2021-03-26, 16:45
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varje dödsbud är givetvis oerhört tråkig för de individer och anhöriga som drabbas.

Det du fortsätter att blunda för är att den absoluta majoriteten av de som dött var multisjuka och förmodligen hade gått bort inom en snar framtid (nej ingen gissning, den höga medelålder på de avlidna enligt bokförd statistik visar på detta).

Ja.. att kräva att friska människor skall vaccinera sig, isoleras, samhället stängas ner när problemet och lösningen borde riktas mot endast de som är i riskgrupp... är inget annat än Alarmism

Det är jag medveten om. Du bortser dock ifrån faktumet att ditt agerande bidrar till att fler människor dör och att återgången till ett någorlunda normalt liv försenas.

Jag har inte sagt att vi ska stänga ned samhället. Jag har sagt att munskydd borde vara ett krav vid slutna, offentliga platser och människor borde inte träffa sådana människor som de inte måste träffa för att minska smittspridningen.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-26 kl. 17:20.
Citera
2021-03-26, 16:47
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hur ser det ut i Storbrittanien och Israel dom borde ju märka ett stort ras i sina siffror över antalet nya smittade?

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Raset i Israel kommer under mars. Jag ska spara en kalenderpåminnelse och svara på ditt inlägg igen om 1 månad.

Är övertygad om att jag kommer få rätt.
Fick kalenderpåminnelsen. Det är slutet av mars nu, så hur har det gått?
https://m.jpost.com/breaking-news/coronavirus-over-half-of-israels-citizens-are-fully-vaccinated-663114

Jag fick rätt: antalet nya fall har rasat i Israel, till mindre än 500 nya positiva svar per dag. 1 procent av proverna kommer tillbaka positiva.

Hur ser det ut här i Sverige då? Säkert minst 10-20x så många nya fall per dag jämfört med Israel.
Citera
2021-03-26, 16:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är väl mycket som händer i världen pga mänskligt slarv? Trafikolyckor exempelvis.

Jag gillar inte ditt stigmatiserande av överviktiga och ditt sätt att anse att de kan skylla sig själva för att de avlider i covid.

Jobbar man i vården brukar man se alla människoliv som lika mycket värda att man gör vad man kan för att rädda dem. Den attityden är ovanligt bland skrothandlare, daytraders och kupongklippare.
Citera
2021-03-26, 16:50
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
I Sverige kommer du bli skrattad åt, inte insläppt för, ditt älskade vaccinpass.
Kommer man inte alls för att komma in på konsert måste man ha vaccinpass. Så utan sånt pass inget roskilde.
Citera
2021-03-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ja det är väl mycket som händer i världen pga mänskligt slarv? Trafikolyckor exempelvis.

Jag gillar inte ditt stigmatiserande av överviktiga och ditt sätt att anse att de kan skylla sig själva för att de avlider i covid.

+ 1

Jag ogillar i överlag teorier om att man har sig själv att skylla om man avlider/blir allvarligt sjuk i covid.
Citera
2021-03-26, 16:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inte på långa vägar.

Det är tillgången på vaccin som är flaskhalsen. Det står tomma lokaler och folk som skulle jobba med vaccineringar har inget att göra.

EU samarbetar med vaccinet och tillgängligt vaccin fördelas mellan medlemsländerna.

Alla länder i EU ligger i princip lika när det gäller vaccinationstakten - den lilla skillnaden mellan länderna beror på hur man gör med andra doserna - hur många man sparar men det ska vara smp skillnader nu.

Vilka länder halkar vi efter inom EU?

Ungern har kommer längre vet jag men det beror på att de fått vaccin från Kina och Ryssland.
Sverige halkar efter övriga norden. T.ex. här kan du se att Finland gett 900 000 doser vaccin (totalt båda doser).
https://www.thl.fi/episeuranta/rokotukset/coronavaccination_uppfoljning.html

Sverige har gett 1 482 153 doser enligt dagens uppdatering. Doserna fördelas jämnt enligt befolkningsmängd. Det betyder att Sverige har minst 200 000 extra doser som man inte klarat av att distribuera. Har inte Danmarks siffror men har för mig att dom har lyckats distribuera ännu ett litet snäpp mera doser än Finland i förhållande till befolkningsmängd.

Alltså ligger man vid maxkapacitet eller så klarar man inte av att organisera vaccinationen effektivt.
Citera
2021-03-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Kommer man inte alls för att komma in på konsert måste man ha vaccinpass. Så utan sånt pass inget roskilde.

Är också ganska övertygad om att Covidpass kommer bli gällande på de flesta festivalerna i Europa. Har även läst att vissa festivaler planerar snabbtest vid entrén om man inte har ett covidpass.
Citera
2021-03-26, 16:59
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-26/former-cdc-chief-says-he-thinks-coronavirus-came-from-wuhan-lab

CDC förra chef Robert Redfield:
Viruset kommer troligen från ett labb i Kina

Samtidigt säger korrupta WHO raka motsatsen: Extremt osannolikt att det härstammar från ett lab.

WHO twittrade även ut att dödligheten är 3,4%. Dessa fejk news organisationer är farliga.

Citat:
WHO says coronavirus death rate is 3.4% globally, higher than previously thought
https://www.cnbc.com/2020/03/03/who-says-coronavirus-death-rate-is-3point4percent-globally-higher-than-previously-thought.html
Citera
2021-03-26, 17:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja det är ett indirekt tvång, då hotet är att du inte får leva ett normalt liv om du inte tar det.

Att genomgå tester hela tiden är ju ingen vidare bra e praktiskt hållbar lösning, och allt tyder på att du kommer behöva ett vaccinpass för kunna leva ett normalt liv, om ens då.

Det är ju just sådana saker som att de säger att de vill öppna upp samhället snabbare genom vaccinpass etc, som gör det till ett tvång. De viftar med moroten framför ögonen på dig för då dig att göra som de vill. Sedan som sagt så behöver man inte ha samhället stängt ändå, det behövs inget vaccin för öppna upp världen, det behövs rationella ledare som inte är kontrollfreaks. Viruset är inget hot, så därför behövs inget vaccin.

Man blir bara lite begränsad utan vaccinpass. Ingen större inskränkning i dina mänskliga rättigheter. När du säger att vaccin inte behövs sällar du dig till en liten skara dårar. Vi kan kalla er coronahaverister eller vaccinhaverister. Ingen del av den etablerade civilisationen och ingen expert, ingen beslutsfattare, i största delen av världen har uppfattningen att vaccinet inte behövs.

Vad jag kan dra mig till minnes är det bara en president i Tanzania, i det mörkaste Afrika som tycker som ni. Bolsonaro har aldrig uttala sig negativt om vaccinering bara om att inte stänga ner.
Citera
2021-03-26, 17:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige halkar efter övriga norden. T.ex. här kan du se att Finland gett 900 000 doser vaccin (totalt båda doser).
https://www.thl.fi/episeuranta/rokotukset/coronavaccination_uppfoljning.html

Sverige har gett 1 482 153 doser enligt dagens uppdatering. Doserna fördelas jämnt enligt befolkningsmängd. Det betyder att Sverige har minst 200 000 extra doser som man inte klarat av att distribuera. Har inte Danmarks siffror men har för mig att dom har lyckats distribuera ännu ett litet snäpp mera doser än Finland i förhållande till befolkningsmängd.

Alltså ligger man vid maxkapacitet eller så klarar man inte av att organisera vaccinationen effektivt.

Det är väl doserna från Astrazeneca som ligger i kylen?
Citera
2021-03-26, 17:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det visar väl på att lockdown-strategin är att måla in sig i ett hörn. Har du väl börjat med det så går det inte att sluta. Just därför ska vi aldrig börja med skiten. Det är mycket bättre att unga och friska får genomgå infektionen som inte alls är speciellt allvarlig för de allra flesta. På så sätt blir vi av med skiten fortare.
Återigen; menar du att det varit bättre att INTE stänga ned till förmån för att låta smittan härja fritt?
Citera
2021-03-26, 17:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
jajjamänsan. Och det är precis lika onödigt.

Citat:
det är inget stigmatiserande. Det är ett konstaterande snarare. Vi måste prata om detta för det är ett problem uppenbarligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in