2021-03-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu börjar det verkligen hända saker på vaccinfronten. Nästa vecka 275k doser och veckan därpå 542k doser.

Det är bra men ändå är det främst äldre som avlider än så länge.

Vecka 11 var 76% av de avlidna över 70 år men det är nog samtidigt en av de lägsta siffrorna hittills - dvs vaccineringen verkar fungera.

I höstas låg denna siffra över 90% (och har gjort så nästan hela pandemin fram tills nu)
Citera
2021-03-26, 14:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hahahahaha.. helvete vilken låg intellektuell nivå det är här inne.

Nu håller jag dig i handen.. här med:

Mortality rate (case specific) = antal döda I förhållande till totala befolkningen (över given period, 1 år)
= 12391 avlidna / 10.379.295 x 100 = 0,12% (för en period längre än 12 månader)

Antal avlidna: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Sveriges befolkning: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

Formel: https://www.learntocalculate.com/calculate-mortality-rate/

Motbevisa mig!
Du har tidigare motbevisat dig själv genom att själv visa att en tidsperiod ska vara med i nämnaren.

Egentligen har det ingen betydelse hur man använder mortality rate, bara man definierar vad man menar med med sitt eget MR. Det vanliga är dock att man har med en tidsrymd eftersom MR utan tidsrymd under en pågående smittspridning inte ger någon ny information.
Citera
2021-03-26, 14:22
Medlem
Nästan 1 miljon doser kommande två veckorna. Motsvarar ca 15% av den vuxna befolkningen. Med dom 15% vi redan vaccinerat så anar man att det är nu det händer!!

Smittspridningen går ner nu rejält vilken vecka som helst.
Citera
2021-03-26, 14:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du är uppenbarligen ett stort GBD får som tror att alla som inte tycker det är en jättebra ide att sjukhusen ska kollapsa längtar efter en lockdown?
Du har uppenbarligen svalt alla halmgubbar med hull och hår utan att lyssna på deras förslag. Lyssna på vad de själva säger istället innan du börjar ta till halmgubbar. De har riktigt bra idéer för hur man ska skydda riskgrupperna och lägga krutet på rätt ställe istället för att masstesta fullt friska personer som knappt får några symptom what so ever.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om det inte funnits massa antivaxxers, covidförnekare, anti mask puckon mm så hade det inte behövts lockdowns. Så det är sådana som du som tvingar fram lockdowns.

Jaha så vad är det jag gjort som är så hemskt då? Att säga att naturlig immunitet är en del av lösningen och att alla inte behöver vaccineras har ungefär noll med antivaxx att göra, eller att man förnekar covids existens. jag har ju själv haft covid och det var ingen big deal, precis som för de flesta andra jag känner.
Citera
2021-03-26, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Efter en titt på den här videon så förstår jag att de har problem med covid. De är ÖVERVIKTIGA och är man överviktig så ökar man risken för att bli allvarligt sjuk och dö i covid. Ju fler som är överviktiga desto större är sannolikheten att du kommer att korka igen vården när sådana här virus slår till. Enda rimliga lösningen är att se till att så många som möjligt inte tillhör denna riskgrupp.

https://www.youtube.com/watch?v=XD52NMb2nTI

Nä varför skulle den göra det?

Det skiter sig för de som inte sköter sin hälsa. Om detta måste vi prata, vilket få politiker vågat göra hittils.

Du verkar ofta fokusera på överviktiga när de i själva verket endast är en av många riskgrupper. Fler riskgrupper är personer med bl.a. diabetes, kronisk lungsjukdom, cancer, neurologiska sjukdomar m.m. Finns fler riskgrupper listade här: https://www.kry.se/din-halsa/covid-19-riskgrupper/
Citera
2021-03-26, 14:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du verkar ofta fokusera på överviktiga när de i själva verket endast är en av många riskgrupper. Fler riskgrupper är personer med bl.a. diabetes, kronisk lungsjukdom, cancer, neurologiska sjukdomar m.m. Finns fler riskgrupper listade här: https://www.kry.se/din-halsa/covid-19-riskgrupper/

Det är för att övervikt ofta leder till just de andra allvarliga sjukdomarna. Det är med övervikt det börjar. Och tittar på man på länder som haft jätteproblem med covid så är det samma visa varje gång.

Övervikt övervikt och ännu mera övervikt....
Citera
2021-03-26, 14:27
Medlem
Citat:
Menar du på fullaste allvar att tillämpa lockdown är att bry sig om sina medmänniskor? Då måste man nog vara total psykopat i sådana fall...

Det stämmer, lockdown är att bry sig om sina medmänniskor.
Citera
2021-03-26, 14:28
Medlem
santos_devilles avatar
Tänk vad chockad man blir när man läser att trådens största ”Lås in oss” ”Stäng samhället” ”Tegnell är en mördare” ”Snälla smiska mig Stefan” är motståndare mot vaccin.

Gud vad jag blev överraskad

Glöm aldrig ledorden.

Det är så synd om de äldre
Varför gör staten ingenting
Varför vill Tegnell mörda alla äldre

Underbart
Citera
2021-03-26, 14:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Det stämmer, lockdown är att bry sig om sin befolkning.

Det är väl inte april ännu va? Säg det till alla småföretagare,frisörer, taxichaufförer och restaurangägare. För att inte tala om alla barn som inte varit i skolan på över ett år.
Citera
2021-03-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Vad beror det på?

När alla gamla är vaccinerade och ingen dör längre kommer svenska folket vakna ur paniken och inse att varför i hela helvete ska vi vaccinera oss mot detta.

Detta i kombination med att framtida problem med vaccinen börjar nystas i, såsom framtida logistik och kostnader, när någon äntligen kommer på att immuniteten inte är livslång och att det inte räcker med att just nu vaccinera den vuxna befolkningen så är allt löst.
Citera
2021-03-26, 14:30
Avstängd
Citat:
Det är för att övervikt ofta leder till just de andra allvarliga sjukdomarna. Det är med övervikt det börjar. Och tittar på man på länder som haft jätteproblem med covid så är det samma visa varje gång.

Övervikt övervikt och ännu mera övervikt....

Håller ej med. Jag har exempelvis diabetiker och cancersjuka i min bekantskapskrets och ingen av dem har någonsin varit överviktig. Misstänker att din mållåsning på överviktiga snarare beror på att det passar din världsbild av pandemin..
Citera
2021-03-26, 14:31
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
1 482 153 doser vaccin har delats ut. I går var den siffran 419 781.

447 606 personer har fått två doser. I går var den siffran 433 156.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Tryckfelsnisse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in