2021-03-26, 17:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Återigen; menar du att det varit bättre att INTE stänga ned till förmån för att låta smittan härja fritt?

Jag tycker att vår strategi varit ganska bra. Sedan hade vissa saker kunnat skötas bättre och gått snabbare. Det är inte antingen eller. För hårda restriktioner kostar mer än det smakar.
Citera
2021-03-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jajjamänsan. Och det är precis lika onödigt.

det är inget stigmatiserande. Det är ett konstaterande snarare. Vi måste prata om detta för det är ett problem uppenbarligen.
Jo du stigmatiserar överviktiga och anser att de får skylla sig själva.

Jag kommer framgent att ignorera dig.

Det är ingen idé att du citerar mig mera.
Citera
2021-03-26, 17:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag tycker att vår strategi varit ganska bra. Sedan hade vissa saker kunnat skötas bättre och gått snabbare. Det är inte antingen eller. För hårda restriktioner kostar mer än det smakar.
Men nu var det inte DET jag frågade utan huruvida det hade varit bättre att INTE stänga ned. Detta med anledning av din kommentar som gjorde gällande att lockdown "är att måla in sig i ett hörn".

Skulle man således ha låtit smittan leva rövare? Ja eller Nej?

Citat:
Det visar väl på att lockdown-strategin är att måla in sig i ett hörn. Har du väl börjat med det så går det inte att sluta. Just därför ska vi aldrig börja med skiten. Det är mycket bättre att unga och friska får genomgå infektionen som inte alls är speciellt allvarlig för de allra flesta. På så sätt blir vi av med skiten fortare.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Sverige har nu högst smittspridning i hela Västeuropa. Grattis Tegnell!

Bra inlägg!

Är det din egen uppgift?
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Sverige har nu högst smittspridning i hela Västeuropa. Grattis Tegnell!

Region Stockholm har IVA inläggningarna ökat med 80% all icke corona vård ställs in.

Normalt borde ju alla tycka det är en förfärlig utveckling men teflonbehandlade hjärnor tar inte in något. De ser bara ett mål, "öppna upp allt nu. Vi vill vill se allt normalt"!!

De tycker att sjuka får skylla sig själva för dom är tjocka, eller gamla eller har något annat som är deras eget fel. Den som är på speaking terms med gud, alternativt den andra store ledaren nere i helvetet, de blir aldrig sjuka.
Citera
2021-03-26, 17:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl doserna från Astrazeneca som ligger i kylen?
Tveksamt. Avståndet har växt till sig under en ganska lång tid, sex-sju veckor. Men det har accelererat lite senaste veckor så en del kan bero på vaccinstoppet.
Citera
2021-03-26, 17:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo du stigmatiserar överviktiga och anser att de får skylla sig själva.

Jag kommer framgent att ignorera dig.

Det är ingen idé att du citerar mig mera.

Jag säger att det är orimligt att vi ska låsa ner en hel värld för att vissa har en ohållbar livsstil. Det positiva är att de allra flesta inte behöver vara överviktiga om de inte vill. Nu har det gått snart ett år men tyvärr har restriktionerna lett till ännu mer övervikt och därmed ohälsa.
Citera
2021-03-26, 17:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men nu var det inte DET jag frågade utan huruvida det hade varit bättre att INTE stänga ned. Detta med anledning av din kommentar som gjorde gällande att lockdown "är att måla in sig i ett hörn".

Ja det är bra att låta smittan ”leva rövare” bland unga och friska så att de genomgår infektionen och därmed utvecklar sig egen immunitet. Så har det sett ut i tidigare pandemier, så varför skulle det inte fungera denna gång?
Citera
2021-03-26, 17:28
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Region Stockholm har IVA inläggningarna ökat med 80% all icke corona vård ställs in.

Normalt borde ju alla tycka det är en förfärlig utveckling men teflonbehandlade hjärnor tar inte in något. De ser bara ett mål, "öppna upp allt nu. Vi vill vill se allt normalt"!!

De tycker att sjuka får skylla sig själva för dom är tjocka, eller gamla eller har något annat som är deras eget fel. Den som är på speaking terms med gud, alternativt den andra store ledaren nere i helvetet, de blir aldrig sjuka.

FOHMs siffror ser ju väldigt bra ut. En ökning med 80% som du pratar om säger inte mycket om man inte vet vilken siffra man utgår ifrån.

Det viktigaste av allt är att i princip ingen dör fast vi har höga smittotal. Vi har till och med underdödlighet i denna dödliga "pandemi", och det i princip utan nedstängningar. Fantastiskt!

Det är bara att öppna upp. De som fortfarande är ängsliga får helt enkelt snällt hålla sig hemma och köra sin egen lockdown.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/
Citera
2021-03-26, 17:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Ja det är klart. Lockdown är ett nytt påhitt som man aldrig tidigare i världshistorien använt sig av under pandemier. Asiaten 1957-58 och Hong kong i slutet av 60-talet var båda betydligt värre pandemier än den nuvarande, men konceptet lockdowns var inte något som ens fanns på kartan där och då. Världen fortsatte som vanligt.

Utan intensiv mediapropaganda skulle detsamma ha skett även den här gången.

Sen är ju människor betydligt fetare och ohälsosammare idag än på 50/60-talen. Och om man väljer att vara fet och ohälsosam kan jag tycka att man får skylla sig själv om man dör i förtid. Jag har i alla fall ingen lust att begränsa mitt liv till Netflix och hemleveranser bara för att tjockisar ska kunna fortsätta proppa i sig socker ostraffat.
Citera
2021-03-26, 17:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige halkar efter övriga norden. T.ex. här kan du se att Finland gett 900 000 doser vaccin (totalt båda doser).
https://www.thl.fi/episeuranta/rokotukset/coronavaccination_uppfoljning.html

Sverige har gett 1 482 153 doser enligt dagens uppdatering. Doserna fördelas jämnt enligt befolkningsmängd. Det betyder att Sverige har minst 200 000 extra doser som man inte klarat av att distribuera. Har inte Danmarks siffror men har för mig att dom har lyckats distribuera ännu ett litet snäpp mera doser än Finland i förhållande till befolkningsmängd.

Alltså ligger man vid maxkapacitet eller så klarar man inte av att organisera vaccinationen effektivt.

Eller så är det rapporteringen som släpar.

Om du hade följt regionernas presskonferenser så hade du förstått att allt vaccin som kommer in i landet sprutas in i folk.
Tex Skåne förklarade att det tar ca 1-2 dagar extra i de stora regionerna i förhållande till de små, pga logistiken ut till 160 vaccinationsplatserna i tex Skåne.

Att ”gapet” ökar är inget konstigt när volymerna ökar varje vecka. Dvs att den eftersläpning avs rapportering som finns blir ju mer tydlig desto större volymer som kommer in.
Citera
2021-03-26, 17:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ja det är bra att låta smittan ”leva rövare” bland unga och friska så att de genomgår infektionen och därmed utvecklar sig egen immunitet. Så har det sett ut i tidigare pandemier, så varför skulle det inte fungera denna gång?
Varför inte sluta med sjukvård helt och hållet? Inte fanns det sjukhus för. Så har det fungerat för varför skulle det inte göra det nu? Att medelåldern förr var typ 30 och folk åt bark och mögliga skorpor för att överleva spelar ingen roll. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in