2021-03-26, 17:33
Medlem
Nu trillade Region Stockholms fredagssiffra in. Vi ser runt 200 fler fall denna vecka i Region Stockholm än förra veckan.
Citera
2021-03-26, 17:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eller så är det rapporteringen som släpar.

Om du hade följt regionernas presskonferenser så hade du förstått att allt vaccin som kommer in i landet sprutas in i folk.
Tex Skåne förklarade att det tar ca 1-2 dagar extra i de stora regionerna i förhållande till de små, pga logistiken ut till 160 vaccinationsplatserna i tex Skåne.

Att ”gapet” ökar är inget konstigt när volymerna ökar varje vecka. Dvs att den eftersläpning avs rapportering som finns blir ju mer tydlig desto större volymer som kommer in.
Wov!
Du försvarar alltså att Sverige ser ut som ett u-land jämfört med övriga norden när det kommer till såväl covidhantering som vaccinering med att hävda att man också är ett u-land när det kommer till statistikföring?
Vissa sätter verkligen ribban i markhöjd. Man baxnar.
Citera
2021-03-26, 17:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Varför inte sluta med sjukvård helt och hållet? Inte fanns det sjukhus för. Så har det fungerat för varför skulle det inte göra det nu? Att medelåldern förr var typ 30 och folk åt bark och mögliga skorpor för att överleva spelar ingen roll. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Eller så skyddar vi riskgrupperna bättre och lägger allt krut på dessa istället för att hålla på att lägga pengar på meningslösa Corona-tester för unga och friska?
Citera
2021-03-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Region Stockholm har IVA inläggningarna ökat med 80% all icke corona vård ställs in.

Normalt borde ju alla tycka det är en förfärlig utveckling men teflonbehandlade hjärnor tar inte in något. De ser bara ett mål, "öppna upp allt nu. Vi vill vill se allt normalt"!!

De tycker att sjuka får skylla sig själva för dom är tjocka, eller gamla eller har något annat som är deras eget fel. Den som är på speaking terms med gud, alternativt den andra store ledaren nere i helvetet, de blir aldrig sjuka.

Well, de flesta som hamnar på IVA är ju av utländsk härkomst, skiter vanheligt i smittskyddsregler och chansar sedermera med släktbröllop etc. Högre makter tar hand om beskyddet.
Så ja, det finns ett visst mått av att många av dem som insjuknar och hamnar på IVA faktiskt får skylla sig själva för sin situation.
Förövrigt ställs inte alls all "icke covid vård" in i Region Stockholm.
Citera
2021-03-26, 17:37
Medlem
NirvanAs avatar
300 på IVA, fy fan, inte länge sedan det var under 200....
Citera
2021-03-26, 17:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Wov!
Du försvarar alltså att Sverige ser ut som ett u-land jämfört med övriga norden när det kommer till såväl covidhantering som vaccinering med att hävda att man också är ett u-land när det kommer till statistikföring?
Vissa sätter verkligen ribban i markhöjd. Man baxnar.

Vad fan är ditt problem?

Jag vet att du hatar landet som betalar ditt jävla socialbidrag varje månad, men att du inte klarar av att ta in enkel jävla information är irriterande.
Jag litar på region Skåne som varit ett föredöme under hela pandemin i min mening.
De förklarade tydligt hur de går tillväga. Inga doser sparas, inget ligger i kylar och skräpar. Det enda var alltså fördröjningen på 1-2 dagar i jämförelse med de minsta regionerna.
Det innebär att Sverige inte kan ligga fler procent bakom några länder med samma fördelningsnyckel.

Om du inte vill tro det pga av ditt hat så framstår du fantastiskt patetisk.
Citera
2021-03-26, 17:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Region Stockholm har IVA inläggningarna ökat med 80% all icke corona vård ställs in.

Normalt borde ju alla tycka det är en förfärlig utveckling men teflonbehandlade hjärnor tar inte in något. De ser bara ett mål, "öppna upp allt nu. Vi vill vill se allt normalt"!!

De tycker att sjuka får skylla sig själva för dom är tjocka, eller gamla eller har något annat som är deras eget fel. Den som är på speaking terms med gud, alternativt den andra store ledaren nere i helvetet, de blir aldrig sjuka.

Ja de får ju skylla sig själva? Eller hade du något argument också? Nej trodde väl det.

Vill man inte bli smittad - stanna hemma. Vill man inte bli sjuk - sluta vara en tjockis.

Jag förstår att sockerätande hälsoförnekande foliehattar som du sitter hemma och är livrädda, men jag har ingen lust att anpassa mig efter det, och gör det inte heller.

Dags att öppna upp. Det gör knappast något att vi tunnar ut flocken lite genom att låta det naturliga urvalet ha sin gång. Det är ändå bara tjockisar som kommer dö, dvs oansvariga människor som varje år utgör en stor belastning för sjukvården och för samhället. Så vill man inte dö har man helt enkelt inget annat val än att göra allt man kan för att förbättra sin hälsa - oavsett vilket val ni gör så slipper vi alltså de överviktiga och deras belastning framöver. En stor vinst för samhället. Dags att öppna upp som sagt, ni kan behöva lite blåslampa
Citera
2021-03-26, 17:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
FOHMs siffror ser ju väldigt bra ut. En ökning med 80% som du pratar om säger inte mycket om man inte vet vilken siffra man utgår ifrån.

Det viktigaste av allt är att i princip ingen dör fast vi har höga smittotal. Vi har till och med underdödlighet i denna dödliga "pandemi", och det i princip utan nedstängningar. Fantastiskt!

Det är bara att öppna upp. De som fortfarande är ängsliga får helt enkelt snällt hålla sig hemma och köra sin egen lockdown.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Det är vården för att folk inte ska dö som är den stora kraftsamling som gör att allt annat måste ställs in. Men skulle de inte få vård skulle många många fler dö.

De som hamnar på IVA med covid ligger där ofta längre en en knivskuren eller skjuten gängkriminell.

Att äldre patienter nu vaccinerats gör inte att det är slut på dödsfallen, de lite yngre hålls nu borta från döden genom enorma insatser.
Citera
2021-03-26, 17:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad fan är ditt problem?

Jag vet att du hatar landet som betalar ditt jävla socialbidrag varje månad, men att du inte klarar av att ta in enkel jävla information är irriterande.
Jag litar på region Skåne som varit ett föredöme under hela pandemin i min mening.
De förklarade tydligt hur de går tillväga. Inga doser sparas, inget ligger i kylar och skräpar. Det enda var alltså fördröjningen på 1-2 dagar i jämförelse med de minsta regionerna.
Det innebär att Sverige inte kan ligga fler procent bakom några länder med samma fördelningsnyckel.

Om du inte vill tro det pga av ditt hat så framstår du fantastiskt patetisk.
Varför ligger man så långt efter då? Varför är eftersläpningen så mycket större i Sverige än annanstans, det handlar inte heller om några futtiga 1-2 dagar. Jag förstår att det här är tufft för er betongsossar. Coronapandemin har verkligen visat hur ni förstört landet de senaste trettio åren.
Citera
2021-03-26, 17:48
Medlem
Citat:
Man blir bara lite begränsad utan vaccinpass. Ingen större inskränkning i dina mänskliga rättigheter. När du säger att vaccin inte behövs sällar du dig till en liten skara dårar. Vi kan kalla er coronahaverister eller vaccinhaverister. Ingen del av den etablerade civilisationen och ingen expert, ingen beslutsfattare, i största delen av världen har uppfattningen att vaccinet inte behövs.

Vad jag kan dra mig till minnes är det bara en president i Tanzania, i det mörkaste Afrika som tycker som ni. Bolsonaro har aldrig uttala sig negativt om vaccinering bara om att inte stänga ner.

Det är just det som gör det till ett tvång, så tack för du demonstrera min poäng.

Att tvinga på hela jordens befolkning ett vaccin vi vet knappt något om helt i onödan, är ett av historiens största brott emot mänskligheten även om vaccinen visar sig vara helt ofarligt.

Så varför behövs vaccinet, kan du tala om det? För de i riskgrupperna håller jag med om att vaccinet behövs, men för resten? Viruset utgör i princip noll hot emot relativt unga friska personer.

Att man är ett får är inget att vara stolt över, och du kallar mig för dåre. Ett får är alltid den största dåren, och att hoppa frivilligt på ett vaccin som man inte behöver och som man inte vet vilka långsiktiga biverkningar det kan medföra är ganska så dåraktigt skulle jag vilja säga.
Citera
2021-03-26, 17:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Well, de flesta som hamnar på IVA är ju av utländsk härkomst, skiter vanheligt i smittskyddsregler och chansar sedermera med släktbröllop etc. Högre makter tar hand om beskyddet.
Så ja, det finns ett visst mått av att många av dem som insjuknar och hamnar på IVA faktiskt får skylla sig själva för sin situation.
Förövrigt ställs inte alls all "icke covid vård" in i Region Stockholm.

Beslut om det taget i dag. Men jag håller med att det är ett besked med modifikation. Dagoperationer som görs på en rad andra ställen än de stora akutsjukhusen verkar rulla på som förut.
De stora sjukhusen där covidpatienterna finns ställer in större operationer, där man måste ligga kvar några dagar.
Citera
2021-03-26, 17:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Varför ligger man så långt efter då? Varför är eftersläpningen så mycket större i Sverige än annanstans, det handlar inte heller om några futtiga 1-2 dagar. Jag förstår att det här är tufft för er betongsossar. Coronapandemin har verkligen visat hur ni förstört landet de senaste trettio åren.

Du kan kalla mig mycket, men inte sosse.
Jag är djupblå i blodet, om det nu förändrar något för dig?
Jag har en stark misstanke om vart dina sympatier ligger.

För att inte hamna i en helt idiotisk fäktningsmatch med dig, så vill jag tillägga att jag också är jävligt irriterad på denna eftersläpning.
Sverige har under lång lång tid varit väldigt bra på att föra en nära nog exakt statistik på diverse områden (detta ses ju faktiskt när man kollar överdödlighet i jämförelse med uppgivna dödsfall av covid tex)

Dock ser jag hellre att man fokuserar på att vaccinera så många som möjligt, snarare än att få fram en snabb statistik. Dock tror jag inte att det ena utesluter det andra..
Vi lever helt enkelt i ett land där många saker går ganska trögt. Rapportering av statistik är en av områdena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in