Citat:
Det är en svår fråga.
– Ska länder med egen tillverkning av vaccin prioriteras?
– Ska länder med god betalförmåga prioriteras?
– Ska länder som träffat bra avtal med leverantörer få vaccin först?
At fördela jämnt över världen tror jag varken är realistiskt eller optimalt.
Jag tycker det har hög prioritet att begränsa smittspridningen globalt. Det görs kanske mer effektivt med reserestriktioner och karantän än med vaccin?
Annars borde kanske t.ex. Nya Zeeland få mindre vaccin än t.ex. USA beroende på stor skillnad i smittspridning.
Det borde också ha hög prioritet att minska skadeverkningarna, främst dödsfall. Då borde riskgrupper, kanske främst äldre, prioriteras. Det görs väl i huvudsak. Att vårdpersonal också ofta prioriteras tycker jag är bra.
I huvudsak tycker jag att leverantörerna ska respektera ingångna avtal. Mitt intryck är att det är EUs uppfattning att så inte sker. Om så är fallet skulle jag vilja veta varför.
Jag tittade lite på fördelningen av bekräftat smittade och döda i olika världsdelar (enligt worldometers.info)
Världsdel / Bekräftat smittade (miljoner) / Döda (tusen)
Europa / 38 / 893
Nordamerika / 35 / 811
Asien / 28 / 421
Sydamerika / 20 / 530
Afrika / 4 / 111
Oceanien / 0,056 / 1,1
En motfråga:
– Antag att Sverige hade egen produktion av vaccin och att vi kunde producera doser så att det var tillräckligt för Sveriges befolkning. Tycker du då att det vaccinet skulle användas till att vaccinera svenskarna eller att det skulle fördelas över världen?
– Vad tror du resultatet skulle bli om man lät befolkningen i Sverige rösta?
–