2021-03-25, 19:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Just nu ja! Men du har inte haft 7,5% i ränta på bostadslånen, det har jag!

Och samma låga inflation som nu?
Berätta mer.
Citera
2021-03-25, 19:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tycker bara det var var konstigt att det sägs att det bara låg 9 på intensiven detta datum när det veckan efter läggs in 48 personer i samma åldersgrupp.

Ja, jättemycket det påverkar statistiken om överlevnad om man räknar med kvinnorna.
Jag har liksom tappat tråden på vad det är vi diskuterar, om vi nu diskuterar något specifikt.

Jo att antalet växte så mycket på en vecka är lite underligt. Kan ju vara något som inte stämde i artikeln också.

Nej, statistiken ändras inte jätte mycket om man även tar med kvinnorna. Jag bara såg att du enbart tagit med statistiken för män, kanske jag bara ville visa att jag var vaken.
Citera
2021-03-25, 19:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det vart inte det som diskuterades.
Enstaka län är ju mer slumpmässigt utvalda.
Spridningen skenar och inläggningarna ökar är vi överens om.

Detta var EXAKT vad jag svarade på.

Om du uppfattar det som om att det inte handlar om Uppsala, så vet jag inte vad jag skall säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag hittar inte inlägget just nu men Qwerty-66 citerade nyligen någon läkare från Uppsala som sade att det kom in mycket unga svårt sjuka patienter nu. Nästan som ett nytt virus och att det förmodligen berodde på mutationerna.
Citera
2021-03-25, 19:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Och samma låga inflation som nu?
Berätta mer.

Jag har haft just den diskussionen till leda med bla mina föräldrar. De tjatar om räntor på 10-12%. Dock glömde dom att inflationen var mellan 10-15% under samma period.

När jag gör långsiktiga investeringar räknar jag på en realränta på 2,5%-5%. Lite beroende på typ av affär såklart..
Citera
2021-03-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Säg aldrig aldrig. men rent logiskt går det inte ihop att människor är vaccinerade samtidigt som smittspridningen ör hög. Syftet med massvaccineringen är att minska smittspridningen. Kom ihåg att vi har lyckats vaccinera bort smittkoppor en gång i tiden.
Mutationshastigheten hos covid är tusen gånger högre än för smittkoppor (faktiskt siffra).

Problemet är att vissa länder kommer ha hög vaccinationsgrad, andra låg. Det kommer under överskådlig framtid finnas pandemisk covid på jorden, även om många i Europa är vaccinerade. Viruset kommer få väldigt många chanser på sig att försöka mutera sig förbi vaccinet.
Citera
2021-03-25, 19:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
13% eller 1.000.000 svenskar har för fan fått vaccinet. Borde inte det påverka smittspridningen?! Eller hade det varit ännu mer smittade nu dessa dagar om vi inte hade vaccinerat dessa?

”Tyvärr” är det fel grupper som vaccinerats om man primärt var ute efter att minska smittspridningen.
Man har ju hittills helt inriktat sig på att rädda liv, vilket jag kan tycka är bra.
När vi dragit igenom 65+ däremot. Då tycker jag vi borde gå efter yrkesgrupper.
Arbetslösa och hemjobbare sist i kön..
Citera
2021-03-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vi har ett val.

Vi hade ett val för 1 år sedan, när viruset kom från Kina. Anders Tegnell gjorde valet att viruset snabbt skulle komma in i Sverige, i stora mängder.

Vi hade ett val när den brittiska mutationen uppstod. Vi hade ett val när den sydafrikanska mutationen uppstod. Vi hade ett val när den brasilianska mutationen uppstod.

Nu har vi ett val huruvida ännu fler varianter av viruset ska välkomnas till Sverige.

Med Anders Tegnell vid rodret, så kommer valet att bli att alla virus ska få komma till Sverige. Anders Tegnell är stark anhängare av öppna gränser.

Citat från Anders Tegnells inträdesanförande i Kungliga Krigsvetenskapsakademien, 31:e januari 2007:
Hur kan vi då skydda oss mot framtida pandemier?
Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att länderna eller personerna isolerade sig från sjuka personer. Historiskt har detta nästan aldrig fungerat, och dagens vetenskap talar för att resandet måste minska till en promille av dagens för att ha effekt. Sammanfattningsvis är isolering inte en metod som skulle fungera i dagens samhälle.
Taiwan och Australien har nu bevisat att Anders Tegnell hade fel.

Ja vi har ett val och vi väljer att leva med viruset, jag tror de flesta väljer det.
Citera
2021-03-25, 19:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vem har sagt att vaccinering mot ett virus skulle vara ett uttryck för rättvisa?

Först propagerar du om vikten av att alla även unga ska följa restriktioner och vaccineras för att tänka på smittspridnimg och död.
Du skäller på sjömän som tar en öl på puben.
Du härjar om vikten av att stoppa denna pandemi globalt med lockdowns och stenhårda restriktioner kosta vad det kosta vill.

Och sen helt plötsligt tycker du att det är ok att UK vaccinerar hela sin befolkning även unga på bekostnad av en massa extra döda i resten av Europa och världen pga hur duktiga ni är på att skriva avtal.

Rätt åt dom om det dör ett gäng till där när dom är så dåliga förhandlare är med andra ord det du står för.....
Citera
2021-03-25, 19:56
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mutationshastigheten hos covid är tusen gånger högre än för smittkoppor (faktiskt siffra).

Problemet är att vissa länder kommer ha hög vaccinationsgrad, andra låg. Det kommer under överskådlig framtid finnas pandemisk covid på jorden, även om många i Europa är vaccinerade. Viruset kommer få väldigt många chanser på sig att försöka mutera sig förbi vaccinet.

Därför ska vi ha covidpass som visar att man inte är smittad för att komma in i ett land.
Citera
2021-03-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har haft just den diskussionen till leda med bla mina föräldrar. De tjatar om räntor på 10-12%. Dock glömde dom att inflationen var mellan 10-15% under samma period.

När jag gör långsiktiga investeringar räknar jag på en realränta på 2,5%-5%. Lite beroende på typ av affär såklart..

Finns en ekonomi avdelning också om det är skojigare.

Nåväl, är fortfarande många som vill att det ska vara obligatoriskt med vaccin.
Hur kan man ha den åsikten inför obeprövat vaccin som visat sig ge blodproppar på unga friska människor.
Citera
2021-03-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Därför ska vi ha covidpass som visar att man inte är smittad för att komma in i ett land.
Men vaccinerade kan ju fortfarande åka till länder där covid inte är utrotat.
Citera
2021-03-25, 20:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Och sen helt plötsligt tycker du att det är ok att UK vaccinerar hela sin befolkning även unga på bekostnad av en massa extra döda i resten av Europa och världen pga hur duktiga ni är på att skriva avtal.
Du har väldigt svårt att se objektivt på saker och hålla isär sak och person, det är nog ingen nyhet.

Om vi diskuterar kontraktsdetaljer handlar det om kontraktsdetaljer, inte vad de olika debattörerna lägger för värdering i saken eller vad de har för personlig åsikt i frågan. Jag gör inte det i alla fall.

I det här fallet är det ju solklart att EU missat i kontraktskrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in