2021-03-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det framgår av profilen på tidskriften NEO, där Paulina Neuding var ägare och chefredaktör, att Neuding inte har ngt emot invandringskritik per se. Men, Neuding har sannolikt en *mycket* bestämd uppfattning om hur sådan journalistik ska se ut och en lika bestämd uppfattning om, vad som är tabu och inte ska beröras.

Med Neuding som chefredaktör så blev Bulletin, som Tino S formulerade saken "sojabaserad lättmjölk" - vilket Tino S var mycket kritisk till.

Ja exakt. Och hennes öppenhet för invandringskritik gjorde att Tino missförstod det som att hon var med på att driva uppenbar althögertidning med fokus på invandring, medan hon tänkte sig något mer liknande SVD men med mer invandring och kanske en gnutta social konservatism. Samarbetet var nog dödsdömt redan då, med brasklappen att Tino möjligen hade dragit sig tillbaka om Neudings produkt gjort supersuccé. Nu sattes de på kollisionskurs redan dag två över SwebbTV, samtidigt som Neuding visade sig helt oförmögen att driva tidning, och därefter rasade korthuset.

Frågan kvarstår hur hon inte lyckats uppfatta Tinos avsikter i tid. Det kan vara så att ingendera är den skarpaste kniven i lådan på långa vägar och därför har talat runt varandra, men jag funderar på om hon inte kan ha spelat med för att få ett jobb, i förhoppningen om att det löser sig så småningom? Hade hon jobb när de gick in i detta? Hade hon lyckats på Kvartal?
Citera
2021-03-25, 13:43
Medlem
Det är intressant att Neuding säger att hon fört samtal med Sanandaji i flera år.

Trots det var hon tvungen att skapa något slags "förolämpningsfilter" för de meddelanden hon fick från honom.
Märkte hon inget under de årslånga samtalen?
Citera
2021-03-25, 13:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja exakt. Och hennes öppenhet för invandringskritik gjorde att Tino missförstod det som att hon var med på att driva uppenbar althögertidning med fokus på invandring, medan hon tänkte sig något mer liknande SVD men med mer invandring och kanske en gnutta social konservatism. Samarbetet var nog dödsdömt redan då, med brasklappen att Tino möjligen hade dragit sig tillbaka om Neudings produkt gjort supersuccé. Nu sattes de på kollisionskurs redan dag två över SwebbTV, samtidigt som Neuding visade sig helt oförmögen att driva tidning, och därefter rasade korthuset.

Frågan kvarstår hur hon inte lyckats uppfatta Tinos avsikter i tid. Det kan vara så att ingendera är den skarpaste kniven i lådan på långa vägar och därför har talat runt varandra, men jag funderar på om hon inte kan ha spelat med för att få ett jobb, i förhoppningen om att det löser sig så småningom? Hade hon jobb när de gick in i detta? Hade hon lyckats på Kvartal?

Skojarn skrev följande om Neuding:

Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Arpi känner jag inte men däremot vet jag mycket om Neuding på ett privat plan. Hon har alltid betraktat sig vara Guds gåva till
mänskligheten i allmänhet och den akademiska världen i synnerhet. Hon har liksom alltid sett sig överlägsen sin omgivning och att ta order av någon som hon anser är intellektuellt underlägsen fungerar inte med hennes världsbild.

Om jag får gissa hur det gått till så har Neuding helt enkelt flippat över att inte få styra allting själv. De andra wannabe intellektuella tycks fungera på samma sätt ungefär.

Neuding är i princip inte anställningsbar och det verkar väl gälla Arpi också, även om han haft ett stadigvarande jobb tidigare.

Om vi utgår från att Skojarn verkligen är förtrogen med Neudings personlighet, så verkar det handla om två gigantiska egon som frontalkolliderat, när Neuding och Sanandaji har haft olika inställning till ngt.
Citera
2021-03-25, 13:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Det är intressant att Neuding säger att hon fört samtal med Sanandaji i flera år.

Trots det var hon tvungen att skapa något slags "förolämpningsfilter" för de meddelanden hon fick från honom.
Märkte hon inget under de årslånga samtalen?

En hypotes är, att de då var helt överens på ett övergripande plan. Det var först, när de visade sig ha olika uppfattning i enskilda, konkreta avgöranden, som Neuding inte kunde hantera situationen.
Citera
2021-03-25, 13:59
Medlem
Kanke inte mycket nytt här men en riktigt rolig beskrivning och viss belysning av vad Tarki är för tjomme.

https://arbetet.se/2021/03/25/total-kollaps-nar-stjarnrekryterade-avengers-skulle-styra-bulletin/
Citera
2021-03-25, 14:06
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Kanke inte mycket nytt här men en riktigt rolig beskrivning och viss belysning av vad Tarki är för tjomme.

https://arbetet.se/2021/03/25/total-kollaps-nar-stjarnrekryterade-avengers-skulle-styra-bulletin/

Faktiskt riktigt bra skrivet av Klenell. Sen är det en annan sak att hans ideal är en statlig koloss där alla är fastanställda och sitter och vänstermyser i fikarummet efter att avvikarna tystats.
Citera
2021-03-25, 14:29
Medlem
Mortsubites avatar
Per Gudmundson blir ansvarig utgivare fram till att en ny redaktionsledning har utsetts. Nye VD:n Robert Lövgren söker för närvarande en ny chefredaktör och ansvarig utgivare.

Länk: https://www.facebook.com/watch/?v=502843474423994
Citera
2021-03-25, 14:29
Medlem
Per Gudmundson blir tillfälligt ny ansvarig utgivare på Bulletin

– Jag kommer att tillträda som ny ansvarig utgivare till dess att en ny redaktionsledning är på plats. Det betyder inte att jag blir chefredaktör eller politisk redaktör, förtydligar Per Gudmundson till DN.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att flera journalistiska profiler har lämnat, förutom att vara kollegor är de nära vänner och det fortsätter de att vara. Vad man än säger om det här offentligt så riskerar det bara att leda till att motsättningarna fördjupas. Jag har hela tiden försökt föra en dialog internt i stället.

– Bulletin är en chans att starta något nytt och jag är redo att ge det tid. Så mig får man bära ut.
Citera
2021-03-25, 15:06
Medlem
Radio bubb.la går igenom den senaste utvecklingen.

https://radio.bubb.la/
Citera
2021-03-25, 15:10
Medlem
NoTruces avatar
Tino borde rekrytera Mats Dagerlind och Egor Putilov. Då blir det åka av.
Citera
2021-03-25, 15:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
En distinkt kultur verkar ha utvecklats mycket tidigt under de där fåtaliga veckorna, om man ska tro Josephi.

"På Bulletin har det fungerat så att lojalitet har aldrig har varit viktig men intriger och skitsnack varit prio."

Återigen påminns vi om vikten av korrekturläsning
Citera
2021-03-25, 15:48
Medlem
Ganska tippat, men i alla fall: Per Gudmundson blir ansvarig utgivare (ej chefredaktör) för Bulletin.
https://www.dn.se/kultur/han-blir-ny-ansvarig-utgivare-pa-bulletin
Senast redigerad av MarieMM 2021-03-25 kl. 15:49. Anledning: fel titel uppgavs först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in