2021-03-24, 20:08
Medlem
Pillevickens avatar
Hej!
Min hemknapp på min IPhone 7 har pajat! Jag försökte byta den för ett år sedan utan att lyckas. Beställde en ny o bytte igen utan större lycka den här gången heller!
Jag ser att en kabel har gått av där uppe på telefonen. Kan det ha något med det att göra?? Kameran mot ”mitt” håll fungerar inte så jag tror att kabeln som gått av är till just kameran.
Eller är det någon installation som ska göras efter att jag bytt hemknapp?
https://www.bildtagg.se/bild/79tdygueucyy4m3ou8y2a38
https://www.bildtagg.se/bild/lvloce8jwe0m0hmp9bavu0tr
Citera
2021-03-24, 20:21
Medlem
Pillevickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Hej!
Min hemknapp på min IPhone 7 har pajat! Jag försökte byta den för ett år sedan utan att lyckas. Beställde en ny o bytte igen utan större lycka den här gången heller!
Jag ser att en kabel har gått av där uppe på telefonen. Kan det ha något med det att göra?? Kameran mot ”mitt” håll fungerar inte så jag tror att kabeln som gått av är till just kameran.
Eller är det någon installation som ska göras efter att jag bytt hemknapp?
https://www.bildtagg.se/bild/79tdygueucyy4m3ou8y2a38
https://www.bildtagg.se/bild/lvloce8jwe0m0hmp9bavu0tr

OBS! Jag ser nu i en video att man ska lossa batteriet innan man byter knappen. Måste man det eller är det bara trams? Jag bytte knappen utan att koppla bort batteriet
Citera
2021-03-24, 22:03
Medlem
Raggarspinns avatar
Som du ser så är flexkabeln till framkameran och ljussensorn av. Framkameran fungerar inte och skärmen släcks inte när du håller mobilen mot örat. Det ska inte påverka hemknappens funktion.
Efter ett byte av hemknapp så fungerar inte touchid. Vad har du för problem med din hemknapp?
Citera
2021-03-25, 08:55
Medlem
Citat:
OBS! Jag ser nu i en video att man ska lossa batteriet innan man byter knappen. Måste man det eller är det bara trams? Jag bytte knappen utan att koppla bort batteriet

Det är grundläggande allmän kunskap att man alltid (med extremt få undantag) alltid skall koppla ifrån strömkälla vid mek med elektronik, då man annars riskerar att förstöra saker om man inte gör det.
Citera
2021-03-25, 09:25
Medlem
Pillevickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Som du ser så är flexkabeln till framkameran och ljussensorn av. Framkameran fungerar inte och skärmen släcks inte när du håller mobilen mot örat. Det ska inte påverka hemknappens funktion.
Efter ett byte av hemknapp så fungerar inte touchid. Vad har du för problem med din hemknapp?
Framkameran spelar mig ingen roll om det funkar eller inte.
Problemet med hemknappen är att det inte går att trycka på den, det händer inget alls, den ”åker” inte ner och ingen ljud hörs. Det är lustigt för jag har bytt den två ggr utan vidare bra resultat.
Citera
2021-03-25, 13:57
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det är lustigt för jag har bytt den två ggr utan vidare bra resultat.
Ett alternativ kan vara att slå på AssistiveTouch så behöver du inte använda den fysiska knappen https://gadgets.ndtv.com/apps/featur...ne-ipad-648588
Citera
2021-03-25, 14:21
Medlem
Vad har du köpt för hemknapp?

Det är nämligen som så att på iPhone 7, så är det bara ett glas som sitter där och ingen fysisk knapp. Det finns lite olika knappar, några som bara är estetiska men inte går att trycka på. Sen så finns det några som kopplas upp med bluetooth till telefonen och sen finns det några som faktiskt fungerar som en vanlig knapp. Ingen av dom kommer göra så att touchID fungerar igen, men dom sista varianterna är dom jag tycker fungerar bäst. Vet hur irriterande det är att ha en trasig hemknapp.
Citera
2021-03-26, 03:52
Medlem
Oj, jag hade inte ens tittat på bilderna

Du ska absolut inte vika ut hela skärmen så. Den ska max vara i 90 grader, annars riskerar du att skada flexkablarna som går från skärmen till logikbordet.

Du får ta loss skärmen och kolla om det är någon synlig skada på dom, då den ena kabeln (har inte i huvudet vilken) ser till att hemknappen får kontakt med logikbordet.
Citera
2021-03-26, 05:50
Medlem
Pillevickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsrelativist
Vad har du köpt för hemknapp?

Det är nämligen som så att på iPhone 7, så är det bara ett glas som sitter där och ingen fysisk knapp. Det finns lite olika knappar, några som bara är estetiska men inte går att trycka på. Sen så finns det några som kopplas upp med bluetooth till telefonen och sen finns det några som faktiskt fungerar som en vanlig knapp. Ingen av dom kommer göra så att touchID fungerar igen, men dom sista varianterna är dom jag tycker fungerar bäst. Vet hur irriterande det är att ha en trasig hemknapp.

Jag köpte knappen på Allfonz.se
Citera
2021-03-26, 05:51
Medlem
Pillevickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsrelativist
Oj, jag hade inte ens tittat på bilderna

Du ska absolut inte vika ut hela skärmen så. Den ska max vara i 90 grader, annars riskerar du att skada flexkablarna som går från skärmen till logikbordet.

Du får ta loss skärmen och kolla om det är någon synlig skada på dom, då den ena kabeln (har inte i huvudet vilken) ser till att hemknappen får kontakt med logikbordet.

Tack för svaret! Jag får testa att lossa skärmen o söka skador.
Citera
2021-03-26, 05:52
Medlem
Pillevickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ett alternativ kan vara att slå på AssistiveTouch så behöver du inte använda den fysiska knappen https://gadgets.ndtv.com/apps/featur...ne-ipad-648588
Just denna kör jag med just nu istället för den riktiga knappen men jag vill kunna använda den riktiga hemknappen.
Citera
2021-03-30, 17:47
Medlem
Haha, dom hade ju flera hemknappar på Allfonz.se, så det sa mig inte så mycket. Tvekar på att du köpt en rent dekorativ dock. Men frågan är om du köpt den med eller utan bluetooth? Med tanke på att hemknappen inte kommer funka för en du parat den, i bluetooth-varianten.

Också nyfiken på hur det har gått för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in