Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag vill inte att någon ska tvingas att ta ett vaccin. Däremot vill jag att åtgärder ska genomföras för att förhindra virusets spridning. Ett sätt som det göras, är att kräva vaccination för inresa i vissa länder. Det kan vara befogat att kräva vaccinationsintyg som alternativ till karantänvistelse. Men i övrigt är jag inte helt entusiastisk inför krav på vaccination.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Med andra ord är du för att tvinga på folk ett vaccin som vi inte vet mkt om, det är samma sak som att tvinga på människor att ta en spruta med ett virus vi inte vet så mkt om.
Ja. Klassiska vacciner är baserade på virus. Även några av dom viktigaste vaccinerna mot Covid-19 är baserade på virus, såsom Oxford-vaccinet och Sputnik-vaccinet. Men jag tror inte att dessa virus, Adenovirus, är helt okända.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Vaccinpass är samma sak som att tvinga folk till att ta vaccinet.
Nej. Det är ingen självklar rättighet att få resa in i främmande länder. Dessa länder avgör själva hur dom vill skydda sin befolkning från sjukdom. Och dom avgör själva vilka besökare dom vill ta emot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Vaccinpass är fascism metoder. Alternativet är att återgå till det normala utan några som helst krav.
Det skulle leda till en stor mängd sjuk- och döds-fall. Den stora mängden sjukfall skulle skapa missnöje, och pressa makthavarna att vidta åtgärder. Dom åtgärderna blir kraftigare, än åtgärder som hade tagits i ett tidigt skede.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Lockdowns och andra former av restriktioner påverkar folks liv och hälsa också. Det är inte bara covid som gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ja, naturligtvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Men det har du inte i åtanke då du säger att australien, taiwan etc har lyckats när det kommer till liv och hälsa.
Jo. Jag är inte anhängare av hårda nerstängningar.
Möjligtvis kan nerstängningar vara befogade under en kort akut period, för att hindra att viruset får fäste, såsom Australien och Nya Zeeland har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag tror inte att det hade varit möjligt att hemlighålla virusets existens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Jasså, hur hade du märkt det om vi bortser ifrån media/politiker etc som informerar dig om det?
Covid-19 är en klustersmitta. Det innebär att vissa sociala kretsar, åtminstone inledningsvis, inte kommer att få mycket kontakt med viruset. Andra sociala kretsar drabbas desto hårdare.
Det skulle inte dröja länge innan ryktet skulle börja gå om att sjukhusen fylls med svårt sjuka patienter. När ryktet börjar gå, så uppstår ett missnöje mot dom journalister och politiker som har försökt hemlighålla sjukdomens existens. Sådana försök till hemlighållande skulle sluta illa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Om vi inte hade gjort något så hade ekonomin gått som innan, ingen skillnad. Sverige får just nu betala för andra länders dumhet.
Vi får betala för både vår egen och andras dumhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
... Och detta tycker du seriöst är ett bra tillvägagångssätt?
Ja. Genom att införa stränga kontroller vid gränsen, så har Taiwan sluppit att stänga ner sitt samhälle. Det tycker jag är en jättebra strategi. Vi har sett att nerstängningarna i Europa har varit mycket smärtsamma för samhället och dess invånare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Om nu taiwan och australien har lyckats så bra både ekonomiskt och på det humanitära sidan och vi har misslyckat på båda planen så kan ju de betala till coronafonden och medelhavsländerna istället för vi ska göra det.
Jag tycker att det skulle vara mer rättvist att låta Kina betala. Och WHO.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
De kan ju skänka några 100 miljarder till oss. Så varför gör inte de det?
Du kan fråga huruvida Australien och Taiwan känner för att betala oss några 100 miljarder kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Jag tror det finns en fundamental skillnaden mellan dig och mig, du verka se covid som nutidens digerdöd, jag ser den som vanlig influensa v2.
Nej, jag ser inte Covid-19 som en digerdöd. Men jag ser Covid-19 som allvarligare än en vanlig influensa. (Men inte lika allvarlig som ovanliga influensor, såsom Spanska sjukan)