2021-03-26, 12:11
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
För det första tillhör jag inte en riskgrupp. Jag har inga underliggande sjukdomar och mitt CRP-värde ligger på 0,8. Däremot tänker jag på mina medmänniskor så att jag inte råkar smitta andra om jag är smittad av viruset. Dessutom tänker jag på mig själv och vill att vi återgår till livet pre covid så fort som möjligt. Detta kan göras när smittspridningen minskas rejält. För att detta ska hända bör munskydd användas som en åtgärd.

Att jämföra munskyddskrav med nazisternas agerande är befängt. Alla länder där det finns krav på munskydd är inte diktatoriska länder. Jag tänker på länder som till exempel Japan eller Sydkorea.

Historien är inte mer komplex än att folk "lydde order" i linje med vad regeringen krävde av en.

.. om du tror att saker och ting kommer återgå till det normala så visar det på en stor dos av naivitet. Lyft blicken se det politiska men framföra allt ekonomiska spelet så kanske du börjar vakna.

just nu är du i en djup REM sömn.
Citera
2021-03-26, 12:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är du seriös? .. så nu är det att jag inte skrev "cause specific" som gjorde dig förvirrad?

Du har helt enkelt inte en susning.

När man talar om sjukdomar och Mortality rate så är det per definition "cause specific".. sätt dig ner och funder en stund kring den logiken

Här har du en artikel som visar att man oftast använder Mortality Rate
https://www.news-medical.net/news/20201028/COVID-19-mortality-rate-declines-significantly-in-Sweden.aspx

.. du har gjort bort dig tillräckligt

Per definition, pyttsan. Du vet väl att det är du som gör bort dig. IFR och CFR är relevanta mått. När man pratar om mortality rate så avser det över/underdödlighet.
Citera
2021-03-26, 12:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Eller så håller man bara avstånd, handlar själv och ger fan i att prata? lär ha ungefär samma effekt..

Varför skydda folk för ett virus som inte ens är farligt de allra flesta? Ju fler som genomgår infektionen desto fortare kommer vi att bli av med pandemin.
  1. Hur lång tid har man antikroppar efter genomgången covid-19?
  2. Vilka covidinfektioner skyddar mot vilka coronamutationer?
  3. Går det ens att uppnå flockimmunitet genom naturlig smitta?
  4. Vilken åldersgräns är lämpligt att sätta för de vi ska "spela med" för att ev. nå en flockimmunitet?
  5. Hur får vi dessa människor med på tanken att ev. dö för flockens bästa?
Många frågor som vad jag vet saknar svar, men med rätt svar så kanske det är en bra idé.
Citera
2021-03-26, 12:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Per definition, pyttsan. Du vet väl att det är du som gör bort dig. IFR och CFR är relevanta mått. När man pratar om mortality rate så avser det över/underdödlighet.

Du kan inte övertyga en fanatiker.... nej, man inte kan gå på vatten
Citera
2021-03-26, 12:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Är du seriös? .. så nu är det att jag inte skrev "cause specific" som gjorde dig förvirrad?

Du har helt enkelt inte en susning.

När man talar om sjukdomar och Mortality rate så är det per definition "cause specific".. sätt dig ner och funder en stund kring den logiken

Här har du en artikel som visar att man oftast använder Mortality Rate
https://www.news-medical.net/news/20201028/COVID-19-mortality-rate-declines-significantly-in-Sweden.aspx

.. du har gjort bort dig tillräckligt
Du gör bort dig igen!

Jag har tidigare talat om för dig att man inte kan använda mortality rate utan att specificera vad man avser och det är just det de gör i artikeln du hänvisar till.
This new study was undertaken among Swedish patients to see if there has been a change in mortality rates among hospitalized COVID-19 patients across the nation. The researchers attempted to see 60-day mortality (defined as death from any cause within 60 days of index hospital admission), mortality rate of the COVID-19 patients for both non-ICU treated, and ICU treated patients during the first 4 months of the pandemic. The data came from the Swedish National Board of Health and Welfare (NBHW)
Citera
2021-03-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur lång tid har man antikroppar efter genomgången covid-19?

Minst nio månader, sannolikt längre. Kroppen har minnesceller som ger nya antikroppar även när antikropparna är borta.

Citat:
Vilka covidinfektioner skyddar mot vilka coronamutationer?

Troligtvis fler än vaccinen som ger specifika antikroppar som sedan dominerar över kroppens breda immunförsvar och på så sätt kan ”slå ut” försvaret mot en ny mutation. Kroppen gör det bättre än läkemedelsbolaget, det är ju ganska självklart.

Citat:
Går det ens att uppnå flockimmunitet genom naturlig smitta?

Ja givetvis, vi har ju gjort det förr mot coronavirus.

Citat:
Vilken åldersgräns är lämpligt att sätta för de vi ska "spela med" för att ev. nå en flockimmunitet?

Riskgrupper är ju redan definierade till stor grad. Kan vi göra det med influensa så kan vi med Corona.

Citat:
Hur får vi dessa människor med på tanken att ev. dö för flockens bästa?[/list]

Varför ska du få friska människor att tro att de kommer dö? Brukar du göra det under influensasäsongen? Du vet att folk i alla åldrar dör av influensa?

Citat:
Många frågor som vad jag vet saknar svar, men med rätt svar så kanske det är en bra idé.

Vilka frågor man ställer säger mer om ens intelligens än vilka svar man kan ge. Dina frågor var inget vidare.
Senast redigerad av bottenslam 2021-03-26 kl. 12:25.
Citera
2021-03-26, 12:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
298 patienter på IVA just nu.
Citera
2021-03-26, 12:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
.. det finns säkert vetenskapliga studier som kan påvisa detta.. men hur hälsosamt är det springa med att skynke för munnen hela dagen lång.. eller tom göra fysisk aktivitet med mask?
Har du någon förklaring till vad som ev. skulle kunna vara ohälsosamt med att bära munskydd en hel dag?
Citera
2021-03-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom blir inte mindre farliga för att man förlöjligar deras rädsla.

Jag har sett många inlägg som går ut på att håna andra människors rädsla. Ingenting blir bättre av sådan retorik; tvärtom.

Förlöjligar inte rädslan. Däremot skall de auktoritära tendenser som många rädda uppvisar förlöjligas och belysas. Just för att det är farliga tendenser. Så jag förlöjligar inte när jag säger att rädda människor är farliga, jag är helt allvarligt.
Citera
2021-03-26, 12:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Minst nio månader, sannolikt längre. Kroppen har minnesceller som ger nya antikroppar även när antikropparna är borta.

Troligtvis fler än vaccinen som ger specifika antikroppar som sedan dominerar över kroppens breda immunförsvar och på så sätt kan ”slå ut” försvaret mot en ny mutation. Kroppen gör det bättre än läkemedelsbolaget, det är ju ganska självklart.

Ja givetvis, vi har ju gjort det förr mot coronavirus.

Riskgrupper är ju redan definierade till stor grad. Kan vi göra det med influensa så kan vi med Corona.

Varför ska du få friska människor att tro att de kommer dö? Brukar du göra det under influensasäsongen? Du vet att folk i alla åldrar dör av influensa?

Vilka frågor man ställer säger mer om ens intelligens än vilka svar man kan ge. Dina frågor var inget vidare.
Dina svar leder till flera frågor än svar eftersom det inte framgår
  • om det är något du gissa eller tror tror,
  • om du har hört det eller
  • om det ligger något vetenskapligt bakom dina svar.

Edit
Ang. flockimmunitet så ansågs Manaus i Brasilien ha uppnått flockimmunitet, men
sedan slog den nya mutationen till och sjukvården kollapsade.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-26 kl. 12:44.
Citera
2021-03-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har du någon förklaring till vad som ev. skulle kunna vara ohälsosamt med att bära munskydd en hel dag?

Samma sak som att hela befolkningen skulle bära blöja om det smittade via röven. Det är ohälsosamt för människors värdighet och existensberättigande.
Citera
2021-03-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Säg inte att du gick i den fällan...
Så du påstår att endast de som slår sedan tidigare, slår mer nu?

Blir man helts plötsligt hustrumisshandlare bara för att man måste spendera mera tid med sin fru så har man redan ganska allvarliga problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in