Citat:
Ursprungligen postat av
davidladde
En ny dubbelmutation av coronaviruset har upptäckts i Indien, enligt CNN som hänvisar till ett pressmeddelande från den indiska hälsodepartementet. Där kallas upptäckten för "orosvariant".
Det är ännu oklart hur många som smittats av denna dubbelmutation eller om det är farligare än andra virusvarianter, men enligt hälsodepartementet kan liknande mutationer innebära immunflykt, det vill säga att det "lurar" immunsystemet och ökad ineffektivitet.
Indien är just nu i början av sin tredje virusvåg, med sammanlagt 11,7 miljoner smittotal och 160 000 coronarelaterade dödsfall.
Kommer Anders Tegnell och regeringen att göra någon insats för att hindra att denna variant kommer till Sverige? Eller kommer den här varianten att dyka upp i Sverige lika snabbt som dom kinesiska, brittiska, sydafrikanska och brasilianska varianterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Det här viruset kommer vi aldrig att bli av med, och då menar jag aldrig. Nya mutationer kommer att dyka upp i tiotal varje år framöver och vaccinen kommer att ligga ett steg bakom och får hela tiden försöka anpassas till rådande mutationer.
Då får man se till att inte släppa in dessa varianter i Sverige, förrän man har hunnit utveckla vacciner som biter på dessa varianter.
Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Det enda vi kan hoppas på är att ingen värstingmutation med hög dödlighet växer fram, men ju fler som vaccineras desto mer resistenta varianter kan utvecklas.
I stället för att bara passivt sitta still och hoppas, så är det bättre att agera genom att skydda gränsen. Att sitta still och hoppas, var Anders Tegnells strategi mot den ursprungliga kinesiska varianten. Den strategin gick inte bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Jag är ingen svartmålande person men jag undrar om det någonsin kommer att bli sig likt igen. Nu har någon form av ”dubbelmutation” dykt upp i Indien. Det här kommer aldrig att ta slut.
Det här kommer aldrig att ta slut så länge gränserna står öppna för dessa nya mutationer.