2021-03-25, 09:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur vet du detta?

Det vi vet är hur många som läggs in vecka för vecka men inte hur många som ligger där just nu.
Nej det kan jag inte veta. Men att det är fler en 9 och inte färre kan vi väl ändå vara säkra på.

Citat:
I gruppen som även intensivvårdats låg medianvårdtiden på 20 dygn. - Det vi ser är att vårdtiderna för covid-19 generellt är långa, särskilt för dem som intensivvårdas, det finns vissa som vårdas ända upp till 30 dagar och även därutöver.
Källa socialstyrelsen

Denna vecka har det lagts in 22st från 49 år och yngre. Med tanke på att medianvårdtiden man vårdas där är 20 dagar så kan vi med nästan säkerhet säga att ingen av de har blivit utskrivna ännu. Sedan tror jag säkert att yngre har en kortare vård tid generellt en äldre men inte så kort att det handlar om enbart IVA vård för någon dag.
Citera
2021-03-25, 09:29
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Gymnasieungdomar är nästan vuxna och får helt enkelt bita ihop som resten av oss andra. Priset av detta beslut blir mer sjukdom och avlidna och man borde ha väntat åtminstone tills man sett en (förmodad) tydlig peak i mitten av april.

Dem äldre har blivit vaccinerade så de kan inte få svår covid längre. Man borde aldrig stängt ner. Detta spektakel har varit bland det dummaste politikerna har gjort. OCH DET FINNS INGA VETENSKAPLIGA BEVIS FÖR ATT DET FUNGERAR. Man har tagit beslut från konspirationsteorier. Hela regeringen borde få en varsin foliehatt.
Senast redigerad av okok1 2021-03-25 kl. 09:36.
Citera
2021-03-25, 09:30
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej det kan jag inte veta. Men att det är fler en 9 och inte färre kan vi väl ändå vara säkra på.

Källa socialstyrelsen

Denna vecka har det lagts in 22st från 49 år och yngre. Med tanke på att medel tiden man vårdas där är 20 dagar så kan vi med nästan säkerhet säga att ingen av de har blivit utskrivna ännu. Sedan tror jag säkert att yngre har en kortare vård tid generellt en äldre men inte så kort att det handlar om enbart IVA vård för någon dag.
Och mediantiden för alla åldersgrupper är?
Citera
2021-03-25, 09:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Det är lätt att vara efterklok", skrev någon i ett inlägg som handlade om UKs hantering av pandemin där man först körde "flockimmunitets"-tänket och sedan vände på en femöring och införde lockdown.

Det skall ses i relation till Sveriges beslut att öppna gymnasieskolorna.

Är det därför OK om jag nu myntar uttrycket "efterdum"...?

Sverige har aldrig stängt skolorna, finns därför inget att öppna.
Om du inte fattar så använder jag din idiotlogik när du hävdar att UK aldrig stängt skolorna.
Citera
2021-03-25, 09:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och mediantiden för alla åldersgrupper är?
Jag förstår inte din fråga, för som jag förstår den var ju svaret i inlägget.

Citat:
Den totala medianvårdtiden för patienter som fick slutenvård var 7 dygn. I gruppen som även intensivvårdats låg medianvårdtiden på 20 dygn. - Det vi ser är att vårdtiderna för covid-19 generellt är långa, särskilt för dem som intensivvårdas, det finns vissa som vårdas ända upp till 30 dagar och även därutöver.

Nu ligger de väl inte på IVA hela den tiden.
Citera
2021-03-25, 09:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Jag förstår inte din fråga, för som jag förstår den var ju svaret i inlägget.

Nu ligger de väl inte på IVA hela den tiden.
Det stod medel när jag läste först.
Citera
2021-03-25, 09:40
Medlem
Inte en dag för sent att gymnasiet får återgå till skolan.

Hur den här lilla skaran på 3 procent av befolkningen spenderar sina vardagar har ingen betydelse för nivån av smitta i samhället, och de belastar inte IVA.

Den här åldersgruppen har för övrigt samma incidens som 20-59 år, redan idag. Det gick precis lika bra att få covid utanför skolan.
Senast redigerad av aw 2021-03-25 kl. 09:49.
Citera
2021-03-25, 09:40
Medlem
Citat:
Denna vecka har det lagts in 22st från 49 år och yngre. Med tanke på att medianvårdtiden man vårdas där är 20 dagar så kan vi med nästan säkerhet säga att ingen av de har blivit utskrivna ännu. Sedan tror jag säkert att yngre har en kortare vård tid generellt en äldre men inte så kort att det handlar om enbart IVA vård för någon dag.

Ja - och vecka 15 förra året lades det in 67 under 50 år på IVA.

Sen få man också tänka på att andelen som överlever efter att blivit inlagd på IVA är betydligt högre ju yngre personen är.

80+ - 40% överlever IVA
60-79 - 71% överlever IVA
40-59 - 88% överlever IVA
20-39 - 96% överlever IVA
Citera
2021-03-25, 09:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu när man tagit död på 10 tusen äldre riktar regeringen nu in sig på yngre kategorier, när de äldre blivit vaccinerade.

Nu ska man ta död på så många i medelåldern som möjligt och tvingar gymnasieleverna tillbaks till skolan så de kan fortsätta sprida smittan runt i samhället inkl sina föräldrar som i sin tur smittar andra. Är det för att frigöra bostäder?

Tagit död på? Medianåldern på de som dött med covid-19 är 85 år.

Klart att skolorna ska vara öppna allt annat är orimligt.
Citera
2021-03-25, 09:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dem äldre har blivit vaccinerade så de kan inte få svår covid längre. Man borde aldrig stängt ner. Detta spektakel har varit bland det dummaste politikerna har gjort. OCH DET FINNS INGA VETENSKAPLIGA BEVIS FÖR ATT DET FUNGERAR. Man har tagit beslut från konspirationsteorier. Hela regeringen borde få en varsin foliehatt.
Så det finns inte några vetenskapliga bevis för att smittan ökar ju fler människor som träffas?
Jag säger bulls*it.

Jag misstänker dessutom att du inte känner någon i riskgruppen, som jobbar inom sjukvården eller som väntar på att få vård!?
Citera
2021-03-25, 09:49
Medlem
Docklands avatar
Intressant analys

"Preliminary data from EU statistics agency Eurostat compiled by Reuters showed Sweden had 7.7% more deaths in 2020 than its average for the preceding four years. Countries that opted for several periods of strict lockdowns, such as Spain and Belgium, had so-called excess mortality of 18.1% and 16.2% respectively."

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-europe-mortality-idUSKBN2BG1R9
Citera
2021-03-25, 09:50
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Idioti vore att hålla unga människor gisslan längre tid än nödvändigt.
Skolelever behöver tiden i skolan.

Det finns elever som har tillbringat närmare hälften av sin gymnasietid hemma på rummet.

Jag håller med. Däremot bör krav på munskydd vara obligatorisk för alla som vistas i skolor. Det finns länder där både elever och skolpersonal har munskydd på sig när de vistas i skolan. Så svårt kan det väl inte vara att införa munskyddskrav i skolor för både elever och personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in