Citat:
Ursprungligen postat av
viking12
Hittar inte i tråden så kan någon skriva namnet på kvinnan? tack
EA är åtalad för grovt förtal
Läs gärna tråden om åtalet mot Lambertzkvinnan för grovt förtal som ska upp i Stockholms tingsrätt 2021-04-08.
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April
Eftersom förtalsfrågan även varit uppe även i den här tråden efter GLs presskonferens i tisdags (2021-03-23) tycker jag att den förtjänar ett par klargöranden.
Förtal faller normalt inte under allmänt åtal, dvs. det är normalt inte åklagaren som väcker åtal. Då måste målsägaren väcka åtal. Det innebär att målsägaren, om denne förlorar målet, får betala rättegångskostnader, kanske ett par hundra tusen för bl.a. egna och motparts juridiska ombud.
Det finns några undantag, då åklagare kan väcka åtal för förtal (
5 kap 5 § BrB).
– Brott riktat mot någon som är under 18 år.
– Om det är påkallat "från allmän synpunkt".
– Om förtalet är grovt.
– Vid förolämpning mot myndighetutsövning.
– Vid anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
I EAs fall handlar det om grovt förtal eftersom anklagelsen är allvarlig och hon valt att förtala P*tric And*rsson (*=a,e) på Facebook, så att det fått stor spridning.
Om det
"med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna uppgift i saken" skall ej dömas för ansvar. Detta tror jag gäller vad GL sade vid sin presskonferens. Han har rätt att ge sin bild av vad som hänt. Efter det att EA anklagat honom för våldtäkt. Han beskriver att han inte våldtagit EA. Hans bild är att EA är en "lögnerska och en bedragerska". Dessutom är det inte han utan media som gett hans presskonferens stor spridning.
Vem har rätt och vem har fel?
Ska historiken från dom senaste fyra åren ses som bevis för att EA satt i system att förföra män för att sedan anklaga dom för våldtäkt med förhoppningen om att få 125000 i skadestånd? Där hon utnyttjar en lagstiftning som tagit en form så att själva anklagelsen väger så tungt att den kan leda till fällande dom, trots att ord står emot ord.
Kan det vara så att det är hennes psykiska ohälsa som gör att hon efter händelsen skapar en egen bild av vad som hänt, där hon ser sig själv som våldtagen?
Kan det vara så att hon är en "våldtäktsmagnet" som får män, inklusive en person som Göran Lambertz och även PA och DU, att våldta henne?
Det senare alternativet bedömer jag som så osannolikt att jag bortser från det. Återstår alternativen att hon är en samhällsfarlig, gold-digger som satt i system att missbruka lagstiftningen och rättsväsendet eller att hon är psykiskt sjuk, på ett sätt som är farligt för dom som kommer nära henne.
Att lagstiftningen kan se till att skyldiga lagförs och döms är bra. Om lagstiftningen främjar att falska anklagelser tas på allvar och orsakar justitiemord så är det illa.
–