2021-03-24, 18:32
Medlem
Melange5738s avatar
Den här listan på alla länder som inte erkänner Palestina är rätt kul:

https://en.wikipedia.org/wiki/International_recognition_of_the_State_of_Palestin e#No_diplomatic_recognition

Inga av Sveriges grannländer erkänner Palestina. Inte heller Tyskland, Estland, Lettland, Litauen, Frankrike, UK, Belgien, Nederländerna, Italien, Sydkorea, Japan osv. Inte ens Irland och Spanien som gnäller hela jävla tiden på Israel har erkänt Palestina.
Citera
2021-03-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den här listan på alla länder som inte erkänner Palestina är rätt kul:

https://en.wikipedia.org/wiki/International_recognition_of_the_State_of_Palestin e#No_diplomatic_recognition

Inga av Sveriges grannländer erkänner Palestina. Inte heller Tyskland, Estland, Lettland, Litauen, Frankrike, UK, Belgien, Nederländerna, Italien, Sydkorea, Japan osv. Inte ens Irland och Spanien som gnäller hela jävla tiden på Israel har erkänt Palestina.

Island och Polen verkar erkänna Palestina. Polen lite oväntat för mig måste jag medge.

Annars är vi ganska ensamma bland demokratiska västländer....
Citera
2021-03-24, 18:51
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Alla arabländer gör ju samma grej. Sen fattar jag inte vad det har med något att göra. Ni förbiser dessutom de grundläggande faktorerna i spelet: arabländerna är inte positivt inställda till Palestina.

Jordanien låg i krig med Palestina i många år. Syrien likaså. Syrien erkände inte Palestina förrän 2011. Libanon erkände inte Palestina förrän 2008. Egypten angrep Palestina militärt 1948 och ockuperade Gaza i 20 år utan att ge befolkningen medborgarskap (!).

Helt jävla obegripligt att ni kan lyckas förbise alla de där detaljerna i sammanhanget.

Goddag yxskaft. Inget av det där har ett dugg med min frågeställning att göra.
Citera
2021-03-24, 18:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Goddag yxskaft. Inget av det där har ett dugg med min frågeställning att göra.

Jo. Jag förklarar varför du är den egentliga hycklaren eftersom du uppenbarligen skiter fullständigt i när andra länder gör precis samma sak som det du anklagar Israel för att göra.
Citera
2021-03-24, 18:55
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Jo. Jag förklarar varför du är den egentliga hycklaren eftersom du uppenbarligen skiter fullständigt i när andra länder gör precis samma sak som det du anklagar Israel för att göra.

Nyss anklagade du mig för whataboutism men sånt utgör ju typ 90% av din retorik. Narr.
Citera
2021-03-24, 18:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nyss anklagade du mig för whataboutism men sånt utgör ju typ 90% av din retorik. Narr.

Vad är det för whataboutism att fråga om varför det är Israels ansvar att andra länder ska vara demokratiska? Är det Sveriges ansvar att demokratisera våra grannländer?
Citera
2021-03-24, 19:01
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Vad är det för whataboutism att fråga om varför det är Israels ansvar att andra länder ska vara demokratiska? Är det Sveriges ansvar att demokratisera våra grannländer?

Men är du helt jävla blåst? Ditt inlägg nedan är en stilstudie i whataboutism. Lider du av någon kognitiv funktionsnedsättning?

(FB) Palestina och Israel - varför välja sida som konservativ?
Citera
2021-03-24, 19:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men är du helt jävla blåst? Ditt inlägg nedan är en stilstudie i whataboutism. Lider du av någon kognitiv funktionsnedsättning?

Är det whataboutism att fråga varför du är OK med att Palestina destabiliserar demokrati i Israel, Libanon, Syrien, Jordanien och Egypten?
Citera
2021-03-25, 08:11
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Är det whataboutism att fråga varför du är OK med att Palestina destabiliserar demokrati i Israel, Libanon, Syrien, Jordanien och Egypten?

Jäpp. Det är definitionen av whataboutism.

Jo. Jag förklarar varför du är den egentliga hycklaren eftersom du uppenbarligen skiter fullständigt i när andra länder gör precis samma sak som det du anklagar Israel för att göra.”Melonhuvud5738
Citera
2021-03-25, 12:59
Medlem
Citat:
Dessutom är alla huvudinriktningar inom judendomen juridiskt bindande i Israel fr.o.m i år så det är väldigt enkelt att konvertera till judendom inom ex. reform och sen flytta till Israel.

Så har det varit i många år. Du tänker på HD:s utslag för nån månad sen att det numera också är OK att konvertera till judendom för icke-rabbinat-rabbiner i Israel. Dvs man är redan där.
Citera
2021-03-25, 14:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Så har det varit i många år. Du tänker på HD:s utslag för nån månad sen att det numera också är OK att konvertera till judendom för icke-rabbinat-rabbiner i Israel. Dvs man är redan där.

Njae, förrut så kunde man konvertera till reform i ex. USA och sen flytta till Israel men det kunde fortfarande bli byråkratiska problem i Israel. Nu är det fastställt i högsta domstolen att alla tre huvudinriktningar är juridiskt bindande även i Israel så det finns ingen som helst möjlighet för det orthodoxa rabbinatet att ställa till problem för reformjudar och konservativa i Israel längre.
Citera
2021-03-25, 14:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jäpp. Det är definitionen av whataboutism.

Har du läst vad topic är i tråden du diskuterar saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in