2021-03-25, 21:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Därför ska vi ha covidpass som visar att man inte är smittad för att komma in i ett land.

Du hade varit en duktig slav i Oceanien 1984. Regimtrogen och lydig.

För att bemöta ditt hjärndöda påstående: Hur rimligt tycker du att det är att 7 miljarder människor ska vaccinera sig 4 gånger per år? För du förstår väl att det är det som kommer krävas om vi ska ha covidpass? Ett vaccin mot muterande virus är helt värdelöst efter 3 månader.

Och läser man i biverkningstråden verkar det som att många fortfarande upplever jobbiga biverkningar över en månad efter vaccinationen. Går de mot förmodan över snart kan de alltså räkna med minst 4 månader av smärta, yrsel och verk varje år. Låter fantastiskt...

Foliehatt.
Citera
2021-03-25, 21:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men vi är fortfarande ingen ö.

Ja viruset frågar inte om lov, den tvingar sig på dig ja. Men jämställer du världens ledare med viruset?

Det skulle jag kunna göra. Tedros Adhanom Ghebreyesus har varit med att tvinga på Världens länder detta virus. Tedros Adhanom Ghebreyesus uttalade sig näst intill hotfullt mot länder som ville skydda sig mot viruset.

Citat:
Du tycker inte vi ska ha högre krav på världens ledare än så?

Jo.

Citat:
Världens ledare ska inte förväntas vara bättre än ett virus?

Jag vill inte att någon ska tvingas att ta ett vaccin. Däremot vill jag att åtgärder ska genomföras för att förhindra virusets spridning. Ett sätt som det göras, är att kräva vaccination för inresa i vissa länder. Det kan vara befogat att kräva vaccinationsintyg som alternativ till karantänvistelse. Men i övrigt är jag inte helt entusiastisk inför krav på vaccination.

Citat:
Lockdowns och andra former av restriktioner påverkar folks liv och hälsa också. Det är inte bara covid som gör det.

Ja, naturligtvis.

Citat:
Som sagt om det inte vore för media och politikerna så hade knappt ingen vetat om detta virus, folk dör inte höger till vänster om oss precis p.g.a covid. Så jag tror knappast att folks beteende hade ändrats något nämnvärt p.g.a viruset om det inte vore för media och politikerna. För varför skulle folks beteende förändras då de inte vet om det ens?

Jag tror inte att det hade varit möjligt att hemlighålla virusets existens.

Citat:
Att göra inget är det absolut bästa för ekonomin, ...

Det tror jag icke på.

Citat:
... men det gäller ju att hela världen inte gör något då, för om resten av världen drabbas av panik men vi inte gör något så drabbas vi likväl av deras dumhet, för vi lever i en global värld med export och turism etc.

Man behöver inte få kontroll på viruset för öppna upp samhället, för man behövde aldrig ifrån början stänga ner det. Att stänga gränserna i början hade kanske varit bra som en försiktighetsåtgärd, men nu i efterhand så var det rätt att hålla dem öppna för viruset var inte så allvarligt, och se på dina exempel, de har fortfarande inte öppnat gränserna och lär inte göra det någon gång snart. Ska man hålla gränserna stängda förevigt då eller?

Jag har pekat på Taiwan och Australien som exempel. Australien har nu börjat att bygga upp immunitet hos befolkningen genom vaccination.

Men ifall det uppstår nya varianter av viruset som vaccinet inte biter på, och dessa varianter tillåts spridas runt Världen, så kan jag tänka mig att australiensarna tvekar att öppna sina gränser.
Citera
2021-03-25, 21:56
Medlem
Citat:
Det blir ett problem. Men problemet blir inte mindre när vi bara låter viruset härja fritt utan att vaccinera människor. I sådana lägen beblandar sig covidsmittade med icke-covidsmittade. Det finns forskning som visar att man generellt får allvarligare, svårare symtom om man blir smittad av viruset än när man är vaccinerad.
Absolut, man måste givetvis vaccinera. Det är bara det att jag tror att vaccinresistenta mutationer kommer dyka upp väldigt snabbt. Så fort andelen vaccinerade når tillräckligt höga nivåer för att det ska bli en överlevnadsfördel för viruset, tror jag det dyker upp. Man får hoppas att vaccinen trots det skyddar mot allvarlig sjukdom.
Citera
2021-03-25, 22:02
Moderator
-Info-s avatar
Den svenska statens tajming under coronapandemin är lika strålande som tidigare.

För att hantera detta:

Citat:
Smittan ökar bland barn och unga – läget ansträngt på många skolor

Barn och unga som smittats av covid-19 fortsätter att öka. Läget på många skolor blivit allt mer ansträngt efter att den smittsamma brittiska varianten nu dominerar på många håll.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittan-okar-bland-barn-och-unga

Gör man så här:

Citat:
Elever får återvända till skolan

Gymnasieelever kommer att få återvända till skolan från och med den 1 april. Det beskedet gav utbildningsminister Anna Ekström (S) på torsdagen. ”Skolan ska vara det sista vi stänger och det första vi öppnar”, säger hon.

https://www.svd.se/ministern-haller-presstraff-om-gymnasieskolan
Citera
2021-03-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag vill inte att någon ska tvingas att ta ett vaccin. Däremot vill jag att åtgärder ska genomföras för att förhindra virusets spridning. Ett sätt som det göras, är att kräva vaccination för inresa i vissa länder. Det kan vara befogat att kräva vaccinationsintyg som alternativ till karantänvistelse. Men i övrigt är jag inte helt entusiastisk inför krav på vaccination.

Men ett vaccinpass är samma sak som att tvinga folk till att ta vaccinet. Det finns ett annat alternativ, och det är att återgå till det gamla normala helt kravlöst.

Citat:
Ja, naturligtvis.

Men det har du inte i åtanke då du säger att australien, taiwan etc har lyckats när det kommer till liv och hälsa.

Citat:

Hur hade du märkt det om vi bortser ifrån media/politiker etc som informerar dig om det?

Citat:
Det tror jag icke på.

Om vi inte hade gjort något så hade ekonomin gått som innan, ingen skillnad. Sverige får just nu betala för andra länders dumhet.

Citat:
Jag har pekat på Taiwan och Australien som exempel. Australien har nu börjat att bygga upp immunitet hos befolkningen genom vaccination.

Men ifall det uppstår nya varianter av viruset som vaccinet inte biter på, och dessa varianter tillåts spridas runt Världen, så kan jag tänka mig att australiensarna tvekar att öppna sina gränser.
[/quote]

... Och detta tycker du seriöst är ett bra tillvägagångssätt?

Om nu taiwan och australien har lyckats så bra både ekonomiskt och på den humanitära sidan och vi har misslyckat på båda planen så kan ju de betala till coronafonden och medelhavsländerna istället för vi ska göra det. De kan ju skänka några 100 miljarder till oss. Så varför gör inte de det? Varför är det vi som gör det om det är vi som har misslyckats?

Jag tror det finns en fundamental skillnaden mellan dig och mig, du verka se covid som nutidens digerdöd, jag ser den som vanlig influensa v2.
Senast redigerad av Hew18 2021-03-25 kl. 22:21.
Citera
2021-03-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den svenska statens tajming under coronapandemin är lika strålande som tidigare.

För att hantera detta:

Gör man så här:
Hade Sverige befunnit sig i ett riktigt krig så hade säkert utbildningsministern sagt det är bra att ungdomarna gå i skola.

Ujujuj vilken ökning av smitta som nu kommer ske när skolor hålls öppna. Vilken jävla pajasregering skäms ni inte fy fan alltså
Citera
2021-03-25, 22:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
296 patienter på IVA just nu.

Inte bra.
Citera
2021-03-25, 23:15
Medlem
lasternassummas avatar
Hur går det med vaccineringen i Sverige?
433 156 personer har fått två doser, vilket motsvarar 5,3 procent.

Med den takten blir det 2 miljoner vaccinerade om året. Om fem år kommer alla att vara vaccinerade.

I Israel har drygt 50% av befolkningen vaccinerats.

I Storbritannien har 27 miljoner, drygt 40% av befolkningen, fått minst en dos.

Vad är problemet i Sverige? EU?

Citera
2021-03-25, 23:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Citat:
Med andra ord är du för att tvinga på folk ett vaccin som vi inte vet mkt om, det är samma sak som att tvinga på människor att ta en spruta med ett virus vi inte vet så mkt om.

Ja. Klassiska vacciner är baserade på virus. Även några av dom viktigaste vaccinerna mot Covid-19 är baserade på virus, såsom Oxford-vaccinet och Sputnik-vaccinet. Men jag tror inte att dessa virus, Adenovirus, är helt okända.

Citat:
Vaccinpass är samma sak som att tvinga folk till att ta vaccinet.

Nej. Det är ingen självklar rättighet att få resa in i främmande länder. Dessa länder avgör själva hur dom vill skydda sin befolkning från sjukdom. Och dom avgör själva vilka besökare dom vill ta emot.

Citat:
Vaccinpass är fascism metoder. Alternativet är att återgå till det normala utan några som helst krav.

Det skulle leda till en stor mängd sjuk- och döds-fall. Den stora mängden sjukfall skulle skapa missnöje, och pressa makthavarna att vidta åtgärder. Dom åtgärderna blir kraftigare, än åtgärder som hade tagits i ett tidigt skede.

Citat:
Lockdowns och andra former av restriktioner påverkar folks liv och hälsa också. Det är inte bara covid som gör det.
Citat:
Ja, naturligtvis.
Citat:
Men det har du inte i åtanke då du säger att australien, taiwan etc har lyckats när det kommer till liv och hälsa.

Jo. Jag är inte anhängare av hårda nerstängningar.

Möjligtvis kan nerstängningar vara befogade under en kort akut period, för att hindra att viruset får fäste, såsom Australien och Nya Zeeland har gjort.

Citat:
Citat:
Jasså, hur hade du märkt det om vi bortser ifrån media/politiker etc som informerar dig om det?

Covid-19 är en klustersmitta. Det innebär att vissa sociala kretsar, åtminstone inledningsvis, inte kommer att få mycket kontakt med viruset. Andra sociala kretsar drabbas desto hårdare.

Det skulle inte dröja länge innan ryktet skulle börja gå om att sjukhusen fylls med svårt sjuka patienter. När ryktet börjar gå, så uppstår ett missnöje mot dom journalister och politiker som har försökt hemlighålla sjukdomens existens. Sådana försök till hemlighållande skulle sluta illa.

Citat:
Om vi inte hade gjort något så hade ekonomin gått som innan, ingen skillnad. Sverige får just nu betala för andra länders dumhet.

Vi får betala för både vår egen och andras dumhet.

Citat:
... Och detta tycker du seriöst är ett bra tillvägagångssätt?

Ja. Genom att införa stränga kontroller vid gränsen, så har Taiwan sluppit att stänga ner sitt samhälle. Det tycker jag är en jättebra strategi. Vi har sett att nerstängningarna i Europa har varit mycket smärtsamma för samhället och dess invånare.

Citat:
Om nu taiwan och australien har lyckats så bra både ekonomiskt och på det humanitära sidan och vi har misslyckat på båda planen så kan ju de betala till coronafonden och medelhavsländerna istället för vi ska göra det.

Jag tycker att det skulle vara mer rättvist att låta Kina betala. Och WHO.

Citat:
De kan ju skänka några 100 miljarder till oss. Så varför gör inte de det?

Du kan fråga huruvida Australien och Taiwan känner för att betala oss några 100 miljarder kronor.

Citat:
Jag tror det finns en fundamental skillnaden mellan dig och mig, du verka se covid som nutidens digerdöd, jag ser den som vanlig influensa v2.

Nej, jag ser inte Covid-19 som en digerdöd. Men jag ser Covid-19 som allvarligare än en vanlig influensa. (Men inte lika allvarlig som ovanliga influensor, såsom Spanska sjukan)
Citera
2021-03-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Finns en ekonomi avdelning också om det är skojigare.

Nåväl, är fortfarande många som vill att det ska vara obligatoriskt med vaccin.
Hur kan man ha den åsikten inför obeprövat vaccin som visat sig ge blodproppar på unga friska människor.

Rädda människor är farliga människor. Mycket farliga.
Citera
2021-03-25, 23:21
Medlem
Citat:
Det blir ett problem. Men problemet blir inte mindre när vi bara låter viruset härja fritt utan att vaccinera människor. I sådana lägen beblandar sig covidsmittade med icke-covidsmittade. Det finns forskning som visar att man generellt får allvarligare, svårare symtom om man blir smittad av viruset än när man är vaccinerad.

Menar du? Hur trodde du att vaccin fungerade innan du tog del av den forskningen?
Citera
2021-03-25, 23:39
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Har fått lite info nu. Han åkte in i lördags för att han hade svårt att andas. Har röntgat lungorna och ligger nu med syrgas, får även kortison. Men, han kan tydligen inte sova så han orkar inte ens prat.

Vad är det som gör att man inte kan sova när man får syrgas?

Svårt att svara på om man inte vet mer om patienten, men allmän oro kan vara det som orsakar sömnproblem. Det finns mediciner som antingen hjälper honom att sova eller definitivt får honom att sova. Sömn och vila är ofta viktigt för läkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in