2021-03-26, 11:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. det finns säkert vetenskapliga studier som kan påvisa detta.. men hur hälsosamt är det springa med att skynke för munnen hela dagen lång.. eller tom göra fysisk aktivitet med mask?

.. och vem är det vi ska skydda?

- Dödligheten för de under 70 är 0,01% (lite drygt 1100 personer av 10.350 miljoner)
- 75% av de som avlidit var multisjuka över 80 år
- 90% av de avlidna var en bråkdel av åldersgruppen 70 plussare (totalt 1,7 M och ca 10.000 avlidna)
..i kombination med att viruset fått rasa fritt i ett helt år nu men endast hittat ca 20% av svenskar?

Vem är det som tror på konspirationer nu då?

Det räcker nog att bära munskydd i slutna platser där det inte går att hålla avstånd. Det kan till exempel handla om när man handlar på ICA eller andra mataffärer.

Vi bör skydda alla med bland annat munskydd för att minska risken att viruset muterar till en farligare virus för alla åldersgrupper.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har ingenting med covid19 i sig att göra.

Om du hade fortsatt läsa lite längre än endast första meningen hade du kunnat läsa följande

" Mortality Rate: Cause-specific death rate Number of deaths assigned to a specific cause during a given time interval"

.. är du lika selektiv att samla in fakta så är det inte konstigt att dina slutsater är som de är.

Hur är det nu man säger.. Skit in-- skit ut
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Dom som blir slagna i hemmet var redan drabbade innan pandemin, det är bara det att dom blir mer utsatta nu eftersom dom spenderar mer tid tillsammans.

En lösning skulle ju kunna vara att sluta dejta rövhål
Säg inte att du gick i den fällan...
Så du påstår att endast de som slår sedan tidigare, slår mer nu?
Citera
2021-03-26, 11:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om du hade fortsatt läsa lite längre än endast första meningen hade du kunnat läsa följande

" Mortality Rate: Cause-specific death rate Number of deaths assigned to a specific cause during a given time interval"

.. är du lika selektiv att samla in fakta så är det inte konstigt att dina slutsater är som de är.

Hur är det nu man säger.. Skit in-- skit ut

Cause-specific death rate

Det var inte det uttrycket du använde. Antingen är man specifik eller så slänger man sig med uttryck man inte förstår.
Citera
2021-03-26, 11:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det räcker nog att bära munskydd i slutna platser där det inte går att hålla avstånd. Det kan till exempel handla om när man handlar på ICA eller andra mataffärer.

Vi bör skydda alla med bland annat munskydd för att minska risken att viruset muterar till en farligare virus för alla åldersgrupper.

.. är det inte mer logiskt att du som är i en riskgrupp.. vidtar alla åtgärder att skydda dig själv och inte kräver av omgivning att göra det för at du ska kunna röra dig fritt?

Hade jag haft obefintligt immunförsvar hade jag vaccinerat mig och stannat hemma.. men hade aldrig fåt för mig att tvångsvaccinera barn eller kräva att de ska leka med munskydd på?

Sen förvånas vi över hur korkade folk kunde vara under andra världskriget.
Och ja.. det går att jämföra.. alla grymheter var enligt rådande lag och enligt order... utfört av de som inte kritiserade
Citera
2021-03-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vi får väl se om Sifo och Novus har rätt eller fel.
Båda företagen har ju lång erfarenhet av att genomföra olika undersökningar och i en av dessa undersökningar har 16 000 personer svarat så resultatet tror jag är i storleksordningen +/- 5 % ifrån hur verkligheten kommer att se ut.

Vaccinviljan har ju hela tiden varit hög i Sverige, så hög att de som inte gillar vaccin vid flera tillfållen kallat hela svenska folket för får som bara gör vad vi blir tillsagda.

Jo, vi får se.

I de boenden jag har insyn ligger de boende på ungefär 10% nekade vaccin och persnalen 20-25% men då har över 10% av de tagit av känslomässiga skäl då de bivit påverkade av omgivningen.
Påverkan som "lägre lön, avsked, förflyttning osv." tillsammans med rädsla för viruset då de varit isolerade och därför förskonade så väldigt få har kännedom om hur allvarligt det är i en frisk befolkning i allmänhet.

I de brancher som arbetat i samhället genom hela pandemin har en stor del redan genomgått infektion, varit hemma till karantäntiden är över och sedan gått tillbaka till jobbet och numera inte bryr sig det minsta om det, de som inte varit sjuka vet att det är som en förkylning för kollegorna och de som redan haft det är ju så immuna de kan bli, de har en helt annan inställning till vaccinering.

Mot svininfluensan var viljan låg men siffrorna hölls uppe av alla barn som blev vaccinerade genom sina föräldrar, nu är viljan högre men istället kommer inte barnen hjälpa upp siffrorna så om vi går över 60% och bort mot 70% får vi nog se det som riktigt lyckat.

Att undersökningar antingen kan visa hur det ser ut eller det man vill är ju allmänt känt, att de som inte vill vaccinera sig av den stora majoriteten inte pratar om det då det kan vara stigmatiserande är även det en faktor man måste väga in, vad folk säger öppet och vad dom säger i förtroende är olika saker ibland....
Citera
2021-03-26, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Eller så håller man bara avstånd, handlar själv och ger fan i att prata? lär ha ungefär samma effekt..

Citat:
Varför skydda folk för ett virus som inte ens är farligt de allra flesta? Ju fler som genomgår infektionen desto fortare kommer vi att bli av med pandemin.
Citera
2021-03-26, 12:03
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
.. är det inte mer logiskt att du som är i en riskgrupp.. vidtar alla åtgärder att skydda dig själv och inte kräver av omgivning att göra det för at du ska kunna röra dig fritt?

Hade jag haft obefintligt immunförsvar hade jag vaccinerat mig och stannat hemma.. men hade aldrig fåt för mig att tvångsvaccinera barn eller kräva att de ska leka med munskydd på?

Sen förvånas vi över hur korkade folk kunde vara under andra världskriget.
Och ja.. det går att jämföra.. alla grymheter var enligt rådande lag och enligt order... utfört av de som inte kritiserade

För det första tillhör jag inte en riskgrupp. Jag har inga underliggande sjukdomar och mitt CRP-värde ligger på 0,8. Däremot tänker jag på mina medmänniskor så att jag inte råkar smitta andra om jag är smittad av viruset. Dessutom tänker jag på mig själv och vill att vi återgår till livet pre covid så fort som möjligt. Detta kan göras när smittspridningen minskas rejält. För att detta ska hända bör munskydd användas som en åtgärd.

Att jämföra munskyddskrav med nazisternas agerande är befängt. Alla länder där det finns krav på munskydd är inte diktatoriska länder. Jag tänker på länder som till exempel Japan eller Sydkorea.
Citera
2021-03-26, 12:06
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Cause-specific death rate

Det var inte det uttrycket du använde. Antingen är man specifik eller så slänger man sig med uttryck man inte förstår.

Är du seriös? .. så nu är det att jag inte skrev "cause specific" som gjorde dig förvirrad?

Du har helt enkelt inte en susning.

När man talar om sjukdomar och Mortality rate så är det per definition "cause specific".. sätt dig ner och funder en stund kring den logiken

Här har du en artikel som visar att man oftast använder Mortality Rate
https://www.news-medical.net/news/20201028/COVID-19-mortality-rate-declines-significantly-in-Sweden.aspx

.. du har gjort bort dig tillräckligt
Citera
2021-03-26, 12:09
Medlem
Citat:
Nej.. det är fel.

Det är endast ca 775.000 bekräftade fall (dvs visat via ett positivt testresultat)
https://www.covid19insweden.com

Räknar du med de med milda och inga symptom.. dvs de med så milda symptom att de inte funnit anledning att springa iväg i panik och testa sig (ungefär som vid vanlig influensa).. är estimatet ca 2 - 2.2 miljoner

Åter igen.. smittan har härjat fritt i mer än ett helt år och endast ca 20% av befolkning har blivit smittade varav den absoluta majoriteten fick mycket milda eller inga symptom alls (a'la influensa)

Jag är öppen att ändra min ståndpunkt om du presenterar fakta som visar andra siffror

Kom tidigt uppgifter att 70-80% har hel eller delvis immunitet i befolkningen då det var enda sättet för siffrorna att "gå ihop", kan varit väl optimistiska siffror baserade på R-talet som då var gällande, att en grundimmunitet finns är däremot helt klart, frågan är bara hur stor.
Citera
2021-03-26, 12:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För det första tillhör jag inte en riskgrupp. Jag har inga underliggande sjukdomar och mitt CRP-värde ligger på 0,8. Däremot tänker jag på mina medmänniskor så att jag inte råkar smitta andra om jag är smittad av viruset. Dessutom tänker jag på mig själv och vill att vi återgår till livet pre covid så fort som möjligt.
Ja fast nu är snart alla äldre vaccinerade och då finns det ingen anledning att vi ska gå runt med några munskydd och stänga ner hela världen.

Det här är vad nedstängningar leder till bland annat... https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKqlQy/rapport-kvinnor-mer-valdsutsatta-under-pandemin

Är det att vara "omtänksam" mot sin omgivning? Jag tror inte det.

Citat:
Detta kan göras när smittspridningen minskas rejält. För att detta ska hända bör munskydd användas som en åtgärd.
Smittspridning i sig är inte farligt för de allra flesta. Unga människor är inte i riskzonen och bör få leva sina liv precis som vanligt.

Citat:
Att jämföra munskyddskrav med nazisternas agerande är befängt. Alla länder där det finns krav på munskydd är inte diktatoriska länder. Jag tänker på länder som till exempel Japan eller Sydkorea.
Krav är väldigt nazi, eftersom det inte finns någon seriös forskning att det har någon större effekt. Dessutom har polisen mkt viktigare saker för sig än att gå runt att kontrollera om folk har munskydd på sig.
Citera
2021-03-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom blir inte mindre farliga för att man förlöjligar deras rädsla.

Jag har sett många inlägg som går ut på att håna andra människors rädsla. Ingenting blir bättre av sådan retorik; tvärtom.

Jodå, det är dags att gjuta mod i folk istället för att sprida rädsla.

Jag slår mig fram av vrede när ni andra viker er av rädsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in