2021-03-25, 17:24
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja östrogenproduktionen avtar med ålder men den uteblir inte helt. Äldre kvinnor har fortfarande mycket mer östrogen än äldre män.

Kvinnor som passerat klimakteriet har lägre östrogennivåer än män.

Vuxna män har 10–60 pg/ml.
Kvinnor efter klimakteriet har 7–40 pg/ml.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-03-25 kl. 17:32.
Citera
2021-03-25, 17:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
AZ kan köra upp kontrakten där solen aldrig skiner. Enklast lösningen är nog att EU helt enkelt bombar London från luften.
Blir ju lite galet, tycker du inte? Det känns ju i så fall mer befogat att inleda en juridisk offensiv mot AZ. EU kan ju knappast beskylla UK för att de själva inte klarar av att skriva ett kontrakt, än mindre börja bomba?
Citera
2021-03-25, 17:27
Medlem
Citat:
AZ kan köra upp kontrakten där solen aldrig skiner. Enklast lösningen är nog att EU helt enkelt bombar London från luften.

Az vaccinet kan vi glömma att nån vill ta numera.
Inte ens Kongo vill ju använda det.

Citat:
Ja det gäller nog för alla infektioner. Möjligen är genomslaget större vid covid men det är inget jag vet utan mest en känsla.

Män är ofta mer överviktiga också.
Citera
2021-03-25, 17:29
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Blir ju lite galet, tycker du inte? Det känns ju i så fall mer befogat att inleda en juridisk offensiv mot AZ. EU kan ju knappast beskylla UK för att de själva inte klarar av att skriva ett kontrakt, än mindre börja bomba?
Det är ju väldigt lätt att agera civiliserat och vaccinera rättvist. Varför skall en ung frisk engelsman gå före en gammal sjuk tysk? Det är ju helt galet.
Citera
2021-03-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Sverige är dårhus. Resten av världen till 95% bär mask utanför hemmet dvs nästan 10 miljarder människor.
Vi är ett land på 10 miljoner så det är nog vi som är dårarna i andras ögon ska du veta din valp.

Men det är ju inte vårat fel att resten av världen är korkade och obildade. Statistiken visar ingen fördel för maskanvändning. Viruspartiklar är för små för att fastna effektivt. Den bästa masken, som knappt någon använder, har tre gånger större maskor än virusets storlek. När masken blir fuktig så skapas en aerosol när du andas ut och du sprider virus ändå. Detta tar typ 20 min, sen bör du byta mask. Du kan lika gärna göra en mask av fiskenät och sätta i ansiktet, den skyddar lika bra. Masker är till för att man inte ska dregla på folk, det är vad de duger till.

Som sagt, Sverige kan inte rå för att du och många i världen är okunniga. Ha mask om du vill. Glöm inte att ta i trä, spotta tre gånger om du ser en svart katt och annan vidskeplig skit.
Citera
2021-03-25, 17:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det är ju väldigt lätt att agera civiliserat och vaccinera rättvist. Varför skall en ung frisk engelsman gå före en gammal sjuk tysk? Det är ju helt galet.
Vem har sagt att vaccinering mot ett virus skulle vara ett uttryck för rättvisa?
Citera
2021-03-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Kvinnor som passerat klimakteriet har lägre östrogennivåer än män.
OK. Det visste jag inte. Har du någon källa till det där?
Citera
2021-03-25, 17:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nej, det är ju ett RNA-virus. Det är därmed fullständigt omöjligt att vaccinen kan vara en långsiktig lösning.

Varför ska yngre människor vaccinera sig om det är en kortsiktig lösning?

Vaccinationsviljan ökar hos svenskar den är nu 80% men tyvärr för dig verkar en majoritet även tycka att det inte ska vara frivilligt. Alla ska ta sprutan.

Barn kan man undvika det har jag alltid gjort de har inte förstånd att undvika smittor. Det är ett av skälen till att de under normalår är förkylda nästen för jämnan. Men jag tror inte de klarar mask som barnen gjorde i Kina under Maos tid vid makten då var de drillade och disciplinerade.

Vaccin kan vara lösningen även för barn. Nu för tiden får de ju massor av vacciner ingen knorrar. På min tid var det aldrig tal om att mässling vara farligt, nu är det mycket farligt. Jo påssjuka var lite farligt om man var uppåt 20 och fick det sent. Det vara allt. Ingen visste då att Röda hund det skulle man ha som barn annars kan man få missbildade barn till exempel.
Citera
2021-03-25, 17:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
En ny dubbelmutation av coronaviruset har upptäckts i Indien, enligt CNN som hänvisar till ett pressmeddelande från den indiska hälsodepartementet. Där kallas upptäckten för "orosvariant".

Det är ännu oklart hur många som smittats av denna dubbelmutation eller om det är farligare än andra virusvarianter, men enligt hälsodepartementet kan liknande mutationer innebära immunflykt, det vill säga att det "lurar" immunsystemet och ökad ineffektivitet.

Indien är just nu i början av sin tredje virusvåg, med sammanlagt 11,7 miljoner smittotal och 160 000 coronarelaterade dödsfall.

Kommer Anders Tegnell och regeringen att göra någon insats för att hindra att denna variant kommer till Sverige? Eller kommer den här varianten att dyka upp i Sverige lika snabbt som dom kinesiska, brittiska, sydafrikanska och brasilianska varianterna?

Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det här viruset kommer vi aldrig att bli av med, och då menar jag aldrig. Nya mutationer kommer att dyka upp i tiotal varje år framöver och vaccinen kommer att ligga ett steg bakom och får hela tiden försöka anpassas till rådande mutationer.

Då får man se till att inte släppa in dessa varianter i Sverige, förrän man har hunnit utveckla vacciner som biter på dessa varianter.

Citat:
Det enda vi kan hoppas på är att ingen värstingmutation med hög dödlighet växer fram, men ju fler som vaccineras desto mer resistenta varianter kan utvecklas.

I stället för att bara passivt sitta still och hoppas, så är det bättre att agera genom att skydda gränsen. Att sitta still och hoppas, var Anders Tegnells strategi mot den ursprungliga kinesiska varianten. Den strategin gick inte bra.

Citat:
Jag är ingen svartmålande person men jag undrar om det någonsin kommer att bli sig likt igen. Nu har någon form av ”dubbelmutation” dykt upp i Indien. Det här kommer aldrig att ta slut.

Det här kommer aldrig att ta slut så länge gränserna står öppna för dessa nya mutationer.
Citera
2021-03-25, 17:33
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
OK. Det visste jag inte. Har du någon källa till det där?

Bl.a. här: https://www.healthline.com/health/high-estrogen#diagnosis
Citera
2021-03-25, 17:33
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vem har sagt att vaccinering mot ett virus skulle vara ett uttryck för rättvisa?
Därför rättvisa undviker konflikter. Det är grundläggande spelteori som de flesta lär sig intuitivt redan som barn.
Citera
2021-03-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Bl.a. här: https://www.healthline.com/health/high-estrogen#diagnosis
OK. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto