst smittspridning i hela Västeuropa. Grattis Tegnell!

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Bra inlägg!

Är det din egen uppgift?
Kanske inget bra inlägg, men det verkar tyvärr stämma.
Jag postar en slumpmässig länk, https://www.fokus.se/2021/03/sverige-har-femte-hogst-smittspridning-i-europa/
Citera
2021-03-26, 18:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Finns det någon dokumentation på om munskydd funkar?
Ja, men det är mycket mer effektivt att hålla avstånd till varandra.
Citera
2021-03-26, 18:43
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är också ganska övertygad om att Covidpass kommer bli gällande på de flesta festivalerna i Europa. Har även läst att vissa festivaler planerar snabbtest vid entrén om man inte har ett covidpass.
Vad bra med snabbtest då kan man ändå gå på konsert
Citera
2021-03-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Sverige har nu högst smittspridning i hela Västeuropa. Grattis Tegnell!
Det måste till en total lockdown i Sverige.
Citera
2021-03-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det måste till en total lockdown i Sverige.

Nej, det måste det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in