2021-03-26, 08:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du tänker att leverantörerna borde fördela leveranserna jämnt över hela världen? I så fall hade vi fått ännu mindre vaccin.

Det är en svår fråga.

– Ska länder med egen tillverkning av vaccin prioriteras?
– Ska länder med god betalförmåga prioriteras?
– Ska länder som träffat bra avtal med leverantörer få vaccin först?

At fördela jämnt över världen tror jag varken är realistiskt eller optimalt.

Jag tycker det har hög prioritet att begränsa smittspridningen globalt. Det görs kanske mer effektivt med reserestriktioner och karantän än med vaccin?

Annars borde kanske t.ex. Nya Zeeland få mindre vaccin än t.ex. USA beroende på stor skillnad i smittspridning.

Det borde också ha hög prioritet att minska skadeverkningarna, främst dödsfall. Då borde riskgrupper, kanske främst äldre, prioriteras. Det görs väl i huvudsak. Att vårdpersonal också ofta prioriteras tycker jag är bra.

I huvudsak tycker jag att leverantörerna ska respektera ingångna avtal. Mitt intryck är att det är EUs uppfattning att så inte sker. Om så är fallet skulle jag vilja veta varför.

Jag tittade lite på fördelningen av bekräftat smittade och döda i olika världsdelar (enligt worldometers.info)

Världsdel / Bekräftat smittade (miljoner) / Döda (tusen)
Europa / 38 / 893
Nordamerika / 35 / 811
Asien / 28 / 421
Sydamerika / 20 / 530
Afrika / 4 / 111
Oceanien / 0,056 / 1,1

En motfråga:
– Antag att Sverige hade egen produktion av vaccin och att vi kunde producera doser så att det var tillräckligt för Sveriges befolkning. Tycker du då att det vaccinet skulle användas till att vaccinera svenskarna eller att det skulle fördelas över världen?

– Vad tror du resultatet skulle bli om man lät befolkningen i Sverige rösta?

Citera
2021-03-26, 09:00
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Italien har lägre d vitamin nivå, äldre befolkning, sämre luftkvalitet, mer kindpussande vilket förklarar ökad dödlighet.

Men det förstår inte faktaresistenta Tegnell-minions.

Alarmisterna fortsätter faktaförneka...
När statistiken överbevisar deras tes så kommer alltid ”ja men tänk hur mycket värre det hade blivit om inte... bla bla bla”

Jah säger detsamma... det hade inte blivit värre om lajvandet upphört och samhället öppnat upp till 100%

Men gissar att det är inget ni egentligen vill era miserabla misslyckanden
Citera
2021-03-26, 09:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
... och nu har de även över 150 000 döda och en havererad ekonomi. Tur att vi lever i Sverige.

Italien är mer beroende av turister så klart de blir hårdare drabbade ekonomiskt.
Citera
2021-03-26, 09:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Munskydd fungerar i Östasiatiska länder. Munskydd ensam är inte hela lösningen. Man behöver hålla avstånd, sluta träffa människor som man inte måste träffa och så vidare.

Jag är varken feminist eller alarmist. Till skillnad från dig är jag medveten om att covid smittar framför allt genom luften. Därmed är munskydd en bra åtgärd av många att använda för att minska smittspridningen.

Endast 20% av svenksa befolkning har hunnit smittas trots att pandemin ”rasat” i ett helt år

20%!!

Jo du är känslostyrd Alarmist
Citera
2021-03-26, 09:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Alarmisterna fortsätter faktaförneka...
När statistiken överbevisar deras tes så kommer alltid ”ja men tänk hur mycket värre det hade blivit om inte... bla bla bla”

Jah säger detsamma... det hade inte blivit värre om lajvandet upphört och samhället öppnat upp till 100%

Men gissar att det är inget ni egentligen vill era miserabla misslyckanden

Vad har du för vetenskapliga belägg för den grundlösa smörja du sprider?
Citera
2021-03-26, 09:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Och när skulle den skatten ha höjts menar du?

Den finns och är saftig och tar pengar från boendemarknaden. Sluta svamla om höjts! Dessutom är allt jävligt OT. Amorteringslöst tillstånd p.g.a. corona var korkat. En korkad regering med vinklig politik men ständigt på jakt efter nya skatter.
Citera
2021-03-26, 09:05
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Jaha, vad är det du vill säga med ditt inlägg?

Viruset är fortfarande ett RNA-virus. Vaccinen är därför långsiktigt värdelösa.

Även Sällberg sade precis på Efter Fem att vaccinen inte är effektiva mot alla mutationer.

Han vet mycket väl att det är totalt meningslöst att vaccinera folk men det kan han inte säga nu.

När experter som du uttalar sig så stänger man av men stönar kanske lite. Vaccinet kommer att justeras och anpassas oavsett bokstavsvirusets typ. Kommer att gå utmärkt.
Citera
2021-03-26, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad har alarmister för vetenskapliga belägg? Vi ser ju klart och tydligt att det går mycket bättre för sverige än de flesta andra länder i europa trots att vi inte haft någon lockdown och utan munskyddstvång.

De flesta jag känner inkl undertecknad har genomgått infektionen med mycket milda sympton, utan att behöva läggas in på sjukhus och är nu med all sannolikhet immuna för en lång tid framöver helt utan vaccinering Alla länder som kört på hård lockdown i väntan på vaccin kommer nu få smaka på de ännu mer smittsamma mutanterna och har sannolikt bara gjort det svårare för sig själva.

För att inte tala om den kraftigt försämrade folkhälsans pris inför framtiden. Det kommer att komma andra dödsfall utöver covid pga nedstäningarna. Men istället ska det tävlas i kortsiktiga dödstal som egentligen inte säger ett jävla skit om hur bra det egentligen går. Det är så många mer faktorer som spelar roll än hur många som dör med covid-19-viruset.
Citera
2021-03-26, 09:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men ett vaccinpass är samma sak som att tvinga folk till att ta vaccinet. Det finns ett annat alternativ, och det är att återgå till det gamla normala helt kravlöst.

Jag klippte hårt i ditt inlägg.

Jag undrar om du har en källa för dit påstående att vaccinpass är samma sak som att tvinga folk till att ta vaccinet och i vilket land det i så fall gäller?

Jag vet att Danmark vill införa covidpass, men då handlar det inte bara om vaccin, negativt test eller genomgången infektion funkar också. Man kan alltså välja. Detta är som jag förstår det för att kunna öppna upp snabbare. För egen del kan jag tänka mig att göra ett covid test inför en festival, bara för att få nöjet att gå på en. Hellre det en att hålla allt stängt. Det är alltså bara de som just nu har en infektion som inte kan gå, alla som är friska, har varit sjuka, eller har vaccinerat sig kan gå.
Citera
2021-03-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Munskydd fungerar i Östasiatiska länder. Munskydd ensam är inte hela lösningen. Man behöver hålla avstånd, sluta träffa människor som man inte måste träffa och så vidare.

Jag är varken feminist eller alarmist. Till skillnad från dig är jag medveten om att covid smittar framför allt genom luften. Därmed är munskydd en bra åtgärd av många att använda för att minska smittspridningen.

Munskydd fångar virus lika bra som ett fiskenät. Viruspartiklars storlek är MYCKET mindre än maskorna i masken. Masker är till för att stoppa dregel. När du andas i en mask så blir den snart fuktig och det bildas en aerosol som sprids med varje andetag trots masken. Om du är sjuk, hostar och nyser, då hindrar den droppar. Men om du är sjuk så ska du inte vara bland folk.

Du är ovetenskaplig.
Citera
2021-03-26, 09:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Till hösten kommer man kanske kunna välja vaccin har Tegnell sagt nu

Län till det tack. Har bara hört honom slingra sig undan den frågan som han har får gång på gång av unga murvelfittor.
Citera
2021-03-26, 09:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag rekommenderar en lyssning på denna podd. Det kan vara nyttigt i dessa alarmisttider där skräckpropagandan gått helt över styr.

Sedan får du gärna förklara vad det är med the great barrington declaration som är så hemskt?

https://open.spotify.com/episode/5V07ZoHtMC7PKvugNqAAB4?si=kRn1Qf67RFGnUA05weREPw

Om några år när allt är över är jag ganska säker på att dessa forskare kommer att få rätt.

Tyvärr kommer många att få lida för den idioti som råder i världen just nu och det kommer att kosta fler liv än covid på totalen. Många fler liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in