2021-03-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Känns som att många har svårt för begreppen andel och antal.

Hör de att andelen unga ökat så tror de att även antalet unga har ökat men det behöver inte vara sant.

Detta ska man tänka på. Trixet med semantik som media ofta sysslar med. Det är lätt att falla i den fällan.
Citera
2021-03-25, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gymnasieeleverna får återvända till skolan. Då kommer det att explodera, eller tror någon något annat?

Fantastiska nyheter! Låt livet börja återgå till det normala nu! Skydda dom äldre som fortfarande är ovaccinerade men låt oss andra leva som vanligt.
Citera
2021-03-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ifall antalet äldre av totalen sjunker, så måste resterande del bestå av yngre.
Och då svarar de yngre för en procentuellt större andel av totalen.

Kan man någonstans se absoluta tal för hur fördelningen ser ut?
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#iva

Här kan du se fördelningen, huruvida sidan är helt tillförlitlig kan jag dock ej svara på.
Citera
2021-03-25, 09:00
Medlem
Citat:
Gymnasieeleverna får återvända till skolan. Då kommer det att explodera, eller tror någon något annat?

Jag tror att många kommer känna sig förkylda. Vissa kommer vara asymptomatiska. Mentalt kommer de må mycket bättre. Vaccinationerna av det äldre fortsätter. Ingen ko på isen.
Citera
2021-03-25, 09:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fantastiska nyheter! Låt livet börja återgå till det normala nu! Skydda dom äldre som fortfarande är ovaccinerade men låt oss andra leva som vanligt.

Jag tror det är ett allvarligt misstag och kan sluta mycket illa. Men jag är inte förvånad. Det är väl bara att ta fram popcornen och se vad som händer.
Citera
2021-03-25, 09:03
Medlem
Otroligs avatar
Självklart idioti att öppna gymnasieskolan i det här läget när vi har en tydlig uppgång. Nu kommer vi att förlänga eländet med några veckor.
Citera
2021-03-25, 09:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Underbara nyheter!

Och då skolminstern i slutet lade till att "vi absolut inte blåser faran över", vet man från styrande håll att signalen är precis det som man varnar för.

Fortsätt vaccinera, och låt samhället gradvis återgå till det normala.
Citera
2021-03-25, 09:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Självklart idioti att öppna gymnasieskolan i det här läget när vi har en tydlig uppgång. Nu kommer vi att förlänga eländet med några veckor.
Idioti vore att hålla unga människor gisslan längre tid än nödvändigt.
Skolelever behöver tiden i skolan.

Det finns elever som har tillbringat närmare hälften av sin gymnasietid hemma på rummet.
Citera
2021-03-25, 09:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#iva

Här kan du se fördelningen, huruvida sidan är helt tillförlitlig kan jag dock ej svara på.
Tackar!
Citera
2021-03-25, 09:08
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Jag tror det är ett allvarligt misstag och kan sluta mycket illa. Men jag är inte förvånad. Det är väl bara att ta fram popcornen och se vad som händer.

Alarmisterna började poppa popcorn för längesedan.. popcornen har blivit torra, smaklösa i väntan på "block-bustern".

Sitt ni kvar och forsätter stirra på den vita duken.. det har lovats att filmen "börjar snart" ganska länge nu.
Citera
2021-03-25, 09:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
ok, men enligt median när kommer skitet ta slut?
eller ska vi leva med det här i resten av livet?

Vad tror du själv? Det bor 7,6 miljarder människor på jorden och 2,6 miljoner har dött med covid-19. De allra flesta är äldre än 70 år.
Citera
2021-03-25, 09:09
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Idioti vore att hålla unga människor gisslan längre tid än nödvändigt.
Skolelever behöver tiden i skolan.

Det finns elever som har tillbringat närmare hälften av sin gymnasietid hemma på rummet.
Gymnasieungdomar är nästan vuxna och får helt enkelt bita ihop som resten av oss andra. Priset av detta beslut blir mer sjukdom och avlidna och man borde ha väntat åtminstone tills man sett en (förmodad) tydlig peak i mitten av april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in