2021-03-25, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Människor som Tholin och Sanandaji fattar/behärskar helt enkelt inte journalistik-lingo; de tog det bokstavligt talat att den bara behövde "korrläsas". Lägg sedan till att texten stryker på Sanandajis och ledningens ego och de vill gärna ha den publiceras (även om detta egentligen är ännu ett slag mot texten - hur skulle folk reagera om en text som hyllade Peter Wolodarski eller Bonniers-familjen mottagits publicerats på DN mottagits?).

Instämmer. Vilken hybris de måste ha som tror att de inte bara kan starta och driva en tidning, utan dessutom försöker lägga sig i det redaktionella arbetet. Samma med Tarki. Säga vad man vill om tidningen, men under härvan har Bulletin belyst några av mänsklighetens svagare egenskaper på ett sätt få andra kulturella händelser mäktat med. Och folk säger att 2021 hittils är skitdåligt...
Citera
2021-03-25, 11:06
Medlem
Men var håller Paulina Neuding hus? Har hon gått och gömt sig, sjukskrivit sig eller åkt på semester.
Ser fram emot hennes version av precis hela händelseförloppet.
Citera
2021-03-25, 11:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Negar Josephi, tidig avhoppare, om "Maria", journalisten som gjort fem polisanmälningar, på Twitter:

"Inte långt efter att plagiaten på Bulletin kom ut i media så fick den medarbetaren som hade plagierat lämna. Hon hade en provanställning. Jag tycker inte att det bara var hennes fel utan hennes arbetsledare som var nyhetschefen och fd chefredaktören som lajvade tidning.

Efter att hon hade lämnat var hon naturligtvis väldigt upprörd då hon ansåg att hon inte hade plagierat. Det ansåg inte heller hennes nyhetschef som sa att detta händer dagligen på varje nyhetsredaktion. Helt vanligt.

Hon började mejla upprörda mejl som innehöll anklagelser riktade mot en del medarbetare, cheferedaktören samt ägarna. Hon anklagade mig för osanningar och det var väldigt viktigt att påpeka min bakgrund. Det var viktigt att skriva att jag är jude.

Jag förstod aldrig varför det där med att jag är jude var nåt att påpeka. Varför skrev hon inte ut de andras etnicitet om det nu fanns en poäng med det. Nä, juden skulle in där.

Jag påpekade detta i redaktionens chat. På Bulletin har det fungerat så att lojalitet har aldrig har varit viktig men intriger och skitsnack varit prio. Några av hennes kollegor på Bulletin berättade för henne att jag ifrågasatte hennes jude-hangup.

Igår ringer tidningen Journalisten mig och berättar att denna fd medarbetare har polisanmält mig för förtal. Att jag har kallat henne för antisemit nåt hon själv tolkade. Jag ifrågasatte varför det var viktigt att påpeka min bakgrund och inga andras?"

https://twitter.com/JosephiAdele/status/1374268066419314689?s=19
Citera
2021-03-25, 11:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Negar Josephi, tidig avhoppare, om "Maria", journalisten som gjort fem polisanmälningar, på Twitter:

"Inte långt efter att plagiaten på Bulletin kom ut i media så fick den medarbetaren som hade plagierat lämna. Hon hade en provanställning. Jag tycker inte att det bara var hennes fel utan hennes arbetsledare som var nyhetschefen och fd chefredaktören som lajvade tidning.

Efter att hon hade lämnat var hon naturligtvis väldigt upprörd då hon ansåg att hon inte hade plagierat. Det ansåg inte heller hennes nyhetschef som sa att detta händer dagligen på varje nyhetsredaktion. Helt vanligt.

Hon började mejla upprörda mejl som innehöll anklagelser riktade mot en del medarbetare, cheferedaktören samt ägarna. Hon anklagade mig för osanningar och det var väldigt viktigt att påpeka min bakgrund. Det var viktigt att skriva att jag är jude.

Jag förstod aldrig varför det där med att jag är jude var nåt att påpeka. Varför skrev hon inte ut de andras etnicitet om det nu fanns en poäng med det. Nä, juden skulle in där.

Jag påpekade detta i redaktionens chat. På Bulletin har det fungerat så att lojalitet har aldrig har varit viktig men intriger och skitsnack varit prio. Några av hennes kollegor på Bulletin berättade för henne att jag ifrågasatte hennes jude-hangup.

Igår ringer tidningen Journalisten mig och berättar att denna fd medarbetare har polisanmält mig för förtal. Att jag har kallat henne för antisemit nåt hon själv tolkade. Jag ifrågasatte varför det var viktigt att påpeka min bakgrund och inga andras?"

https://twitter.com/JosephiAdele/status/1374268066419314689?s=19

Tack för bekräftelsen att Negar Josephi var en av de 5 anmälda (utöver de 3 som Journalisten namngav).

En intressant formulering är att Josephi i föregående sågar Paulina Neuding med orden "fd chefredaktören som lajvade tidning".
Citera
2021-03-25, 11:41
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack för bekräftelsen att Negar Josephi var en av de 5 anmälda (utöver de 3 som Journalisten namngav).

En intressant formulering är att Josephi i föregående sågar Paulina Neuding med orden "fd chefredaktören som lajvade tidning".
En distinkt kultur verkar ha utvecklats mycket tidigt under de där fåtaliga veckorna, om man ska tro Josephi.

"På Bulletin har det fungerat så att lojalitet har aldrig har varit viktig men intriger och skitsnack varit prio."
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2021-03-25 kl. 11:49.
Citera
2021-03-25, 11:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Blir mer och mer obegripligt. Det där får man ju lösa i diskussionerna inför att man tar jobbet.
Att en finansiär som Thomas Gür ser sig som en självklar redaktionsmedlem kan ju föranleda Sanandaji att tro att han har samma självklara rätt att vara med i redaktionella diskussioner. Men det kanske inte resten trodde, utan tänkte att en icke-journalist självklart ska in i en passiv investerarroll. Skillnad på folk och folk.

På 80- och 90-talen, när det forfarande var lönsamt med tidningar, var det närmast en självklarhet för ett affärslejon på uppåtgående att ha med ett litet förlag bland sina bolag. Så man kunde få gå på bohemiska förlagsfester som omväxling från träiga marknadschefs-kickoffer. Nu är det inte lika vanligt längre. Men då var affärsmannens roll enbart passiv, det var kanske det som föresvävade Neuding?

Det oerhört märkliga är, att Paulina Neuding säger i lanseringspodden 21 december, att "Bulletin är väldigt mycket ett resultat av Tino Sanandajis och mina samtal över flera års tid".

Neuding och Sanandaji har (enl. Neuding) alltså samtalat "över flera års tid" (!) ... men utan att de verkar ha sorterat ut hur de ser på nyhetsurval och ser på vem, som ska bestämma över nyhetsurvalet?

Det blir, som du säger, mer och mer obegripligt.
Citera
2021-03-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Men var håller Paulina Neuding hus? Har hon gått och gömt sig, sjukskrivit sig eller åkt på semester.
Ser fram emot hennes version av precis hela händelseförloppet.

Jag tror det är stort sett omöjligt att skönskriva detta händelseförlopp från hennes tid, då hon ju varit med från starten av denna soppa. En ens övergripande redogörelse skulle ju behöva innehålla acceptabla svar på frågor som:
-Förstod hon att Tinos, vars akademikerkarriär bygger på invandringskritik, ambitioner krockade med hennes föreställningar om ett svenskt NYT? När förstod hon det, och sade hon ifrån då eller först när trycket var för stort? Varnade hon de stjärnskribenter som rekryterades och nu har hoppat av om detta? Varnade hon Tino om stjärnskribenternas föredragna typ av mjölk (sojabaserad, lätt)?
-Vad fick henne att ingå i ett projekt i vilket ingen av ägarna har någon egentlig erfarenhet av massmedier? Varför just då, efter flera års nobbande?
-Vad var hennes, som enda journalistikerfaren bland ägarna, hållning i ödesdigra misstag som att tidigarelägga lanseringen? Köpa in billigast möjliga IT-system, och acceptera detta under hela sitt redaktörskap? Blanda in Tino och Tholin i redaktionsarbetet?
-Har hon efter lanseringen vid någon tidpunkt accepterat och agerat på redaktionella påtryckningar från ägarna?
-Arbetade hon för att åtgärda den svårt undermåliga nyhetsförmedlingen? Vad var hennes del i den?

Men det är lugnt. En hyfsad bild av hennes del i den här färsen lär komma fram från andra källor - det är ju ganska många journalister som lär behöva kunna förklara vad det är som pågått här, om de vill ha anställning igen. Den bilden lär väl bekräfta citatet ovan om att "lajva tidning", och mer därtill. Någon har nämnt att Neuding har en minst sagt kringflackande arbetshistoria, och detta debacle lär väl inte styrka CVt om hon vill stanna i journalistiken. Nästa stopp: tankesmedja eller något parti?
Citera
2021-03-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det oerhört märkliga är, att Paulina Neuding säger i lanseringspodden 21 december, att "Bulletin är väldigt mycket ett resultat av Tino Sanandajis och mina samtal över flera års tid".

Neuding och Sanandaji har (enl. Neuding) alltså samtalat "över flera års tid" (!) ... men utan att de verkar ha sorterat ut hur de ser på nyhetsurval och ser på vem, som ska bestämma över nyhetsurvalet?

Det blir, som du säger, mer och mer obegripligt.

Berättelser från denna soppa och Tinos facebookinlägg gör att man undrar exakt hur "samtal med Tino över flera års tid" exakt ser ut.
Citera
2021-03-25, 12:03
Medlem
Enydrions avatar
Nu har jag inte följ allting, men läste den sparkade medarbetarens förklaring...
Typ att programmet från Ukraina gjorde att man bara kunde skriva under med sitt eget namn eller redaktionen? Hon fick visst jobba alla dygnets vakna timmar typ 13 timmars pass, och tidningen köpte in från TT och hon fick göra iordning dessa för publicering.

Givetvis är det definitionsmässigt plagiering, men i verkligheten är det ju stor skillnad på att köpa in nyheter och sedan på enstaka av dessa med ett motsträviga system råka sätta sitt eget namn under. (jämför hon rumänskfödda grekiskan (pascalido) som plagierade artiklar som hon skrev om med egna ord, det var ju medveten plagiering där man försökt dölja gärningen maximalt.

Problemet var väl att man även tagit nyheter från Landsorts pressen (som man tydligen tar gratis? och utan deras vetskap?). Och då även glömt ange källan, och skrivit under med sitt eget namn (troligen default i ukrainamjukvaran)

Det var väl DN som som smällde upp detta först och då som plagiat. Och det är väl förståeligt att 'fienden' tolkar det på värsta sätt.

Men det jag hört av Arpi om detta så har han snarast kört Paskalidospåret om detta och inte alls informerat om den anställdes stora arbetsbelastning och kassa programvaran, och det tycker jag var väldigt fult av honom.

Sen enligt kvinnan så var det även andra som tagit artiklar från Landsorts pressen och satt egna namn under, men dessa har kommit undan...

Både Arpi och Sanadaji verkar vara chefer från helvetet men på olika sätt, men Sanadaji verkar åtminstone ärlig, och det kan jag inte säga om Arpi...

Jag har alltså tills igår trott att det var något pascalidoliknande någon gjort...
(Tack Arpi )
Senast redigerad av Enydrion 2021-03-25 kl. 12:09.
Citera
2021-03-25, 12:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag tror det är stort sett omöjligt att skönskriva detta händelseförlopp från hennes tid, då hon ju varit med från starten av denna soppa. En ens övergripande redogörelse skulle ju behöva innehålla acceptabla svar på frågor som:
-Förstod hon att Tinos, vars akademikerkarriär bygger på invandringskritik, ambitioner krockade med hennes föreställningar om ett svenskt NYT? När förstod hon det, och sade hon ifrån då eller först när trycket var för stort? Varnade hon de stjärnskribenter som rekryterades och nu har hoppat av om detta? Varnade hon Tino om stjärnskribenternas föredragna typ av mjölk (sojabaserad, lätt)?
-Vad fick henne att ingå i ett projekt i vilket ingen av ägarna har någon egentlig erfarenhet av massmedier? Varför just då, efter flera års nobbande?
-Vad var hennes, som enda journalistikerfaren bland ägarna, hållning i ödesdigra misstag som att tidigarelägga lanseringen? Köpa in billigast möjliga IT-system, och acceptera detta under hela sitt redaktörskap? Blanda in Tino och Tholin i redaktionsarbetet?
-Har hon efter lanseringen vid någon tidpunkt accepterat och agerat på redaktionella påtryckningar från ägarna?
-Arbetade hon för att åtgärda den svårt undermåliga nyhetsförmedlingen? Vad var hennes del i den?

Men det är lugnt. En hyfsad bild av hennes del i den här färsen lär komma fram från andra källor - det är ju ganska många journalister som lär behöva kunna förklara vad det är som pågått här, om de vill ha anställning igen. Den bilden lär väl bekräfta citatet ovan om att "lajva tidning", och mer därtill. Någon har nämnt att Neuding har en minst sagt kringflackande arbetshistoria, och detta debacle lär väl inte styrka CVt om hon vill stanna i journalistiken. Nästa stopp: tankesmedja eller något parti?

Det framgår av profilen på tidskriften NEO, där Paulina Neuding var ägare och chefredaktör, att Neuding inte har ngt emot invandringskritik per se. Men, Neuding har sannolikt en *mycket* bestämd uppfattning om hur sådan journalistik ska se ut och en lika bestämd uppfattning om, vad som är tabu och inte ska beröras.

Med Neuding som chefredaktör så blev Bulletin, som Tino S formulerade saken "sojabaserad lättmjölk" - vilket Tino S var mycket kritisk till.
Citera
2021-03-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback

Utmärkta frågor och infallsvinklar!
Citera
2021-03-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Problemet var väl att man även tagit nyheter från Landsorts pressen (som man tydligen tar gratis? och utan deras vetskap?). Och då även glömt ange källan, och skrivit under med sitt eget namn (troligen default i ukrainamjukvaran)
Det var väl DN som som smällde upp detta först och då som plagiat. Och det är väl förståeligt att 'fienden' tolkar det på värsta sätt.

Mja, detta är min sammanfattning av läget som jag förstått det:
• Ett 20-tal artiklar har p g a teknikstrul/undermåligt system m m undertecknats med ”Nyhetsredaktionen”, när det borde ha framgått att det var pressmeddelanden och/eller TT-texter (oklart om dessa pressmeddelanden kommit till Bulletin tack vare dess abonnemang hos TT eller direkt från källorna, men troligen via TT)

• Två texter har hämtats från Ottar respektive Byggnadsarbetaren och också undertecknats med ”Nyhetsredaktionen” enligt ovan. Dessa har framställts som andra exempel än ovanstående, men ibland har det framställts som att det är pressmeddelanden/TT-texter som hamnat hos såväl Bulletin och Ottar som hos Bulletin och Byggnadsarbetaren (Ivar Arpis numera borttagna tweet i måndags om att de hade hittat TT-texterna antydde något sådant).

• Vad gäller ”nyheter från landsortspressen” vet jag inte vad du menar, men det jag stött på därvidlag är något som visserligen uppmärksammats men inte fått så värst stor spridning:
Att Carolin Dahlman lånade friskt med information ur en ledartext av Jonas Bergström om elallergibidrag i Västerbottens folkblad, utan att vara tydlig med källan. Kanske inte ”plagiat”, men ohederligt.
Rekommenderad lyssning för den som vill nörda in sig ordentligt i detta ämne:
https://www.folkbladet.nu/2021-02-26/bulletins-ofrivilliga-vansteralibi
Självaste Jonas Sjöstedts uppmärksammade detta:
https://arbetet.se/2021/02/24/bulletins-journalistik-blev-en-plagierad-pannkaka
Jonas Bergström själv tycks, av podden Folkdomstolen (länk ovan) att döma tycka att detta är en stor grej. Han berättar även i podden hur han försökt få Ivar Arpi att be om offentlig ursäkt men är inte nöjd med hur detta skötts av Bulletin (eller om han i smyg är nöjd med uppmärksamheten). Dagens Media skrev också utförligt om detta:
https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/bulletin-medarbetare-kritiserar-sajtens-tidigare-ledning-inte-nojd-med-nyhetsarbetet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in