Nu har jag inte följ allting, men läste den sparkade medarbetarens förklaring...
Typ att programmet från Ukraina gjorde att man bara kunde skriva under med sitt eget namn eller redaktionen? Hon fick visst jobba alla dygnets vakna timmar typ 13 timmars pass, och tidningen köpte in från TT och hon fick göra iordning dessa för publicering.
Givetvis är det definitionsmässigt plagiering, men i verkligheten är det ju stor skillnad på att köpa in nyheter och sedan på enstaka av dessa med ett motsträviga system råka sätta sitt eget namn under. (jämför hon rumänskfödda grekiskan (pascalido) som plagierade artiklar som hon skrev om med egna ord, det var ju medveten plagiering där man försökt dölja gärningen maximalt.
Problemet var väl att man även tagit nyheter från Landsorts pressen (som man tydligen tar gratis? och utan deras vetskap?). Och då även glömt ange källan, och skrivit under med sitt eget namn (troligen default i ukrainamjukvaran)
Det var väl DN som som smällde upp detta först och då som plagiat. Och det är väl förståeligt att 'fienden' tolkar det på värsta sätt.
Men det jag hört av Arpi om detta så har han snarast kört Paskalidospåret om detta och inte alls informerat om den anställdes stora arbetsbelastning och kassa programvaran, och det tycker jag var väldigt fult av honom.
Sen enligt kvinnan så var det även andra som tagit artiklar från Landsorts pressen och satt egna namn under, men dessa har kommit undan...
Både Arpi och Sanadaji verkar vara chefer från helvetet men på olika sätt, men Sanadaji verkar åtminstone ärlig, och det kan jag inte säga om Arpi...
Jag har alltså tills igår trott att det var något pascalidoliknande någon gjort...
(Tack Arpi

)