2021-03-19, 00:09
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Inte har råd med bättre? Det försvann 500 miljoner när utrustningen skulle uppdateras. Pengar som fortfarande är spårlöst försvunna. Bra försök att måla upp polismyndigheten som en fungerande när den haltar med båda benen..

Jaha, så det är polismyndigheten som upphandlar om deras utrustning. Intressant, det trodde jag inte. Har du en trovärdig källa kring vad du babblar om? Men vad har de försvunna 500 miljonerna med det aktuella fallet och det juridiska ansvaret för denna skjutning att göra? Min poäng var snarare att enskilda poliser inte är ansvariga för systemfel eller bortsprungna unga män med olika syndrom.
Citera
2021-03-19, 00:31
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jaha, så det är polismyndigheten som upphandlar om deras utrustning. Intressant, det trodde jag inte. Har du en trovärdig källa kring vad du babblar om? Men vad har de försvunna 500 miljonerna med det aktuella fallet och det juridiska ansvaret för denna skjutning att göra? Min poäng var snarare att enskilda poliser inte är ansvariga för systemfel eller bortsprungna unga män med olika syndrom.

Och de är inte heller ansvariga för sina egna handlingar enligt ditt förra inlägg..
Sverige, landet där alla tjänstemän har ansvarsfrihet..
godkänner du SVT som trovärdig källa?
Citera
2021-03-19, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Självklart är kulsprutor mer anpassade till nedhållande eld. Men att säga att nedhållande eld inte kan avges av andra vapensystem är enbart okunnigt.

@jajejagvemedu
Du måste ha bra syn. Jag anser att det var fullt rimligt att ta Eric för en människa med normalt antal kromosomer under rådande omständigheter.

Jag ids inte argumentera med resten av er som tycker att poliserna gjorde fel. Det var en olycklig kombination av händelser som ledde fram till Erics död.
Då kanske du inte ska slänga dig med termer som är obekanta för dig. Det var en olyckligt kombination av inbillningssjuka och helt totalt jävla skitdåligt skytte. Skitsamma. Jag hoppas dom kommer tänka på Erik varenda jävla gång som dom lägger huvet på kudden för att sova. Det är ett bättre straff istället för att brösta som en normal människa gjort.
Citera
2021-03-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Eftersom "vapnet" såg äkta ut så fanns det väl inte så mycket tid att vänta.
Om de hade vetat om att det var ett leksaksvapen så hade polisen naturligtvis inte skjutit alls.
Eftersom det såg ut som ett riktigt vapen som de fick riktat mot sej så svarar polisen med skott som har omedelbar effekt.
Att försöka träffa på kroppsdelar som inte ger livshotande skador är inte lämpligt i en sådan situation och inget som lärs ut på utbildningen.
Om personen har t.ex en kniv eller annat tillhygge så är det lämpligt att skjuta mot andra delar av kroppen men inte om personen har ett kulvapen.
Men tyvärr träffar dom med 3 skott av 25. Så den omedelbara effekten uteblev. Och visa gärna källa på att Eric riktade vapnet mot patrullen.
Senast redigerad av G26 2021-03-19 kl. 02:01. Anledning: .
Citera
2021-03-19, 12:06
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Och de är inte heller ansvariga för sina egna handlingar enligt ditt förra inlägg..
Sverige, landet där alla tjänstemän har ansvarsfrihet..
godkänner du SVT som trovärdig källa?

Ansvariga för sina handlingar? Det har hållits rättegång och poliserna blev friade. Ser med glädje fram emot det förväntade cirkelargumentet från din sida. Om jag skulle godkänna SVT som en trovärdig källa beror på frågeställningen. Vad nu det har med saken att göra.
Citera
2021-03-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Versionen om vad som hände på plats stämmer nog ganska bra och finns att läsa i FUP:en så jo jag tror att storyn stämmer. Förloppet var under ett fåtal sekunder och det finns statistik som visar att ju fler poliser som är inblandade, ju fler skott avlossas per skytt och anledningen kan man ju spekulera i. En trolig orsak är nog själva smällen som ger ett adrenalinpåslag och smäller det omkring dig så är det lättare att trycka av själv. Att en av poliserna fick eldpanik är som det är. En skarp situation är inget man egentligen kan träna sig utan måste upplevas för att se hur man reagerar. Har man varit med i potentiellt skarpa situationer innefattande synliga vapen ect. tidigare så är man ofta bättre förberedd på sig egen reaktion men här hade vi ett par mindre rutinerade konstaplar på plats tyvärr vilket kan förklara en del av utgången.
Man kan hävda att förundersökningen här kan vara liiite partiskt då poliserna beskriver händelseförloppet. Men det förstår vem som helst som har normalt antal av kromosomer. Som jag skrivit tidigare . Dom här gjorde bort sig kraftigt. Håller med dig
Citera
2021-03-21, 17:28
Medlem
Citat:
Det du skriver stämmer absolut. Vid snabba skott och fara för sitt eget liv så siktar man egentligen inte utan försöker bara träffa personen för att avvärja hotet. Men har man dragit vapnet innan och är beredd finns det någon halvsekund extra att avge ett mera välriktat skott mot exempel axelparti i den arm som håller vapnet. Hade man haft ett högre ingångsvärde i situationen så hade man varit mer på tårna och förhoppningsvis inte kommit i den trängda situation de nu hamnade i. Första polis hade kunnat avge ett tidigare och mer välriktat första skott i bästa fall och noterat skottverkan istället för att bli trängd och backa som nu blev fallet. Att man hade fog för verkanseld råder inga tvivel om.
Inte riktigt. Då hade man hävdat nödvärn och inte putativt nödvärn. Läsförståelsen lämnar mycket kvar att önska
"Siktar man egentligen inte"...😂
Det är på riktigt man gör med skytteövningar. Bygger snabba reaktioner kombi med muskelminne.
Senast redigerad av G26 2021-03-21 kl. 17:36. Anledning: Åh herregud
Citera
2021-03-21, 18:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det du skriver stämmer absolut. Vid snabba skott och fara för sitt eget liv så siktar man egentligen inte utan försöker bara träffa personen för att avvärja hotet. Men har man dragit vapnet innan och är beredd finns det någon halvsekund extra att avge ett mera välriktat skott mot exempel axelparti i den arm som håller vapnet. Hade man haft ett högre ingångsvärde i situationen så hade man varit mer på tårna och förhoppningsvis inte kommit i den trängda situation de nu hamnade i. Första polis hade kunnat avge ett tidigare och mer välriktat första skott i bästa fall och noterat skottverkan istället för att bli trängd och backa som nu blev fallet. Att man hade fog för verkanseld råder inga tvivel om.

Det du skriver låter bra men jag tror det är så att det är lätt att vara efterklok.
Med facit i hand så tycker poliserna säkert själva att de skulle ha agerat annorlunda eftersom E inte hade ett riktigt vapen. Det är lätt att så här i efterhand säga hur poliserna borde ha gjort.
Varför hade Olof Palme ingen livvakt med sej ut? Hade han haft det så kanske han inte hade blivit mördad eller åtminstone att rätt GM kunde gripas. Det är lätt att vara efterklok.
Samma gäller i det här fallet. Det är lätt att säga efteråt vad som borde ha gjorts och inte.
Var det rätt av föräldrarna att ge E ett vapen som såg riktigt ut? Med facit i hand, Nej.
Citera
2021-03-22, 11:42
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Inte riktigt. Då hade man hävdat nödvärn och inte putativt nödvärn. Läsförståelsen lämnar mycket kvar att önska
"Siktar man egentligen inte"...😂
Det är på riktigt man gör med skytteövningar. Bygger snabba reaktioner kombi med muskelminne.
Om du haft utbildning i ämnet så hade du förstått. Hade vapnet varit äkta hade det varit nödvärn. Nu var det inte det och då blir det automatiskt putativt nödvärn. Föll poletten ner?

Gällande skytte så ska jag försöka förklara lite tydligare vad gäller att sikta.
På bana så tränar poliser regelbundet och man gör det med att försöka träffa en tavla och nå en viss lägstanivå. Man lägger an, siktar ( ser till att korn och sikte ligger i nivå och är på målet ) och kramar av skottet i egen takt. Det finns även civilt snabbskytte som man tränar på och här har man 3 sekunder på sig att lyfta vapnet från färdigställning ( man håller i vapnet riktat 45 grader mot marken ), sikta och krama av skottet. Militär snabbmatch övas det också på och där ska man klara av att sätta 5 skott på 10, 8 resp 6 sekunder från färdigställning. Det sista är inte lätt kan jag meddela. Polisen har även egna varianter av det här på utbildningen men hur exakt det ser ut idag får någon med mera uppdaterad kunskap yttra sig om. I vårt fall så hade man inte dragna vapen initialt. Skyttet utgick alltså inte från färdigställning utan de skulle få upp vapnet från hölstret vilket i sig är en faktor som tar tid. När någon höjer ett vapen mot en och man är utsatt för en akut nödvärnssituation finns inga extra sekunder och inte ens tid för att sikta i en sekund. Rörelsen man lärde ut ( kan ha ändrats något ) är att med tvåhandsfattning gå rakt från bröstet, ut mot målet och trycka av. Givetvis tränar man på att försöka träffa målet men kan siktar alltså inte med ögat i visirlinjen ( den mellan korn och sikte på pistolen ) för att kunna avge ett korrekt och träffsäkert skott. Den tiden finns liksom inte när du ser ett vapen höjas mot dig. De här situationerna är något man helst inte ska hamna i och sker ofta på ganska korta avstånd. Blev det tydligare nu?
Citera
2021-03-23, 12:55
Medlem
Citat:
Om du haft utbildning i ämnet så hade du förstått. Hade vapnet varit äkta hade det varit nödvärn. Nu var det inte det och då blir det automatiskt putativt nödvärn. Föll poletten ner?

Gällande skytte så ska jag försöka förklara lite tydligare vad gäller att sikta.
På bana så tränar poliser regelbundet och man gör det med att försöka träffa en tavla och nå en viss lägstanivå. Man lägger an, siktar ( ser till att korn och sikte ligger i nivå och är på målet ) och kramar av skottet i egen takt. Det finns även civilt snabbskytte som man tränar på och här har man 3 sekunder på sig att lyfta vapnet från färdigställning ( man håller i vapnet riktat 45 grader mot marken ), sikta och krama av skottet. Militär snabbmatch övas det också på och där ska man klara av att sätta 5 skott på 10, 8 resp 6 sekunder från färdigställning. Det sista är inte lätt kan jag meddela. Polisen har även egna varianter av det här på utbildningen men hur exakt det ser ut idag får någon med mera uppdaterad kunskap yttra sig om. I vårt fall så hade man inte dragna vapen initialt. Skyttet utgick alltså inte från färdigställning utan de skulle få upp vapnet från hölstret vilket i sig är en faktor som tar tid. När någon höjer ett vapen mot en och man är utsatt för en akut nödvärnssituation finns inga extra sekunder och inte ens tid för att sikta i en sekund. Rörelsen man lärde ut ( kan ha ändrats något ) är att med tvåhandsfattning gå rakt från bröstet, ut mot målet och trycka av. Givetvis tränar man på att försöka träffa målet men kan siktar alltså inte med ögat i visirlinjen ( den mellan korn och sikte på pistolen ) för att kunna avge ett korrekt och träffsäkert skott. Den tiden finns liksom inte när du ser ett vapen höjas mot dig. De här situationerna är något man helst inte ska hamna i och sker ofta på ganska korta avstånd. Blev det tydligare nu?
Det blev inget automatiskt. Det var deras försvar. Kan du visa en källa som visar att Eric höjde vapnet? Jag vet att på nära håll så har man båda ögonen öppna. Jag har kört en del SIB. Att det var en allt för stressad situationen för dessa konstaplar att hantera, det är vi rörande överens om. Visa gärna en källa som visar att dom drog vapnen Ala Westernduell. För att göra det tydligare för mig
Citera
2021-03-23, 13:26
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Det blev inget automatiskt. Det var deras försvar. Kan du visa en källa som visar att Eric höjde vapnet? Jag vet att på nära håll så har man båda ögonen öppna. Jag har kört en del SIB. Att det var en allt för stressad situationen för dessa konstaplar att hantera, det är vi rörande överens om. Visa gärna en källa som visar att dom drog vapnen Ala Westernduell. För att göra det tydligare för mig

Han behöver inte peka på nån med vapnet för att man ska kunna hävda nödvärn... det räcker med att du håller ett vapen och vägrar åtlyda polismans order.
Citera
2021-03-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Han behöver inte peka på nån med vapnet för att man ska kunna hävda nödvärn... det räcker med att du håller ett vapen och vägrar åtlyda polismans order.
Ja? Men nu påstår hen att Eric lyfte ett vapen. Och det vill jag ha en källa på. Tydligt nog?
Senast redigerad av G26 2021-03-23 kl. 18:18. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in