Citat:
Ursprungligen postat av
Halvmas
Från Aftonbladet (och vad som uppges vara från FUP)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...av-eric-torell
-Som om han riktar vapnet mot oss, eller någon av utav mina kollegor.
-Sen precis efter det så smäller det.
Och sedan smäller det igen och jag blir fruktansvärt rädd och förstår att nu skjuts det mellan den här personen och mina kollegor.
Och jag ser ju att han står kvar, jag ser liksom ingen reaktion så jag väljer att öppna eld mot den här personen för att slå ut hotet mot mig och mina kollegor.
En annan polis uppger:
-Och jag ser att det här vapnet är liksom större, det är inte ett gevär, men det är betydligt större än en pistol, större än våra tjänstevapen.
Slut på citat.
Det kommer fler uppgifter från sist citerade polis om att Erik det första han gör, riktar vapnet mot hans kollega.
Jag älskar när jag har rätt "Hoppas det här puckot anger den åtalade poliserna som källa"😂 Du tycker inte det finns utrymme för lite källkritik här? När huvudvittnena är misstänkta förövare och brottsoffet är död?
"-Som om han riktar vapnet mot oss, eller någon av utav mina kollegor.
"Sen precis efter det så smäller det.
Och sedan smäller det igen och jag blir fruktansvärt rädd och förstår att nu skjuts det mellan(så det är inte bara putativt angående plaspickan kan man konstatera, för vi vet att det sköts inte mellan Eric och konstaplarna) den här personen och mina kollegor.
Och jag ser ju att han står kvar, jag ser liksom ingen reaktion så jag väljer att öppna eld mot den här personen för att slå ut hotet mot mig och mina kollegor."
En annan polis uppger:
"Och jag ser att det här vapnet är liksom större, det är inte ett gevär, men det är betydligt större än en pistol, större än våra tjänstevapen"
I stycket ovanför kan man tydligt läsa rädslan av att ha ett mindre vapen. Rädsla är inte bra. Människor tar dåliga beslut när dom är rädd. Som ena beskriver, "en fruktansvärd rädsla ". Här är det fullständigt klarlagt att det handlade om orationella rädslor. Rädslor som drev dom till detta utfall. Skottbilden bekräftar det också